Ga naar inhoud

Vista Home Systeemherstel werkt niet meer


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Enkele dagen geleden wou ik systeemherstel doen omdat ik een probleem had met het downloaden van Wise Disc Cleaner. Dit lukte me niet. Ik kreeg de melding dat er \"een fout is gedetecteerd in de service Volume Shadow Copy Service. Het probleem is opgetreden tijdens het verbinding maken met de VSS-schrijvers. Controleer of de EventSystemService en de VSS service worden uitgevoerd en controleer of er fouten in de gebeurtenislogboeken zijn geregistreerd (0x80042318). Probeer een ander herstelpunt\". Dan ben ik wat gaan rondneuzen op internet en heb het volgende gedaan: sfc/scannow. Daaruit kwam volgende melding: er zijn beschadigde bestanden gevonden die niet meer helemaal te herstellen zijn.\" Ik heb geprobeerd het opgegeven logboek te openen: C:\\windows\\Logs\\CBS\\CBS.log. Daartoe ben ik niet gemachtigd alhoewel ik als adm. ingelogd ben. Trouwens ik zou niet weten hoe ik de resultaten van dit logboek moet interpreteren. Is systeemherstel nu hopeloos verloren of is er nog een redmiddel?\r\n\r\nIrène
Link naar reactie
1) Hit \'Start\'\r\n2) Type \'CMD\' in de search box and hit Ctrl + Shift + Enter zodat je commando\'s als administrator kan ingeven.\r\n3) Navigeer naar de Windows Vista folder (Normaal is dit C:\\Windows\\System32)\r\n4) Type in \'fsutil resource setautoreset true C:/\' in de veronderstelling dat Windows op de C-drive staat.\r\n5) Reboot
Link naar reactie
Omdat én systeemherstel, én wat systeembestanden beschadigd zijn, zou ik toch eerst een volledige schijfcontrole doen.\n\nRechtsklik hiervoor op het systeem-station in de Verkenner, kies \"[I]Eigenschappen - Extra - Het volume op fouten controleren - Nu controleren[/I]\".\nVink daar [I]beide [/I]opties aan, en antwoord \"[I]Ja[/I]\" om bij de volgende opstart de schijf-controle uit te voeren.\nDaarna herstart je de PC, en zal een volledige schijfcontrole gedaan worden. Die kan wel even duren, van een half uur tot uren, afhankelijk van de grootte van het volume.\n\nAls je na afloop het eindresultaat van de [I]schijfcontrole[/I] wilt lezen[B]:[/B]\nga naar [I]Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken[/I], (of type eventvwr.msc in een \"[I]Start - Uitvoeren[/I]\" tekstveld)..\nOnder \"[I]Toepassingen[/I]\" scroll je naar de datum / tijd van de boot nadat de check uitgevoerd is, en zoek de entree welke is als:\n\"[I]Informatie - [datum] - [tijd] - [B]Winlogon[/B][/I]\". \nDubbelklik daar op. (de knop met de twee blaadjes kopieert de tekst naar het klembord)\n\nNa de schijfcontrole kan nog een keer de SFC /scannow opdracht proberen.\n\nAls het allemaal niet helpt kan je systeemherstel uitschakelen, PC herstarten, en systeemherstel weer aanzetten, zodat misschien nieuwe herstelpunten gemaakt worden ?
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;556616]\nAls je na afloop het eindresultaat van de [I]schijfcontrole[/I] wilt lezen[B]:[/B]\nga naar [I]Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken[/I], (of type eventvwr.msc in een \"[I]Start - Uitvoeren[/I]\" tekstveld)..\nOnder \"[I]Toepassingen[/I]\" scroll je naar de datum / tijd van de boot nadat de check uitgevoerd is, en zoek de entree welke is als:\n\"[I]Informatie - [datum] - [tijd] - [B]Winlogon[/B][/I]\". \nDubbelklik daar op. ([B]de knop met de twee blaadjes kopieert de tekst naar het klembord[/B])[/QUOTE]\nBovenstaande log bedoel je, van de schijfcontrole ? Dat is een korte log die je via het klembord hier in de tekst kan plaatsen.\n\nOf bedoel je die van SFC ?\n\nIk heb dit gevonden:\n[url=http://nagameru.blogspot.com/2007/04/volume-shadow-copy-service-vss-was-new.html]\n\"0x80042318 - VSS_E_WRITER_INFRASTRUCTURE\nThe Writer infrastructure is not operating properly. Check that the [B]Event Service[/B] and the [B]Volume Snapshot Service[/B] are started and check for errors associated with these services in the error log.\" [/url]\n\nJe start het beheer van services met: SERVICES.MSC in te voeren in \"Start - Zoeken\".\nEn kijk dus eventueel in je logboeken om daar fouten te vinden rond die twee services.
