Ga naar inhoud

klonen Vista systeemdisk


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[QUOTE=erikdenhouter;594917]Of dat het probleem is... :confused:\n\nWelke versie DiskWizard heb je gebruikt voor het clonen ?\n\n\nDe Vista versie van de eerdere hotfix:\n[url]http://support.microsoft.com/kb/2553708/en-us[/url]\nEn kijk dan onder:\n\"[I]Applications that are built on ESENT may not work correctly after the reported physical sector size of the storage device changes.[/I]\"\n( Vertaald naar nederlands: [url]http://support.microsoft.com/kb/2553708[/url] )\n\nMijn onbegrip bestaat alleen uit de mededeling van Seagate dat er geen software veranderingen nodig zijn omdat de sectorgrootte gewoon als 512 gerapporteerd wordt en als zodanig blijft werken[B];[/B] de drive zelf zorgt achter de schermen voor de vertaling. Wel heb je dan de laatste controllerdrivers nodig voor de diskcontroller, want die rapporteert sectorgrootte, en updaten wordt ook in dat artikel geadviseerd.\n\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR][/QUOTE]\n\nHet is de Seagate DiscWizard versie 11.0 (build 8.329) powered by Acronis.\n\nBegrijpen doe ik het ook niet, als in de specs staat dat de oude drives 512 bytes per sector hebben en de nieuwe 4096 bytes per sector waarbij tevens een voetnote gemaakt wordt \"Advanced Format (4K) drive with SmartAlign technology resolves misalignment conditions\".\nDat Advanced Format doet mij gelijk weer denken aan hetzelfde probleem als bij de Western Digital met HP, waarbij er een Intel Rapid Storage Tachnology driver aanpassing nodig was. Zou dat voor mijn Mobile Intel PM45 Express Chipset dan wellicht ook noodzakelijk zijn?\n\nDe beschrijving van de Microsoft Hotfix lijkt wel op mijn problemen van toepassing.\nAlleen is mij niet duidelijk of ik de hotfix eerst op mijn oude Vista schijf moet installeren en dan het klonen over moet doen, of de hotfix op de nieuwe Vista schijf moet installeren.\nSuggestie?
Link naar reactie
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Heb zojuist geprobeerd om de Hotfix op mijn nieuwe drive te installeren.\nHet is maar goed dat ik ook nog over webmail beschik, anders had ik de Hotfix niet ontvangen.\nJe moet namelijk bij microsoft voor deze Hotfix een e-mailadres achterlaten waarna je een mailtje krijgt waarin staat vanaf welke plek je kunt downloaden. Lekker handig als Windows Mail en Windows Live Mail niet werken, maar goed via webmail heb ik dat ding dus weten te bemachtigen.\nNa het uitpakken van de selfextracting zip file de msu-file gestart met als resultaat Fout 0xc8000247.\nMogelijk dat deze fout veroorzaakt wordt doordat ik de nieuwe schijf al op fouten had laten checken en corrigeren en ook defragmentatie had laten draaien.\nDus de hotfix rechtstreeks op mijn nieuwe schijf heeft niet geholpen.
Link naar reactie
Die foutmelding is (weer) van Windows Update....\n\nDe reden dat ik vroeg welke versie DiscWizard je hebt gebruikt is dat versie 13 voor het eerst spreekt over \'[I]4K advanced format[/I]\', alleen in de titel van de pagina dan. Verder hebben ze het eigenlijk alleen over schijven boven 2,2 TB.\n[url]http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=218619&NewLang=en[/url]\n\nMaar ook in dit artikel wordt v13 genoemd:\n[url]http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=221411&NewLang=en&Hilite=Advanced+Format[/url]\n\nHet \'aligning\' schijnt met versie 13 te gebeuren (SmartAlign). Gebeurt dat niet (b.v. door gebruik van DiscWizard V11), dan zou je alleen een performance achteruitgang hebben (20 ms latency bij elke schrijfactie), maar nergens zie ik melding van mogelijke fouten in Windows.\nToch lijkt dit probleem er echt mee te maken hebben, maar ik kan mijn vinger er niet opleggen.\n[QUOTE=Marixius;594929]....als in de specs staat dat de oude drives 512 bytes per sector hebben en de nieuwe 4096 bytes per sector waarbij tevens een voetnote gemaakt wordt \"Advanced Format (4K) drive with SmartAlign technology resolves misalignment conditions\".\nDat Advanced Format doet mij gelijk weer denken aan hetzelfde probleem als bij de Western Digital met HP, waarbij er een Intel Rapid Storage Tachnology driver aanpassing nodig was. Zou dat voor mijn Mobile Intel PM45 Express Chipset dan wellicht ook noodzakelijk zijn?