Ga naar inhoud

Foutmelding nr. 2: welkom terug van vakantie?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Nou, ik heb het geweten. Ben een week terug en nu heeft mijn eigen pc last van kuren...\r\n\r\nIk zie bij opstarten de mededeling: [B]Secondary IDE channel no 80 conductor cable installed[/B]\r\n\r\nEn wat erger is: hij slaat geregeld af en gaat opnieuw opstarten en na doorstarten krijg ik te zien wat de fout is geweest:\r\n\r\nC:\\DOCU~1\\mijnnaam\\LOCALS~1\\Temp\\WER2564.dir00\\[B]Mini081610-01.dmp[/B] [I](zal wel de datum van vandaag zijn, maar de rest?)[/I]\r\nC:\\DOCU~1\\mijnnaam\\LOCALS~1\\Temp\\WER2564.dir00\\[B]sysdata.xml[/B]\r\n\r\nIk zeg erbij veel verstand heb ik niet, en ivm met problemen met (denk ik) WinXP-cd, hoop ik niet dat ik ook mijn pc opnieuw moet installeren; daarbij nog dat ik niet echt hardwarematig inzicht heb in pc\'s...\r\n\r\nWat kan hier alweer nu de boosdoener zijn?
Link naar reactie
[QUOTE=DennisD;536907]opgelost denk ik?[/QUOTE]\r\n\r\nNee, niet opgelost...heb de kast opengemaakt en de desbetreffende kabel gecontroleerd en voor de zekerheid eruitgehaald en opnieuw goed geplaatst, maar de melding blijf ik ontvangen telkens elke opstartsessie. \r\n\r\nhet probleem van plotseling afsluiten en opnieuw opstarten blijf ik ook houden.\r\n\r\nMaar...mijn eerste probleem is in ieder geval opgelost: defecte dvd/cd speler, terwijl die totp op heden niet eens 50x gebruikt is?
Link naar reactie
Zal op zich geen probleem zijn, die melding is puur informatief. Het betekend dat je een 40-aderige kabel gebruikt voor je IDE aansluiting in plaats van een 80-aderige welke nodig is om het op IDE aangesloten apparaat van UDMA gebruik te kunnen laten maken. Dus, inderdaad een 80-aderige kabel plaatsen of UDMA voor dat apparaat uitschakelen.
Link naar reactie
[QUOTE=Edmoor;537389]Zal op zich geen probleem zijn, die melding is puur informatief. Het betekend dat je een 40-aderige kabel gebruikt voor je IDE aansluiting in plaats van een 80-aderige welke nodig is om het op IDE aangesloten apparaat van UDMA gebruik te kunnen laten maken. Dus, inderdaad een 80-aderige kabel plaatsen of UDMA voor dat apparaat uitschakelen.[/QUOTE]\r\n\r\nSorry, maar dit klinkt bij mij in de oren als vaktaal...Ik heb niets verwisseld, behalve een dvd-brander vervangen, en daarvan heb ik van de week nogmaals alle kabels opnieuw bekeken?\r\nDe pc geeft die melding sindskort, terwijl ik hem al 6 jaar heb en gebruik...
Link naar reactie
[quote]Ik heb niets verwisseld, behalve een dvd-brander vervangen[/quote]En dat zal precies de oorzaak van de melding zijn.\nVaktaal is in deze onvermijdelijk maar ik zal proberen het duidelijk uit te leggen.\n\nDe oude DVD brander ondersteunde kennelijk geen UDMA mode. UDMA staat voor Ultra Direct Memory Access en heeft te maken met de lees- en schrijfsnelheid. Je huidige brander ondersteund het kennelijk wel en heeft daarom die instelling van zijn IDE kanaal ook als zodanig ingericht. Dit verklaard ook waarom je deze melding eerder niet had.\n\nIn apparaatbeheer van Windows XP kun je de instellingen bekijken van de IDE controller en daarin kun je dat terug vinden. Het zou echter zonde zijn om die UDMA mode uit te schakelen waardoor je niet de mogelijkheden gebruikt die je qua snelheid wel tot je beschikking hebt.\n\nDe IDE kabel waarmee je brander nu op het moederbord is aangesloten zal een 40-aderige kabel zijn en om van UDMA gebruik te kunnen maken moet het een 80-aderige kabel zijn.\nDeze 80-aderige kabel heeft wel 40 aansluitingen dus is het geen probleem om de oude kabel te vervangen door een nieuwe.\n\nGa dus naar een computerwinkel en vraag om een 80-aderige IDE kabel voor het aansluiten van een CD/DVD speler/brander op je moederbord.\n\nKlik [URL=\"http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/ATA_cables.jpg\"]hier[/URL] voor een plaatje van zowel een 40-aderige IDE kabel (boven) als een 80-aderige (onder).\n\nZie ook: [URL=\"http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA#UDMA_and_ATA-4\"]Wikipedia[/URL].
