Ga naar inhoud

defragmenteren NFTS aanbevolen, doen?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

bij het analyseren van mijn C-schijf werd defragmentatie aanbevolen, ik heb dit in 5 jaar niet gedaan, duurt vast een hele dag met mijn celeron 1,4 GHz.\r\nergens op dit forum las ik dat het defragmenteren van NFTS flauwekul is.\r\nop wikipedia staat dat dit alleen in mindere mate geld...\r\nin 5 jaar nog nooit gedefragmenteerd, vaak programma\'s geïnstaleerd en eraf gegooid, schijfje van 28 gig heeft vaak bijna vol gezeten en er is nu 2,5 gig vrij. \r\nvan de D-schijf zegt hij dat het niet nodig is om te defraggen (gebruik hem sinds kort om grote bestanden te stallen)\r\n\r\ntoch maar doen???
Link naar reactie
Persoonlijk zou ik het na 5 jaar zeker doen. \n\nEr zijn inderdaad veel mensen die het onzin vinden, en hebben ook met hun eigen systeem bewezen om 5 jaar zonder defragmenteren te kunnen. Maar mijn instinct zegt me dat het toch zo af en toe wel goed is.\n\nAls je het doet, schoon je systeem wat betreft bestanden dan echt op, zoals prullenbak en temp-mappen legen (via schijfopruiming), en alle eigen overbodige dingen er af.\nVerder zou ik ZEKER er net voor een volledige schijfcontrole doen.\n\n(En wat ik zeker doe is er voor het virtueel geheugen uitzetten, mede omdat ik een vaste grootte van het swapfile heb, en die graag een keertje een andere plaats op schijf wil laten innemen. Na defragmentatie schakel je het weer in, geen probleem. Afhankelijk van de grootte scheelt het nog tijd voor defragmentatie ook omdat dat bestand niet hoeft.)\n\n\nMaar... het is XP, en je schijf is te klein, waarom zet je er niet een grotere schijf in ?\nVoor XP, met een programma als [url=http://www.xxclone.com/]XXClone[/url] zet je in een uurtje of zo je hele systeem op een nieuwe schijf (+ de optie \'[I]Make bootable[/I]\' gebruiken), en.... je nieuwe schijf is gelijk gedefragmenteerd ;).
Link naar reactie
Probleem met defragmenteren is dat het alleen een klein beetje snelheidswinst levert als je het dagelijks (of op z\'n minst wekelijks) bijhoudt. Het wordt namelijk snel weer een zooitje en dan ben je toch weer terug bij af.\n\nDus als dit een eenmalige actie is, kun je het net zo goed niet doen.\nAls je tevens van plan bent om regelmatig te gaan defragmenteren, moet je weten dat je de snelheidswinst kwijt bent aan de tijd die het kost om te defragmenteren.\n\nVandaar dat ik zelf dus nooit defragmenteer.\nOverigens, het kan natuurlijk nooit kwaad om wel eens een keer te defragmenteren, maar als je het niet gaat bijhouden is het voordeel dus van korte duur.
Link naar reactie
iemand zei dat om de week defragmenteren met NFTS juist slecht is...\r\nik laat er geen grotere schijf inzetten want het beeldscherm is stuk (wel funky), werk nu op een vast beeldscherm. \r\nna sinterklaas komen juist de leuke aanbiedingen dus...\r\nwat erikdenhouter tussen haakjes zei, snap ik niet...\r\nen hoe zou iets wat in 5 jaar is opgebouwd binnen een week weer terug kunnen komen? mensen noemen het juist als eigenschap dat het bij deze soort opslag veel langzamer/in mindere mate gebeurd.\r\nik ga de schijfcontrole nog wel een keer uitvoeren, hoop dat ik geen error krijg deze keer.\r\nzou ik het resultaat van de fragmentatieanalyse laten zien?
Link naar reactie
[QUOTE=pietervz1;550866]\nwat erikdenhouter tussen haakjes zei, snap ik niet...[/QUOTE]\nDat virtueel geheugen:\n\nWindows gebruikt naast het RAM ook nog schijfruimte om het RAM aan te vullen. Dat is een z.g. \'[I]swapfile[/I]\' (wisselbestand), en is vaak een paar GB groot, afhankelijk van de hoeveelheid RAM. Bij XP staat het bestand standaard als C:\\pagefile.sys (als verborgen bestand).\n\nDit bestand groeit en krimpt (als het op \'Automatisch door Windows laten beheren\' staat), en dat is een recept voor fragmentatie.\nEr is echter ook een optie om zelf een vaste grootte voor dit swapfile in te stellen, wat ik dan juist doe direct NA defragmentatie van de rest, dus dan ben ik er zeker van dat het een bijna geheel aaneengesloten bestand is en blijft.