[/QUOTE]\nZover ik begrijp:\nSmartAlign is de techniek die gebruikt wordt om de 512 bytes sectors (van de oude schijf) opnieuw in te richten (aan te passen) in de nieuwe 4096 bytes sectors. Dat is dus een éénmalige handeling bij het clonen. Hierna is er een hoeveelheid \'overhead\' op de nieuwe schijf verminderd, waardoor er (voor een OS dat zich [I]niet bewust is[/I] van het bestaan van 4K sectors, zoals XP) per schrijfactie 20 ms bespaard wordt, omdat de nieuwe schijf bij zo\'n OS (en zonder alignment) elke schrijfactie twee maal moet uitvoeren; het schrijft eerst hoe het OS het in 8 x 512 bytes wil, en schrijft daarna zoals het in een 4K sector moet komen. Na aligning is die ene extra schrijfactie blijkbaar niet meer nodig. Winst in performance dus. \nWel voor zover ik begrijp, dit is nieuw....\n\nDit is Dell over dezelfde 4K sectorgrootte... Onder vraag #10:\n[url=http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?docid=408172#Issue0_FAQ_19]\"[I]Q. Why will Windows Update fail and why are the QFE/KB articles required?\n\nA. Applications that are built on ESENT, such as Windows Update, receive an error message and terminate when the reported physical sector size changes across Operating System sessions. Therefore, if an image is created on a non-4k drive, and cloned to an Advanced Format drive (or vice versa), after recovery, the OS will detect the different physical sector size (4k vs. 512B). The Windows update will hang up. A reboot or re-installation may resolve this issue.[/I]\"[/url]\n\nWat mij betreft, de actie die je zou moeten doen (maar niet praktisch is... dat weet ik) is contact zoeken met Seagate, omdat al je disks van hun afkomstig zijn, inclusief de clone software.\n\n\nWat betreft die controllerdrivers, uiteraard zoeken naar de laatste, dat staat buiten kijf ;)\nOok op die Dell pagina hierboven is duidelijk sprake van noodzaak voor het updaten van de door hun gebruikte Intel driver.\n(\"[I]Topic 5: \n* Apply Microsoft KB Article: 2470478.\n* Install/upgrade Intel RST Storage driver to 9.6 or later.[/I]\")\nAlleen heb jij geen [url=http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-020644.htm]Intel RST ( Intel® Rapid Storage)[/url], en [I]alleen bij die controller[/I] heb ik tot nu toe de noodzaak voor updaten van de driver gelezen. \n(Jouw laptop heeft de Intel(R) 82801IMB Intel(R) I/O Controller Hub (ICH9M-B) SATA controller)\n\n\nMisschien dat het toch lukt als je op het oude systeem eerst die [url=http://support.microsoft.com/kb/2553708/en-us]kb2553708[/url] installeert (en eventueel ook de [url=http://support.microsoft.com/kb/2470478]kb2470478[/url] ), en dan pas kloont, uiteraard met DiscWizard V13 dan ?\n( [B]! [/B]Die laatste kb2470478 is trouwens weer een nieuwe, ik heb nog geen tijd gehad het goed te lezen....)
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;595087]\r\nWat mij betreft, de actie die je zou moeten doen (maar niet praktisch is... dat weet ik) is contact zoeken met Seagate, omdat al je disks van hun afkomstig zijn, inclusief de clone software.\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nEnkele dagen geleden heb ik mijn probleem in het Seagate forum gedropped, maar daar nog weinig bruikbaars teruggemeld gekregen.\r\n[url]http://forums.seagate.com/t5/Momentus-XT-Momentus-Momentus/Vista-problems-after-cloning-a-ST9320421AS-to-ST9750420AS/td-p/142967[/url]\r\n\r\nDe feedback die ik van jou krijg, acht ik veel waardevoller. (Y)\r\n\r\n[QUOTE=erikdenhouter;595087]\r\nAlleen heb jij geen [url=http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-020644.htm]Intel RST ( Intel® Rapid Storage)[/url], en [I]alleen bij die controller[/I] heb ik tot nu toe de noodzaak voor updaten van de driver gelezen. \r\n(Jouw laptop heeft de Intel(R) 82801IMB Intel(R) I/O Controller Hub (ICH9M-B) SATA controller)\r\n[/QUOTE]\r\nWaar kan ik zien welke I/O controller er op mijn laptop zit? \r\nIk ben ook al bij Intel gaan zoeken en heb de driver update utility al gedraaid.\r\nBij de Chipset Software Installation Utilty zegt de tool dat de versie 8.7.0.1007 valid is.\r\n(Product Detected Intel® 6, 5, 4, 3, 900 Series Chipsets)\r\nMij is echter niet duidelijk of mijn chipset onder de Mobile Intel 4 Express Chipset valt of onder een andere. (PM45 = 4 serie?)\r\n\r\nVoor de 4 serie is er wel IRST, maar of die voor mijn laptop geldig is?\r\n[url]http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Chipsets&ProductLine=Laptop+Chipsets&ProductProduct=Mobile+Intel%C2%AE+4+Series+Express+Chipset+Family&ProdId=2991&LineId=1088&FamilyId=40[/url]\r\n\r\nVoor wat betreft de DiscWizard V13 is mij niet duidelijk of mijn Bios daarvoor geschikt is.