Ga naar inhoud

klonen Vista systeemdisk


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik zou na het clonen sowieso eerst de oude systeemdisk verwijderen en de nieuwe op positie 1 zetten en daarna pas weer opstarten\nDe opstart volgorde in het bios is niet altijd bepalend nl. Hij kijkt ook waar een besturingssysteem staat. Zoekt vaak standaard op de schijf die aan de laagst genummerde sata poort hangt in de laptop. \nVerder heb ik van clonen (zoals je intussen weet) niet zo veel know how (in goed Dutch).\n\nNiek
Link naar reactie
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[QUOTE=erikdenhouter;595695]Dat blauwe scherm is mij een raadsel, maar voor wie niet :confused:\nJe hebt de systeempartitie niet kleiner gemaakt ?\n\nWat gebeurt er in veilige modus ?[/QUOTE]\n\nHet blauwe scherm komt na de melding dat het bureaublad wordt ingesteld, zeg maar op dezelfde manier als je een nieuwe gebruikersaccount aanmaakt. Het scherm blijft echter wel erg lang volledig licht blauw en de muisaanwijzer kan wel over het scherm worden bewogen. Het lijkt erop of het systeem in een of andere loop blijft hangen.\n\nDe systeempartitie is niet verkleind, maar juist van 144 GB naar 350 GB vergroot.\n\nIn veilige modus opstarten heb ik (nog) niet gedaan, omdat ik de nieuwe schijf nu weer uit mijn laptop heb gehaald. Ik kan wel kijken of ik hem in een externe Scythe Kamazo behuizing kan stoppen en hem via eSata proberen op te starten.\n\nAl met al wel een heel leer(zaam) traject.
Link naar reactie
Leerzaam zeker, maar dat is een zoethoudertje om niet de haren uit het hoofd te gaan trekken zeker :D\n\nOver wat Niek inbracht:\nik las net twee gouden regels om problemen zoveel mogelijk te voorkomen bij het clonen van Windows disks:\n1) Laat Windows vóór het clonen de nieuwe disk niet zien, om te voorkomen dat het een stationsletter met het ID van de disk in zijn register begraaft. Veel kloonprogramma\'s kunnen hun werk doen d.m.v. een zelfopstartende CD, zodat je aan regel 1 kan voldoen.\n2) Laat Windows bij de eerste boot van de nieuwe kloon nog niet de oude disk zien, om diezelfde reden, het kan stationsletters gaan verwarren. Eenmaal geboot, en herstart zou het geen probleem moeten zijn de oude schijf bij het systeem te betrekken.\n\nEn sinds jij in de gaten had dat de schijven een persoonsverwisseling lijken te tonen bij het opstarten van de oude disk met de nieuwe (helaas) ook nog aan het systeem, zou het zo\'n identiteitsprobleem kunnen zijn.\n\n\nIk hoop trouwens wel dat alle belangrijke data van je oude disk inmiddels een veilig plaatsje heeft gekregen buiten dit disk gebeuren.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=Marixius;594647][I][U]Schone installatie is voor mij wat lastig, omdat ik een pre-installed Windows Vista versie heb, zonder verdere installatie CD\'s.[/U][/I] Daarnaast heb ik veel betaalde software gedownload en geïnstalleerd.[/QUOTE]\n\neven snel op terug te haken, mocht je toch nog de verse instalatie willen proberen:\n\ndie PQService is een apart geheugen in je acer laptop waar je instalatie van windows vista opstaat (dat is iedergeval zo op mijn Acer laptop) \ntijdens het opstarten krijg je het allereerste scherm(bios scherm) moet je f10 drukken (is op mijn laptop) dan kom je in het system recovery van acer terecht waarbij je, na een mogelijk ingesteld wachtwoord je windows vista opnieuw kan installeren naar fabrieksinstelling.\n\nMvg.
