Ga naar inhoud

leestekens van laptop toetsenbord verkeerd


Anoniem2

Aanbevolen berichten

hoi,\n\nIk heb gisteren een acer aspire 7736z gekregen. Echt een super fijne laptop!\nik heb alleen een probleempje, namelijk: iedere keer dat ik een progamma opstart moet ik CTRL + SHIFT indrukken omdat de leestekens anders worden omgewisseld... dus als ik bijvoorbeeld @ wil intikken krijg ik een \" te zien... dit is redelijk irritant aangezien ik websites maak... ik weet niet wat ik moet doen...\nik heb ook een dell vostro 1710 maar hiermee heb ik dit probleem niet gehad....\n \nRobin van Arkel,\n13 jaar\n(ik weet niet of ik dit topic in het juiste forum heb geplaats van dit is ijn eerste post)
Link naar reactie
[QUOTE=Buckie40;537112]hoi,\r\n\r\nIk heb gisteren een acer aspire 7736z gekregen. Echt een super fijne laptop!\r\nik heb alleen een probleempje, namelijk: iedere keer dat ik een progamma opstart moet ik CTRL + SHIFT indrukken omdat de leestekens anders worden omgewisseld... dus als ik bijvoorbeeld @ wil intikken krijg ik een \" te zien... dit is redelijk irritant aangezien ik websites maak... ik weet niet wat ik moet doen...\r\nik heb ook een dell vostro 1710 maar hiermee heb ik dit probleem niet gehad....\r\n \r\nRobin van Arkel,\r\n13 jaar\r\n(ik weet niet of ik dit topic in het juiste forum heb geplaats van dit is ijn eerste post)[/QUOTE]\r\n\r\nDag Robin,\r\n\r\nOmdat je de laptop gekregen hebt, is het mogelijk dat bij de vorige eigenaar het toetsenbord wel goed stond ingesteld. Om die vroegere situatie terug te krijgen moet je\r\nde toetsen Ctrl en Shift tegelijk indrukken. Een kleine moeite om het te proberen.\r\nIndien dat gelukt is, moet je zo\'n foefje even opschrijven, dan een (Word-)document maken en zo iets erin zetten (en bijv. opslaan onder de titel \"Tips en trucs\"). Komt je altijd van pas!\r\n\r\nMaus
Link naar reactie
Toetsenbord instellingen zijn nogal gecompliceerd. En ook is de instelling niet gebruiksvriendelijk.\n\nWat ik denk is dat het hier niet gaat om de invoertaal, maar om de [B]toetsenbord-indeling[/B], en dat is een Windows service.\n\nLet op ! Ik gebruik XP:\nKijk naar mijn schermafdruk... zie daar dat het venster heet: \'[I]Landinstellingen[/I]\', en direct daaronder staat ook de tab \'[I]Landinstellingen[/I]\'. Dat maakt het al verdacht gecompliceerd.\nHou er maar rekening mee dat in deze hoek van de Windows PC je niet één-twee-drie begrip vindt, er is hier sprake van verwarring.\n\nZo staat het bij mij als ik kijk onder \'[I]Configuratiescherm - Landinstellingen - Talen - Details - Instellingen[/I]\': \n[ATTACH]15402[/ATTACH]\nWaar je denk ik moet kijken is onder de \"[I]Geïnstalleerde services[/I]\", en verwijder en voeg toe tot het staat zoals in mijn screenshot.\n\nOnder \'[I]Geïnstalleerde services[/I]\' staat de[I] invoertaal [/I]( EN Engels (Verenigde Staten)).\nDaaronder staan de geïnstalleerde [I]Toetsenbordindelingen[/I] (\'Verenigde Staten\', en \'Verenigde Staten (Internationaal)\'.\n\nBij die toetsenbordindeling is misschien nog een extra geïnstalleerd ?\n\n\nDaarna het volgende checken:\nOnder de button \'[I][U]Toetsinstellingen[/U][/I]\' stel je in dat (eventueel) alleen met een toetsencombinatie geswitched kan worden tussen \'[I]Invoertalen[/I]\', en niet \'[I]Schakelen naar Engels (Verenigde Staten)[/I]\' en \'[I]Schakelen naar Engels (Verenigde Staten Internationaal)[/I]\'.\nDat doe je door één van die (bij mij drie) regels te selecteren, en \'[I]Toetscombinatie wijzigen[/I]\' te kiezen, en dus bij die laatste twee [I]niets[/I] in te stellen, maar bij de eerste (eventueel) in te stellen dat je Ctrl+Shift wilt gebruiken voor \'[I]Andere toetsenbordindeling[/I]\', en Alt+Shift voor \'[I]Andere Invoertaal[/I])\n\n\nMet Ctrl+Shift bereik je dan het volgende:\n\n* Of het toetsenbord typt exact wat je typt. ([I]Engels( Verenigde Staten)[/I])\n\n* Of het toetsen bord maakt speciale tekens toegankelijk ([I]Verenigde Staten (Internationaal)[/I]). \nB.v. [B]\"[/B] en daarna [B]e[/B] typen resulteert in ë. Of[B] ` [/B]en daarna [B]o[/B] wordt ò etc. \nDit betekent wel dat als je zo\'n teken los wilt typen ( b.v. een [B]\"[/B] ) dat je [B]\"[/B] en vervolgens een [I]spatie [/I]moet typen.\n\n\nLees al dit bovenstaande maar rustig door, want het duurt bij mij al jaren voor ik de helft echt heb begrepen ;)
Link naar reactie
Het lijkt me dat Buckie eerst zijn toetsenbord-layout moet controleren. Welke layout heeft-ie?\r\nBij de Engelse Wikipedia kun je diverse layouts bekijken:\r\n\r\n[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout[/url]\r\n\r\nAls Buckie een Nederlander is lijkt het me het beste dat alleen de Nederlandse taal geïnstalleerd is. Het toetsenbord dat het meest voorkomt in NL heet Verenigde Staten. En dan heb je ook nog Verenigde Staten Internationaal. Daarmee kun je inderdaad zoals hierboven ook al aangegeven is voor b.v. de e accent aigu eerst het teken \' en aansluitend de e tikken.
