Ga naar inhoud

Windows98 SE


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Windows98 opnieuw geinstaleerd op een oude computer.\r\nNu wil ik verder om een iso van XP er over heen te zetten. Dan krijg ik de mededeling dat station D: niet aktief is.\r\nDan maar mijn XP home cd er in. Nee dus, het zelfde liedje.\r\n\r\nRaar, als ik er een cd instop met software, dan leest hij hem wel.\r\n\r\nStation D: staat wel degelijk in \"mijn computer\". \r\n\r\nDeze oude computer heeft eerder gewerkt met Windows prof. Daar is het iso bestand ook van.\r\n\r\nComputer opstarten vanaf de cd werkt ook niet.\r\n\r\nWat nu?
Link naar reactie
Waarom W98, dat is een verhaal op zich.\r\nUbuntu geinstaleerd, later verwijderd met formateren.\r\nMasterboot verwijderd en alleen nog de C: boot.\r\nXP home in de cd drive en de computer opgestart via de CD.\r\nDat ging niet maar ik wilde XP er wer op hebben maar het schijnt dat een OEM versie of een Recovery CD dat dat niet werkt.\r\nW98 er in en opgestart en zie windows werd geladene. Schijf in Fat32.\r\nNu wil ik verder naar XP.\r\nN
Link naar reactie
Zolang de OEM-versie of recovery cd daadwerkelijk bij die computer horen, kun je daarmee prima installeren.\n\nLinksom of rechtsom zul je toch een keer vanaf cd moeten opstarten, en ik denk dat het daar mis gaat. De computer is niet ingesteld om dat te doen. Direct na het aanzetten van de computer krijg je normaal gesproken een melding van het bios hoe je de bios-configuratie moet openen. In sommige gevallen is er een tweede optie die je direct de mogelijkheid geeft om een ander \'boot device\' te selecteren. Kijk goed welke toets je moet hebben en druk deze herhaaldelijk in. Start Windows door? Dan ben je te laat met drukken. Omdat je nu weet welke toets je moet hebben, herstart je de computer en druk je gelijk vanaf het begin op de betreffende toets.\n\nZodra de bios-configuratie opent of je een lijstje krijgt om een opstartapparaat te kiezen leg je in ieder geval alvast de xp-cd in de speler. Uit het lijstje selecteer je de cd-speler en de rest wijst zich vanzelf. Heb je de bios-configuratie te pakken, dan moet je hier op zoek naar de optie om de \'boot sequence\' te wijzigen. Zet de cd-speler bovenaan en laat de rest zoals het is (na het installeren van Windows zet je op dezelfde manier de cd-speler weer na de harde schijf). Dan save&exit en de computer zal herstarten. Nu zal vanaf de xp-cd gestart worden en kun je verder met de installatie.\n\nWaarom win98 wel werkt komt door die opstartdiskette. Station A staat in jouw geval voor de harde schijf in de boot sequence en krijgt dus de voorkeur.
Link naar reactie
De instellingen staan wel goed in de BIOS. Als ik de computer opstart geeft het aan om op F12 te drukken. Op deze wijze kan ik zelf aangeven waarvan ik wil opstarten.\r\n\r\nW98 vind de CDrom niet en start dan vervolgens door. \r\n\r\nDit is mij met de W98 cd wel gelukt en dat vind ik maar raar. \r\n\r\nAls ik W98 opstart en ik start Verkenner op, dan ga ik naar de D: en dan krijg ik de mededeling dat de drive niet aktief is zo kan ik dus niet dhet EXE bestand opstarten.
Link naar reactie
[QUOTE=bruinsmao;546488]\nDat ging niet maar ik wilde XP er wer op hebben maar het schijnt dat een OEM versie of een Recovery CD dat dat niet werkt.\nN[/QUOTE]\n\nAls je een copy of originele Windows XP cd erin stopt en de bios staat goed, moet dat ding opstarten vanaf de cd. Doet hij dat niet dan is de pc zeer oud en kan jet het proberen vanaf een Windows 98 opstart floppy in combinatie met de xp cd. Die flop installeert de drivers voor je cdrom.\n\nAls de xp wel gaat laden in het eerste geval maar geen harddisk kan vinden, zal je eerst de SATA drivers van je moederbord moeten installeren op een Floppy en die met F6 tijdens de installatie toevoegen. In dat geval heeft de pc een sata schijf en dan is tie oud nog niet. \n\nDus mijn vraag is: Wat ging er niet, toen je de vanaf de cd van XP probeerde op te starten. Wat voor melding(en) kreeg je?\n\nNiek
Link naar reactie
Nee ik krijg geen foutmelding. De opstartprocedure is wel eerst de CD en daar staat ook een setup bestand op maar na een aantal seconden start hij toch door naar C:.\r\n\r\nOpstarten met F12 en dan de keuzemenu vanaf de CDrom opstarten, dan zoek hij even en start vervolgens door. \r\n\r\nBij mijn andere computer starten de CD gewoon op. \r\n\r\nVooraf: Eerst heb ik Ubuntu geinstaleerd en zonder problemen.\r\nDaarna de schijf geformateerd om XP er weer op te zetten. \r\nGing niet eerst de MasterBoot van Linux verwijderen. Volgens mij is dat gelukt want ik had nog één schijf en dat is C:. \r\nIso XP of de XP Home cd wilden niet instaleren.\r\nVreemd genoeg wel de CD van W98 SE.\r\n\r\nHet blijft voor mij gissen omdat er geen foutmelding komt.\r\nMisschien is de MBR van linux toch nog de oorzaak van alles.\r\nMet Fdisk en met Ranish/part ben ik ook bezig geweest allen met het laatste kom ik er niet helemaal uit. Engels weet je.
