Ga naar inhoud

Complete PC overzetten naar nieuwe PC


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,\r\n\r\nIk wil graag de computer van mijn ouders gaan upgraden.\r\nIk heb een SSD schijf gekocht, om de zeer oude HDD te vervangen.\r\nOp deze manier krijgen ze een stuk meer ruimte en snelheid terug.\r\nNu zit ik met de volgende vraag:\r\n\r\nIs er een programma waar mee ik een backup (kopie) van de hele computer kan maken, die ik later weer kan installeren op de nieuwe SSD schijf? Er komt dus een wijziging in de hardware, en hier zit ik over in.\r\nNaast de SSD wordt er niks vervangen. \r\nIk ben via google al uitgekomen op een programma genaamd Acronis.\r\nIk heb op internet gelezen dat je met het programma (en de plus-package die erbij hoort) een systeemkopie kunt maken, die terug te zetten is op je nieuwe systeem, onafhankelijk van de hardware.\r\n\r\nNa het programma geïnstalleerd te hebben kan ik echter nergens een optie hier voor vinden, tenminste niet specifiek voor hardware-onafhankelijke-kopie. Nu heb ik geen zin om straks de computer helemaal uit het meubel te bouwen, open te maken, hardeschijf vervangen voor SSD, computer terugplaatsen, en dan erachter komen dat het toch niet werkt :(\r\n\r\nHeeft iemand hier ervaring mee?\r\nzo niet dan kan ik altijd nog handmatig opnieuw windows installeren en alle programma\'s die ze gebruiken, maar dan moet ik ook met de hand alle instellingen gaan terug zetten en daar zit ik niet echt op te wachten eigenlijk.\r\n\r\nBij voorbaat dank!
Link naar reactie
Je kunt met een image backup programma een bestaande windows partitie wel overzetten. Maar optimaal zal het nooit werken. Je kunt de ssd waarschijnlijk het beste wel even aansluiten, zodat windows de schijf herkent en er drivers voor installeert. Niet formatteren of zo, puur even laten herkennen.\n\nEen goed en gratis programma is paragon backup & recovery. Zet de backup op een externe schijf, koppel de oude harddisk los, en zet het image terug op de ssd. Daarna ssdtweaker draaien om toch nog wat instellingen te optimaliseren.\n\nVerwacht overigens geen wonderen van een ssd in een antieke pc. De processor draait er geen tik sneller om.
Link naar reactie
Nouja antiek, antiek.. hij is inderdaad op leeftijd maar wel zelfgebouwd.\r\nEr zit nog een AMD 6000+ in op 3,1Ghz met 6GB aan geheugen.\r\nOpzich is dat toch prima om te kunnen internetten, emailen, tekstverwerken en af en toe wat youtuben?\r\n\r\nBedankt voor je reactie, maar bedoel je met dat \"\'het nooit optimaal zal werken\" dat ik toch beter alles opnieuw kan installeren?..
Link naar reactie
Die pc valt inderdaad nog wel mee. Je had het over een \"zeer oude hdd\", dus ik had al iets van een pentium 4 in gedachten.\n\nIk zou zelf inderdaad de boel opnieuw installeren. Is je ssd trouwens wel groot genoeg om de c: partitie te bevatten? Je kunt bij imagen wel verkleinen, maar nooit kleiner dan de data die er al op staat.
Link naar reactie
Ja het zit dus zo, de HDD is al meerdere malen gebruikt in oudere systemen en ik denk dat ie daarom toch wel zo\'n 8 jaar oud is.. (oldtimer!)\r\nDe rest van de onderdelen zijn al eerder vernieuwd, maar ik had zoiets van waarom vervangen als het nog prima werkt met de HDD.\r\nHet is een 80GB schijf, en m\'n SSD is 120GB dus ruimte genoeg. \r\nIk zoek nog even verder op internet of andere mensen ervaring hebben met zo\'n complete overzet actie, anders wordt het toch maar handmatig alles installeren want dan weet ik zeker dat ik geen problemen krijg.\r\nMaarja dan zit ik er wel een goeie dag aan waarschijnlijk :p
Link naar reactie
Wat je waarschijnlijk wel krijgt als je een OEM versie van Windows hebt (dat is een versie die je maar op 1 PC kan installeren en gebruiken) dat je deze niet online kan activeren omdat er nieuwe hardware wordt gevonden.Zie hier:\n[URL]http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-vista/Troubleshoot-activation-problems#[/URL]\nEn hier;\n[URL=\"http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc736912%28v=ws.10%29.aspx\"]http://technet.microsoft.com/nl-nl/library/cc736912%28v=ws.10%29.aspx[/URL]
Link naar reactie
Voor de installatie van Windows op een ssd in het bios de sata even op AHCI zetten, anders wordt de volledige snelheid van de ssd niet gebruikt.\n\nBij de inbouw en installatie van een ssd maakt Windows 7 automatisch wat instellingen i.v.m het feit dat er op een ssd wordt geïnstalleerd.\nBijv. trim en het feit dat een SSD niet behoeft te worden gedefragmenteerd, wordt volautomatisch ingesteld.\n\nIk neem aan dat als je gaat knoeien met een systeem backup overzetten, die instellingen niet vanzelf gemaakt worden.\nIk zou dus kiezen voor een nieuwe installatie. \nOp het systeem wat je beschrijft (Ik neem aan dat het moederbord wel sata aansluitingen heeft anders kan je het sowieso vergeten) moet dat in 30 minuten helemaal rond zijn. Daarna een paar drivers en wat progs erop en je hebt een super snel en schone pc klaar staan. \nEn over je lecentie van MS hoef je je zoals Hans ook al opmerkte totaal geen zorgen te maken.\n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...