Ga naar inhoud

error loading operating system


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[QUOTE=Slater;582949]\r\nIk vermoed dat je het soms te ingewikkeld ziet allemaal. dat kan vooral als je de mogelijkheden van windows niet gebruikt, en met andere software partities gaat maken of bewerken, daar heb je tenslotte schijfbeheer voor..[/QUOTE]\r\n\r\nIk kreeg de indruk dat ik daar niets kon veranderen vanuit het menu schijfbeheer. Ik ken alle mogelijkheden van Windows niet.\r\n\r\nZo zie je, dat al mijn stappen zijn vast en zeker logisch zijn vanuit mijn gebrek aan werkelijke kennis. Klungelen is ook heel spannend. Dank jullie voor je geduld. Ik ga verder lezen wat je me nu adviseert
Link naar reactie
  • Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb zelden meer moeilijke oplossingen gelezen als hier.\n\nIn post 2 en 3 staan de oplossingen: \nProbeer de boot te herstellen, als dat niet lukt: Data redden. Windows op C: zetten. Bestanden redden en helemaal opnieuw beginnen. \n1) TS had nu weer vrolijk met z\'n pc kunnen werken.\n2) TS had zijn persoonlijke bestanden nog gehad.\n\nJammer er zijn dik 30 posten overheen gegaan om dit resultaat te krijgen.\n\nNiek
Link naar reactie
Slater, TS chetbaker is aan de hand van jou gouden adviezen nu zover dat hij alles gewoon opnieuw moet installeren.\r\nEn dan ga je ook nog met een gerust hart naar bedankjes lopen vissen bij chetbaker.\r\n\r\nKijk fouten maken kan iedereen maar fouten toegeven is een gave en die bezit jij werkelijk niet, jij gaat doodleuk lopen schrijven aan chetbaker dat hij het zus en zo had moeten doen terwijl alles wat chetbaker heeft gedaan is jou adviezen opvolgen die dus volkomen FOUT waren, even een teiltje a.u.b. +o(:mad:
Link naar reactie
ik ben verder aan het klungelen geslagen, met iets meer kennis in mijn hoofd. Windows xp geinstalleerd op [U]c schijf [/U]incl alle updates. Loopt als een zonnetje. Toch vraagt de computer weer welk os hij moet starten. Er staan er dus toch weer twee op. Bij disk management is d (healthy boot) en c (healthy system). Wat ik bemerk is dat de computer bij het installeren van programma\'s ook automatisch naar d program files gaat. Ik wil liever alle program files op de c schijf zetten.\n\nBij schijf bewerken krijg ik het volgende:\n\n[boot loader]\ntimeout=30\ndefault=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINDOWS\n[operating systems]\nmulti(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINDOWS=\"Microsoft Windows XP Home Edition\" /noexecute=optin /fastdetect\nmulti(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINDOWS=\"Microsoft Windows XP Home Edition\" /fastdetect\n\nHoe kan ik nu zorgen dat mijn up tot date home edition (ik ben niet zeker of deze nu c of d is) de enige os is, zodat ik niet steeds hoef te kiezen?\nHoe kom ik erachter of up tot date os vanuit c of d is? \nEnkele programma\'s heb ik al handmatig overgezet naar c, maar avast lukt bijvoorbeeld niet. Dat kan ik dan opnieuw installeren als de computer automatisch alles op c zet.
Link naar reactie
Dit regeltje verwijderen:\n\nmulti(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINDOWS=\"Micro soft Windows XP Home Edition\" /noexecute=optin /fastdetect\n\nMet [B]Partition 2[/B] dus.\n\n(Maak [B]eers[/B]t een kopie van dat bestandje, zet het er naast voor het gemak.)\n\nWindows vond bij installatie een werkende versie, en heeft die voor je bewaard.
Link naar reactie
[B]! [/B]Maak [B]eers[/B]t een kopie van dat bestandje, zet het er naast voor het gemak. Met een herstelconsole zou je dat zo makkelijk weer terug kunnen plaatsen.\n\nOmdat je zegt dat C: als [I]system [/I]aangeduid staat, dus hopelijk actief is, is het denk ik makkelijk:\n\ndit regeltje wijzigen:\ndefault=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition([B]2[/B])\\WINDOWS\nin\ndefault=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition([B]1[/B])\\WINDOWS\n\nDit regeltje verwijderen:\nmulti(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINDOWS=\"Micro soft Windows XP Home Edition\" /noexecute=optin /fastdetect\n\n(De regel met Partition([B]2[/B]) dus.)\n\n\nJe had, als je toch bezig was, D: ook moeten formatteren, maar uit voorzorg heb je dat niet gedaan natuurlijk.\n\n\nHandmatig programma\'s overzetten, daar zou ik niet aan beginnen.
