Ga naar inhoud

Onverklaarbare crash


Aanbevolen berichten

Zelf draai ik Windows 7 64 bit met 4Gb geheugen (intel Quad Core 6600). Nou doe ik er niet zoveel bijzonders mee (geen foto bewerking, maar wel heel soms films converteren), maar normaal zie ik hem niet vaak boven de 3 GB uitschieten met het geheugen gebruik.\nEn natuurlijk, als je bijzonder zware zaken gaat draaien met je pc, kan 8Gb nut hebben, maar normaal zie ik er het nut niet zo van in.\n\nEn voordelen: Jawel. Zoals eerder gezegd kan een 32 bit systeem maar iets meer dan 3 Gb geheugen adresseren. Bij een 64 bit is dat meer, maar tevens afhankelijk van de Windows 7 versie en de specs van het moederbord.\nNadeel van 64 bit kan zijn, dat een aantal, wat oudere programma\'s er niet op draaien. \n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;565000]Krijg je geen van de twee losse modules als defect te zien, of juist allebei op dezelfde manier defect, dan [U]zou[/U] het de geheugencontroller kunnen zijn (niet 100% zeker), en die zit (helaas) in de AMD processor.[/QUOTE]\r\n\r\nBeide memory bars getest met MemTest; ieder 10 passes en géén errors. Vervolgens de geheugenstaafjes gezamelijk getest; in de 4e pass komt de melding:\r\n\r\nUnexpected interupt _Halting\r\nType: Inv_Op\r\nPC: 00011a8e\r\nCS: 00000010\r\nEflag: 00010097\r\nCode:00000000\r\n\r\nMoet ik uit bovenstaande concluderen dat inderdaad de processor beschadigd is?
Link naar reactie
Nog niet helemaal zeker.\n\nHet kan b.v. ook de voeding nog zijn omdat er door twee modules meer stroom gevraagd wordt.\nJe zou dezelfde test (2 modules) nog kunnen doen met alle schijven losgekoppeld zodat er flink minder stroom gevraagd wordt.\n\nOok kan het moederbord nog fout zijn. Het is namelijk de \'[I]Dual mode[/I]\' die faalt, maar in \'[I]Single mode[/I]\' blijkt het dus goed te gaan. Daar kan een foute- of te strakke timing de oorzaak van zijn.\n\nHier vond ik een 30 dagen trial van een geheugentest die ook andere delen van het geheugenbeheer zou kunnen testen:\n[url]http://www.goldmemory.cz/[/url]\nMisschien kan dat je meer vertellen. \nIk ken het programma niet, en weet ook niet of er beperkingen op dat gebied zijn in de trial.\n\nVerder kan je er aan denken (als je vier slots hebt) om beide modules in \'Single modus\' te laten draaien, dus de eerste slots van de twee aparte kleuren gebruiken, i.p.v. ze beiden in dezelfde kleur, maar daarmee gaat de performance dus wat achteruit.\n\nOok kan je misschien de timing van het geheugen in het BIOS verlagen, wat denk minder achteruitgang van performance zal geven als in draaien in Single mode.
