Ga naar inhoud

debian linux


Aanbevolen berichten

hoi allemaal,\r\n\r\nik heb nog een compaq armada M700.\r\nik wil hier graag debian linux op installeren.\r\nik weet echter niet welke versie ik moet downloaden.(zie link)\r\nhulp gevraagd.\r\n\r\ngroetjes Olivier\r\n[URL=\"http://www.debian.org/CD/netinst/#netinst-stable\"]http://www.debian.org/CD/netinst/#netinst-stable[/URL]
Link naar reactie
Als je toch Debian wil, dan moet je (waarschijnlijk) de i386 versie kiezen. Deze is bedoeld voor computers waar je ook een 32-bits Windowsversie op kunt installeren.\n\nIk vraag me echter wel af waarom je voor de netinstallatie-versie gaat, en niet voor de [url=http://www.debian.org/CD/http-ftp/#stable]volledige versie[/url]
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;568254]Dan is het ook leuk om te weten dat Ubuntu op Debian gebaseerd is.;)\r\n\r\nLinux mint is overigens ook een leuke lichte linux versie.[/QUOTE]\r\n\r\nDat zijn twee waarheden, maar waarom laat bijvoorbeeld de t.s. niet weten wat zijn kennis van Linux is, als zij met dit soort vragen op een forum komen neem ik aan (misschien is dat dom van mij) dat de nodige kennis ontbreekt betreffende Linux.\r\n\r\nEn dat men dus om een snel systeem te krijgen een zo klein mogelijke Linux versie moet installeren wat overigens niet waar is, zo past Ubuntu installatie zichzelf aan aan de processor van het systeem.\r\n\r\nAls je met een Windows gedachte naar Linux kijkt dan gaat het al mis want Linux is gewoon heel anders dan Windows.
Link naar reactie
[quote]En dat men dus om een snel systeem te krijgen een zo klein mogelijke Linux versie moet installeren wat overigens niet waar is, zo past Ubuntu installatie zichzelf aan aan de processor van het systeem.[/quote]\r\nDat heb ik ook niet beweerd, maar een lichte Linux versie kan wel een aantal zaken niet standaard meeinstalleren (zoals mysql, apache etc.) die grotere distro\'s bij een \"installeer maar\" (zoals Debian) wel nogal eens graag doen.\r\nMet name als je niet weet wat te kiezen door gebrek aan kennis bijvoorbeeld.\r\n\r\nOverigens is dat aanpassen aan de processor wel met meerdere Linuxversies het geval. Sterker nog, bij de kernel compile wordt de kernel op basis van kunnen van je processor opgebouwd.\r\n\r\nIn dit geval lijkt me ook wel duidelijk wat de kennis van Oil betreffende Linux. Maar echt belangrijk is dat niet denk ik als je wilt gaan proberen.\r\n\r\nLinux distro\'s zoals Kubuntu of Ubuntu (maar ook anderen) kunnen of werken net zoals windows met een GUI en in de Gui is het zo vreselijk veel anders niet dan in windows, op enkele zaken na.\r\nDan is het net zo wennen als dat je van windows 98 naar windows Vista overstapt in 1x. Vandaar dat ik ook niet zo snel begrijp waar het dan mis zou kunnen gaan.\r\n\r\n@Oil: Als je pas begint met Linux kun je misschien het beste in een grafische omgeving werken. Ik weet niet hoe je op het idee komt dat dit dan Debian zou moeten zijn, maar het kan wel.\r\nEchter Ubuntu of Kubuntu is dan toch wat handiger voor de beginner. Er zijn vele distro\'s dus je hebt altijd keuze, vaak kun je ook nog van een Live CD gebruik maken om het te bekijken zonder het te hoeven installeren.\r\nIn jouw geval zou ik net als Foobar al aangaf voor de i386 versies kiezen.\r\n\r\nVeel Linux distro\'s kun je middels FTP gratis downloaden op ftp.nluug.nl vaak ook via de browser.
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;568269]Dat heb ik ook niet beweerd, maar een lichte Linux versie kan wel een aantal zaken niet standaard meeinstalleren (zoals mysql, apache etc.) die grotere distro\'s bij een \"installeer maar\" (zoals Debian) wel nogal eens graag doen.\r\nMet name als je niet weet wat te kiezen door gebrek aan kennis bijvoorbeeld.\r\n\r\n[/QUOTE]\r\nDat beweerde ik ook niet naar hou toe.\r\nIk probeerde hiermee aan te geven dat mijn peiling, van de Linux kennis van @Oil niet niet zo hoog is.;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...