Link naar reactie
[QUOTE=Slater;582992]Raar dan dat in bericht 9 het niet opgelost was.\nRaar ook dan als je met boot.ini inhoud aan komt maar de TS niet verteld hoe dat te voorschijn te halen enz...[/quote]\nEerste voorkomen van de tekst boot.ini[B]:[/B]\n[QUOTE=erikdenhouter;582855]\nJe hebt als het goed (slecht) is op z\'n minst essentiële Windows bestanden (NTLDR en boot.ini) verwijderd. [B]Boot.ini bevat info voor het opstart keuze-menu[/B].[/QUOTE]\nTweede voorkomen van de tekst boot.ini[B]:[/B]\n[QUOTE=erikdenhouter;582855][B]! [/B]Toch lijkt het me de slimste zet om eerst XP opnieuw op C: te zetten, [I]voordat [/I]er wat anders gedaan wordt. Van daaruit kan je verder proberen, en dat is waarschijnlijk alleen het [B]tekstbestandje boot.ini aanpassen[/B], n.l. één regeltje toevoegen.[/QUOTE]\nDuidelijker kan op dat punt niet, je weet niet wat een TS wel- of niet weet. En dat geldt hier ook:\n[QUOTE=erikdenhouter;582855]Leg het dan wat duidelijker uit, het is niet door mij dat chetbaker ineens zijn D partitie begon te verwijderen\nIk ging er in eerste instantie ook van uit dat chetbaker de boot.ini wel wist te vinden, maar zag later dus dat dat niet zo was.[/quote]\n[/QUOTE]\nchetbaker gaat ineens aan de slag met partitie software, en dat is snel een rotzooitje, want nu ben je op twee manieren de partities te manipuleren, via Windows herstelmogelijkheden, en via 3th party software.[/quote]\nZo\'n zet, daar kan je je niet op voorbereiden .:p (of is het :( )\n\n[quote= chetbaker]ik begrijp nog niet precies hoe ik nou van schijf d een actieve partitie kan maken met een boot bestand. Ik kan bij schijfbeheer wel zien dat bij c systeem staat en bij d niet. Graag nog even de stappen op een rij. Het zou wel heerlijk zijn als ik terugkon naar mijn kant en klare versie op d [/quote]\nWat op dit punt geprobeerd had kunnen worden, is de belangrijkste bootbestanden ook op C: zetten (NTLDR en boot.ini) en daarna dat regeltje veranderen (of toevoegen) waardoor NTLDR ook weet dat er op D: een Windows XP staat, en daar verder gaat.\nHet actief maken van D: is daarmee [I]waarschijnlijk [/I]niet nodig, zoals Slater opperde:\n[quote=Slater]\n Ik kan je nog wel even vertellen dat je als je windows op D: hebt staan, je helemaal niks hoeft te erasen met cleaners.\nJe kan gewoon je beveiligde besturingssysteembestanden die op C: staan onzichtbaar houden, en gewoon vanuit windows op D: bestanden verwijderen op C:.\n[/quote]\nBij opstart zal het MBR gewoon zeggen dat C: actief is, daarvan wordt de bootsector gelezen die vertelt dat het BIOS op zoek moet naar NTLDR op C:, en NTLDR kijkt in boot.ini welk default besturingssysteem ddaar vemeld wordt. Ziet NTLDR daar twee besturingssystemen dan zal het een keuzemenu tonen, ziet het in boot.ini maar één besturingssysteem dan zal het zonder menu tonen gelijk daar naartoe gaan. Als dat dan vermeld staat als partitie 2, dan zal het op D: gaan zoeken naar de rest van de boot bestanden, met als eerste NTDETECT.COM.\nVoor zover mijn theorie.... :p\n\n[quote=Slater]in principe als je in een multiboot werkt hoef je ook nooit te formateren, aangezien je gewoon via een ander opgestart systeem alle bestanden kan verwijderen, uiteraard dan niet je beveiligde besturingssysteembestanden verwijderen[/quote]\nDat is een voorwaarde, omdat er na deze situatie minstens twee belangrijke bootbestanden (boot.ini en NTLDR) op C: staan zal je C: echt NIET mogen formatteren, want dan ben je weer terug bij bericht #1.... Je zal vanuit de opstart van XP op D: alle bestanden [I]behalve die twee[/I] moeten wissen om de schijf leeg te krijgen.\n\nOf je zorgt voor een kopie van die twee bestanden op D: (of diskette als dat kan), formatteert C:, en je start op met de herstelconsole, en kopieert \'met de hand\' (als je weet hoe) die twee terug naar C:.\n\nOff-topic:\n[quote=Slater]\nIk zal je een beetje de basis uitleggen.\nje hebt dus op je muis 2 knoppen, links en rechts....[/quote]\n:D Ik dacht ff dat het grappig werd, maar ik zie dat je het meent.\nIk neem even de vrijheid om daar uit op te maken dat je nog niet enorm vaak op een computerforum hebt gereageerd, want op deze manier blijf je aan het uitleggen.\n\n(Op zo\'n punt :rolleyes: maar dan 10.000 berichten verder, kan ik dus wel eens wat info vergeten omdat ik dan niet meer goed inschat of de info die ik geef nou te weinig- of te veel voor die TS is.)
