Ga naar inhoud

van vista naar 7


Aanbevolen berichten

hoi\r\n\r\nik heb deze week een extra partitie (primair) aangemaakt om windows7 uit te proberen. ik heb nu dus vista en 7 dmv dualboot samen geinstalleerd.\r\nwin7 bevalt me zo goed, dat ik vista eraf wil gooien.\r\nkan ik vanuit win7 de vista partitie formatteren, en deze lege partitie weer bij de win7 partitie voegen? of zou ik mijn hele schijf moeten wissen en helemaal bij nul moeten beginnen?\r\n\r\nwat raden jullie aan?\r\nvast bedankt!
Link naar reactie
Om de vraag te beantwoorden.\nJe kan de gehele vista partitie verwijderen.\nVervolgens kan je via disk management de vrije ruimte bij een andere partitie bij zetten.\nDan via bijv. msconfig de optie om naar vista te booten weg halen.\n\nJe opent MSConfig via Start -> run -> MSConfig -> Boot-tabblad.\n\nEen backup kan handig zijn, een foutje en windows start niet meer op.
Link naar reactie
[quote=tuin;529471]Om de vraag te beantwoorden.\nJe kan de gehele vista partitie verwijderen.\nVervolgens kan je via disk management de vrije ruimte bij een andere partitie bij zetten.\nDan via bijv. msconfig de optie om naar vista te booten weg halen.\n\nJe opent MSConfig via Start -> run -> MSConfig -> Boot-tabblad.\n\nEen backup kan handig zijn, een foutje en windows start niet meer op.[/quote]\n\nVoor zover ik weet gaat dan waarschijnlijk je hele PC niet meer opstarten - de bootloader zal op de Vista partitie staan, tenminste, dat was vroeger altijd wel zo. Dat is op zich wel weer te fiksen maar het kan een onaangename verrassing zijn.\n\nJe kunt overigens zonder al te veel problemen alle mappen op de C-schijf wissen, daarmee heb je de ruimte alvast terug.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;529524]Als de pc niet meer opstart na het verwijderen van de Vista partitie:\n( Omdat Windows 7 er het laatst op is gezet vermoed ik dat de bootloader op de Windows 7 partitie staat maar toch)\nPlaats de Windows 7 DVD en kies herstellen. \nDat werkt bij mij tenminste altijd uitstekend.\n\nNiek[/QUOTE]\n\nHelaas heeft JohnL gelijk.\nIets wat ik over het hoofd gezien heb.\n\nDe boot van de oude installatie wordt overschreven zo ver ik weet.\nKan je zien in disk management, aangeduid met (system).\n\nWel is het inderdaad op te lossen met de herstel optie van de Windows 7 cd.\n\n[quote]Je kunt overigens zonder al te veel problemen alle mappen op de C-schijf wissen, daarmee heb je de ruimte alvast terug.[/quote]\n\nHier heeft JohnL helaas niet gelijk.\nAls (hidden)systeemmappen getoond worden zal je namelijk ook zo de boot verwijderen.\nSinds vista werkt het niet meer met een boot.ini in de root, en staat het in de map Boot geloof ik.
Link naar reactie
jongens bedankt voor al jullie hulp! ben weer een stuk wijzer. nog één laatste vraag;\n\nik heb toch mijn vista ge-upgrade, maar die bleef hangen tijdens het upgraden. heb toen gewoon maar een schone install gedaan. ik heb nu dus op C: én op H: windows7 geinstalleerd. die op H is dus als eerste van de twee geinstalleerd, terwijl Vista er nog opstond. die op C is als laatste geinstalleerd. kan ik nu H gewoon formatteren en zonder problemen bij C voegen?\n\nbedankt weer!
Link naar reactie
Als op C vista stond, en nu Windows 7 (#2)\nDan zouden de boot bestanden ook op deze schijf moeten staan.\n\nJe zou dan de H installatie kunnen verwijderen en weghalen uit de boot in MSConfig\n\nKijk even voordat je iets doet in Disk management, de schijf/partitie met (system) is de schijf met de boot bestanden.
Link naar reactie
[quote=tuin;529525]Hier heeft JohnL helaas niet gelijk.\nAls (hidden)systeemmappen getoond worden zal je namelijk ook zo de boot verwijderen.\nSinds vista werkt het niet meer met een boot.ini in de root, en staat het in de map Boot geloof ik.[/quote]\n\nTrue, ik zat daar nog aan XP te denken. In Vista (en ik neem dus aan in 7 ook) is er inderdaad een \"Boot\" map. Die zul je overigens niet makkelijk te zien krijgen, want zelfs als je alle verborgen bestanden en mappen laat zien, dan is deze nog steeds verstopt. Then again, dit zal ook niet de grootste map op de C-schijf zijn, denk ik.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...