\r\nBij de beschrijving van V13 wordt immers over een nieuw type Bios gerept.\r\n\r\nMomenteel duizelt het me een beetje, omdat in het ene geval gezegd wordt dat de hotfix alleen uitgevoerd moet worden als je de genoemde problemen ervaart (dus op mijn nieuwe schijf). Op de oude schijf ervaar ik de problemen niet en zou ik de hotfix dus niet moeten toepassen, maar op de nieuwe werkt de hotfix niet.\r\nIk ben er een beetje huiverig voor om op mijn oude (nog goed werkende Vista) allerlei bewerkingen te doen, met het risico dat die ook niet meer werkt en ik dus met twee niet goed werkende systeemschijven blijf zitten.\r\nNiettemin stel ik je ondersteuning bijzonder op prijs.\r\n\r\nVoor de duidelijkheid nog even alle systeemkenmerken van mijn Acer laptop op een rijtje:\r\nAcer Aspire 8930G, Windows Vista Ultimate 32-bits Service Pack 2\r\nProcessor: Intel Core 2 Duo T9400 2,53Ghz, geheugen 4096 MB\r\nBios versie V1.05\r\nOude schijf Seagate Momentus ST9320421AS 320GB sectorsize 512KB\r\nNieuwe schijf Seagate Momentus ST9750420AS 750GB sectorsize 4096KB SmartAlign
Link naar reactie
Het duizelt mij ook als ik Acronis DiskWizard 13 lees, en zie welke wijzigingen nieuwe systemen en nieuwe capaciteit harddisk (> 2TB) teweeg brengen. Er zitten weer heel wat limieten aan te komen, en die moeten allemaal weer \'gefixed\' worden.\n\n\nDat jij een \'ouderwetse BIOS\' hebt is dacht ik niet een probleem voor die DiscWizard v13. Het is gewoon de volgende versie, en zal terugwaarts compatibel zijn.\n\nIn je bericht #@15 staat welke controller er in zit:\nIntel(R) 82801IMB Intel(R) I/O Controller Hub (ICH9M-B) SATA controller\nVolgens [url=http://www.intel.com/support/graphics/intelgm45/]deze lijst[/url] is de 82PM45 chipset (wat je hebt volgens dat detectietool) geen onderdeel van de Mobile Intel® 4 Series Express Chipset, hoewel daar wel \'45\' in de naam zit. Ook komt \'ICH9M-B\' SATA controller\' niet voor in de [url=http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-020644.htm]lijst met controllers[/url] die Intel IRST ( Intel® Rapid Storage) ondersteunen.\nIk denk dat je er vanuit moet gaan dat het een kwestie van het moederbord van je laptop is, en dat je op dit gebied [I]alleen dat[/I] moet gebruiken wat op de site van Acer te vinden is.
Link naar reactie
Het duizelt mij ook als ik Acronis DiskWizard 13 lees, en zie welke wijzigingen nieuwe systemen en nieuwe capaciteit harddisk (> 2TB) teweeg brengen. Er zitten weer heel wat limieten aan te komen, en die moeten allemaal weer \'gefixed\' worden.\n\n\nDat jij een \'ouderwetse BIOS\' hebt is dacht ik niet een probleem voor die DiscWizard v13. Het is gewoon de volgende versie, en zal terugwaarts compatibel zijn.\n\nIn je bericht #15 staat welke controller er in zit:\nIntel(R) 82801IMB Intel(R) I/O Controller Hub (ICH9M-B) SATA controller\nVolgens [url=http://www.intel.com/support/graphics/intelgm45/]deze lijst[/url] is de 82PM45 chipset (wat je hebt volgens dat detectietool) geen onderdeel van de Mobile Intel® 4 Series Express Chipset, hoewel daar wel \'45\' in de naam zit. Ook komt \'ICH9M-B SATA controller\' niet voor in de [url=http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-020644.htm]lijst met controllers[/url] die Intel IRST (Intel® Rapid Storage) ondersteunen.\nIk denk dat je er vanuit moet gaan dat het een kwestie van het moederbord van je laptop is, en dat je op dit gebied (en op dit moment) [I]alleen dat[/I] moet gebruiken wat op de site van Acer te vinden is.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
In apparaatbeheer heb ik onder \"IDE ATA/ATAPI-controllers\" de Intel ICH9M-E/M SATA AHCI Controller gevonden met driver versie 8.5.0.1032. (Dit is dezelfde als die op de Acer site staat).\nIk neem aan dat met deze controller aanduiding hetzelfde wordt bedoeld als de door de Chipset Identification Utility genoemde Intel 82801IMB Intel I/O Controller Hub (ICH9M-B) SATA Controller found in AHCI mode.