Ga naar inhoud

Startproblemen na ombouwen hd [opgelost]


Aanbevolen berichten

Ik had een 750 gig schijf en een 250 gig schijf met een aantal partities.\r\n\r\nNu heb ik via Partitie Expert, de C, D en E partities gecopiëerd naar de 250 gig schijf.\r\nOp C stond windows 95, op D stond windows XP en op E een aantal programma\'s.\r\nDaarna heb ik het moederbord en de 250 gig harddisk omgebouwd in een ander systeem. Feitelijk zou aar dus gewoon XP moeten kunnen booten, immers alleen de kast is verandert. Even er van uitgaande dat Partitie Expert zijn werk goed gedaan heeft.\r\n\r\nNu heb ik al fixboot, fixmbr en bootcfg /rebuild geprobeerd maar het werkt niet.\r\n\r\nStarten naar XP kom ik net voorbij het logo van de logn en blijft er alleen nog een muispijltje zichtbaar met een blauwe achtergrond.\r\nProbeer ik te starten naar de recovery console die ook op de partitie stond ingebouwd (multiboot van win 95, xp en recovery) werkt dat prima.\r\nWil ik starten naar XP in veilige modus, dan komt XP net aan het zwarte scherm waar je rondom de tekst \"veilige modus\" ziet, dan gaat het nog even naar het logon scherm en wat dan gebeurt is vreemd.\r\n\r\nHet beeldscherm knippert tussen dat zwarte veilige modus scherm en het XP logo scherm (wat je ziet tijdens de auto logon, dat is dus een xp logo met blauwe achtergrond, niet die met het lopende balkje). Verder knippert ook het num-lock lampje gelijktijdig met het knipperen van het scherm.\r\n\r\nIemand een idee hoe dat te fixen? Zoals gezegd heb ik bovenstaand al geprobeerd. Ben nu nog eens chkdsk /p /r aan het doen om te zien of dat soelaas biedt.\r\n\r\nMaar het is wel apart om te zien dat XP feitelijk wel start, doch alleen het laatste kleine stukje niet verder wenst te gaan. Dat heb ik tot nu toe nog nooit meegemaakt.
Link naar reactie
Hee vreemd, weer geen email notificatie gehad dat er antwoorden zijn,\r\n\r\n@Hans: Vroegere schijf was inderdaad een SATA en nu een IDE. Ik heb er ook over gedacht wat jij zegt, alleen vind ik het dan vreemd dat het alleen op het laatste stukje mis gaat en de boel wel boot tot bijna helemaal in windows.\r\nDaarnaast zou je denken dat een bootcfg /rebuild dan de boel zou moeten repareren, toch? Of maak ik hier een denkfout?\r\n\r\n@Tuin: bedankt voor de tip, die optie is me bekend maar wilde ik bewaren als laatste optie. Je kunt op die wijze namelijk wel een XP repareren maar daarna moet je ook weer alle updates en fixes van windowsupdate opnieuw downloaden, dus dat heeft zijn tijd nodig. Maar is in elk geval wel een veilige optie.\r\n\r\n@Atlantis: Bedankt, maar dat is niet mogelijk, want zoals in mijn originele post staat boot hij niet door tot in veilige modus, wel vlak erbij, maar dan knippert hij tussen veilige modus en logo scherm en de numlock knippert dan ook, oftewel je kunt niets meer doen behalve op de rest knop drukken.\r\nOok het moederbord is niet vervangen en er is geen sprake van een BSOD.
Link naar reactie
Ik heb er opgelost bij geschreven. Klaarblijkelijk houdt windows driveletters aan op het moment dat je een HD gaat wisselen.\r\nDus mijn HD had de driveletters J, K en M. Geen wonder dat windows strange deed, die zag drivers op de verkeerde plekken. Een reparatie bleef opeens steken bij 27% bij het bezig zijn met voltooien, dus ook bijna op het einde.\r\n\r\nDaarna de boel nog maar eens op een andere HD geknald (met partition magic portable die toch echt beter is dan partitie expert) en voordat de pc werd uitgezet eerst de driveletters weggehaald.\r\nDeze startte zonder problemen, daardoor werd ook duidelijk dat de driveletters van de eerste drive niet waren wat ze zouden moeten zijn.:)\r\n\r\nDus mocht iemand nog eens zijn windows opeen andere HD copiëren en deze met mainboard en al in een nieuwe kast plaatsen, vergeet dan voor het overzetten van de hd de driveletters niet weg te halen zodat die weer netjes C, D, E etc. worden.\r\n\r\nAlles werkt weer naar behoren dus.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...