Ga naar inhoud

Clean Dualboot met Windows 7 en Windows XP


Aanbevolen berichten

Goedenavond.\r\nIk draai op dit moment een dualboot systeem met 2 harde schijven. Deze computer heb ik aangeschaft met windows xp op de nieuwe harde schijf. Later heb ik Windows 7 op de oude harde schijf erbij geinstalleerd. Nu ben ik op een punt gekomen dat ik windows xp toch vrijwel niet meer gebruik, alleen voor een aantal games, dus wil ik het om gaan draaien, namelijk, mijn windows 7 op de snelste, grootste, nieuwe harde schijf.\r\nNu wil ik dus van beide een schone installatie, maar wil ik ook nog een extra partitie aanmaken voor data. Tijdens het installeren van windows 7 de vorige keer kwam ik er al achter dat de partitie manager in de win7 setup niet heel handig is. Mijn vraag is dus, kan iemand mij een stap voor stap rundown geven hoe ik dit het beste kan doen? Dingen zoals welk besturingssysteem eerst en instellingen waar ik op moet letten?\r\nDe harde schijven die erin zitten zijn als volgt:\r\nEen oude schijf van 230 gig\r\nEen nieuwe schijf van 300 gig\r\n\r\nDe indeling wil ik als volgt\r\nWindows 7 op de gehele nieuwe schijf\r\nOp de oude schijf 60 gig voor winxp, 20 voor de acronis secure zone en de rest dataschijf\r\n\r\nIk zat er zelf aan te denken om de windows xp schijf erin te rammen, daarme via de setup alle partities te verdelen, winxp te installeren, win7, dataschijf formateren, acronis securezone aanmaken. Gaat dat werken, of niet? Of is dat omslachtig?\r\n\r\nLange post, maar ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven. Bij voorbaat bedankt voor de hulp, en ik hoop dat ik snel een reactie krijg.\r\nJoeri
Link naar reactie
1 Backup.\n\n2 XP schijf erin.\n\nAlle partities verwijderen (beide hard disks)\nDan kan je vrije ruimte kiezen (per hard disk)\nEn in plaats van op enter te drukken (om schijf te kiezen en volledig te benutten voor Windows) op \'c\' drukken.\nHierdoor kan je precies aangeven hoeveel MB je een bepaalde partitie wilt hebben.\nDit kan je ook zo vaak herhalen als je wilt.\n\nJe verwijderd dus alle bestaande partities.\nOp de 1e disk:\nMaakt een partitie aan (voor windows XP) van 60 GB\nMaakt een partitie aan (voor Data) van 150 GB\nJe laat 20 gb ongealloceerde ruimte voor Acronis (ik neem aan dat die zelf zijn partitie wil maken)\n\nDe 2e disk:\n300 GB ongealloceerde schijfruimte voor de installatie van Windows 7\n\n3 Windows 7 erop\n\nWaneer je een multiboot maakt is het verstandig om de oudste versies van Windows eerst te installeren.\nDit omdat XP niet weet hoe hij Windows 7/Vista op moet starten maar andersom wel.\nWaar je wel rekening mee moet houden is dat in dit geval de bestanden die benodigd zijn om Windows (XP & 7) waarschijnlijk op de XP schijf zullen staan.\nVerwijder je deze of is deze kapot dan start de pc niet meer op (en zal je het moeten repareren met een \'fixboot\' niets ernstigs maar goed om te weten).\n\nQua instellingen geef ik de partitie van de boot drive van het andere OS vaak geen driveletter.\nDus in jou geval, als je Windows 7 opstart via diskmanagement de driveletter (d,e,f,g etc) verwijderen van de Windows XP partitie.\nKan je nooit per ongelijk iets veranderen, data overzetten kan altijd via de data schijf.\nIs niet nodig, persoonlijk vind ik het wel handig.
Link naar reactie
Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp formatteer ik dus alle partities al in de setup van windows xp, ook die voor windows 7?\r\n\r\n[QUOTE]Je laat 20 gb ongealloceerde ruimte voor Acronis (ik neem aan dat die zelf zijn partitie wil maken)[/QUOTE]\r\nNee, ik trek deze 20 gig eerst bij de dataschijf. Acronis kan naar mijn ervaring beter gealloceerde ruimte behandelen.\r\n\r\nIk denk dat ik er vanmiddag mee ga beginnen, ik laat nog even weten hoe het gegaan is. Voor nu, alvast bedankt
Link naar reactie
[quote=tuin;530609]Virtual PC gebruikt een virtuele S3 Trio32/64 videoadapter.\nDeze kan wel iets maar probeer er maar eens wat recentere spallen zonder opengl mee te spelen.\n\nDan kan je de VM zoveel geheugen geven als je wilt.[/quote]\n\nHelemaal mee eens.\nMaar TS vertelde niet om welke games het gaat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...