Link naar reactie
Error logboek heb ik niet gevonden. Dit vond ik bij Services.msc\r\nEvent service is ingeschakeld en Volume Snapshot Service staat niet in de lijst.\r\n\r\nDit zijn de logjes na de schijfcontrole. Voor mij een compleet oerwoud.\r\nLogboeknaam: Application\r\nBron: Microsoft-Windows-Winlogon\r\nDatum: 19/01/2011 11:48:41\r\nGebeurtenis-id:4101\r\nTaakcategorie: Geen\r\nNiveau: Informatie\r\nTrefwoorden: Klassiek\r\nGebruiker: n.v.t.\r\nComputer: PC_van_IRENE\r\nBeschrijving:\r\nDe licentie van Windows is gevalideerd.\r\nGebeurtenis-XML:\r\n\r\n \r\n \r\n 4101\r\n 0\r\n 4\r\n 0\r\n 0\r\n 0x80000000000000\r\n \r\n 64578\r\n \r\n \r\n Application\r\n PC_van_IRENE\r\n \r\n \r\n \r\n 0x00000000\r\n 0x00000001\r\n \r\n\r\n\r\nLogboeknaam: Application\r\nBron: Microsoft-Windows-Winlogon\r\nDatum: 19/01/2011 11:48:41\r\nGebeurtenis-id:6000\r\nTaakcategorie: Geen\r\nNiveau: Informatie\r\nTrefwoorden: Klassiek\r\nGebruiker: n.v.t.\r\nComputer: PC_van_IRENE\r\nBeschrijving:\r\nDe kennisgevingssubscriber van winlogon was niet beschikbaar om een kennisgevingsgebeurtenis te verwerken.\r\nGebeurtenis-XML:\r\n\r\n \r\n \r\n 6000\r\n 0\r\n 4\r\n 0\r\n 0\r\n 0x80000000000000\r\n \r\n 64579\r\n \r\n \r\n Application\r\n PC_van_IRENE\r\n \r\n \r\n \r\n SessionEnv\r\n D9060000\r\n \r\n
Link naar reactie
Dit heb ik gevonden in de link die je opgegeven hebt.Zou het ook hiermee te maken kunnen hebben en hoe bereik ik dit om evetueel te wijzigen?\r\nIrène\r\nShadow Copies are being Deleted Unexpectedly \r\nYou may encounter a situation where shadow copies are being deleted when there is sufficient free disk space to retain them. \r\n\r\nCause \r\nThere is an upper limit of 64 shadow copies per volume that can be stored. \r\n\r\nResolution \r\nAdjust the schedule for taking shadow copies to a rate which retains a long enough history of the files without reaching the limit of 64 shadow copies.
Link naar reactie
Dat log van die schijfcontrole klopt niet.\r\nJe moet wel de [I]Winlogon[/I] hebben van de boot direct na je schijfcontrole, deze zijn van 19/01/2011. Er staat dan duidelijk een kort rapport van de schijfcontrole.\r\n\r\nDe omschrijving die je geeft van \'een\' fout hoort bij \'Event ID: 7001\', en daarvan is bij jou geen sprake ? Je foutmelding was 0x80042318\r\n\r\nDuidelijk dus dat [I]VSS service[/I] (Volume Shadow copy Service) niet gestart is ? Ook niet onder de naam VSS ?\r\n(\'[I]Volume Shadow copy Service[/I]\' of \'[I]Volume Snapshot Service[/I]\', die twee namen worden nogal door elkaar gebruikt...)
Link naar reactie
Heb VSS gevonden. Stond op \'handmatig\'. Op \'opstarten\" geklikt: \"De volgende service wordt opgestart op deze computer\". Dan verschijnt er weer \"service opnieuw opstarten en staat het weer op \'handmatig\'.\r\nWaarom is dat allemaal toch zo ingewikkeld (voor mij)? Ik ga nog eens op zoek naar die logjes die jij bedoelt.