\n\nOp mijn laptop is ook nog een Intel Matrix Storage Manager Console geïnstalleerd, hiermee worden de opslag controllers in het systeem weergegeven die op dit moment worden beheerd door de Intel Matrix Storage Manager. Onder deze MSM hangt de Intel ICH9M-E/M SATA AHCI Controller, met daaronder weer de harde schijven (poort 0: ST9320421AS, poort 1: ST9750420AS), niet gebruikte poorten (poort 5) en CD/DVD-stations (poort 4: Optiarc BD ROM BC-5500S). \nAls ik in het Intel Matrix Storage Console via Help op Ondersteuning klik, dan krijg ik het volgende:\n[COLOR=\"Blue\"]Belangrijkste technische kwesties: [url]http://support.intel.com/support/go/imsm/tti.htm[/url]\nGebruikers handleiding: [url]http://support.intel.com/support/go/imsm/kb.htm[/url]\nDownloads: [url]http://support.intel.com/support/go/imsm/downloads.htm[/url]\nInformatie over compatibliteit: [url]http://support.intel.com/support/go/imsm/compat.htm[/url][/COLOR]\n\nHet vreemde is dat als ik de hiervoor genoemde links volg, ik uitkom op pagina\'s die over Intel\'s Rapid Storage Technology gaan. Begrijp jij het nu nog? Mijn Chipset en I/O controller staan niet in de lijst, maar behoren daar kennelijk wel toe.. of niet?\n\nAls ik in deze readme kijk, dan staat de I/O AHCI controller er wel bij zie: [url]http://downloadmirror.intel.com/20624/eng/iata_10.8.0.1003_readme.txt[/url]\nKijk ik echter bij de 2e voorwaarde (system requirements), dan zie ik mijn procesor er niet bij staan.\nVolgens de sticker op mijn laptop \"Intel Centrino 2 inside\" Of is de Intel Core 2 Duo processor T9400 toch een Celeron? Of is de Centrino een Pentium of vPro ?
Link naar reactie
Dit wordt stroperig... of juist interessant, afhankelijk van je belang denk ik :p\n\nVan die vier links die je vond is voor mij alleen de eerste wel lekker, daar vind je namelijk een verzamelpunt van meerdere links m.b.t. Intel® Rapid Storage Technology, en het lijkt alles in zich te hebben:\n[COLOR=\"Blue\"]Belangrijkste technische kwesties:[/COLOR] [url]http://support.intel.com/support/go/imsm/tti.htm[/url]\n\n[quote=Marixius]Als ik in deze readme kijk, dan staat de I/O AHCI controller er wel bij zie: [url]http://downloadmirror.intel.com/20624/eng/iata_10.8.0.1003_readme.txt[/url][/quote]\nWat er bij de [url=http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-020644.htm]eerdere lijst staat op de site van Intel[/url] klopt dan toch niet helemaal.... Of dat tooltje om het te identificeren werkt niet goed. Of Windows detecteert niet goed.\n\nHeb je dit gezien ? Dit zou wel moeten kunnen om op zijn minst Windows de laatste info te geven:\n[url=http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=20019&lang=eng&wapkw=%28Intel+4+Series+Chipsets%29][U]INF Update Utility - Primarily for Intel® 6, 5, 4, 3, 900 Series Chipsets[/U][/url]\nNa het installeren van dit zou je (na herstart misschien) nog eens onder Windows moeten kijken welke controller daar vermeld wordt.\n\n\nNog even voor de goede orde: \n\"[I]The product name was changed from [B]Intel® Matrix Storage Manager[/B] to [B]Intel® Rapid Storage Technology[/B] beginning with version 9.5[/I]\"\nDus de software onderging een naamsverandering tussen jouw versie en de laatste.\n\n\nKijk even bij de eigenschappen van je laptop voor de processor. Rechtsklik hiervoor \'[I]Deze computer[/I]\', en kies \'[I]Eigenschappen - Algemeen[/I]\' voor een (misschien betere) beschrijving van het type processor.\nVerder vond ik vrij snel dit: [url=http://www.intel.com/nl_NL/products/centrino2/vpro/index.htm]Intel® Centrino® 2 met [B]vPro[/B]™ technologie[/url]\n\nOf dit betekent dat je de \'Centrino 2\' als \'vPro\' kan zien weet ik niet, maar ik vermoed van wel (quote van wikipedia):\n[url=http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_vPro]\"[I]Intel [B]vPro is a platform or set of PC hardware features.[/B] PCs with vPro have three main elements: 1) Core 2 Duo/Quad or [B]Centrino 2 processor for business applications[/B]; 2) integrated components (such as 64-bit graphics) to reduce the number of discrete components in the system; and 3) hardware-based management and security technology (such as Intel AMT)[/I][/url]\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Ik vind gelukkig niet dat het stroperig wordt en heb het gevoel dat we steeds dichter bij de oplossing komen, met uiteraard veel dan aan jou Erik.\n\nIk heb de INF Update Utility op mijn oude schijf geïnstalleerd, en onder de \"IDE ATA/ATAPI-controllers\" staat de Intel ICH9M-E/M SATA AHCI Controller met driver versie 8.5.0.1032. \n(Dit is dezelfde als die op de Acer site staat en is hetzelfde versienummer dat ook bij het Matrix Storage Manager/Console programma te zien is).