Ga naar inhoud

Windows XP werkt niet/unmountable boot volume


Aanbevolen berichten

Na eerdere goede ervaringen op dit forum, doe ik een poging met m\'n volgende computerprobleem.\r\n\r\nTijdens het updaten heb ik m\'n computer te snel uitgezet. Vervolgens kreeg ik een blauw scherm met de melding \'unmountable boot volume\'. Via internet vond ik het advies om een herstelactie uit te voeren. Helaas had ik geen CD bij mijn (Dell) computer geleverd gekregen, maar het scheen ook met een leen CD te moeten lukken. Met deze leen CD kreeg ik de melding dat de Windows XP versie op de cd ouder was dan de versie op mijn computer.\r\n\r\nInmiddels start Windows wel op, maar werkt niet naar behoren. Ik kan documenten en emailberichten openen en via \'opslaan als\' per stuk opslaan op een USB. Schiet niet op dus. Ik krijg geen verbinding met internet, kan niet in bulk opslaan (voor een back-up), etc.\r\n\r\nBij de herstelmodus (die ik waarschijnlijk als eerste had moeten proberen uit te voeren?) krijg ik de foutmelding \'De computer kan niet worden beveiligd met systeemherstel. Start de computer opnieuw en voer Systeemherstel vervolgens opnieuw uit.\' Dit krijg ik via de veilige modus en via opdrachtprompt.\r\n\r\nAls ik via BIOS regel dat m\'n computer via de (herstel)cd opstart, krijg ik via de leen CD helemaal geen resultaat. Via een XP-cd die ik bij m\'n netbook geleverd heb gekregen (realiseerde me later dat ik die ook nog had) krijg ik niet de reparatie optie, maar gaat m\'n computer direct naar de opties van partitie installeren, etc. Volgens mij ga ik Windows dan opnieuw installeren?\r\n\r\nIk heb contact gehad met Dell. Ze wilden me telefonisch helpen tegen betaling van 89 Euro per gesprek. Daar had ik niet zo\'n zin in. Geen garantie, want m\'n computer is al 5 jaar oud. Toen ik vroeg om een herstel cd zou ik doorverbonden worden met de verkoopafdeling. De verbinding werd echter verbroken. Ik heb geprobeerd contact te krijgen, maar de verbinding wordt verbroken.\r\n \r\nEen lang verhaal, maar ik heb er inmiddels al heel wat uurtjes inzitten. Is er nog hoop voor mijn computer :(?\r\n\r\nGr. Marlies
Link naar reactie
Je kunt proberen de bestanden te herstellen, maar dan moet je een windows XP cd hebben met servicepack 3 al geintegreerd. Dan kun je wel de cd starten en dan kiezen voor de herstelconsole.\r\n\r\nHeel officiele mag het niet maar je zou die dus ook gewoon van internet kunnen downloaden, liefst zo origineel mogelijk maar dan dus wel met SP3 er op.\r\n\r\nNadeel van computers als Dell is dat je die kant en klaar krijgt geleverd. Je moet dan zelf de herstel cd\'s of dvd\'s maken en de meeste mensen doen dat niet, vergeten dat of erger nog, ze weten het niet eens. En dan zit je dus meteen met een probleem als het eens mis gaat.\r\n\r\nKun je wel gewoon bestanden copieren via de verkenner naar je usb stick? Zoja, dan zou ik daarmee alvast de documenten die belangrijk zijn backuppen.\r\n\r\nOverigens de verkoop afdeling van Dell zal je vermoedelijk een restore cd willen verkopen, is ook niet altijd even goedkoop, maarja, je kunt het proberen als niets helpt.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik ben helaas nog niet veel opgeschoten.\r\n\r\n@stroke 33: systeemherstel via veilige modus werkt niet\r\n@blacktiger: de cd van mijn netbook is XP met SP3. Echter m\'n computer slaat het herstelgedeelte over en gaat direct naar partitie etc. Ik kan geen back-up maken via m\'n verkenner. Alleen als ik een document (dus 1 voor 1) open en dan via opslaan als, kan ik een kopie op een USB zetten. Ik ben daar toch maar mee begonnen. Dell levert geen XP cd\'s meer, maar iedere leencd is volgens hun te gebruiken.\r\n@Joman: ik kom niet meer in het herstelgedeelte, maar m\'n computer gaat direct naar partitie etc.\r\nHebben jullie nog suggesties? Alvast bedankt.