Link naar reactie
[QUOTE=bloodkill;595707]even snel op terug te haken, mocht je toch nog de verse instalatie willen proberen:\r\n\r\ndie PQService is een apart geheugen in je acer laptop waar je installatie van Windows vista opstaat .[/QUOTE]\r\n\r\nHet is geen apart geheugen. Het is een afzonderlijke partitie op de harddisk. En die harddisk wil TS eerst vervangen en dan is de PQ partitie ook foetsie. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn overigens.\r\nZelf installeer ik alles vanaf de Windows cd\'s/dvd\'s en haal de drivers op bij de fabrikant.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
@dutch-online Ik ben met je eens dat opnieuw installeren normaal gesproken geen probleem zou moeten zijn, en ik heb ook betaalde licenties. Echter het opnieuw configureren en inregelen van software en de hoeveelheid werk die daar mee gepaard zou gaan deed mij besluiten tot de \"makkelijke\" weg van clonen zoals mij dat werd voorgespiegeld. Dat de nieuwe Seagate discs over een andere sector grootte beschikte wist ik bij aankoop niet, laat staan dat ik wist dat er ook allerlei driver en software updates nodig waren.\nIk heb er een nieuwe ervaring en wat extra grijze haren bij.\n\n@Niekie30. Alles installeren vanaf CD/DVD en drivers ophalen biedt geen garantie dat alles goed gaat.\nAls ik voor mijn drivers naar de site van Acer ga, dan staat de daar voor de AHCI I/O-controller voor mijn laptop een oude driver, terwijl voor de Advanced Format schijven de Intel Rapid Storage Technolgy benodigd is. Ook het alignen naar de nieuwe fysieke sector grootte, ondanks het feit dat de logische sectorgrootte hetzelfde blijft is geen garantie voor een goede werking.\nZelfs als ik op mijn laptop zou besluiten om Windows7 te installeren, dan nog moet ik tijdens installatie rekening houden met drivers die nog niet in Windows7 zitten.\n\n@Erik. Ik heb vanmorgen opnieuw gecloned. Ditmaal heb ik de doelschijf extern via eSATA aangesloten. Ook heb ik voor automatisch clonen gekozen en dus niet handmatig de partitiegrootte ingesteld. De partities op de nieuwe schijf zijn daardoor proportioneel aangemaakt, hetgeen betekent dat de 2 EISA partities wat groter zijn geworden dan ik aanvankelijk wilde. Ik verlies dus een paar Giga.\nNa het clonen heb ik de systeemschijf verwisseld en opnieuw opgestart. Windows Vista startte nu wel weer goed op en gaf aan dat er stuurprogramma\'s voor een \"algemeen volume\" werden geïnstalleerd.\nNa het installeren hiervan moest er opnieuw worden opgestart. Windows startte wederom goed op.\nBij het opstarten van Windows Live Mail werd aangegeven dat de database moest worden hersteld, waarna ik alleen de de IMAP-mappen opnieuw moest downloaden.\nBij Windows Mail kreeg ik ook een melding over opslagherstel, gevolgd door de volgende melding:\n\"Het berichtenarchief is beschadigd door een toepassing die extern is aan Windows Mail. Windows Mail is met succes hersteld van deze beschadiging. (0x00000000).\nVervolgens wordt Windows Mail geopend en na verloop van enige tijd verschijnt onder de lokale mappen een map \"herstelde berichten\" met daaronder een map met de datum van vandaag en daaronder een map \"Local Folders\" met daarin mappen met engelse benamingen zoals \"Deleted Items\", \"Drafts\", \"Inbox\", \"Junk E-mail\", en \"Sent-Items\". In de betreffende mappen vind ik al mijn mailtjes terug.\nIn prullenbak op mijn bureaublad tref ik echter wel de nodige edb.chk en edb.log, alsmede enkele .jrs en 2 .MSMessageStore bestanden van WindowsMail en WindowsLiveMail aan.\n\nSo far, so good. Alles lijkt goed te werken, echter.... Windows Update wil nog steeds niet werken.\nMogelijk dat ik dat nu wel aan de praat kan krijgen met de reeds eerder genoemde FixIt tooltje voor Windows Update van Microsoft. Vorige keer (voor de driver update en de DiscWizard upgrade) had dit niet geholpen. Mogelijk dat het nu wel wil werken.
Link naar reactie
Kleine kans, maar toch.... omdat er .chk bestanden zijn kan het zijn dat je nieuwe schijf een paar beschadigde sectoren heeft (gehad ?). Chk bestanden zijn zover ik weet losse, onverbonden, of niet thuis te brengen sectors die gevonden zijn bij het herstellen van de mail programma\'s.\n([B]Edit[/B]: edb.chk is een ander bestand, ik lees \'een [I]checkpoint [/I]bestand\', maar daar weet ik verder niets van.)\n\nIk ben ook best opgelucht te lezen dat in ieder geval IETS goed gegaan is :) en laten we nu hopen, en proberen die Windows Update eens verder te bekijken.\n\nIk stel voor dat je een [I]volledige[/I] schijfcontrole voor C: doet. Lees in je logboeken daarna de uitslag daarvan, een bericht in het logboek onder \'[I]Toepassingen[/I]\' op het tijdstip van opstarten na de controle.\n\n([B]Edit:[/B] als die edb.chk bestanden niet van beschadigde sectors komen, dan heeft een schijfcontrole misschien geen nut, maar het kan geen kwaad natuurlijk. Je vertelt dat er \'[i]de nodige edb.chk bestanden[/i]\' zijn, maar je vertelt niet hoeveel (2 ?). Ik denk dat jij hier meer van weet dan ik, dus als het voor jou bekende herstelbestanden zijn is het waarschijnlijk niet iets door beschadigde sectors.)
