Ga naar inhoud

2e schijf wordt niet meer herkend in Vista


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Mijn Pc was de laatste tijd erg traag met opstarten en heb daarom Windows Vista opnieuw geinstalleerd met het gevolg dat ik nu mijn 2e harde schijf kwijt ben dit was D en E schijf nu staat er verwisselbare schijf.\r\nIk heb op de Dos prompt gekeken en daar worden ze wel herkend en alles staat er nog op.\r\nIk heb mijn pc zaak gebeld en die vertelde dat je met bepaalde tools het weer terug kunt krijgen maar ik weet niet hoe ik dit moet doen.\r\nWeet iemand hoe ik dit weer goed kan krijgen?\r\n\r\nJan
Link naar reactie
Niet helemaal zeker, maar ik denk dat de \'Verwisselbare schijf\' gewoon een cardreader of zo is die nu de plaats (stationsletter) van je oude schijf heeft genomen.\n\nGa naar schijfbeheer (rechtsklik \'[I]Deze computer[/I]\', en kies \'[I]Beheren - Schijfbeheer[/I]\'), en ik denk dat je daar je schijf wel zult zien, maar [I]zonder[/I] stationsletter.\n\nDie stationsletters zullen dus ingenomen zijn. Door die (verwisselbare) stations eerst een andere letter te geven, (hoger dan D: en E: dus) zal D: en E: als stationsletter vrijkomen.\n(Rechtsklik op een station of partitie, en kies daar de optie om stationsletters te veranderen.)\n\nVerander daarna de schijf met twee partities die geen letters hebben in D: en E:.\n\n(Het is Vista, en ik heb alleen XP, dus het kan licht afwijken.)
Link naar reactie
Hebben we het hier over 1 harde schijf die in 2 partities is verdeeld, of over fysiek 2 losse harde schijven in de pc.\nBij de installatie van Vista zoekt hij naar vorige Windows installaties. Op die schijf zou je dan Vista weer moeten neer zetten. Met station opties (onderin) kan je ervoor kiezen het betreffende volume te formatteren. In dat geval ben je alles kwijt op je systeem schijf. \nDe tweede de schijf zou gewoon aanwezig en ongeschonden moeten blijven.\n\nAls je de 2e schijf met de dos prompt nog wel kan bereiken, kan de daar misschien een chkdsk commando geven met de de r van repair of de f van fix.\n(Ik zou het juiste commando moeten na kijken, maar google anders even.)\n\n\nNiek
Link naar reactie
Hallo,\nIk heb het over twee losse harde schijven in de PC.\nDe C schijf is 1 Tb, Sata 1, de tweede is een 500Gb die is in twee partities gedeeld in D en E schijf en die kan ik niet meer lezen. In de Bios kan ik hem zien en ook tijdens het opstarten er staat Sata 3.\nOp de C schijf is Windows Vista Home Premium geinstalleerd.\nHet lukt me niet een screenshot te maken van schijfbeheer.
Link naar reactie
Hallo,\nIk heb de schijf weer terug geplaats de PC start wel op maar komt niet verder omdat hij aan het zoeken is naar de schijf D en E denk ik.\nIk heb hem er weer uigehaald en nu start hij weer normaal door.\nDe zaak waar ik hem gekocht heb had het over mounten van de schijf, maar daar heb je tools voor nodig vertelde hij. Ik zal vragen of hun dit kunnen doen want ik kom er niet uit. Er staan veel foto\'s op en die wil ik graag behouden.
