Ga naar inhoud

traag opstarten W-XP


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo forumleden,\r\nMijn Windows xp home startte altijd vrij snel op.\r\nMaar begon ineens er langer als drie minuten over te doen.\r\nDefragmenteren heeft dat niet opgelost.\r\nIk heb al twee maal tevergeefs systeemherstel benut.\r\nEn de schijf is nog niet half vol.\r\nWat kan daar de oorzaak van zijn.?\r\nIk heb de schijf in C - en D- verdeeld.\r\nHet is C waar het euvel zich in voordoet.\r\nD- functioneert nog normaal.\r\nMet de vriendelijke groet, Weetgraag.
Link naar reactie
[QUOTE=Obelix71;597377]Hoe bedoel je dat? Heb je een dualboot, met op C een Windows versie en op D?[/QUOTE]\r\n\r\nHallo Obelix71,\r\nIk heb gewoon mijn harde schijf in twee partities verdeeld, die de benaming C- en D hebben gekregen.\r\nEn dus alle bij deel uitmaken van Windows XP Home.\r\nIk denk dat Niekie30 de oorzaak al heeft omschreven.\r\nNamelijk veel te veel processen bij het opstarten.\r\nVast bedankt voor je inzet, ik ga dat nu eerst even doelbewust controleren.\r\nMet de vriendelijke groet, Weetgraag.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;597379]Welke programma\'s starten mee op?\nAls je bijvoorbeeld \"speedupmypc\" erop heb staan is dat logisch.\nDruk eens CTRL+ALT+DEL even tegelijk in> Kies taakbeheer > kijk hoeveel processen er draaien op de pc na het opstarten.\n\nNiek[/QUOTE]\n\nHallo Niekie30,\nIk denk dat je het bij het rechte eind hebt.\nNamelijk veel te veel processen bij het opstarten.\nVast bedankt voor je inzet, ik ga dat nu eerst even doelbewust controleren.\nDit roept wel de vraag op welke processen en hoe ik die van het opstarten kan uitsluiten?\nMet de vriendelijke groet, Weetgraag.
Link naar reactie
Bij Xp draaien er na een schone installatie ongeveer 40 processen, afhankelijk van het merk pc etc.\nDraaien er bij jou na een paar jaar gebruik nu meer dan 55 a 60 dan zou ik er iets aan doen. \nDat kan op de volgende manier:\nType op de regel boven START waar UITVOEREN staat \" msconfig \" (zonder die \" \" ) . Er opent een schermpje. \nKies het tabblad SERVICES en vink in dat blad onderaan even aan dat je alle Microsoft services wil verbergen. \nWat overblijft zou in theorie uit gevinkt kunnen worden maar zo gemakkelijk is dat weer niet. Want daarbij zit je antivirus programma, soms progjes voor je geluid of muis, dus dat is dan vaak uitproberen. \nIn het volgende tabblad (geen vinkje te zien) een beetje het zelfde verhaal OPSTARTEN het dat. \nGoogle desnoods op een aantal dingen als je het niet weet en noteer wat je uitschakelt. \nZelf vink ik onder andere altijd alle update progjes uit van Nero, Adobe, Java etc, maar dan moet je dat wel zelf een beetje in de gaten gaan houden. Alle rommel van de printer gaat ook het vinkje weg. Eigenlijk alles van Nero (als je dat hebt)\nMaar verwacht er geen echte wonderen van.\nWat ook kan helpen is het draaien van Ccleaner, waarbij alle internet vuil van de pc wordt verwijderd. \n\nAls je echt een snellere XP pc wil hebben, waar dit de oorzaak is, is een nieuwe install van XP de beste oplossing, danwel het bijplaatsen van wat geheugen, tenzij er al 2 Gb inzit.\nWat je pc ook ernstig kan vertragen zijn al die \"speedup en registery\"progjes, die niets anders doen dan onnodige rommel op je pc zetten en mee opstarten.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;597507]Bij Xp draaien er na een schone installatie ongeveer 40 processen, afhankelijk van het merk pc etc.\r\nDraaien er bij jou na een paar jaar gebruik nu meer dan 55 a 60 dan zou ik er iets aan doen. \r\nDat kan op de volgende manier:\r\nType op de regel boven START waar UITVOEREN staat \" msconfig \" (zonder die \" \" ) . Er opent een schermpje. \r\nKies het tabblad SERVICES en vink in dat blad onderaan even aan dat je alle Microsoft services wil verbergen. \r\nWat overblijft zou in theorie uit gevinkt kunnen worden maar zo gemakkelijk is dat weer niet. Want daarbij zit je antivirus programma, soms progjes voor je geluid of muis, dus dat is dan vaak uitproberen. \r\nIn het volgende tabblad (geen vinkje te zien) een beetje het zelfde verhaal OPSTARTEN het dat. \r\nGoogle desnoods op een aantal dingen als je het niet weet en noteer wat je uitschakelt. \r\nZelf vink ik onder andere altijd alle update progjes uit van Nero, Adobe, Java etc, maar dan moet je dat wel zelf een beetje in de gaten gaan houden. Alle rommel van de printer gaat ook het vinkje weg. Eigenlijk alles van Nero (als je dat hebt)\r\nMaar verwacht er geen echte wonderen van.\r\nWat ook kan helpen is het draaien van Ccleaner, waarbij alle internet vuil van de pc wordt verwijderd. \r\nAls je echt een snellere XP pc wil hebben, waar dit de oorzaak is, is een nieuwe install van XP de beste oplossing, danwel het bijplaatsen van wat geheugen, tenzij er al 2 Gb inzit.\r\nWat je pc ook ernstig kan vertragen zijn al die \"speedup en registery\"progjes, die niets anders doen dan onnodige rommel op je pc zetten en mee opstarten.\r\nNiek[/QUOTE]\r\nHallo Niekie30,\r\nBedankt voor je uitgebreide advies,\r\nHet heeft al wat vruchten af geworpen, want na toch flink wat overbodigheden te hebben verwijderd, is het opstarten al weer zowat de helft sneller geworden.
Link naar reactie
[QUOTE=Joman;597515]Overigens voor de zekerheid een scan doen met een geupdate MBAM\r\n[url]http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free[/url][/QUOTE]\r\n\r\nHallo Joman,\r\nOndanks dat ik overeenkomstig je advies, altijd reeds gebruik van \"malwarebytes\" maak, toch bedankt voor de genomen moeite.\r\nMet de vriendelijke groet voor jou en Niekie 30.
Link naar reactie
  • 5 maanden later...
Ccleaner zal inderdaad de computer goed opschonen.\nMaak hierbij gebruik van de gewone schoonmaak voor tijdelijke bestanden etc.\nNeem ook eens een kijkje in Ccleaner bij het register gedeelte.\nHet register opschonen met Ccleaner is ook een goede stap vooruit naar een snellere Windows omgeving.\n* Let hierbij wel op dat je even een backup maakt als hierom gevraagd wordt.\n\nOm overbodige software uit te schakelen bij het opstarten van Windows kan je het volgende doen. (Dit maak het opstarten van Windows sneller.)\n\n* Klik op Start en daarna op uitvoeren. Typ in het vak \"msconfig\". (Zonder de quota`s)\n* Klik op het tabblad \"Opstarten\".\n* Zet alle vinkjes uit van overbodige software.\n\nAls je niet weet welke software overbodig is kan je altijd een screenshot maken en hier in het forum plaatsen. (Print Screen op toetsenbord, plakken in paint, opslaan)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...