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;595785]Echt geweldig dat het gelukt is!!!![/QUOTE]\nPfff, je bent echt niet de enige :p\n[QUOTE=Niekie30;595785]\nDe updates: Zou het kunnen zijn dat je door de nieuwe schijven Windows nog opnieuw moet activeren? En dat je daarna pas updates binnen krijgt ? [/QUOTE]\nAls het goed is heeft \'de kloon\' ook het volume-ID (zie rapport in #15: NTFS-volumenummer: 0xca9ad08c9ad07703) van de oude schijf meegenomen, en zou er geen probleem moeten zijn met validatie van Vista. Het is een \'sector voor sector\' kloon, en dat is geloof ik inclusief alles.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;595785]\r\nDe updates: Zou het kunnen zijn dat je door de nieuwe schijven Windows nog opnieuw moet activeren? En dat je daarna pas updates binnen krijgt ? [/QUOTE]\r\nAls het goed is heeft \'de kloon\' ook het volume-ID (zie rapport in #15: NTFS-volumenummer: 0xca9ad08c9ad07703) van de oude schijf meegenomen, en zou er geen probleem moeten zijn met validatie van zijn Vista. Het is een sector voor sector kloon, en dat is geloof ik inclusief alles.
Link naar reactie
Weet je Erik.... Ik zag het langzaam jou probleem worden en dat mag natuurlijk niet. :-). Het is nog altijd een probleem van de TS.\nMaar ik vind het wel geweldig, hoe diep je erin gedoken bent en hoe ver je samen met TS gekomen bent. Complimenten. \nIk heb de afgelopen dagen net 2 nieuwe 2TB schijven in m\'n NAS gezet. Ook met Advanced Format toestanden. Nou spiegelt zo\'n NAS ze volautomatisch, zodra je er één verwisseld, maar ik ben geen enkel probleem tegen gekomen. Mogelijk omdat de schijven in EXT3 worden gezet voor het spiegelen.\n\nNiek
Link naar reactie
Dank voor je meeleven Niek, het werd zeker ook mijn probleem, en misschien dat je je nog herinnert waarom... \nMaar voorlopig is het nog niet helemaal af, die updates moeten lopen, anders is een systeem nogal mank.\n\nIk denk ook niet dat het altijd een probleem gaat worden met die Advanced Format schijven want anders hadden we er zeker al vaker van gehoord, maar hier zit bij het systeem van de TS toch echt iets ietsje mank, en ik denk niet dat wij er snel achter zullen komen of dat aan Acer, Seagate, Microsoft, of Intel ligt. Maar er loopt in dit geval bij de instructies iets niet helemaal synchroon met de ontwikkeling.\nIk denk dat de meesten in dit geval voor een nieuwe installatie van Vista hebben gekozen.\n\nNummer één waar ik aan denk is dat duidelijker bij Seagate aangegeven moet worden welke clone-software (DiskWizard) er gebruikt moet worden. Wat zij volgens mijn gedaan hebben is de versie 13 op de site zetten, als laatste en enige versie dus, en vergeten zijn te vermelden dat de voorgaande versies beter niet (meer) gebruikt kunnen worden.\n[QUOTE=Niekie30;595797] Mogelijk omdat de schijven in EXT3 worden gezet voor het spiegelen.[/QUOTE]\nGeen idee, daar gaat mijn kennis mank.\n\nIk kan niet vergeten te zeggen dat Marixius \'lekker\' terugkoppelt, en goed bijhoudt wat de genomen stappen zijn. Onmisbaar om zoiets te kunnen benaderen.\nGelijk ook wel de vraag aan Marixius: vóór de laatste kloon, heb je updates van MS toegepast ?\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Beste forumgenoten Erik, Niek en Dutch, hartelijk dank voor jullie support en geduld.\nInmiddels draait ook Windows Update weer, al was dat niet zonder slag of stoot.\nEerst heb ik van KB\\971058 MicrosoftFixit50202.msi in normale mode gedraaid, geen resultaat.\nDaarna nogmaals maar toen in aggressive mode, ook zonder resultaat.\nVervolgens MicrosoftFixit.wu.Run.exe gedownload en gedraaid en al tijdens de diagnose kwam in het systeemvak het icoontje van Windows Update naar voren met de melding dat er nieuwe updates beschikbaar waren. Het werkt dus weer.\n\n@erik. Voor het clonen was de oude Vista schijf bijgewerkt met alle essentiële updates. De hotfixes heb ik echter niet op de oude schijf toegepast.\nVoor wat betreft de Seagate DiscWizard, als je vanaf de Seagate downloadsite de DiscWizard selecteert, dan krijg je de bestandsversie 11.0.0.839 (dus de oude versie).\nzie [url]http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=DiscWizard&vgnextoid=d9fd4a3cdde5c010VgnVCM100000dd04090aRCRD[/url]\nZonder jou had ik nooit geweten dat er ook een Versie13 bestond, die overigens in de download wordt aangeduid met DiscWizardSetup-14387.en.exe (een nederlandse versie hiervan bestaat (nog) niet).\nBij Seagate mogen ze inderdaad wel wat meer zorg besteden aan welke cloneversie er gebruikt moet worden voor hun Advanced Format schijven.\nZelfs de tutorial verwijst naar de verkeerde DiscWizard download\n[url]http://support.seagate.com/kbimg/flash/laptop/laptop.html[/url]\n\nVoor wie nog geïnteresseerd is welke bestanden Windows Mail en Windows Live Mail in de prullenbak gemikt hebben, hieronder een overzicht van mijn prullenbakinhoud.\n[IMG]http://i42.tinypic.com/2i52mu.jpg[/IMG]\n\nNogmaals hartelijk dank aan jullie allen, speciaal aan Erik.\nEen goede jaarwisseling toegewenst en voor 2012 alle goeds.