Link naar reactie
Irene: Windows zegt dat je harde schijf stuk is en deze niet kan herstellen.\n\"\" [I]Daaruit kwam volgende melding: er zijn beschadigde bestanden gevonden die niet meer helemaal te herstellen zijn[/I].\"\" \nDoe zo weinig mogelijk met de pc. \nKoop een nieuwe harde schijf en bouw deze in.\nInstalleer Vista opnieuw inclusief alle drivers.\nKoppel de oude schijf daarna aan een sata poort in je pc.\nDownload Recuva en probeer je bestanden te redden van de oude harde schijf.\nZet de gevonden bestanden NIET op de beschadigde harde schijf.\n\nAls je vragen hebt stel ze gerust.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=irene.de.pauw;557483]Heb VSS gevonden. Stond op \'handmatig\'. Op \'opstarten\" geklikt: \"De volgende service wordt opgestart op deze computer\". Dan verschijnt er weer \"service opnieuw opstarten en staat het weer op \'handmatig\'.[/QUOTE]\r\nHeb je op die service dubbelgeklikt, en in de keuzelijst \'[I]Opstarttype[/I]\' op \'[I]Automatisch[/I]\' gezet ?\r\n\r\nDat logje, in je logboeken onder \'[I]Toepassing[/I]\' , klik bovenaan op de regel \'[I]Bron[/I]\', zodat deze op alfabetische volgorde komt te staan, dan zal een \'[I]Winlogon[/I]\' bijna onderaan komen te staan.\r\n(Tenzij je niet veel terug kan in je logboeken, dan staat dat te krap ingesteld ? De grootte van een logboek is namelijk in te stellen, maar ja, daar heb je dan nu niets meer aan.)\r\n\r\n[QUOTE=Niekie30;557495]Irene: Windows zegt dat je harde schijf stuk is en deze niet kan herstellen.\r\n\"\" [I]Daaruit kwam volgende melding: er zijn beschadigde bestanden gevonden die niet meer helemaal te herstellen zijn[/I].\"[/QUOTE]\r\nHmm, dat is wel een melding van SFC, niet van de schijfcontrole. Dan moet de log van schijfcontrole uitsluitsel geven, want de opdracht FSC zal geen bestandssysteem hersteld hebben, dus fouten zullen dan door de schijfcontrole gezien zijn.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;557516]Hmm, dat is wel een melding van SFC, niet van de schijfcontrole. Dan moet de log van schijfcontrole uitsluitsel geven, want de opdracht FSC zal geen bestandssysteem hersteld hebben, dus fouten zullen dan door de schijfcontrole gezien zijn.[/QUOTE]\r\n\r\nHier wil ik wel even over discussieren.:-) (Off Topic dus eigenlijk)\r\nAls FSC ze niet kan herstellen? Welke andere oorzaak zou je kunnen bedenken? \r\nJa dat ze in gebruik zijn door Windows, maar dan zou FSC altijd met die melding komen.\r\nIk heb hem nog nooit gehad in elk geval.\r\n\r\nEn een schijfcontrole door Windows geeft ook maar een indicatie van de ernst.\r\nEen echte controle van de schijf zou eigenlijk moeten gebeuren met een tool van de hd fabrikant.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;557576]\r\n...Als FSC ze niet kan herstellen? Welke andere oorzaak zou je kunnen bedenken? [/QUOTE]\r\n*-) B.v. dat het bestand beschadigd-, weg-, of een verkeerde versie is, maar een nieuwe versie (op CD/DVD of in een update-map of archief) niet gevonden kan worden ? \r\n\r\nMaar als zoiets een oorzaak heeft in een defecte schijf, dan vindt- en rapporteert Windows schijfcontrole het volgens mij toch wel ?