Link naar reactie
Wat versta je onder \'ISO XP\'? Is dat een cd die gebrand is van een ISO-bestand of een ISO-bestand dat op een cd is gebrand? In het eerste geval zou het gewoon een 1:1 kopie van het origineel moeten zijn en zou je ervan moeten kunnen opstarten, in het tweede geval is het een gewone data-cd waarvan je niet kunt opstarten.
Link naar reactie
De XPhome cd is een Recovery cd die is meegeleverd bij mijn computer.\r\nIso cd is een backup van deze computer XP.\r\nW98 cd is een copy maar werkt en leest wel en instaleerd ook vandaar dat er nu W98 SE op de computer is gezet in de hoop dat ik zo verder kon updaten naar XP.\r\nXP en de Iso cd wil W98 niet lezen in de CD rom. \r\nFoutmelding is:station is nog niet klaar.\r\n\r\nAndere cd leest het station wel en starten ook automatisch op. \r\n\r\n\r\nBedankt voor alle reakties.\r\nIk geef de computer aan de winkel en die moeten hem maar weer schoon krijgen. \r\n\r\nMijn experiement met deze systemen is voor mij mislukt.\r\nIk ben benieuwd wat de oplossing dan wel is.
Link naar reactie
Ik begrijp dat je cd\'s die bij een ander pc horen wilt gebruiken. Een backup iso van een andere pc gaat niet werken. \nEen bijgeleverde recovery cd, verwijst vaak, naar een recover partitie op de harde schijf. Die zal er niet zijn, dus gaat dat mis.\nVoor backup iso\'s heb je soms een opstart flop nodig, maar dat ligt eraan met welk programma de backup iso is gebrand.\nWat je nodig hebt is een (kopie van) een gewone Windows XP cd.\n\nNiek\n\nOeps tegelijk Hans
Link naar reactie
Ja dom natuurlijk om Ubuntu te verwijderen.\r\nMaar liever weer een illegale XP met bijbehorende narigheid.\r\nNou dan krijg je waar je om vraagt en is het wéér niet goed.\r\n\r\nVolgens de richtlijnen mag je hier geen hulp verwachten op dat gebied.\r\nwin98 was ook lekker snel trouwens he.\r\nPas nog eens een oude pjuter aangesloten waar dat(win98) op stond.\r\nEn rap dat die was met opstarten en ook internet haha...\r\nStond nog Netscape op als browser zelfs. \r\nWas dan nog van voor microsoft die browser(IE) aftroggelde en de makers een levenslang trauma bezorgde
Link naar reactie
[QUOTE=Aladin;546738]Ja dom natuurlijk om Ubuntu te verwijderen.[/QUOTE]\r\n\r\n[QUOTE=Aladin;546738]Was dan nog van voor microsoft die browser(IE) aftroggelde en de makers een levenslang trauma bezorgde[/QUOTE]\r\nBewaar je persoonlijke mening (en dan in het bijzonder in dit soort formuleringen) voor het off-topic deel. Dat heeft absoluut geen plaats hier.
Link naar reactie
[QUOTE=Aladin;546738]\r\nMaar liever weer een illegale XP met bijbehorende narigheid.\r\nNou dan krijg je waar je om vraagt en is het wéér niet goed.\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nOf topic\r\nUit niets blijkt dat het hier over iets gaat, wat niet legaal zou zijn. \r\nIemand trekt hier veel te snel heel rare conclusies.\r\nNiek\r\n\r\nBruinsmao. leen een xp home cd van iemand en gebruik het serialnummer wat op de kast van de pc staat. Dan moet het lukken.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Ik neem aan dat (aladin) een schim is. Ik houd van andere humor en op een andere site.\r\n\r\nBedankt weer voor de goede reacties.\r\nW98 mag dan illegaal zijn maar die werkt wel. Maar dat is verleden tijd.\r\nXP heb ik van begin afaan al legaal bij mijn computer gekocht. Dus daar is niets mis mee.\r\n\r\nHet verhaal zit hem vast in de CD. Een Recover CD.\r\nBoot CD volgt en daar is mijn hoop dan weer op gevestigd.
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...