Ga naar inhoud

veilig van win 7 afkomen..


Anoniem2

Aanbevolen berichten

beste forum lezers,\r\n\r\nik heb eigenlijk een hele simpele vraag : op de pc waar ik op werk, heb ik ook win 7 staan in een dualboot. Middels easy bcd heb ik het voor elkaar gekregen dat de selectie direct naar XP gaat, na 10 seconden. In de entry van de boot ini heb de selectie om xp of win 7 aangepast, zodat nu alleen maar XP opstart.\r\n\r\neven ter info :\r\n\r\ndrive c heeft XP\r\n\r\ndrive j heeft win 7\r\n\r\nkan ik de drive J gewoon leegmaken , format dus, en die dan als een normale drive gebruiken.\r\n\r\ndan zal ik tzt deze pc eens weer opnieuw moeten installeren, gewoon met XP natuurlijk, zal tijdens de installatie XP opmerken dat er nog een ander OS op staat, ook al heb ik die van de J-drive verwijderd?\r\n\r\nniet dat ik bang ben dat het mis loopt, maar toch even voor alle zekerheid even nalopen of ik iets niet verkeerd gedaan heb.\r\n\r\nmisschien van jullie kant wat meerdere tips, waar ik iets mee kan doen.\r\n\r\nhoor graag van jullie, greetzz
Link naar reactie
Oke, \r\n\r\nzover was ik dus al gekomen, met easy bcd heb ik dus in de bootloader het al voor elkaar gekregen dat de selectie niet meer win 7 laat zien. dus ik zou gewoon J kunnen gaan formateren, en dan tzt een schone install gaan doen van xp ?\r\n\r\nwellicht zou de bootloader nog wat probs kunnen geven, maar dat denk ik niet, of heb je een andere suggestie om verder te gaan?\r\n\r\nwaarschijnlijk zal xp tijdens de install de bedoelde schijf (c) gewoon geheel leegmaken en dan de rest gaan doen.\r\n\r\nhoor het wel :)
Link naar reactie
Ja andersom is wat lastiger. Als je een dual boot in Windwos maakt, begin je meestal met de oudste versie en bouwt het zo op naar de nieuwste. \nAparte partitie of niet, je bootloader zal op de W7 partitie staan, naar alle waarschijnlijkheid. \nMaar hou er dus rekening mee. Dus even je data backuppen, ook in XP, voordat je de W7 partitie formatteert.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;592451]Als je Windows 7 er af mikt, start de pc niet meer op. De boot staat normaal gesproken op de W7 partitie. (Tenzij je hele vreemde dingen hebt gedaan met het installeren van de dualboot.)\nEn volgens mij kan je vanaf de XP cd geen opstart herstel kiezen. Dus dat herstellen zal niet meevallen. \n\nNiek[/QUOTE]\nIk denk dat dutch-online het antwoord gaf.... Als je in MSCONFIG instelt met welk OS default geboot moet worden (XP dus, en test het daarna), dan zal de opstartsector geschreven worden (en staan) voor een XP boot, en kan je W7 verwijderen.\nZou je W7 verwijderen terwijl default W7 als boot staat.... tja dan gaat het BIOS op D: snuffelen, en komt in een leeg huis... :mrgreen:\n\n\nHier staat nog een methode welke het met de Windows 7 installatie DVD doet, maar dat lijkt mij niet echt nodig:\n[url]http://www.mydigitallife.info/how-to-uninstall-and-remove-windows-7-or-vista-leaving-windows-xp-on-dual-boot-system/[/url]
Link naar reactie
@Niek,\r\nje brengt mij aan het twijfelen.\r\n\r\n@skippertje, \r\nals je de installatie DVD van Windows 7 hebt, zou ik toch gaan voor de methode via die disk. Hier vond ik nog een simpele uitleg daarvan, meer van hetzelfde dus, en misschien is het toch de schoonste methode:\r\n[url]http://www.youtube.com/watch?v=zJhZUM_cV2o[/url]\r\n\r\n@dutch-online,\r\nik heb ook het idee dat het zo moet lukken, maar liever geen risico voor de TS.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;592559]Ik hoor graag hoe het afloopt. Ben nooit te oud om te leren.\n\nNiek[/QUOTE]\nIk kom terug op mijn idee van wat werkt...\nZoals ik het omschreef door [I]alleen de juiste boot[/I] te kiezen, en dan Windows 7 te verwijderen, is waarschijnlijk niet voldoende. Ik kan die methode namelijk nergens vinden, maar wel de meer omslachtige methoden, zoals via die installatie DVD van Windows 7. En als wat ik schreef werkt, zou dat toch bekend zijn.\n\nMaar wat skippertje al gedaan had was het verwijderen van de bootloader van Windows 7 met EasyBCD, en ik neem aan dat dat wel werkt, simpel omdat EasyBCD voor dit soort dingen is gemaakt. De keus voor W7 is niet meer te zien.\n\nWat je nog als check zou kunnen doen is in een opdrachtprompt alle bestanden in de root van D: (de W7 partitie) zichtbaar en toegankelijk maken:\n[CODE]attrib -r -s -h D:\\*.*[/CODE]\nen vervolgens in de naam van de belangrijkste rootbestanden van W7 (en de Windows map) één karakter hernoemen. (Dit is gemakkelijk weer ongedaan te maken via een herstelconsole mocht het toch voor problemen zorgen.)\nDaarna zou XP zonder problemen moeten opstarten.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...