\nDit komt dus overeen met de genoemde readme-file waar deze controller bij de Overview onder de AHCI controllers vermeld staat. In de BIOS staat mijn systeem dus ingesteld op AHCI en niet op RAID.\n([url]http://downloadmirror.intel.com/20624/eng/iata_10.8.0.1003_readme.txt[/url])\n\nDe processor die bij de systeem-beschrijving wordt weergegeven is: \nIntel(R) Core(TM) 2 Duo CPU T9400 @ 2.53Ghz 2.53Ghz\n\nIk ga er vanuit dat deze \"Centrino2\" voldoet aan de processor vereiste (hetzij vPro, Celeron of Pentium).\n\nBij de genoemde downloads link staan 7 items voor Windows Vista, waarvan 2 drivers met IRST\nDownloads: [url]http://support.intel.com/support/go/imsm/downloads.htm[/url]\nDe eerst genoemde IRTS F6 driver diskettes lijkt mij niet de juiste.\nDe tweede lijkt mij voor mij van toepassing en waarschijnlijk heb ik de multi language versie nodig.\n[url]http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId=2101&DwnldID=20624&ProductFamily=Chipsets&ProductLine=Chipset+Software&ProductProduct=Intel%C2%AE+Rapid+Storage+Technology&lang=eng[/url]\n\nIk heb op de oude Vista disc dus nog geen Hotfixes toegepast, omdat ik niet wist in hoeverre deze hotfixes de boel zouden kunnen verstoren.\n\nIk heb nu het gevoeld dat ik de volgende stappen zou moeten zetten:\n1. op mijn oude Vista schijf de file iata_cd_10.8.0.1003.exe met versie 10.8.0.1003 downloaden/installeren.\n2. de Seagate DiscWizard v13 installeren \n3. het kloonproces opnieuw moet doen.\n\nZie ik nog iets over het hoofd?
Link naar reactie
@ dutch-online\nDat gebeurt nu ook, we gaan van Acronis DiskWizard v11 naar v13, en dat is het verschil tussen niet- en wel bewust van die nieuwe sectorgrootte (de oude 512 bytes > de nieuwe 4096 bytes)\nOf een ander merk kloon-programma nu een goed idee is... :mrgreen: beter eerst eens uitmelken wat de fabrikant levert.\n\n@Marixius\nIRST F6 driver diskette is nodig bij[I] verse[/I] installatie, om te installeren voordat Windows installeert, dus inderdaad niet nodig nu.\n(En dit keer niet alleen bij de installatie van XP waarbij meestal alleen een SATA controller-driver nodig is bij de Setup, maar nu ook bij installatie van Vista of Windows 7 :( )\n\nDus die tweede kandidaat lijkt mij ook geschikt, maar... lijkt het je geen goed idee om het eerst te installeren op de nieuwe schijf ? Die ga je eventueel toch overschrijven met een nieuwe kloon, dus je verliest er niet veel mee, en eenmaal overschreven kan je het niet alsnog proberen, terwijl je het op je oude disk alsnog kan doen.\nAlleen heb je bij het toepassen op je nieuwe disk dan je sectors nog niet \'aligned\' (uitgelijnd) met die DiskWizard v13, en ik kan mij niet herinneren of je dit naderhand alsnog kan doen.\nWat ik in die paar links van hetzelfde probleem las is dat ze het (zover ik begrijp) op hun al gekloonde disk hadden gedaan, en dat werkte, maar dat was wel een ander systeem als jouw Acer. En... ze vertelden [I]wel[/I] dat het systeem weer zonder foutmeldingen werkten, maar [I]niet[/I] of ze een performance achteruitgang hebben door het niet uitgelijnd zijn van die sectoren. Dat is niet zo makkelijk te checken.\n\nWat je in ieder geval moet doen voordat je iets op je oude schijf verandert is het maken van een herstelpunt, maar ik denk dat je dat al gedaan hebt.\n\nVoor wat betreft het toepassen van hotfix op je oude systeem.... in ieder geval zorgen voor dat herstelpunt vóór je iets doet, en een hotfix zou dingen niet moeten verstoren, alleen je systeem meer compatibel maken[B];[/B] het systeem zal er na toch de oude- en nieuwe situatie moeten aankunnen, al is het door nog weinig testen in de praktijk misschien wel een risico.\nMaar ze toepassen ([I]als[/I] Windows update het toelaat... :rolleyes: ) zou je alsnog kunnen doen na een poging zonder hotfix.\n\n\n(B.t.w., de stroperigheid wordt aan mijn kant aardig verdund door het smeermiddel \'Radio2 Top 2000\' op de achtergrond (F) Met het normale dagelijkse spul uit de speakers zou het een stukje dikker blijven hoor)
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;595459]Ik zou een ander clone programma proberen.[/QUOTE]\r\n\r\nWaarom een ander clone programma? Welke kan je me dan aanbevelen?\r\nDe Seagate DiscWizard versie13 (Acronis) is feitelijk al een ander programma dan versie 11.\r\nProblemen die ik ondervind komen, voorzover Erik heeft kunnen nagaan, door de verschillen in sector grootte van de nieuwe schijven en de problemen rondom Rapid Storage Technology.