Link naar reactie
[QUOTE=jantjooh;565196]Heb je wel een wissel bestand AAN staan (Windows Swap file)?[/QUOTE]\n\nAangezien ik aan het testen ben in een niet-windows omgeving heeft het wisselbestand hier geen invloed op. Mogelijk wel op het oorspronkelijke crashen van het systeem. Helaas is \"along the way\" de installatie van het OS Win7 beschadigd geraakt waardoor ie niet meer doorstart. Herinstallatie faalt... mogelijk door geheugenproblemen.\n\nWel ben ik er in geslaagd om een eerdere Ghost Image van XP sp 2 terug te plaatsen. Deze werkte gewoon en kende geen crashes(?)\n\nInmiddels loopt GoldMemory Pro 7.70. Ff kijken wat dat oplevert. En daarna de andere tips van Erik. Ik las nog wel dit over mijn moederbord: [I]Even if this board support DDR2 speed up to 800 like advertised, be advised that there is no way (and won\'t be any way, told by asus support itself) to adjust the [B]memory timing settings[/B], so buying C4 chip from Corsair is a waste of money since it will run at 5-5-5-18 whatever you do. [/I]
Link naar reactie
[QUOTE=Mr.Eugene.Krabs;565201]Helaas is \"along the way\" de installatie van het OS Win7 beschadigd geraakt waardoor ie niet meer doorstart. Herinstallatie faalt... mogelijk door geheugenproblemen.\r\n\r\nWel ben ik er in geslaagd om een eerdere Ghost Image van XP sp 2 terug te plaatsen. Deze werkte gewoon en kende geen crashes(?)[/QUOTE]\r\nZorg uiteraard wel dat het terugplaatsen (of herinstallatie van Windows) met maar één module gebeurt. \r\nAl draait het goed, je weet nooit of [I] alles[/I] goed op disk geplaatst is. Een fout kan na lange tijd in een tot dan toe niet gebruikte hoek opspelen.\r\n\r\n\r\n[QUOTE=Mr.Eugene.Krabs;565201]Ik las nog wel dit over mijn moederbord: [I]Even if this board support DDR2 speed up to 800 like advertised, be advised that there is no way (and won\'t be any way, told by asus support itself) to adjust the [B]memory timing settings[/B], so buying C4 chip from Corsair is a waste of money since it will run at 5-5-5-18 whatever you do. [/I][/QUOTE]\r\nEn jij hebt blijkbaar \'[I]C4 chip from Corsair[/I]\' ?
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;565206]En jij hebt blijkbaar \'[I]C4 chip from Corsair[/I]\' ?[/QUOTE]\n\nNee, maar dat staat er volgens mij ook niet. Een tweede bron bevestigt dat het bios geen instelmogelijkheden heeft voor de [I]memory time settings[/I], wel voor de[I] frequency[/I].\n\nInmiddels een \"grondige\" pass met GoldMemory afgerond. De tweede pass w.s. zelf na 78% afgebroken; is mij niet geheel duidelijk. Geen errors. Een \"quick pass\" leidde na 69% tot een error; 000210034 xxxxxxxx 00000000 FF000000 A6. Ik heb echter geen enkel idee wat het betekent omdat het programma niet meer op het keyboard reageerde.\n\n[QUOTE=erikdenhouter]Zorg uiteraard wel dat het terugplaatsen (of herinstallatie van Windows) met maar één module gebeurt. [/I]\' ?[/QUOTE]\n\nBovenstaande advies opgevolgd en één module teruggeplaatst... nu liet Windows zich gewoon installeren. Vervolgens de 2e module bijgeplaatst. Vooralsnog werkt Windows 7 naar behoren; beperk kunnen belasten vanwege bedtijd zoon.\n[QUOTE=jantjooh]Heb je wel een wissel bestand AAN staan (Windows Swap file)?[/QUOTE]\n\nBedoel je met \"Aan\" de automatische instelling of de handmatige?\n\nAl met al snap ik er niets van. Theorie en praktijk is bij computers niet altijd even logisch met elkaar verbonden. Soms zijn er gewoon te veel variabelen. Ik hou jullie op de hoogte of het systeem stabiel blijft.
Link naar reactie
[QUOTE=Mr.Eugene.Krabs;565249]Nee, maar dat staat er volgens mij ook niet. Een tweede bron bevestigt dat het bios geen instelmogelijkheden heeft voor de [I]memory time settings[/I], wel voor de[I] frequency[/I].[/QUOTE]\r\nAh, ik snap je.\r\n\r\nHet terugschroeven van de frequentie zou geprobeerd kunnen worden, met een kleine achteruitgang van de performance.\r\n\r\nEr zijn inderdaad veel variabelen, en onderdelen die erg afhankelijk zijn van andere onderdelen. Compatibiliteit is belangrijk, en weet jij of die modules dat zijn ? \r\nEigenlijk zou de beste volgende stap zijn (als je de oplossing zoekt, en niet één van de eerder genoemde compromissen) om een stel nieuwe (misschien geleende) modules te proberen die met zekerheid compatibel zijn. Een monteur zou dit ook moeten doen.\r\n\r\n\r\n(Met dat virtueel geheugen wordt door jantjooh bedoeld om het op \'automatisch\' te zetten. )
Link naar reactie
Twee nieuwe DDr-2 memory sticks opgehaald (totaal 2 gb) en deze momenteel aan het testen met MemTest86. \n\nDe computerboer had op onderstaande vraag geen 100% antwoord:\n\n[QUOTE=erikdenhouter;564929]Je kan 4x1 GB plaatsen, dan ziet 32-bit Windows (bij een Asus bordje vaak) 3008 MB maximaal, dus ongeveer 1 GB zit er dan loos in.[/QUOTE]\n\nEn:\n\n[QUOTE]\nVGA\n-Integrated ATI Radeon X1250 graphics card\n-Maximum shared memory of 1024 MB\n[/QUOTE]\n\nAls Windows 32 bit maximaal 3 gb ziet, is dit inclusief of exclusief de 1024 mb van de on board grafische kaart? Met andere woorden worden 4 gb volledig benut (3 gb door Windows en 1 gb max. door de grafische kaart)?