Link naar reactie
[QUOTE=Slater;582992]Raar dan dat in bericht 9 het niet opgelost was.\nRaar ook dan als je met boot.ini inhoud aan komt maar de TS niet verteld hoe dat te voorschijn te halen enz...[/quote]\nEerste voorkomen van de tekst boot.ini[B]:[/B]\n[QUOTE=erikdenhouter;582855]\nJe hebt als het goed (slecht) is op z\'n minst essentiële Windows bestanden (NTLDR en boot.ini) verwijderd. [B]Boot.ini bevat info voor het opstart keuze-menu[/B].[/QUOTE]\nTweede voorkomen van de tekst boot.ini[B]:[/B]\n[QUOTE=erikdenhouter;582855][B]! [/B]Toch lijkt het me de slimste zet om eerst XP opnieuw op C: te zetten, [I]voordat [/I]er wat anders gedaan wordt. Van daaruit kan je verder proberen, en dat is waarschijnlijk alleen het [B]tekstbestandje boot.ini aanpassen[/B], n.l. één regeltje toevoegen.[/QUOTE]\nDuidelijker kan op dat punt niet, je weet niet wat een TS wel- of niet weet. En dat geldt hier ook:\n[QUOTE=Slater]Leg het dan wat duidelijker uit, het is niet door mij dat chetbaker ineens zijn D partitie begon te verwijderen\n[/QUOTE]\nchetbaker gaat ineens aan de slag met partitie software, en dat is snel een rotzooitje, want nu ben je op twee manieren bezig de partities te manipuleren[b];[/b] via Windows herstelmogelijkheden, en via 3th party software.\nZo\'n zet, daar kan je je niet op voorbereiden .:p (of is het :( )\n[quote= chetbaker]ik begrijp nog niet precies hoe ik nou van schijf d een actieve partitie kan maken met een boot bestand. Ik kan bij schijfbeheer wel zien dat bij c systeem staat en bij d niet. Graag nog even de stappen op een rij. Het zou wel heerlijk zijn als ik terugkon naar mijn kant en klare versie op d [/quote]\nWat op dit punt geprobeerd had kunnen worden, is de belangrijkste bootbestanden ook op C: zetten (NTLDR en boot.ini) en daarna dat regeltje veranderen (of toevoegen) waardoor NTLDR ook weet dat er op D: een Windows XP staat, en daar verder gaat.\nHet actief maken van D: is daarmee [I]waarschijnlijk [/I]niet nodig, zoals Slater opperde:\n[quote=Slater]Ik kan je nog wel even vertellen dat je als je windows op D: hebt staan, je helemaal niks hoeft te erasen met cleaners.\nJe kan gewoon je beveiligde besturingssysteembestanden die op C: staan onzichtbaar houden, en gewoon vanuit windows op D: bestanden verwijderen op C:.[/quote]\nBij opstart zal het MBR gewoon zeggen dat C: actief is, van C: wordt de bootsector gelezen die vertelt dat het BIOS op zoek moet naar het bootbestand NTLDR op C:, en NTLDR kijkt in boot.ini op C: welk default besturingssysteem daar vemeld wordt. Ziet NTLDR daar twee besturingssystemen dan zal het een keuzemenu tonen, ziet het in boot.ini maar één besturingssysteem dan zal het zonder menu tonen gelijk toegaan naar het vermelde default. Als dat dan vermeld staat als partitie(2), dan zal het op D: gaan zoeken naar de rest van de boot bestanden, met als eerst volgende bestand NTDETECT.COM.\nVoor zover mijn theorie.... :p\n\n[quote=Slater]in principe als je in een multiboot werkt hoef je ook nooit te formateren, aangezien je gewoon via een ander opgestart systeem alle bestanden kan verwijderen, uiteraard dan niet je beveiligde besturingssysteembestanden verwijderen[/quote]\nDat is een voorwaarde voor die methode. Omdat er na deze situatie minstens twee belangrijke bootbestanden (boot.ini en NTLDR) op C: staan zal je C: echt NIET mogen formatteren, want dan ben je weer terug bij bericht #1.... Je zal vanuit de tweede installatie van XP op D:, alle bestanden op C: [I]behalve die twee[/I] moeten wissen om de schijf leeg te krijgen.\n\n([B] *[/B] Of je zorgt voor een kopie van die twee bestanden op D: (of diskette als dat kan), formatteert C:, en je start op met de herstelconsole, en kopieert \'met de hand\' (als je weet hoe) die twee terug naar C: )\n\n([B] * [/B]Of je maakt met partitie software D: actief, maar dan heb je wel boot.ini en NTLDR op D: nodig, en ik heb geen idee of dit nog verdere problemen geeft.)\n\nOff-topic:\n[quote=Slater]\nIk zal je een beetje de basis uitleggen.\nje hebt dus op je muis 2 knoppen, links en rechts....[/quote]\n:D Ik dacht ff dat het grappig werd, maar ik zie dat je het meent.\nIk neem even de vrijheid om daar uit op te maken dat je nog niet enorm vaak op een computerforum hebt gereageerd, want op deze manier blijf je aan het uitleggen.\n\n(Op zo\'n punt :rolleyes: maar dan 10.000 berichten verder, kan ik dus wel eens wat info vergeten omdat ik dan niet meer goed inschat of de info die ik geef nou te weinig- of te veel voor die TS is.)