Link naar reactie
[QUOTE=Marixius;595467]\r\nProblemen die ik ondervind komen, voorzover Erik heeft kunnen nagaan, door de verschillen in sector grootte van de nieuwe schijven en de problemen rondom Rapid Storage Technology.[/QUOTE]\r\nZekerheid daarover is er pas als er een oplossing in die richting gevonden wordt, maar tot nu toe is die er nog niet.\r\n\r\nMaar zoals gezegd, eerst zou ik toch echt bij de- of een fabrikant blijven, en proberen wat meer voor de hand ligt. Seagate (en Maxtor) hebben nogal wat te verliezen als hun kloonprogramma niet werkt op hun eigen schijven.
Link naar reactie
[QUOTE]Persoonlijk ben ik sowieso een tegenstander van klonen, want met het oplossen van de problemen die achteraf verschijnen, ben je vaak veel langer bezig, dan met een verse installatie op de C: partitie van je nieuwe schijf, waardoor Vista ook weer een stuk sneller zal draaien.[/QUOTE]\n\nWe zijn dik 25 berichten verder en ook een dag of 5 bijna... \nIk begrijp je reden tot klonen, maar begin wel te twijfelen of je/jullie dit nog oplossen. \n\nMet SIW kan je de serials van je geïnstalleerde programma\'s achterhalen en als je van iemand even een Vista DVD leent.... \n\nMaar goed, (her) installaties is voor mij dagelijks werk, dus kijk ik daar denk ook anders tegenaan. \nIk wens je in elk geval (ondanks dit berichtje) heel veel succes met het tackelen en volg e.e.a. met interesse. \n\nNiek
Link naar reactie
Ik ben het met je eens Niek, een herinstallatie had zeker sneller- en misschien zelfs zekerder geweest.\n[quote=Marixius]Schone installatie is voor mij wat lastig, omdat ik een pre-installed Windows Vista versie heb, zonder verdere installatie CD\'s. Daarnaast heb ik veel betaalde software gedownload en geïnstalleerd.\nHerinstallatie en uitzoeken van instellingsparametersen licentiecodes etc. was me even te veel werk, vandaar dat ik voor het \"simpele\" klonen zoals door Seagate gepromoot heb gekozen.[/quote]\nMaar ja, dat is één heel goede reden.\nZelf heb ik twee maal een Maxtor schijfje met die software gekloond, en dat ging zoals het beschreven wordt[B];[/B] duurt wat lang, maar het werkte in één keer.\n\nIk zelf blijf zien dat het wel loont om eens wat meer te weten te zijn gekomen over nieuwe grenzen van de hardware (4K sectors en de 2GB limiet), en b.v. inmiddels te hebben gelezen dat bij het gebruik van een nieuwe harddisk met die 4K sectors een verse installatie van Vista of W7 ook weer, net als XP, [I]misschien[/I] zelfs de F6 floppy nodig zal hebben om de laatste SATA driver er bij te betrekken. Die driver staat niet op hun installatie disks.... En alle fabrikanten hebben zich verplicht over te gaan naar 4K.\n\nDeze link gaf ik al eerder naar de Dell site, kijk eens bij [url=http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?docid=408172#Issue0_FAQ_19]Topic 5 en 6[/url] wat er nodig is voor een verse installatie of terugzetten van een oud Dell fabrieks image naar deze nieuwe 4K sector disks. En... per fabrikant verschillende voorbereidingen.\n\n\n:rolleyes: Hopelijk dat het ook een beetje loont op dit individuele systeem van Marixius.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;595461]@ dutch-online\r\n\r\n@Marixius\r\nIRST F6 driver diskette is nodig bij[I] verse[/I] installatie, om te installeren voordat Windows installeert, dus inderdaad niet nodig nu.\r\n(En dit keer niet alleen bij de installatie van XP waarbij meestal alleen een SATA controller-driver nodig is bij de Setup, maar nu ook bij installatie van Vista of Windows 7 :( )\r\n\r\nDus die tweede kandidaat lijkt mij ook geschikt, maar... lijkt het je geen goed idee om het eerst te installeren op de nieuwe schijf ? Die ga je eventueel toch overschrijven met een nieuwe kloon, dus je verliest er niet veel mee, en eenmaal overschreven kan je het niet alsnog proberen, terwijl je het op je oude disk alsnog kan doen.