Link naar reactie
(Marixius, zou je alsjeblieft het plaatje max. 820 breed willen maken om het forum op 1024x768 leesbaar zonder te hoeven te scrollen te houden ? Leest alle berichten héél veel makkelijker ;) Je kan misschien de rechterkant (1 kolom) er af knippen)\n\nDank je voor het uiteenzetten van je handelswijze. Je schrijft dat je eerst op de oude schijf de essentiële Windows updates installeerde, daar maak ik uit op dat dat voor de eerdere kloon pogingen nog niet was gebeurd ? Zo niet, zouden dan die hotfixes ook een onderdeel van de updates geweest kunnen zijn ? Goede tip dus zeker, vóór het klonen eerst Windows up-to-date hebben.\n\nWat betreft V13 van DiskWizard, gezien het feit dat er nog niet veel te lezen is over problemen met klonen van een harddisk naar een 4K sector disk denk ik dat er best met de versie 11 te werken valt, maar dat een specifiek probleem bij jouw systeem roet in het eten gooide. Daarom heel graag antwoord op de vraag die ik hierboven stelde, was jouw systeem misschien niet volledig up-to-date, en heb je dat net vóór de laatste kloon gedaan. Vroeger zou zoiets met klonen geen verschil maken, maar in dit geval ([I]verandering van sectorgrootte [/I]waar op ESENT gebaseerde programma\'s op letten !) blijkbaar wel.\nWaarom er wel DiskWizard v13 is, maar niet overal gepromoot wordt (behalve op een pagina specifiek voor uitleg van het Advanced Format, en/of disks groter dan 2 TB) is mij ook een raadsel, ook omdat het de eerste versie is met die automatische aligning van de nieuwe sectoren. En zover ik kan zien is Advanced Format nu zo\'n beetje voor elke nieuw gefabriceerde schijf. Dat zou betekenen dat iedere nieuwere schijf gekloond met de oude versie 11 \'ongemerkt\' al zo een performance achteruitgang heeft ondergaan.\n\nWat betreft de .chk bestanden... die lijken niet van beschadigde sectoren maar van een specifieke Windows herstelactie. Ik zou ze maar even bewaren, en/of op een CD branden voor het geval dat.\n\nIk hoop dat we het hier bij kunnen laten wat betreft zoeken naar oplossingen, een status quo mag wel na 9 dagen en 3 keer klonen. Het mag tijd worden dat je je laptop kan gaan gebruiken zoals bedoeld :D\n\n\nAlle lezers zeker een fijne overgang naar het volgende jaar.\n\n[COLOR=\"white\"]............................[/COLOR][ATTACH]16517[/ATTACH]\n[COLOR=\"white\"].\n.\n\n.\n.[/COLOR]
Link naar reactie
Hallo Erik, \n\nMijn oude schijf met Windows Vista was al up to date voor wat betreft alle essentiele en optionele updates \n(met uitzondering van en een aantal optionele taalpakketten). Qua updates was ik al bij, nog vóór ik de eerste keer kloonde. De updates die me als laatste werden aangeboden waren beveiligingsupdates voor .NET Framework 2.0 SP2, .NET Framework 3.5 SP1 en .NET Framework 4.\n\nVooralsnog draait alles naar wens en kan wat mij betreft deze case worden gesloten.\nNogmaals mijn dank en het vervolg zal ik de plaatjes wat smaller maken ;-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...