Link naar reactie
Iedereen die meedenkt, mag ik een ieder van harte bedanken...ik waardeer dit enorm.\r\n\r\n@Edmoor: ik zal kijken of ik zo een 80-aderige IDE kabel kan halen van de week; echter, ik brand amper iets en mocht dat moeten, heb ik nog een recente laptop met dvd-brander; kan ik die UDMA-functie uitschakelen, zo ja, kan je uitleggen hoe ik dat moet doen?\r\n\r\n@DennisD: hij mag wel 6 jaar oud zijn, maar zo lang hij functioneert ga ik hem nog niet vervangen, wel goed bedoeld natuurlijk;\r\n\r\n@Niels68: mocht je hem CMOS-batterijtje bedoelen, die heb ik afgelopen jaar nog vervangen, echter ik was op vakantie, dus met die 3 zeer warme weken hier in het land, zou het wellicht zo kunnen dat ie het begeeft...of bedoel je een ander batterijtje? Zo ja, hoe kom ik hier achter,ik bedoel, waar en waarop moet ik letten om voedingsspanningen te bekijken? Behalve CMOS heb ik tot op heden nooit een ander batterij vervangen uit de PC\r\n\r\nMaar heren...die foutmeldingen, hoe kom ik hier van af:\r\n\r\nC:\\DOCU~1\\mijnnaam\\LOCALS~1\\Temp\\WER2564.dir00\\Mini081610-01.dmp (zal wel de datum van vandaag zijn, maar de rest?)\r\nC:\\DOCU~1\\mijnnaam\\LOCALS~1\\Temp\\WER2564.dir00\\sysdata.xml\r\n\r\nwant telkens als hij opnieuw opstart, zie ik bij de foutmelding de datum van de dag, dus er wordt iets bijgehouden...
Link naar reactie
Met betrekking tot die foutmeldingen over je temp map, probeer eens het volgende:\n\n- Start je PC in Safe mode\n- Verwijder \"WER2564.dir00\" bij alle gebruiker accounts op je PC\n- Verwijder alles in C:\\Windows\\Minidump\\\n- Open een DOS box en tik het commando chkdsk /f\n Hij zal vragen of je dat bij een volgende start wil uitvoeren, klik Ja\n- Herstart de PC\n\nGoede kans dat het daarna is opgelost.\n\nDie UDMA kun je zoals ik al zei, terug vinden in Apparaatbeheer van Windows XP bij de eigenschappen van de IDE controller. Hierin kun je kiezen voor 1 of meerdere levels van ( U )DMA of PIO. voor die DVD speler kun je het dan op PIO instellen.