\r\nAlleen heb je bij het toepassen op je nieuwe disk dan je sectors nog niet \'aligned\' (uitgelijnd) met die DiskWizard v13, en ik kan mij niet herinneren of je dit naderhand alsnog kan doen.\r\nWat ik in die paar links van hetzelfde probleem las is dat ze het (zover ik begrijp) op hun al gekloonde disk hadden gedaan, en dat werkte, maar dat was wel een ander systeem als jouw Acer. En... ze vertelden [I]wel[/I] dat het systeem weer zonder foutmeldingen werkten, maar [I]niet[/I] of ze een performance achteruitgang hebben door het niet uitgelijnd zijn van die sectoren. Dat is niet zo makkelijk te checken.[/QUOTE]\r\n\r\nDit ga ik vandaag uitproberen. Bedankt voor je ondersteuning en veel luisterplezier.\r\nIk hou je op de hoogte.
Link naar reactie
Ik zelf zou waarschijnlijk deze volgorde aanhouden:\n*Herstelpunt op de oude schijf maken.\n\n* Nieuwe driver op de nieuwe schijf installeren, en kijken wat het doet. Werkt het dan proberen een \'Alignment Tool\' te vinden. Klaar.\nOf dat elk Alignment Tool van elke harddisk fabrikant mag zijn weet ik niet. Alleen bij Dell heb ik er zo snel eentje gezien.\n\nAls dat niet lukt:\n* DiscWizard v13 op de oude schijf zetten, die laatste Intel driver installeren, klonen.\n\nAls dat allemaal niet lukt:\n* Ook de hotfixes van MS op de oude schijf installeren, en klonen.\n\nAls dat niet lukt:\n* Herstelpunt op oude schijf terug plaatsen, alleen de hotfixes van MS installeren, en DiscWizard v13 installeren, en klonen. Daarna eventueel de driver van Intel op de nieuwe schijf installeren, maar als Windows Update dan wel werkt krijg je die misschien wel vanzelf.\n\nMeer smaken zijn er bijna niet 8-| Kost veeel tijd meneer Seagate... :s\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Heb zojuist op nieuwe schijf de nieuwe driver geïnstalleerd.\nDe Intel Matrix Storage Manager is vervangen door de Rapid Storage Technology.\nOnder \"IDE ATA/ATAPI-controllers\" is het versienummer van de Intel ICH9M-E/M SATA AHCI Controller van versie 8.5.0.1032 naar versie 10.8.0.1003 gegaan.\n\nWindows Live Mail kwam met een melding over opslagherstel en kon daarna opstarten, weliswaar moesten de IMAP mappen van een IMAP account opnieuw worden gedownload. Een hotmail-account werd wel direct goed weergegeven.\n\nBij Windows Mail kreeg ik ook een melding over opslagherstel, gevolgd door de volgende melding:\nHet berichtenarchief is beschadigd door een toepassing die extern is aan Windows Mail. Windows Mail is met succes hersteld van deze beschadiging. (0x00000000).\nVervolgens wordt Windows Mail geopend, maar alles is blanco. \nEr zijn geen e-mail accounts en alles is verder leeg.\n\nBij opstarten van toepassingen waar toestemming benodigd was om te kunnen doorgaan, krijg ik nu niet meer de melding dat de publisher onbekend is. Dus ook dit \"probleempje\" is opgelost.\n\nWindows Update werkt echter nog steeds niet. Nog steeds dezelfde melding.\n\nDe hotfix Windows6.0-KB2553708-x86.msu werkt ook niet, foutmelding 0xc8000222\n\nEen Alignment Tool voor de Seagate heb ik nog niet kunnen vinden.\n\n\nWat ik nu ga doen is het volgende:\n1. herstelpunt maken op oude schijf\n2. DiscWizard v13 op oude schijf plaatsen\n3. nieuwe IRST driver op oude schijf installeren.\n4. oude schijf opnieuw klonen met DiscWizard v13\n\nZodra dit allemaal gebeurd is, meld ik me weer.\nBedankt voor de support zover.
