Ga naar inhoud

computer volledig herinstalleren?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Mijn computer (Xcube)\r\n is van slag.\r\nHij herkent de printer niet meer (deed het voorheen gewoon goed), iPod wordt niet meer gesynchroniseerd.\r\nDaarom wil ik eigenlijk mijn computer volledig opnieuw installeren.\r\nMisschien is het een USB probleem?\r\nEen installatieprobleem?\r\nIk weet het niet meer.\r\nHoe moet ik de computer opnieuw opbouwen? ik heb een voorgeinstalleerde windows XP versie (Paradigit heeft dat gedaan) en mijn harde schijf is in twee schijven gesplitst C en D.\r\nIk hoop dat de problemen dan zijn opgelost en dat alles weer goed werkt.\r\n\r\nGroeten Jack
Link naar reactie
Stap 1 is een backup maken van alles wat je niet kwijt wilt raken. Geinstalleerde programma\'s hoef je niet te backuppen, want die moet je later toch opnieuw installeren, maar uiteraard wel documenten en bestanden die je met die programma\'s hebt gemaakt.\n\nStap 2 is het lokaliseren van de XP cd, een recovery cd of een recovery partitie. Heb je dat niet? Zoek dan op de computerkast naar de sticker met de productcode en leen van iemand een XP cd met dezelfde versie als op die sticker staat (home/professional).\n\nBij stap 3 leg je de gevonden/geleende cd in de speler en herstart je de computer. Mogelijk krijg je de vraag om van cd te starten: ja, dat wil je. Start je bestaande Windows door? Dan stap 3a, anders stap 4.\n\nStap 3a: geef in het BIOS van je computer aan dat allereerst van cd-station en pas daarna van harde schijf moet worden gestart (boot order). Hoe je in het bios komt verschilt per computer, maar wordt in 9 van de 10 gevallen kort getoond direct vanaf het moment van opstarten. Misschien ben je dan al te laat met het drukken van de betreffende toets, maar herstart dan nogmaals en blijf vanaf het moment van herstarten herhaaldelijk op de betreffende toets drukken totdat het bios verschijnt.\n\nStap 4 is het volgen van de wizard voor de herinstallatie van XP / recovery procedure. In geval van een XP cd (en geen recovery cd) geef je aan het begin aan dat je de harde schijf wilt indelen, verwijder je de C-partitie en maak je deze opnieuw aan. Verder is het een kwestie van doen wat gevraagd wordt.\n\nStap 5 tot slot is het installeren van alle updates, alle software die je wenst te gebruiken (en daar de updates van) en het terug zetten van je backup.
Link naar reactie
[QUOTE]Misschien is het een USB probleem?[/QUOTE]\n\nBest mogelijk, dat eerst uitproberen (kan geen kwaad), zie bijv hier\n[url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=202849[/url]\n[url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=209166[/url]\n[url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=211682[/url]
Link naar reactie
@Loeca:\r\nAls je een voorgeinstalleerde XP hebt die Paradigit er op heeft gezet dan heb je een XP licentie.\r\nDat wil zeggen dat je ook opnieuw moet kunnen installeren. Bij je systeem moet derhalve een hersteldisk/cd aanwezig zijn.\r\nAls dat niet het geval is, dan moet je die zelf kunnen maken vanuit je systeem of je moet opnieuw kunnen installeren door een keuze die je tijdens het opstarten maakt. Deze spreekt dan een aparte partitie aan, maar dat heeft jouw systeem volgens mij niet.\r\n\r\nAls je niet weet hoe je die herstelcd kunt maken of het systeem nieuw kunt installeren, kun je beter even Paradigit bellen of er langs gaan, net zoals Stroke33 aangeeft. Want je kunt bijv. het risico lopen net die systeempartitie of die pre-installed xp versie te verwijderen. Dan moet Paradigit die er weer op zetten, kost dus tijd en kost dus ook weer extra geld.\r\n\r\nJe kunt een systeem wel nieuw installeren, maar zolang je er garantie op hebt zou ik toch even terug naar de winkel er mee gaan en hem laten nakijken.\r\nIs de garantie voorbij, ga dan op zijn minst zelf even langs de winkel en vraag hoe dat zit met die voorgeinstalleerde versie en hoe je die weer fris nieuw kunt installeren. Want vanwege die licentie van XP heb jij recht op een herstelcd danwel installatieherstel mogelijkheid, ook al moet je die zelf maken.\r\n\r\n@Joman:\r\nMisschien dat deze uitleg je beter helpt begrijpen waarom even terug naar Paradigit een goed advies was.\r\nOverigens zijn jouw tips ook goed, daar gaat het niet om, zolang men maar goed uit kijkt wat men doet. Maar als er garantie op zit kan men er sowiezo beter afblijven. Alleen is niet bekend of hier nog garantie op zit.