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;557579]*-) B.v. dat het bestand beschadigd-, weg-, of een verkeerde versie is, maar een nieuwe versie (op CD/DVD of in een update-map of archief) niet gevonden kan worden ? \r\n[/QUOTE]\r\n\r\nMaar FSC is toch juist bedoeld om de integriteit van de Windows bestanden te controleren en te herstellen? (Ik heb het nooit echt nagekeken hoor).\r\nAls dat met deze melding niet lukt, lijkt het me een probleempje met de schijf. Maar oke we wachten af.\r\n\r\nEn die Windows Schijfcontrole:\r\nVoorbeeld: 2 jaar geleden een oud laptopje. Schijfcontrole en 16 beschadigde (blocken/sectoren dat weet ik niet meer) Het ding draait nu nog bij die mensen.\r\n\r\nTwee weken geleden: Mijn eigen splinter nieuwe Lenovo Netbookje. (Ja geen gewone Eentje met een i3 en 4Gb mem). Vastloper na 3 dagen. Na de recover dvds een schijfcontrole Windows: Alles perfect.\r\nSchijfcontrole door de Lenovo software en hij komt niet eens door de SMART Selftest heen. Dat ding is dus terug en ik verwacht minimaal een nieuwe schijf, danwel een nieuw netbook. (binnen 8 dagen).\r\n\r\nDus ik vind de Windows schijfcontrole de laatste tijd niet meer dan een idicatie, maar verder zegt het me niet zoveel (meer). :-)\r\n\r\nEdit: 23.02 uur Het moet trouwens SFC zijn....schaam schaam..\r\n\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Heb het maar even opgezocht:\r\n\r\n[url]http://support.microsoft.com/kb/310747/nl[/url]\r\n\r\nMet het hulpprogramma Systeembestandcontrole kan een beheerder alle beveiligde bestanden scannen om de versie ervan te controleren. Als tijdens deze controle wordt vastgesteld dat een beveiligd bestand is overschreven, wordt het bestand vervangen door de juiste versie van het bestand. Deze versie wordt opgehaald uit de cachemap (%Systemroot%\\System32\\Dllcache) of de Windows-installatielocatie. De cachemap wordt eveneens gecontroleerd door Systeembestandcontrole en wordt zo nodig bijgewerkt. U moet zijn aangemeld als beheerder of als lid van de groep Administrators om Systeembestandcontrole te kunnen uitvoeren. Als de cachemap wordt beschadigd of onbruikbaar wordt, kunt u de opdracht sfc /scannow, sfc /scanonce of sfc /scanboot gebruiken om de inhoud te herstellen.
Link naar reactie
Bestandsversie is het belangrijkste bij SFC, omdat daar het meest fout gaat, daarna zal het de integriteit van een bestand zelf ook checken, ik denk met een soort MD5sum. Alhoewel, ik zie dat in de omschrijving niet staan :confused:\n\nWindows 98SE had het al in een primitieve vorm (ook SFC), maar daar moest je als gebruiker nog ieder bestand zelf vergelijken met de vorige versie. Je kreeg daar boxje na boxje met de twee versie-nummers de datums van aanmaak van één bestand naast elkaar :( tot alle bestanden gedaan waren, waarmee je dan zelf besloot of de juiste versie er nog was. Probleem daarbij was dat het bij 3% van de bestanden voorkwam dat de versie nieuwer bleek, maar de datum waarop het bestand gemaakt was ouder. Dus dan had je versie 3.8.02 van 22-08-99, en een versie 3.6 van 13-12-2002, en dan wist je echt niet wat te doen. En sommigen veranderde je dan, maar een week later was de oude situatie weer terug. Ook ontbtraken er puntjes of nullen in de versie-nummers waardoor je echt niet meer wist hoe die twee te vergelijken.\nGelukkig is dit geautomatiseerd, en is de twijfel hierover niet meer voor de gebruiker. \n(Mocht je eens een SFC doen, en komt er rook uit Windows, dan heb ik hierboven omschreven wáárom :D )\n[QUOTE=Niekie30;557592]\nEn die Windows Schijfcontrole:\nVoorbeeld: 2 jaar geleden een oud laptopje. Schijfcontrole en 16 beschadigde (blocken/sectoren dat weet ik niet meer) Het ding draait nu nog bij die mensen.[/QUOTE]\nDe schijfcontrole van Windows is niet heilig, zeker niet.