Link naar reactie
[QUOTE=Mr.Eugene.Krabs;565658]\nAls Windows 32 bit maximaal 3 gb ziet, is dit inclusief of exclusief de 1024 mb van de on board grafische kaart? Met andere woorden worden 4 gb volledig benut (3 gb door Windows en 1 gb max. door de grafische kaart)?[/QUOTE]\nWeet ik echt niet zeker, maar ik denk sterk dat dat gedeelde geheugen nog van de 3008 MB af moet, zodat je met 2 GB Windows laat draaien.\n\nDus je hebt nu nieuw geheugen, ik hoop dat dit terug mag als het het niet blijkt te zijn ? :roll: Anders help ik je hopen dat dat niet hoeft.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;565661]Dus je hebt nu nieuw geheugen, ik hoop dat dit terug mag als het het niet blijkt te zijn ? :roll: Anders help ik je hopen dat dat niet hoeft.[/QUOTE]\r\n\r\nJa hoor, het kan terug als het iets anders is dan het geheugen. Wel 5% verval (minimaal 5 euro). Dat heeft een naam: restock kosten ;) \r\n\r\nIk heb hierna in ieder geval uitsluitsel; de tijd die ik er nu insteek kost in feite ook geld.
Link naar reactie
[QUOTE=Mr.Eugene.Krabs;565658]\nDe computerboer had op onderstaande vraag geen 100% antwoord:\n\n[quote]Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter:\nJe kan 4x1 GB plaatsen, dan ziet 32-bit Windows (bij een Asus bordje vaak) 3008 MB maximaal, dus ongeveer 1 GB zit er dan loos in.[/quote]\n[/QUOTE]\nJe moet eens kijken bij het eerste- of tweede BIOS scherm (druk \'[I]pause[/I]\' als je even wilt lezen), daar staat aangegeven hoeveel geheugen er \'geadresseerd\' wordt.
Link naar reactie
Het nieuwe geheugen toont na 8 passes binnen MemTest86 in dual mode géén errors. Ook belasting van Windows 7 itself (met Aero) leidt niet opnieuw tot crashes. :o\n \nBijplaatsing van de twee oude geheugen modules leidt onmiddelijk weer tot een crash.\n\nAllen hartelijk dank voor het meedenken en het aanreiken van suggesties. Ik vond het eigenlijk wel gezellig...^o)
Link naar reactie
Moeilijk te zeggen hoor. \n\n* Een defect lijkt mij meer voor de hand liggen omdat er bij XP helemaal geen problemen waren.\nHet is waarschijnlijk dat Windows 7 zijn systeembestanden in iets meer, en ander geheugen heeft staan, waardoor de kans bestaat dat de corruptie bij XP net in een data-bestand (wat misschien wel nooit gebruikt is) kan hebben plaatsgevonden, of misschien net in een (deel van een) geladen programma wat niet kritisch is.\n\n* Incompatibel zou het kunnen zijn als je afgaat op het feit dat de fouten telkens verschillend zijn, en sommige passes niet voor komt, maar dat zou ook een temperatuurskwestie kunnen zijn.\n\n* Er is zelfs nog een hele kleine kans dat de fout zich [I]niet[/I] in een module bevind, maar in moederbord, voeding, of geheugencontroller in de processor, maar dat dit nieuwe geheugen qua timing dit nét iets beter aankan, of een andere timing gebruikt.\n\nWie zal het zeggen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...