Ga naar inhoud

Is dit legaal/mag dit?


Aanbevolen berichten

[QUOTE=Edmoor;533811]@Hans,\r\n\r\nDie wet waar Foobar het over heeft maakt verschil tussen muziek/films en software, zoals ik al eerder in dit draadje opmerkte.[/QUOTE]\r\n\r\nDat klopt, en dat spreek ik ook niet tegen, maar in de ene reactie zegt \'ie dat het verboden is zonder voorafgaande toestemming en in de andere reactie dat het zowiezo verboden is, ongeacht wat de maker/rechthebbende (in zijn voorbeeld: MicroSoft) er van vindt, dus ook na voorafgaande toestemming. Dat kan dus niet beide tegelijk kloppen.
Link naar reactie
Er zijn heel veel programma\'s die je kunt downloaden van de site van de fabrikant en waarvan het ook toegestaan is deze te delen met anderen mits je per gebruiker of pc waarop de software geïnstalleerd wordt maar een gebruikerslicentie o.i.d. aanschaft bij de fabrikant of zijn vertegenwoordiging.
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;533814]Dat klopt, en dat spreek ik ook niet tegen, maar in de ene reactie zegt \'ie dat het verboden is zonder voorafgaande toestemming en in de andere reactie dat het zowiezo verboden is, ongeacht wat de maker/rechthebbende (in zijn voorbeeld: MicroSoft) er van vindt, dus ook na voorafgaande toestemming. Dat kan dus niet beide tegelijk kloppen.[/QUOTE]\r\nEhm ja. Het ligt iets ingewikkelder dan dat...\r\n\r\nDe windows-kopieen waar we het hier over hebben worden zonder toestemming van Microsoft verspreid -> mag niet.\r\nHet downloaden van deze kopieen mag bij gevolg ook niet.\r\n\r\nMet dat je Windows wel vanaf een kopie mag installeren wordt bedoeld dat je deze kopie vooraf [I]zelf[/I] hebt gemaakt van je legale Windows-cd of deze kopie leent van iemand die een legale Windows-cd bezit (of legale kopie hiervan). \r\n\r\nSoftware die de maker zelf ter download beschikbaar stelt mag je uiteraard altijd downloaden, ook van de wet, maar hier gaat het dus om downloadversies waarvoor de maker [I]geen[/I] toestemming heeft gegeven.
Link naar reactie
Vaste \"oude\" forumgebruikers kennen deze site: [url]http://www.iusmentis.com/[/url]\nStaan in principe alle wetten aangaande dit onderwerp op en ook de jurispudentie.\n\n\'t Is eigenlijk heel simpel. De wet is krom in Nederland. Uploaden van muziek, films en software is verboden (tenzij de eigenaar toestemming geeft), downloaden van muziek en films is legaal, software verboden (tenzij de eigenaar toestemming geeft).\nHet downloaden van muziek en films is dus legaal, maar het verpreiden er van niet. Je mag dus ook geen kopietje aan iemand geven omdat ie zo aardig is...\nAls ik een OEM cd heb van XP Home en iemand in mijn omgeving heeft zelf een legale key (je moet toch ook weer activeren... dus het wordt wel gecheckt), mag die persoon van mij best de OEM cd lenen. Ik zou hem/haar niet op kosten jagen. Er is geen haan die daar naar kraait. \n\n(Als je een zwaar ongeluk ziet gebeuren in een éénrichtingsverkeer-straat, ga je dan eerst een rondje rijden om eerste hulp te bieden?)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...