Ga naar inhoud

Systeemkopie op DVD kleiner dan op D: schijf


Aanbevolen berichten

Onlangs heb ik in mijn nieuwe Windows 7 systeem voor de 1e keer een systeemkopie gemaakt. Dat doe ik via Start > Configuratiescherm > Systeem en beveiliging > Back-up maken en terugzetten. Daarna kiezen voor \'Een systeemkopie maken\'. Als ik kies voor de D: schijf gaf het systeem aan dat de back-up maximaal 35 Gb in beslag zou nemen. In werkelijkheid bleek het 32 Gb te zijn. \r\nDaarna heb ik de systeemkopie op DVD -R (Verbatim 4,7 Gb) laten zetten. Tot mijn verbazing was het proces na de 4e DVD al gereed, (geen foutmeldingen). Zou dit wel goed zijn ? \r\nNog wat extra gegevens:\r\nC: schijf met oa. Windows: Totaal: 119 Gb Beschikbaar: 75 Gb \r\nD: schijf met datafiles: Beschikbaar: 151 Gb
Link naar reactie
Het is mogelijk dat dit aan de clustergrootte van je harde schijf ligt. Bij het formatteren wordt op de harde schijf een indeling gemaakt, waar bestanden in opgeslagen kunnen worden - een beetje zoals een heleboel vakjes, ofwel clusters.\n\nElk cluster kan één bestand, of een deel van één bestand bevatten. Dat betekent echter ook dat als dat bestand kleiner is als het cluster, dat de rest van de ruimte in dat cluster \"verloren\" is. Die kan niet door een ander bestand gebruikt worden. Daardoor kan het gebeuren dat als je heel veel kleine bestandjes op je PC hebt staan, dat die bij elkaar geteld niet zo groot zijn, maar toch een heleboel schijfruimte innemen omdat ze steeds een heel cluster innemen.\n\nOp een CD of DVD heb je dat niet, dus daar kan het veel \"compacter\" opgeslagen worden.\n\nDit kan op den duur voor aardige verschillen zorgen, maar of dat het is, weet ik in dit geval niet.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;609103]Ja maar John, een verschil van 13 GB (19GB of 32 GB) is wel erg heel veel. \r\n\r\nWeet TS zeker dat de tweede backup op DVD niet incrementel is geweest (Dan worden alleen, na de laatste backup, nieuwe en gewijzigde bestanden mee genomen.)\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nGisteren heb ik beide acties nog eens uitgevoerd en met hetzelfde resultaat, dus blijkbaar wordt steeds volledige backup gemaakt en niet incrementeel.\r\nZojuist via Schijfbeheer wel gezien dat de formattering van de DVD -R door Windows is gedaan in UDF. De D: schijf is in NTFS. Zou dat misschien verschil nader kunnen verklaren ?\r\n\r\nGrtz,\r\n\r\nJan ter Laak
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...