\nNet zo min als de S.M.A.R.T. monitors die waarschijnlijk door de progjes van de fabrikant gebruikt worden.\nMaar het gaat om allebei. Ze vullen elkaar aan.\n\nAls je een schijfcontrole doet, en er zijn 16 beschadigde blokken gevonden, dan is dat prima, want de schijfcontrole heeft ze gevonden, en aan de structuur van de harddisk gemeld dat deze blokken vervangen moeten worden, of in de toekomst niet meer gebruikt. Dus vanaf dat moment is de schijf \'beter\'.\nIk dacht dat zo\'n schijf ook zelf kan zien wanneer een sector onbruikbaar is geworden, maar daarvoor moet het waarschijnlijk wel eerst een keer de opdracht krijgen (van Windows, of een programma) om naar die sector te schrijven of een keer uit te lezen. Pas dan kan de schijf het ook zien en zal die sector niet meer gebruikt worden.\n\nDaarnaast heeft Windows schijfcontrole de controle en reparatie van het [I]bestandssysteem[/I] wat natuurlijk belangrijk is.\n[QUOTE=Niekie30;557592]\nTwee weken geleden: Mijn eigen splinter nieuwe Lenovo Netbookje. (Ja geen gewone Eentje met een i3 en 4Gb mem). Vastloper na 3 dagen. Na de recover dvds een schijfcontrole Windows: Alles perfect.\nSchijfcontrole door de Lenovo software en hij komt niet eens door de SMART Selftest heen. \nDus ik vind de Windows schijfcontrole de laatste tijd niet meer dan een idicatie, maar verder zegt het me niet zoveel (meer). :-)[/QUOTE]\nBij S.M.A.R.T. gaat het helemaal niet over de kwaliteit van de schijf, maar uitsluitend over [I]statistiek[/I]. En dat is iets heel anders. Windows schijfcontrole gebruikt dat (nog ?) niet.\nS.M.A.R.T is niet meer als het noteren van een aantal normale gebeurtenissen die met de schijf plaatsvinden. Het aantal keren opstarten, de uptime, aantal (herstelbare) leesfouten, spin-uptime, temperatuur, etc.. Deze waarden worden genoteerd, meer niet.\nEn.... de gebruiker kan vervolgens d.m.v. een programma de S.M.A.R.T gegevens uitlezen, en vervolgens ZELF een conclusie trekken, of het programma dat voor hem/haar laten doen, of een combinatie daarvan. Of je je door de uitkomst van een programma laat leiden moet je dus zelf weten, je weet tenslotte niet welke (combinatie van) factoren de schrijver van zo\'n programma belangrijk vindt om de conclusie te trekken dat de schijf aan z\'n eind is.\nSimpelste voorbeeld: je koopt een tweede hands harddisk, en de verkoper zegt dat de schijf niet vaak gebruikt is. Je leest de S.M.A.R.T gegevens uit, en je ziet dat de uptime 600 uur is, dus je weet dat dat die persoon je wat dat betreft niet in de maling neemt.\nAlleen zie je daarnaast ook dat de maximale temperatuur van dat ding 70 graden geweest is, dan kan je je afvragen of dat weinige gebruik wel zo belangrijk is, maar dat er flinke extra slijtage kan zijn door een extreem hoge temperatuur.\n\nDan zie je dat met al die verschillende factoren zo\'n programmaschrijver een algoritme moet zien te vinden dat \'voorspelt\', en dat is voor elk tot nu toe geschreven programma maar de vraag. En daarom staat S.M.A.R.T denk ik nog in de kinderschoenen, maar je kan best aannemen dat de progjes van de fabrikant aardig in de buurt kunnen zitten.\nEn er zijn databases met de S.M.A.R.T gegevens voor elk merk en type, waardoor er trends gezien kunnen worden voor dat merk/type. Dus ook dat kan in een prognose-algoritme geschreven zitten.\n\nBeste[B]:[/B] alle methoden gebruiken.\nEn S.M.A.R.T gegevens bekijken, en een progje van de harddisk fabrikant gebruiken, en Windows schijfcontrole, en je oren gebruiken, als je een betrouwbaar(der) beeld wilt krijgen.\n\n[QUOTE=Niekie30;557592]\nEdit: 23.02 uur Het moet trouwens SFC zijn....schaam schaam...[/QUOTE]\nIk heb op het forum al eens APCI uitgevonden, en daar schaam ik mij niet voor hoor.\nSchaam je maar als je te lui bent om de Edit knop te gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...