Link naar reactie
Sorry mensen. Uiteraard is het altijd goed om je leverancier aan te spreken, zeker in garantietijd.\nMijn Aha sloeg op dit:\n[QUOTE]Soms gaan dingen spontaan stuk, maar meestal zijn het de mensen die er verstand van denken te hebben die de dingen stuk maken.[/QUOTE]\nDeze uitspraak die getuigt van grote bezinning en wijsheid had me diep getroffen. De diepe onderlinge betekenis is nog steeds niet tot me doorgedrongen.\nMaar alle gekheid op een stokje, je ziet wat er van kan komen als je de lolbroek gaat uithangen; ik zal voortaan bij de les blijven.:oops::-$:mrgreen:[QUOTE][/QUOTE]
Link naar reactie
Black Tiger, Tussen het bouwen van mijn eerste digitale printjes en mijn laatste zelf gebouwde Pc zat zo\'n 20 jaar en elke Pc daar tussen dus zelf van scrap af gebouwd.\n\nSinds een jaar of vijf dus niet meer ik zoek nog wel alles uit maar laat het door o/a Paradigit en of Caresys uit Geldermalsen monteren, ik heb namelijk geen zin in Eindeloze discussies en halve dagen zitten wachten bij Media markt met als gevolg dat ik alsnog naar Geldermalsen kon omdat het gewoon niet klopte.\nEn natuurlijk ook voor de garantie die bij Paradigit en Caresys absoluut goed zijn.
Link naar reactie
@Stroke33: Ik ben het wat dat betreft volledig met je eens. Ik ben ook totaal niet gecharmeerd van de werkwijze van Mediamarkt bij dat soort dingen.\r\nEn ik bouw ook alles zelf, alleen na al die jaren nog steeds ook zelf thuis.:)\r\nOude gewoontje, vaak haal ik onderdelen nog in Duitsland, da\'s hier een half uurtje verderop.\r\nIk kom wel vaker bij PD vanwege de prijs/kwaliteit en service. Mycom ligt een paar huizen verder, ben ik minder van gecharmeerd en kom ik dus ook vrijwel nooit.\r\nEen Caresys hebben we hier bij ons nog niet.\r\n\r\n@Joman:\r\n[quote]De diepe onderlinge betekenis is nog steeds niet tot me doorgedrongen.[/quote]\r\nIk denk dat dit algemeen bedoeld was. Er lopen immers genoeg mensen rond die zeggen veel van computers te weten, maar als puntje bij paaltje komt slechts zeer oppervlakkige kennis van zaken hebben. Die verprutsen vaak meer dan ze repareren.\r\nIk denk dus niet dat we er van uit moeten gaan dat deze reactie op jouw sloeg, maar gewoon als algemene waarschuwing.\r\nMaar dat kan stroke33 zelf ook wel bevestigen neem ik aan.
