Ga naar inhoud

Waar is mijn schijfruimte?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,\r\n\r\nIk heb vista op mijn laptop staan maar ik heb erg weinig schijfruimte vrij op mijn C-schijf (maar 5 gb). Om te kijken waar al die schijfruimte is gebleven heb ik eerst alle mappen en bestanden zichtbaar gemaakt, toen alles geselecteerd en toen op eigenschappen geklikt. Het resultaat was het volgende: \r\n\r\n[SIZE=\"2\"]Grootte: 37,8 GB (40.609.097.460 bytes)\r\nGrootte op schijf: 37,1 GB (39.845.887.312 bytes)[/SIZE]\r\n\r\nHet vreemde is dat wanneer ik de eigenschappen van de c-schijf tevoorschijn haal, ik het volgende zie:\r\n\r\n[SIZE=\"2\"]Gebruikt: 54.589.198.336 bytes (50,8 GB)\r\nBeschikbaar: 5.427.093.504 bytes (5,05 GB)\r\nCapaciteit: 60.016.291.840 bytes (55,8 GB)[/SIZE]\r\n\r\nEen simpel rekensommetje: 50,8 - 37,8 = 13\r\nIk zou volgensmij dus nog 13 gb te goed hebben... Weet iemand hoe ik dit terug kan krijgen?
Link naar reactie
Kijk bij systeemeigenschappen/Systeem herstel/Schijfgebruik eens hoeveel ruimte er word gebruikt Systeem herstel, meestal is dit zo\'n 2% van de Hardeschijf, wat ook weer overeenkomt met het rekensommetje 60GB - 2% = 55GB die herstel bestanden zijn niet zichtbaar in Windows verkenner.\nEventueel kun je met een Ubuntu schijf die is opgestart in boot mode de herstel punten wel zien en weghalen deze heten dan RP01 RP02 enz RP staat voor Restore Point, maar als je dat gaat doe maak eerst een nieuw herstel punt zodat je van je systeem met de knop rechtsonder op het Systeemeigenschappen venster, zet in Ubuntu de mappen op datum en haal de oudste weg herstart Windows en maak voor de veiligheid nogmaals een nieuw (met de datum van de dag waarop je hem maakt) herstel punt.\n\nJe zou nu ongeveer 23GB gewonnen moeten hebben 60GB-37GB = 23GB minus de twee nieuwe herstel bestanden.
Link naar reactie
Ik heb met de tool TreeSize (credits gaan naar erikdenhouter) gekeken welke mappen de meeste schijfruimte gebruiken. De meeste schijfruimte ging naar de map windows, namelijk 35 GB.\r\n\r\nToen heb ik verder gekeken en kwam tot de conclusie dat de volgende mappen mijn schijfruimte opslokken:\r\n1. winsxs (14,5 GB)\r\n2. Temp (13,1 GB)\r\n\r\nIk heb research gedaan naar beide mappen en kwam tot de conclusie dat ik de map Temp wel leeg kon gooien. De map winsxs kan ik echter weinig aan veranderen omdat dit een belangrijke systeem map is.\r\n\r\nAls bijlage heb ik nog even een screenshot van de tool TreeSize toegevoegd (ter verduidelijking).\r\n[B]\r\nAls iemand anders een manier weet om de map winsxs te verkleinen, hoor ik dat graag![/B]
Link naar reactie
Voorlopig niet veel, al kan er wel wat vanaf volgens Microsoft met het programma [url=http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd335037%28WS.10%29.aspx#BKMK_COMPCLN][U]Compcln.exe[/U][/url], wat meegeleverd is met SP2 voor Vista (kijk daar onder \'[I]Windows Component Clean Tool[/I]\'). En, [I]alleen[/I] als de gebruiker [I]niet meer terug wil[/I] naar SP1, wat naar ik aanneem het geval is.\n\nIk zou eens in een opdrachtprompt (gestart met een rechtsklik op de snelkoppeling, en kiezen voor \'[I]Starten als... Administrator[/I]\') het volgende typen, en lezen[B]: Compcln /?[/B]\nJe schijnt er een gig of zo mee te kunnen winnen.\n\n\nVerder kan je programma\'s die je echt niet meer nodig hebt verwijderen, wat ook wat ruimte in die map schijnt vrij te geven. Veel programma\'s geïnstalleerd hebben, ook na verwijdering, kan dit probleem veroorzaken, maar er schijnt ook een foutje in het systeem te zitten, want ik heb ook gelezen van systemen waar de map gegroeid was tot [url=http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/winservergen/thread/174f3f40-41fd-47f1-8fd8-3f11a642c96c][U]60 GB, 6x zo groot als de rest van Windows[/U][/url].... en dat kan niet goed zijn. Lijkt wel een nieuwe versie: [B]Windows Obesitas[/B] :mrgreen:\n\n\nB.t.w., heb je misschien een tweede schijf in je PC ?
Link naar reactie
Ten eerste is 5 GB op 60GB veel te weinig vrije ruimte. (8% ongeveer). Om Windows goed te laten functioneren is 15% vrije schijfruimte het minimum. \nDan: Ik heb de ervaring dat elke Vista pc gewoon na verloop van tijd \"volloopt.\".\n\nJe kan proberen met Ccleaner wat te ruimen, maar de beste remedie is een totaal nieuwe Vista installatie zo ongeveer elke 2 jaar, afhankelijk van gebruik. \nDe 13 GB temp. files kan volgens mij inderdaad gewoon weg, maar dat zal ccleaner ook voor je doen.\n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...