Link naar reactie
2,5 Gb vrij op een schijfje van 28 Gb gaat niet werken. Windows waarschuwt daarvoor van te voren en wil 15% vrije ruimte om te defragmenteren.\nVista en Windows 7 \"defraggen\" elke week op een vast tijdstip. Dat is standaard zo ingesteld. \nIk denk daarom niet dat het slecht is om te defragmenteren. (Als Microsoft dat zelf zo instelt) \nIk heb de auto defrag wel uitgeschakeld in Windows 7 en kies daar zelf om de 2 maanden ongeveer voor.\n\nIk merk wel dat hele oude, slecht onderhouden pc\'s merkbaar sneller worden na het bijvoorbeeld 3 keer achter elkaar uitvoeren van defragmentatie. (je krijgt na afloop een logboek te zien, met wat niet en wel is gefragmenteerd)\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=pietervz1;551364]ik verwijder die uitbreiding van het werkgeheugen en wis nog wat dingetjes, zou 4 gig vrij genoeg zijn? (lukt misschien net) \r\nwaarom moet je 3 keer degragmenteren, waarom doet hij het niet in 1 keer goed?\r\nhoeland zou defragmenteren duren met mijn celeron m 1,4 GHz?[/QUOTE]\r\n\r\nAntwoord vraag 1: Hoeveel is 15% van 28 GB? (ongeveer 4,2 GB)\r\n\r\nAntwoord vraag 2: [I]Ik merk wel dat hele oude, slecht onderhouden pc\'s merkbaar sneller worden na het bijvoorbeeld 3 keer achter elkaar uitvoeren van defragmentatie. (je krijgt na afloop een logboek te zien, met wat niet en wel is gefragmenteerd)[/I]\r\n\r\nDus: Kijk in het logboek na afloop.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=pietervz1;551371]ik ga het maar eens voor de eerste keer in mijn leven doen, lekker een nachtje de tijd :)[/QUOTE]\nNogmaals, eerst volledige schijfcontrole (2 vinkjes zetten), dus eerst de fouten er uit. (duurt1 à 2 uur).\n\nEn met 28 GB kan je volgens mij beter eerst een paar hele grote mappen verplaatsen naar D:, b.v. \"[I]Mijn documenten[/I]\".\n[url=http://www.jam-software.com/freeware/][U]Treesize[/U][/url] geeft snel een overzicht van de grootte van je mappen.
Link naar reactie
hee, waar kwam ik die zin eerder tegen... (nee, hier leer ik en eventueel andere mensen die dit lezen van)\r\nik krijg een foutmelding bij het begin van de schijfcontrole\r\n\"De schijfcontrole kan niet worden uitgevoerd omdat het schijfcontroleprogramma exclusief toegang tot enkele Windows-bestanden nogig heeft. U kunt alleen toegang tot deze bestanden krijgen als u Windows opnieuw start. Wilt u de schijf controleren bij de volgende keer dat de computer wordt opgestart?\"\r\nopnieuw opgestart en opnieuw geprobeerd, kreeg dezelfde melding, iemand enig idee (hoort misschien niet bij dit topic maar op nooog een nieuwe discussie te beginnen...)
Link naar reactie
[QUOTE=pietervz1;551766]hee, waar kwam ik die zin eerder tegen... (nee, hier leer ik en eventueel andere mensen die dit lezen van)\nik krijg een foutmelding bij het begin van de schijfcontrole\n\"De schijfcontrole kan niet worden uitgevoerd omdat het schijfcontroleprogramma exclusief toegang tot enkele Windows-bestanden nogig heeft.....[/QUOTE]\nDat is geen foutmelding, dat is om je te laten zien dat een volledige schijfcontrole alleen buiten Windows kan plaatsvinden, dus nog voordat Windows geladen is. Iedereen krijgt die melding.\n\nGewoon \'Ja\' klikken, en de computer opnieuw opstarten, en dan begint de controle... als het goed is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...