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;559364]@Stroke33: Ik ben het wat dat betreft volledig met je eens. Ik ben ook totaal niet gecharmeerd van de werkwijze van Mediamarkt bij dat soort dingen.\r\nEn ik bouw ook alles zelf, alleen na al die jaren nog steeds ook zelf thuis.:)\r\nOude gewoontje, vaak haal ik onderdelen nog in Duitsland, da\'s hier een half uurtje verderop.\r\nIk kom wel vaker bij PD vanwege de prijs/kwaliteit en service. Mycom ligt een paar huizen verder, ben ik minder van gecharmeerd en kom ik dus ook vrijwel nooit.\r\nEen Caresys hebben we hier bij ons nog niet.\r\n\r\n@Joman:\r\n\r\nIk denk dat dit algemeen bedoeld was. Er lopen immers genoeg mensen rond die zeggen veel van computers te weten, maar als puntje bij paaltje komt slechts zeer oppervlakkige kennis van zaken hebben. Die verprutsen vaak meer dan ze repareren.\r\nIk denk dus niet dat we er van uit moeten gaan dat deze reactie op jouw sloeg, maar gewoon als algemene waarschuwing.\r\nMaar dat kan stroke33 zelf ook wel bevestigen neem ik aan.[/QUOTE]\r\n\r\nIk ben net terug van een systeempje waar weer iemand met veel verstand van computers de zaak verprutst had, en nee het slaat op niemand persoonlijk zeker niet op fora maar het feit wil nu eenmaal dat er bijzonder veel jeugd verstand van computers denken te hebben en dan de zaak wel even maken(naar de kl...n helpen);)
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;559394]Off topic:\r\nEn eeeeh wie denkt dat er op een pc waarop XP is geïnstalleerd nog garantie zit? \r\nNiet onmogelijk hoor, maar dan zal je toch wat jaartjes bijgekocht moeten hebben.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nNiet mee eens niekie30:confused: er worden nog steeds nieuwe XP systemen verkocht gelukkig, en ik zal je het nog sterker vertellen, ik was vorig jaar blij dat ik voor iemand nog een paar gloednieuwe 386 moeder borden kon kopen incl proc en mem, deze waren bedoeld voor een PLC systeem die draaiden onder het goede oude DOS.8-|
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;559426]Ik kan je moeilijk tegenspreken Stroke. Ik zie zelfs dat ze XP nog verkopen en nog voor hele leuke prijzen ook. Maar compleek met pc, kon ik het zo snel niet vinden.\r\nJemig 386 en dan nieuw. Ik zocht pas een 939 en er was nog maar één bouwer (ASRock), die zo\'n ding maakte.\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\nDat is het voordeel van het hebben opgebouwd van een netwerkje om je heen, en daar maakt Computeridee ook deel van uit, ik krijg binnenkort mijn negende winbrief.:D
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;559439]Wat is een winbrief?[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nAls je lid bent van het blad waar dit forum aan is gerelateerd [B]moet je het weten[/B];)\r\n\r\nMaar een win brief is die brief aan de redactie, die er bovenuit steekt in waarde voor de lezers van Computeridee die er dan ook nog wat van kunnen opsteken, waarin het laatste het meest belangrijke is.\r\nDe win brief uit de laatste Computeridee is van Frans van Mulken en gaat over het ombouwen van een 10 jaar oude laptop tot een desktop draaiend onder Windows7.:-*:mrgreen:
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;559444]..............\nJa XP kun je nog wel kopen\n\n Maar de Computerfabrikanten mogen het niet meer op hun Computers zetten.\n En ja daar komen toch de meeste Computers vandaan.\n Die leveren nu allemaal W 7.\n\n En de ondersteuning van XP door Microsoft is in 2014 helemaal over.\n Dus geen updates meer.\n\n En waarom nog XP ;):D als je voor hetzelfde geld W 7 op een nieuwe Computer kunt\n krijgen.\n\n Op tweakers is de lijst met verkopers aardig kort geworden\n\n [url]http://tweakers.net/pricewatch/cat/404/besturingssystemen.html#filter:q1ZKKkrMS_FMKVayilYyNzFSitVRyk6tLM8vSlGyUooIUNJRAjJTi9wyU3NAImWZqeXFMMHg_KISoFhKanEyUKigKDM51TczT8nK0EBHqTg5vyjVN7FCycoUxgFJGdQCAA[/url][/QUOTE]\n\nBuiten de groep Computerfabrikanten, is nog een hele grote groep Computer bouwers die op bestelling zelfs nog wel eens een Atari kunnen leveren nieuw in de doos maar zeker een PC met Windows XP of zelfs win3.11 of DOS , en gelukkig maar ook je zult er maar een nodig hebben omdat er al tientallen jaren een voor meer dan 100.000 gulden gekochte machine door word aangestuurd.\n\nHet voordeel van de kleine computerbouwer is dat hij geen Muppet van Microsoft is maar kan doen en laten wat hij zelf wil.\n\nEen ander voorbeeld: Honda bouwt al decennia lang die van een viertakt motor voorziene groene bromfiets niet meer met die knieschilden(het type kan ik even niet op komen) en toch is deze bromfiets nog nieuw te koop in Nederland via het juiste netwerk net als de Solex overigens.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...