Link naar reactie
[QUOTE=Maus;537125]Dag Robin,\r\n\r\nOmdat je de laptop gekregen hebt, is het mogelijk dat bij de vorige eigenaar het toetsenbord wel goed stond ingesteld. Om die vroegere situatie terug te krijgen moet je\r\nde toetsen Ctrl en Shift tegelijk indrukken. Een kleine moeite om het te proberen.\r\nIndien dat gelukt is, moet je zo\'n foefje even opschrijven, dan een (Word-)document maken en zo iets erin zetten (en bijv. opslaan onder de titel \"Tips en trucs\"). Komt je altijd van pas!\r\n\r\nMaus[/QUOTE]\r\nSorry,\r\nik bedoelde dat ik de laptop de dag daarvoor thuis had gekregen via de post en heb hem via een webwinkel gekocht, hij kwam dus rechtstreeks uit de fabriek... zal ff kijken of hij het nu wel goed doet als ik nederlands - cerenigde staten instel
Link naar reactie
OK, natuurlijk \'Nederlands - Verenigde Staten\'.\r\n\r\nWaarom ik dan weer eigenwijs \'Engels - Verenigde Staten\' gebruik moet je me niet vragen, maar bij mij werkt dat zo.\r\n(Er staat onder op mijn keyboard \"Enhanced II keybard, [I]Domestic[/I]\".)\r\n\r\nMaar... nog steeds gaat het dan om de taal, en in het alphabet zal toch geen verschil zitten ?\r\nIk dacht hier toch echt dat Buckie40 totaal verkeerde karakters krijgt, en dan gaat het om de lay-out, \'toetsenbord\' dus.
Link naar reactie
OK, natuurlijk \'Nederlands - Verenigde Staten\'.\n\nWaarom ik dan weer eigenwijs \'Engels - Verenigde Staten\' gebruik moet je me niet vragen, maar bij mij werkt dat zo.\n(Er staat onder op mijn keyboard \"Enhanced II keybard, [I]Domestic[/I]\".)\n\nMaar... nog steeds gaat het dan om de taal, en in het alphabet zal toch geen verschil zitten ?\nIk dacht hier toch echt dat Buckie40 totaal verkeerde karakters krijgt, en dan gaat het om de lay-out, \'toetsenbord\' dus.\n\n(Off topic, maar ik had het eerder over dat ik hier soms opzet vermoed wat betreft verwarring in keyboard layout en talen instellingen.\nAls je in die link van foureyes even naar de [url=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Albanian_keyboard_layout.jpg][U]layout voor Albanië[/U][/url] scrolt, dan heb je daar zo\'n voorbeeld waarvan ik gewoon niet begrijp hoe deze afwijking in de wereld geslopen is, en ook nooit meer uit is gehaald:\nalle alphabetische karakters zijn gelijk aan ons qwerty keyboard (alleen zijn [B]Ç[/B] en[B] Ë [/B]direct tikbaar toegevoegd), maar het eigenwijze van deze layout is dat uitsluitend de Y en de Z verwisseld zijn. Veel gebruikt in centraal Europa. Wat een ge-qwertz... )
Link naar reactie
[QUOTE=Buckie40;537359]Sorry,\nik bedoelde dat ik de laptop de dag daarvoor thuis had gekregen via de post en heb hem via een webwinkel gekocht...[/QUOTE]\nDan zou je toch verwachten dat het direct werkt..... :rolleyes:\n\nKan je ons vertellen wat de eerste alphabetische karakters zijn, is dat\n[I]qwerty[/I]\nof \n[I]qwertz[/I]\n\nIk lees dat er nogal van dat model zijn met een ander keyboard (Duits district ?), en daarbij zijn het [B]@[/B] teken en de[B] \"[/B] onder anderen verwisseld, en de [B]y[/B] en [B]z[/B] dus.
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;537441]Erik\n\nAls er nu minder talen waren hadden we ook minder leestekens nodig,;):D:rolleyes::roll:(co)[/QUOTE]\nIk had het meer over dezelfde karakters, maar op het Albanese (en Duitse ?) keyboard zijn eigenwijs twee alphabètische karakters van plaats verwisseld.\n\nIk heb hier een oude Duitse mechanische schrijfmachine uit de jaren \'40 staan, met umlaut (Ü bijvoorbeeld), maar dat is verder toch gewoon een qwerty indeling.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;537486]UK-toetsenborden hebben de @ en \" ook omgewisseld. Y en Z wel op de plek waar \"wij\" ze gewend yijn ...ehhh... zijn[/QUOTE]\nUK dus ook mogelijk, en we hebben eigenlijk niets gehoord dat er andere toetsen op zitten als bij Buckie40\'s vorige lappie, maar iemand moet dan toch uitleggen hoe onder Vista of Windows 7 die lay-out te checken, want mij lukt dat alleen voor XP.\nEr moet een niet gewenst land (lay-out, keyboard) bij staan waarnaar de laptop terugvalt bij boot.\n\nIk lees wel (in het Engels) dat bij W7 er een \'preview\' mogelijk is van een geïnstalleerde layout:\n[url]http://www.sevenforums.com/tutorials/86307-keyboard-layout-preview.html[/url]\nDat kan helpen.\n\n[url=http://www.sevenforums.com/tutorials/86239-keyboard-layout-change.html]\"How to change the keyboard layout in Windows 7\"[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...