Link naar reactie
Zie [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/Mounten[/url]\r\n\r\n[I]Mounten is anglicistisch jargon voor het beschikbaar maken en aankoppelen van opslagmedia voor een besturingssysteem. In de vroege jaren van de computertechniek werden vaak verwisselbare opslagmedia zoals harddiskpacks of magnetische tapes gebruikt, deze moesten na fysiek laden ook nog softwarematig beschikbaar gemaakt worden. Hiervoor was de opdracht mount of een equivalent daarvan beschikbaar.[/I]\r\n\r\nHet is eigenlijk een term die uit Linux komt, maar inderdaad Windows doet dat ook, maar veel meer op de achtergrond.\r\nJe Vista 1TB schijf is een Sata schijf. Is je 500 GB data schijf soms een IDE schijf?\r\nAls dat zo is, kan de oorzaak divers zijn. \r\nEen Sata systeemschijf behoort op de 1e sata poort te zijn aangesloten.\r\nIs je D/E schijf ook Sata, dan moet die op een hogere sata poort worden aangesloten.\r\nAangezien je daar vermoedelijk niets aan hebt veranderd. zou je in de bios je Sata en IDE instellingen na moeten lopen en mogelijk de bios eens op \"default\" moeten zetten.\r\nHet mag niet uitmaken in dit geval maar kijk ook eens naar de BOOT volgorde in het bios en zet de 1TB schijf op 1.\r\nHet bios kan je inkomen, door gelijk bij het opstarten een toets herhaaldelijk in te drukken. Meestal wordt dit even op het scherm aangegeven, als je snel kijkt. Vaak is het de DEL toets, maar evengoed kan het F1 of F2 zijn.\r\n\r\nIs je 500 GB een IDE schijf, dan zijn er meer oorzaken mogelijk.\r\n\r\nDat het systeem hiervoor wel goed draaide en na een herinstallatie niet meer, komt omdat er bij de installatie een nieuw \"bootrecord\" wordt weggeschreven, wat dus kennelijk weer anders kan reageren op een 2e harde schijf. \r\n\r\nIk neem aan dat je bij de installatie van Vista geen vreemde meldingen of vragen hebt gekregen?\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=jantje64;551065]Hallo,\r\nIk heb de schijf weer terug geplaats de PC start wel op maar komt niet verder omdat hij aan het zoeken is naar de schijf D en E denk ik.\r\nIk heb hem er weer uigehaald en nu start hij weer normaal door.[/QUOTE]\r\nMaar :confused: eerst kon je via een opdrachtprompt toch nog toegang krijgen ? \r\n\r\nHeb je dan dezelfde SATA poort gebruikt ?
Link naar reactie
De 500 Gb is ook een Sata schijf. En hij zit op dezelfde poort.\nIk kon toegang krijgen met de schijf van Vista erin, daar hen je een menu om de te herstellen en Dos prompt en daar kon ik hem zien. De Pc was opgestart met de schijf van Vista.\nAls hij normaal opstart zonder schijf kun je ook op de Dos prompt komen maar dan zie je hem niet.
Link naar reactie
Hoe lang heb je hem laten opstarten ?\n\nKomt de PC voorbij de BIOS schermen ?\nZo ja, dan kan je Testdisk proberen vanaf een opstartbare CD:\n[url=http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk][U]Testdisk[/U][/url]\n[url=http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step][U]Uitleg Testdisk[/U][/url]\nHet kost event tijd om het programma te leren kennen.\n\nJe zal het dus van een live CD moeten starten (bootable CD), en hier zie je een lijst van Live CD\'s met Testdisk er al op:\n[url]http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Livecd[/url]\n\nIk ben benieuwd naar het volgende:\nbij de uitleg voor Testdisk staat een paragraaf \"[I]NTFS Boot sector recovery [/I]\".\nDaar zou ik kijken of de bootsector- en de backup bootsector identiek zijn zoals daar uitgelegd, en als ze niet identiek zijn de backup terugplaatsen.\nLet daar op, er is een optie om de backup terug te plaatsen, maar ook een optie om een backup te maken. En de omschrijving van één van de twee is nogal cryptisch waardoor je de fout zou kunnen maken om een backup te maken (van de aanwezige kapotte).... maar daarmee overschrijf je dan je goede backup. Backup foetsie dan..... Dus kijk daar uit, lees de omschrijving van beide opties. \n\n\nTestdisk is in ieder geval in staat om data te recoveren, omdat het bleek dat de schijf ook in de [I]recovery console[/I] (wat jij DOS prompt noemde) te zien is.
Link naar reactie
Ik weet niet precies hoe lang maar hij heeft weel een tijdje met een zwart scherm gestaan.\nHij is ook voorbij de bios gekomen maar niet verder, Ik heb vanmorgen maar besloten hem maar weg te brengen omdat op die schijf nog garantie zit. En ik kan het toch niet vinden,\nBedankt allemaal voor de geboden adviezen en hulp.\n\nGroetjes Jan
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...