Link naar reactie
[QUOTE=Edmoor;537612]Met betrekking tot die foutmeldingen over je temp map, probeer eens het volgende:\r\n\r\n- Start je PC in Safe mode\r\n- Verwijder \"WER2564.dir00\" bij alle gebruiker accounts op je PC\r\n- Verwijder alles in C:\\Windows\\Minidump\\\r\n- Open een DOS box en tik het commando chkdsk /f\r\n Hij zal vragen of je dat bij een volgende start wil uitvoeren, klik Ja\r\n- Herstart de PC\r\n\r\nGoede kans dat het daarna is opgelost.\r\n\r\nDie UDMA kun je zoals ik al zei, terug vinden in Apparaatbeheer van Windows XP bij de eigenschappen van de IDE controller. Hierin kun je kiezen voor 1 of meerdere levels van ( U )DMA of PIO. voor die DVD speler kun je het dan op PIO instellen.[/QUOTE]\r\n\r\nHoe doe ik onderstaande aktie uitvoeren:\r\n\r\n- Verwijder \"WER2564.dir00\" bij alle gebruiker accounts op je PC
Link naar reactie
[quote=messo69;537622]Hoe doe ik onderstaande aktie uitvoeren:\n\n- Verwijder \"WER2564.dir00\" bij alle gebruiker accounts op je PC[/quote]\n\nGa naar C:\\DOCU~1\\mijnnaam\\LOCALS~1\\Temp\nWat je ziet is de DOS notatie in kort formaat.\nDe vertaling is als volgt:\nC:\\Documents and Settings\\jouwnaam\\Local Settings\\Temp\n\nVerwijder alles uit de map Temp en doe dat voor iedere gebruiker als je meerdere gebruikers hebt.\nDie map Local Settings kan een verborgen map zijn dus zorg ervoor dat het tonen van [url=http://www.gratissoftwaresite.nl/tips/Windows+Verborgen+bestanden+en+mappen+weergeven]verborgen mappen en bestanden[/url] aan staat.
Link naar reactie
[QUOTE=Edmoor;537652]Ga naar C:\\DOCU~1\\mijnnaam\\LOCALS~1\\Temp\r\nWat je ziet is de DOS notatie in kort formaat.\r\nDe vertaling is als volgt:\r\nC:\\Documents and Settings\\jouwnaam\\Local Settings\\Temp\r\n\r\nVerwijder alles uit de map Temp en doe dat voor iedere gebruiker als je meerdere gebruikers hebt.\r\nDie map Local Settings kan een verborgen map zijn dus zorg ervoor dat het tonen van [url=http://www.gratissoftwaresite.nl/tips/Windows+Verborgen+bestanden+en+mappen+weergeven]verborgen mappen en bestanden[/url] aan staat.[/QUOTE]\r\n\r\nBeste Edmoor, ik heb uitgevoerd wat je had voorgesteld en wat denk je...YES!!!\r\nProbleem is opgelost, althans voorlopig nog, want ik wil wel even afwachten nog (als leek ja, want ik heb een paar keer meegemaakt dat ik te vroeg juichde). In ieder geval BEDANKT ;)\r\n\r\nDat van de DVD speler heb ik de UDMA functie uitgeschakeld, maar tijdenns opnieuw opstarten blijf ik de melding toch nog zien...
Link naar reactie
[quote=messo69;537938]Beste Edmoor, ik heb uitgevoerd wat je had voorgesteld en wat denk je...YES!!!\nProbleem is opgelost, althans voorlopig nog, want ik wil wel even afwachten nog (als leek ja, want ik heb een paar keer meegemaakt dat ik te vroeg juichde). In ieder geval BEDANKT ;)\n\nDat van de DVD speler heb ik de UDMA functie uitgeschakeld, maar tijdenns opnieuw opstarten blijf ik de melding toch nog zien...[/quote]\n\nVervang je IDE kabel door een 80-aderige kabel en dan zal ook dat probleem zijn opgelost.\nHet kan zijn dat die speler UDMA forceert.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
En ja hoor, het euvel gaat gewoon door: gisteren en vandaag al 3 keer in totaal plotseling opnieuw gaan opstarten. Ik word er gewoon nettergek van!\r\n\r\nNou meen ik me te herinneren dat ik, vlak na terugkomst van vakantie toen ik vakantiefoto\'s probeerde op te slaan op de pc via Picasa, ik een bekende blauwe foutmeldingsscherm kreeg met de melding:\r\n\r\n[B]KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR\r\n\r\nSTOP: 0x0000007A (0xC0DD298, 0xC000000E, 0xF74A650C, 0x49826860)\r\n\r\natapi.sys - Address F74A650C base at F7499000, Datastamp 4802539d[/B]\r\n\r\nIemand enig idee of dit de boosdoener kan zijn? Zo ja, enig idee van een oplossing. Ik heb in ieder geval CHDSK erna uitgevoerd, maar die kon niks vinden...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...