Ga naar inhoud

windows xp prof. bootloader herstellen


Aanbevolen berichten

Ik zit nu bij mijn neef en zit met een probleempje.\r\nHij heeft nu een dualboot met windows xp en ubuntu. En nu willen we ubuntu verwijderen.\r\nIk heb al gevonden dat ik moet opstarten van de xp intsallatie cd maar de optie r werkt niet.\r\nIk heb alleen de keuze : Enter voor installeren en een optie om partitie te verwijderen en F3 om af te sluiten.\r\nHoe moet ik nu verder om toch de boot loader van xp te herstellen.
Link naar reactie
Ik heb vaker gelezen dat er installatie CD\'s zijn waar de Recovery console optie ontbreekt. Ik dacht dat het wel aan de gebruikers kon liggen, maar misschien is het wel zo... *-)\r\n\r\nHier heb je de download van een losse recovery console (ISO) voor XP:\r\n[url]http://forums.pcpitstop.com/index.php?showtopic=150212[/url]\r\n\r\nOp CD branden dus...
Link naar reactie
Tot zo ver gelukt. Alleen in het herstel console word er gevraagt naar een wachtwoord. Dit is niet opgegeven. Dus er is geen wachtwoord. \r\nEn dat wil ik graag zo houden. Ik wil niet dat ik elke keer dat ik de computer aan zet moet inloggen met een wachtwoord.\r\n\r\nHoe nu verder?\r\n\r\nKan ik de computer niet gewoon opstarten, dos venster openen en dan fixmbr doen?
Link naar reactie
Is het de bootloader van XP ?\n\nDan kan je die toch vanuit XP editten ? Dat zou in boot.ini moeten staan, maar dat dan wel eerst checken:\n[url]http://forum.computeridee.nl/showpost.php?p=531132&postcount=8[/url]\n\n[QUOTE=Lampje;532074]\nKan ik de computer niet gewoon opstarten, dos venster openen en dan fixmbr doen?[/QUOTE]\nZover ik weet is die opdracht alleen vanuit de recovery console te doen, niet vanuit een prompt onder XP zelf.
Link naar reactie
Heb je ook dat wachtwoord bij de Recovery console leeggelaten en gewoon op Enter gedrukt ?\n\n\nTestdisk kan een MBR repareren, en de oude (reserve) controleren op gelijkheid. Zijn ze verschillend dan wordt dat verteld en kan je de oude terugplaatsen.\n[url=http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk][U]Testdisk[/U][/url]\n[url=http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step][U]Uitleg Testdisk[/U][/url]\n\nJe moet op die pagina wel kijken bij de link \'[I]TestDisk and Live rescue cd[/I]\' omdat je het vanaf een opstartbare CD moet draaien.\n\n\nOok het oude [I]fdisk[/I] (partitioneringsprogramma) wat op een [I]opstartbare diskette[/I] staat van Windows 98 heeft de optie om het MBR te repareren:\n[CODE]fdisk /mbr[/CODE]\nZo\'n diskette is te krijgen op [url=]bootdisk.com[/url]
Link naar reactie
Die zou ik dus NIET gebruiken, want dan krijg je een dos/win98 mbr, dat ga je niet willen als je er XP op hebt staan want dan ben je nog niet verder. Of in elk geval dan is de boot.ini nog niet aangepast en dat zal wel moeten gebeuren om met XP te kunnen starten.\r\n\r\n[quote]Alleen in het herstel console word er gevraagt naar een wachtwoord. Dit is niet opgegeven. Dus er is geen wachtwoord.[/quote]\r\nAls dat echt het geval is zou je op enter moeten kunnen drukken na het kiezen van de gewenste windows versie.\r\n\r\nOverigens krijg je ook herstelconsole als je een XP cd neemt met SP3 geintegreerd als je inmiddels SP3 er op hebt staan.
Link naar reactie
Als het goed is maakt Windows een reservekopie van het MBR ergens op schijf (waar GRUB dus blijkbaar vanaf blijft... ) en MS programma\'s als fdisk kunnen die kopie vinden en terugplaatsen. Vandaar denk ik dat het niet uitmaakt vanuit welke versie van Windows zo\'n programma gebruikt wordt, ze weten allemaal hoe die kopie te vinden zonder zelf data te veranderen.
Link naar reactie
Als het goed is maakt Windows bij zijn installatie een reservekopie van het MBR ergens op schijf (waar GRUB dus blijkbaar netjes vanaf blijft... ) en MS programma\'s als[I] fdisk[/I] kunnen die kopie vinden en terugplaatsen. Vandaar denk ik dat het niet uitmaakt vanuit welke versie van Windows zo\'n programma gebruikt wordt, ze weten allemaal hoe die kopie te vinden zonder zelf data te veranderen.\n\nBoot.ini kan je daarna aanpassen vauit XP, zoals ik eerder schreef. Simpel één regeltje verwijderen.\n\n( Wel zal het (?) inmiddels zijn dat W98 niet weet wat het met een SATA schijf aanmoet, geen idee... Dan zou je eerst het BIOS moeten kunnen verstellen om de schijf als IDE te laten zien.\nMaar ja, waar SATA inzit heeft al heel vaak weer geen diskettestation, dus dat komt mooi uit :p )
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;532152]Heb je ook dat wachtwoord bij de Recovery console leeggelaten en gewoon op Enter gedrukt ?\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nJa, dan zegt hij wachtwoord onjuist probeer opnieuw.\r\n\r\n[QUOTE=BlackTiger;532210]Overigens krijg je ook herstelconsole als je een XP cd neemt met SP3 geintegreerd als je inmiddels SP3 er op hebt staan.[/QUOTE]\r\n\r\nIk heb een installatie cd xp professional met sp3 geintegreerd. Maar als ik van die cd opstart heb ik geen mogelijkheid voor herstel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...