Ga naar inhoud

Laptop start niet op


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,\r\n\r\nIk heb hier een MaxData laptop. Deze wil niet meer opstarten. Als ik hem aanzet, geeft hij een piepje (zoals altijd) en licht het lampje van de harddisk even op. Vervolgens blijft hij op onderstaand scherm hangen. Ik kan wel gewoon in de BIOS komen en bijvoorbeeld de BOOT volgorde aanpassen. Ik heb bij wijze van test ingesteld dat hij vanaf een cd moet opstarten (XP-cd), maar dit heeft geen effect. Ik blijf onderstaand scherm zien.\r\n\r\nHeeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik heb de laptop al een uur zonder batterij en adapter laten liggen.\r\n\r\n[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/801/fototu.jpg/][IMG]http://img801.imageshack.us/img801/4219/fototu.jpg[/IMG][/URL]\r\n\r\nUploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]
Link naar reactie
Ligt eraan wat je ermee doet. Met alleen XP, heb ik hem prima kunnen gebruiken voor internet en e-mail. Als je er zware toepassingen op wilt draaien is het minder bruikbaar.\n\nIs de harde schijf in de BIOS goed? Heeft iemand nog ideeën wat dit kan zijn? Als ik in de BIOS aangeef dat hij van een floppy moet booten, blijft hij ook op dit scherm hangen.
Link naar reactie
In de laptop is 256MB RAM aanwezig. Hoeveel vrije ruimte er beschikbaar was weet ik niet. Op de laptop stond alleen XP, Firefox (met plugins, adobe etc) en Thunderbird. Ik schat in dat we maximaal 7GB in gebruik was.\r\n\r\nProblemen zijn begonnen toen ik XP opnieuw wilde installeren. De laptop wilde toen niet vanaf de CDROM opstarten. In m\'n onoplettendheid heb ik toen Boot On Lan als eerste opstartmedium in de BIOS geplaatst. Sindsdien speelt dit probleem. Ik had de diskette drive bovenaan moeten zetten en via Netbootdisk de installatiebestanden moeten benaderen. Als ik de bootvolgorde nu wijzig in en bijvoorbeeld de diskette bovenaan zet, heeft dit geen effect. Hij blijft hangen op het MaxData scherm.
Link naar reactie
Ik schat in dat er maximaal 7GB in gebruik was (XP, Firefox, Thunderbird). In de laptop zit 256MB RAM.\r\n\r\nProblemen zijn begonnen sinds ik per ongeluk Boot On Lan als eerste opstartmedium in de BIOS heb gezet. Inmiddels staat de diskette drive weer bovenaan, maar hij blijft op het MAXDATA scherm hangen. Als ik CDROM of harddisk als primair opstartmedium instel, gebeurt er ook niets.
Link naar reactie
Ubuntu cd start ook niet. Bios staat oP default settings. Probleem zit niet alleen in de cd maar in alle opstartmediums. Als ik vanaf een floppy probeer te booten werkt dit ook niet. Vanmiddag heb ik de bios batterij even uit gehad en weer terug gedaan. Toen startte hij ineens wel door. Inmiddels hangt hij weer vast. Batterij loshalen heeft nu geen effect. Mogelijk biedt dit aanknopingspunten. Zelf heb ik nog nooit zoiets vreemds meegemaakt.
Link naar reactie
Ik vermoed dat het bios het een beetje opgegeven heeft. Je zou nog kunnen proberen er een nieuwe versie op te zetten, via de floppydisk, maar als hij ook daarvanaf al niet wil opstarten, gaat het erg lastig worden. \n\nOf je harde schijfje is na zoveel jaren tot op de draad versleten, waardoor het bios totaal van slag raakt bij het opstarten. Het vreemde is dan wel weer, dat hij de harddisk wel ziet.\n\nNiek
Link naar reactie
Misschien is de Bios batterij defect en moet er een nieuwe in, dus nummer opschrijven en even bij de elektronica winkel een nieuwe halen.O ja zorg dat de batterij er strak inzit dus goed contact maakt. Kijk ook eerst even naar de grote condensatoren op het moederbord en let dan speciaal op de bovenkant of die niet zijn opgezwollen zover je het kunt zien, speciaal die rond de processor aanwezig zijn.
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...