Ga naar inhoud

Schijfcontrole opstarten Xp stoppen


Aanbevolen berichten

Heb je die schijfcontrole al eens laten voltooien ?\n\nJe kan nu beter eerst een schijfcontrole doen, inclusief \'repair\'. Duurt wel een uurtje of wat.\n\nRechtsklik op de schijfletter van het station dat Windows steeds wil checken, kies \'[I]Eigenschappen - Extra - Dit volume op fouten controleren[/I]\'. \n[B]Vink [/B]in het vervolgvenster [B]beide opties[/B] aan, klik OK etc., en als je er uit bent herstart je je PC.\nVoordat Windows opstart zal het station volledig gecontroleerd worden.\n\nDaarna eens kijken wat de volgende boot geeft.\n\nWat jij aan het doen bent is een schijfcontrole terwijl Windows actief is, maar dan kan niet alles gecontroleerd worden omdat er veel bestanden in gebruik zijn.
Link naar reactie
Ten eerste... kan je de afbeelding bij \'[I]Beheer bijlagen[/I]\' ook weer verwijderen met de button \'[I]Verwijderen[/I]\'... :D \nlogisch toch ? En dan even de vermelding van het bijlagen-nummer uit je tekst halen.\nDaarna kan je een nieuwe afbeelding uploaden, tenzij je geen middelen hebt om de afbeelding te verkleinen. \nDan heeft dat uiteraard geen nut.\n\nWat betreft de Windows melding, heb je die goed gelezen ? Het stelt dat er bestanden in gebruik zijn, en dat het \nde controle pas uitvoert bij de volgende boot, dus klik \'Ja\', en herstart je PC.
Link naar reactie
Hmm, ik zou het niet weten...\nmaar ik zou het :rolleyes: ook [I]echt [/I]niet proberen zolang er een probleem met dat station is\n\nWil je dit eens doen:\n\nin een opdrachtprompt type je:\n[CODE]fsutil dirty query D:[/CODE]\nKrijg je een antwoord als: \"Volume d: is dirty\" ? (kan ook antwoorden in het Nederlands)\n\n(Als er een schijfcontrole voor de volgende boot gepland wordt, net als je zelf net gedaan hebt, dan zet Windows de z.g. \'[I]dirty bit[/I]\' ergens op die schijf, en bij[I] elke [/I] boot checkt Windows met het programma autochk of er een station is met zo\'n dirty bit. Zo ja dan wordt de schijfcontrole gestart voor dat station.)
Link naar reactie
Sinds wanneer gebeurt dit ?\n\nWat geeft de opdracht\nCHKNTFS D:\nals antwoord ?\n\nWil je in je logboeken kijken naar de resultaten van de schijfcontrole ?\nOnder \"[I]Toepassingen[/I]\" scroll je naar de datum / tijd dat de check uitgevoerd is, en zoek de entree welke is als:\n\"Informatie - [datum] - [tijd] - [B]Winlogon[/B]\". Dubbelklik daar op.\nDe button met het dubbele blaadje kopieert de tekst naar het klembord.\n\n\nB.t.w..... ik zou alle bestanden even verplaatsen, en in je schijfbeheer dat vieze ding formatteren :p. Het is tenslotte maar 2 GB.
Link naar reactie
Automatische schijfcontrole te vaak uitgevoerd bij het opstarten.., had ik vroeger ook en heb m\'n oplossing van toen bewaard van \"Kelly\'s Korner\" , vrij vertaald :\r\nDit kan je uitschakelen via het register \r\n\r\n- Start > uitvoeren > en type in het invulvenster \"regedit\" en toets OK. \r\n\r\nGa naar HKEY_LOCAL_MACHINE\\system\\CurrentSet\\Control\\Session Manager,\r\n \r\nrechtsklik op Bootexecute en verander de standaardwaarde autocheck autochk* door er de parameter /k vòòr de asterisk erbij te zetten. \r\nDe /k parameter sluit de schijf uit van controle. \r\nVoorbeeld CHKDSK (in jouw geval ) op schijf D nièt uitvoeren : autocheck autochk /k:d * (kijk goed naar de spaties..) start hierna opnieuw op\r\n\r\nof via wat Erik ook zei..., maar dan met gebruik van de /x switch in de prompt.., deze zet de /k switch in het register (zie boven..), dus in de command prompt : chkntfs /x d:\r\n\r\nHoop dat \'t duidelijk is en dat je er wat aan hebt...., succes..!!\r\n\r\nGrtz
Link naar reactie
[QUOTE=Rawit;533925]\r\nof via wat Erik ook zei..., maar dan met gebruik van de /x switch in de prompt.., deze zet de /k switch in het register (zie boven..), dus in de command prompt : chkntfs /x d:[/QUOTE]\r\nDat kon mijn volgende zet zijn, de controle helemaal uitschakelen voor dat volume, maar... er blijft het probleem over dat Windows maar steeds dat volume als \'vuil\' blijft zien, met daarbij de mogelijkheid dat er een onherstelbare fout in het bestandssysteem zit. En dan is uitschakelen van de controle je ogen sluiten, en kan je denk ik beter formatteren en zien of het dan opgelost is.\r\n(Na formattering zou ik trouwens wel gelijk weer een volledige schijfcontrole uitvoeren.)\r\n\r\n\r\nDe chkntfs d: opdracht:\r\n\"[I]Als er geen schakelopties worden opgegeven (naast de stationsletter), zal CHKNTFS weergeven of het opgegeven station is beschadigd of dat gepland is dat het station de volgende keer dat het wordt opgestart wordt gecontroleerd.[/I]\"
Link naar reactie
Erik..., sorry voor m\'n late antwoord...,\r\n\"Je ogen ervoor sluiten...\" is wel waar.., maar als de controle(s) niks oplevert en de schijf/partitie blijft verder nog goed werken...! \r\nVerder had ik het bij mij (na \'t uitschakelen..) eerst ff een week aangekeken of alles gewoon werkt en had toen met een \'Knoppix live-cd\' (ik meende v.3.x... nog) chkdsk + eventuele repair laten doen op betreffende partitie. Daarna het register weer op oude situatie.., ik moet zeggen dat ik daarna geen controlemelding meer had na Windows-reboot.., mischien had ik geluk.. !\r\n\r\nMaar ik keek eigenlijk hoofdzakelijk naar de TS-vraag nl. hoe te stoppen.\r\n\r\nGrtz
Link naar reactie
Mijn gedachtengang is dat het maar 2 GB is, en dat is zo op te ruimen en opnieuw te formatteren + schijfcontrole er na. Meer als een uurtje zal het niet duren, en dan weet je of Windows misschien toch een fout maakt, of dat het bestandssysteem min of meer crapt was.\n\n[QUOTE=erikdenhouter;533929]\nDe chkntfs d: opdracht:\n\"[I]Als er geen schakelopties worden opgegeven (naast de stationsletter), zal CHKNTFS weergeven of het opgegeven station is beschadigd of dat gepland is dat het station de volgende keer dat het wordt opgestart wordt gecontroleerd.[/I]\"[/QUOTE]\nHier maak ik uit op (? terecht of niet...) dat je kan aflezen wat de reden is dat het volume als vuil is gemarkeerd:\n* of Windows heeft zelf een fout gevonden,\n* of de gebruiker heeft om een schijfcontrole gevraagd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...