Link naar reactie
erikdenhouter heeft zojuist gereageerd op een discussie getiteld error loading operating system, \nDit is het bericht dat zojuist is geplaatst:\n***************\nDit regeltje verwijderen:\n\nmulti(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINDOWS=\"Micro soft Windows XP Home Edition\" /noexecute=optin /fastdetect\n\nMet *Partition 2* dus.\n***************\n\nheb ik gedaan en alles leek goed. \nomdat de computer nog steeds programma\'s op d wil opslaan heb ik bij windows tip van de dag gezien dat ik reg kan veranderen:\nMaak een backup van het register\nGa naar start en tik in zoekopdracht starten \"regedit\"\nNavigeer naar sleutel: HKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE\\Microsoft\\Windows\\CurrentVersion\nIn het rechter scherm zie je ProgramFilesDir staan, dubbel klik hier op en verander de C in D\nStart de computer opnieuw op\n\nDaarna kreeg ik weer de twee os vraag en leek de up to date niet meer bereikbaar. Dus meteen terugveranderd en nu weer de up to date gelukkig. Ik ga even teruglezen wat er allemaal geschreven is.
Link naar reactie
[QUOTE=Slater;583008]\r\nDus inderdaad, dat kan erg grappig lijken, alleen waarom je nu weer iets in gaat proberen te schatten wat niet eens relevant is, of ik op fora zat of niet, en mijn reactie op stroke die eigenlijk een beetje probeert te provoceren, dat jij dat als naar jou toe gericht oppakt en daar in verder gaat, dat hoeft echt niet hoor.\r\nEn natuurlijk kan je wel eens iets vergeten te melden, kan mij ook gebeuren, maar lees dan even goed waar het op gericht was.\r\nOf zijn jij en stroke 1?\r\nZo wordt het weer een spelletje hoor, en daar schiet niemand wat mee op.[/QUOTE]\r\nGeen spelletje, Stroke33 en ik zijn niet één, en mijn off-topic opmerking was \r\na) om te wijzen dat het context menu wel erg off-topic is wanneer we in een topic zitten waar Windows niet eens wil booten, en\r\nb) omdat ik, in het geval dat je inderdaad nooit op computerfora zat, beter begrijp wat je eerder geschreven hebt.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;583020]Chetbaker: Als je je verloren data nog wilt proberen te redden. Probeer eens met bijvoorbeeld Recuva de partitie waar dat opstond uit te lezen.\nNiek[/QUOTE]\nIk denk niet dat het om data gaat, ik dacht dat het een Windows installatie betrof waarbij chetbaker tijd wilde sparen 8-) door niet opnieuw alle updates en programma\'s te hoeven installeren. Daarvoor moest de niet toegankelijke installatie van XP op D: gaan werken. Nou, dat heeft hij geweten :p\n\nNog even :rolleyes: en ik heb nog maar één advies:\nstart de XP Setup, haal elke partitie van die schijf, maak twee nieuwe partities, formatteer, en installeer Windows XP op de eerste partitie..\nOpnieuw beginnen dus, en geen problemen meer.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;582853]\r\nAls het mijn pc was, zou ik (indien nodig) proberen m\'n data te redden en bij de installatie de C en D partitie verwijderen en opnieuw beginnen met C: aan te maken en daarop Windows te zetten.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nDat schreef ik in post 3 ofzo...... sorry.\r\nNiet rot bedoeld, maar het is in deze gevallen altijd de snelste en gemakkelijkste weg. \r\n\r\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...