Link naar reactie
Dat denk ik niet.\r\n\r\nDat je halverwege nu wat resultaat hebt laat in ieder geval zien dat het waarschijnlijker wordt dat het 4K gebeuren het probleem heeft veroorzaakt. Maar ik heb er inmiddels wel een hard hoofd in gekregen omdat ik verwachtte dat op z\'n minst het systeem zou werken (zij het met tragere schrijfsnelheid) na het updaten van die Intel driver op je nieuwe schijf.\r\n\r\nError 0xc8000222 van Windows update wordt ook weer genoemd in [url=http://support.microsoft.com/kb/2470478]het artikel van Microsoft[/url] met betrekking op fouten in applicaties die gebaseerd zijn op ESENT nadat de gerapporteerde fysieke sectorgrootte opslag-apparaat wijzigt.\r\n\r\nDit nog van Dell:\r\n[url=http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kcs/document?c=us&docid=408172&doclang=en&l=en&s=gen&cs=]\"[I]Topic 6: Using the Free Edition of the Paragon Alignment Tool:[/url]\r\nA post-installation option for partition alignment of the OS is the Paragon Alignment Tool (PAT). The free edition of PAT is a hardware agnostic tool available for download from the Dell Support website in Dell Drivers and Downloads for your system under the SATA Drives section. This free edition can be used after an Operating System is installed to align the partitions of an Advanced Format drive, one system at a time.[/I]\"\r\n\r\nIk heb het gedownload (79 MB) en uitgepakt, en vóór het uitpakken krijg je een venster te zien met de ondersteunde Dell modellen (stuk of 15), en er staat duidelijk \"[I]Dell Specific Paragon Alignment Dell Specific Tool v3.0 Utility[/I]\".\r\nMaar in de bijgeleverde manual komt het woord \'Dell\' nergens voor... [url=http://www.paragon-software.com/home/partition-alignment/]Paragon[/url] heeft het tool voor dertig dollar, maar niet te zeggen of dat exact dezelfde is.\r\n\r\nLijkt duidelijk een verstrengeling van belangen tussen Dell en Paragon en... de andere hardwarefabrikanten. Wie betaalt Paragon....:rolleyes:\r\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Ik heb op de oude schijf de nieuwe driver voor IRST geïnstalleerd, ook de Seagate DiscWizard v13 erop gezet. Vervolgens de nieuwe schijf naast de oude in mijn laptop geplaatst.\nDaarna met de DiscWizard het clonen ingesteld (handmatig partitie grootte bepalen).\nDe gebruikers interface van de DiscWizard is behoorlijk veranderd.\nHet clone-proces verloopt in 11 stappen.\nNadat het clonen klaar was eerst Vista nog even opgestart, daarna opnieuw opgestart en in de BIOS de boot volgorde veranderd, zodat van de nieuwe schijf moest worden opgestart.\nWindows Vista start weer normaal op.\nHelaas Windows Update doet het nog steeds niet!\nIn het systeemvak is een nieuw icoontje gekomen van Intel Rapid Storage Technologie en bij mouseover zegt deze niet actief te zijn. Bij het openen wordt IAStorUI geopend, waarmee de status van het opslagsysteem kan worden weergegeven. Het vreemde is dat de oude schijf wel als interne systeemschijf wordt weergegeven en de nieuwe alleen als interne schijf. De sectorgrootte van de schijven wordt m.i. op de juiste wijze weergegeven. Met een Seagate tooltje (PartOfs102) had ik voor het klonen de schijven bekeken en voor de partities van de nieuwe schijf stonden uitroeptekens ten teken dat ze niet aligned waren. Na het klonen heb ik wederom met dit tooltje gekeken en nu waren de uitroeptekens weg.\nOmdat ik twijfel of er wel van de nieuwe schijf geboot is, heb ik de oude schijf verwijderd en de nieuwe schijf op de plaats van de oude gezet. Daarna opnieuw opgestart.\nBij het opstarten valt me al meteen op dat Windows de fingerprint utility voor het inloggen niet opstart, wel is mijn Windows login icoon zichtbaar en kan ik mijn wachtwoord ingeven. Daarna krijg ik de melding dat mijn bureaublad wordt geconfigureerd en wordt mijn scherm volledig blauw, daarna gebeurt er kennelijk weinig meer. \n\nWaar ik bij het vorige clonen met de DiscWizard v11 en oude AHCI driver nog een goed opstartend Windows Vista systeem had, is er nu een ander probleem voor teruggekomen.\nIk ben nu dus weer terug bij af. \nMisschien toch op de oude schijf de hotfixes installeren en het clonen opnieuw doen?\nGraag advies.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...