Link naar reactie
Kijk even daar: [url]http://groups.google.com/group/be.comp/browse_thread/thread/1bb11ab49fde4f05?pli=1[/url] \nStaat (iets omlaag scrollen) een complete handleiding beschreven wat je kan doen na CTRL+F11.\nHelaas heeft Dell kennelijk geen beperkte herstel keuze in dat menu, maar krijg je die kans halverwege om \"systeemherstel\" van Windows te doen, kies dat. \n[B]Maar... maak eerst een backup van je persoonlijke bestanden en email.[/B]\n\nNiek
Link naar reactie
Het heeft even geduurd. De back-up nam wat tijd in beslag en ik moet bekennen dat ik ook van het mooie weer genoten heb. Via Cntrl F11 heb ik de fabrieksinstellingen hersteld en het lijkt er op dat het weer goed werkt. Virusscanner en Office staan er inmiddels weer op. Terugplaatsen van m\'n bestanden en downloaden van diverse programma\'s en ik kan voorlopig weer uit de voeten.\r\n\r\nBedankt voor jullie suggesties. Heel fijn, dat er personen zijn die willen helpen.\r\n\r\nMvg\r\nMarlies
Link naar reactie
YW. Denk er nog wel even aan om een schijfcontrole te doen. Met een rechtsklik op de schijf en keuze \'Eigenschappen\" dan tabblad Ëxtra\". Zet wel even 2 vinkjes in het scherm, nadat je voor \"cobtrole\"hebt gekozen. Daarna de pc opnieuw opstarten en vanzelf wordt de controle uitgevoerd. Trek daar wel een uurtje of langer voor uit en lees achteraf de resultaten uit in het logboek \"toepassingen\".\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Fouten komen bijna in elk computer logboek wel voor.\r\nIn XP moet je het logboek \"toepassingen\" bekijken.\r\nOngeveer op het tijdstip (dag/datum) dat de controle klaar was.\r\nZoek naar een melding \"Winlogon\" (Het is GEEN foutmelding.)\r\nKlik daar dubbel op en lees of bij de controle beschadigingen zijn gevonden.\r\nNormaal staat er in de hele riedel tekst ergens: \"Het volume is onbeschadigd\" \r\n\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Als je de schijf controle op de volgende manier hebt uitgevoerd dan zou alles nu goed moeten zijn:\n(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((\n\nSommige computerproblemen kunt u oplossen door een schijf of schijven te controleren op fouten. U kunt bijvoorbeeld de primaire harde schijf van uw computer controleren om prestatieproblemen op te lossen. U kunt tevens een externe harde schijf controleren als deze niet goed werkt.\n\nKlik hier om Computer te openen\n\nKlik met de rechtermuisknop op de schijf die u wilt controleren en klik vervolgens op Eigenschappen.\n\nKlik op het tabblad Extra onder Foutcontrole op Nu controleren. Als u om het beheerderswachtwoord of een bevestiging wordt gevraagd, typt u het wachtwoord of een bevestiging.\n\nSchakel het selectievakje Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren in als u problemen met bestanden en mappen die worden aangetroffen door de scan, automatisch wilt laten repareren. Als u dit selectievakje niet inschakelt, rapporteert de schijfcontrole problemen zonder deze te corrigeren.\n\nAls u een grondige controle wilt uitvoeren, schakelt u het selectievakje Beschadigde sectoren zoeken en repareren in. Deze scan probeert fysieke fouten op de schijf zelf te vinden en te repareren, en de scan kan dan ook veel meer tijd in beslag nemen. \n\nAls u zowel op bestands- als of fysieke fouten wilt controleren, schakelt u zowel Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren als Beschadigde sectoren zoeken en repareren in.\n\nKlik op Start.\n\nAfhankelijk van de grootte van de schijf, kan deze scan verschillende minuten in beslag nemen. Voor de beste resultaten moet u uw computer niet voor andere taken gebruiken terwijl de foutcontrole wordt uitgevoerd.\n\nOpmerking\nAls u Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren inschakelt voor een schijf die wordt gebruikt (bijvoorbeeld, voor de partitie die Windows bevat), wordt u gevraagd de schijfcontrole opnieuw in te plannen voor de volgende keer dat de computer opnieuw wordt opgestart.\n\n\n\n)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Link naar reactie
Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb de schijfcontrole uitgevoerd. Winlogon geeft de volgende info. Dit zegt mij echter niet zoveel.\r\n\r\nType gebeurtenis: Informatie\r\nBron van gebeurtenis: Winlogon\r\nCategorie van gebeurtenis: Geen\r\nGebeurtenis-ID: 1001\r\nDatum: 15-5-2011\r\nTijd: 21:45:08\r\nGebruiker: n.v.t.\r\nComputer: MARLIES\r\nBeschrijving:\r\nHet bestandssysteem op C: wordt gecontroleerd...\r\nHet type bestandssysteem is NTFS.\r\nBezig met het herstellen van kleine inconsistentiefouten op het station.\r\nBezig met het opruimen van 65 ongebruikte indexingangen in de index $SII\r\nvan het bestand 0x9.\r\nBezig met het opruimen van 65 ongebruikte indexingangen in de index $SDH\r\nvan het bestand 0x9.\r\nBezig met het opruimen van 65 ongebruikte security descriptors.\r\nCHKDSK is bezig met het controleren van het USN-logboek...\r\nControle van USN-logboek is voltooid.\r\nCHKDSK is bezig met het controleren van de bestandsgegevens (stap 4 van 5)...\r\nDe controle van bestandsgegevens is voltooid.\r\nCHKDSK is bezig met het controleren van vrije ruimte (stap 5 van 5)...\r\nDe controle op vrije schijfruimte is voltooid.\r\n\r\n 151332299 kB totale schijfruimte.\r\n 28842828 kB in 76645 bestanden.\r\n 27004 kB in 5964 indexen.\r\n 4 kB in beschadigde sectoren.\r\n 163979 kB wordt gebruikt door het systeem.\r\nHet logboekbestand neemt 65536 kB in beslag.\r\n 122298484 kB beschikbaar op schijf\r\n\r\n 4096 bytes per cluster\r\n 37833074 clusters in totaal op schijf\r\n 30574621 clusters beschikbaar op schijf\r\n\r\nInterne info:\r\ne0 43 01 00 bd 42 01 00 c0 bc 01 00 00 00 00 00 .C...B..........\r\ne2 0f 00 00 02 00 00 00 69 08 00 00 00 00 00 00 ........i.......\r\n98 57 ec 05 00 00 00 00 04 a0 d4 45 00 00 00 00 .W.........E....\r\nc8 f8 9d 0a 00 00 00 00 38 fb cb a8 02 00 00 00 ........8.......\r\ndc ff e6 09 06 00 00 00 66 b0 bc 0a 09 00 00 00 ........f.......\r\n00 a1 7b a6 00 00 00 00 20 3d 07 00 65 2b 01 00 ..{..... =..e+..\r\n00 00 00 00 00 30 6d e0 06 00 00 00 4c 17 00 00 .....0m.....L...\r\n\r\nWindows heeft de schijfcontrole voltooid.\r\nEen ogenblik geduld. De computer wordt opnieuw opgestart.\r\n\r\n\r\nZie Help en ondersteuning op [url]http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp[/url] voor meer informatie.
Link naar reactie
Een schijf die bij mij \"4 kB in beschadigde sectoren\" aangeeft gaat er subiet uit. \r\nHet is naar mijn idee het begin van het einde. \r\nVolgens mij repareert Windows die sectoren niet, maar vervangt ze door een speciaal daarvoor gereserveerd goed blok om ze zo weer bruikbaar te maken.\r\nMaar dat gaat kennelijk niet altijd want (probeer het maar) bij een volgende controle ziet hij weer minimaal deze beschadigde sectoren en misschien een paar meer.\r\n\r\nAls je het uitleest zul vaak zien dat het de lokatie op de schijf is waar Windows zich installeert.\r\n\r\nKijk dit kan nog 2 jaar of langer goed gaan, maar het kan ook binnen een week weer problemen geven.\r\nMaak in elk geval zeer regelamtig backups, of vervang de harde schijf.\r\n\r\nHier zullen vast wel discussies over ontstaan, maar ik ga in principe voor zoveel mogelijk zekerheid, als het om data gaat.\r\n\r\n\r\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...