Ga naar inhoud

2x DOS op opstart CD?


Aanbevolen berichten

Ik zal het nog wat gekker maken:\r\nIk haal de autoexec.bat uit het originele ISO=bestand en vervang deze door en gewijzigde. Ook voeg ik een batch-file toe. Dan wordt de hele zaak op DVD-RW gezet en gecontroleerd. Het klopt, alle wijzigingen zijn te zien.\r\n\r\nDe DVD wordt in de andere PC gezet en opgestart, wat denk je: A: bevat het ONgewijzigde ISO=bestand en in R: staan de wijzigingen.\r\n\r\nDit is voor vandaag het laatste, ik wordt er een beetje gek van.\r\n\r\nMvg, Jos
Link naar reactie
OK, maar bij boot is dan de nieuwe autoexec.bat weer niet gebruikt ?\n\nIk lees bij de [url=http://www.ultimatebootcd.com/]ultimate boot CD[/url] dat de tools worden gestart vanaf een virtuele floppydrive gemaakt in RAM. Aangezien het bij jou om station A: gaat (van huis uit de eerste floppydrive bij DOS) zal het ook een virtuele floppydrive zijn, en kan je de inhoud niet wijzigen van station A:. Daarvoor zou je dan het bestand (?) of map welke die virtuele drive met bestanden vult moeten wijzigen.\nMaar ja, een ongewijzigde autoexec.bat op een virtuele drive kan niet echt het probleem zijn, want je kan van een virtuele drive niet makkelijk booten.... Of toch wel ? :confused:\n\nKan je na boot de CD verwijderen, en vanaf een andere CD een bestand naar A: kopieeren ?\n\n\nEven een andere vraag: wat is de rede van het maken van de disk ? Je hebt programma\'s die je in DOS wilt kunnen draaien ?
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;527047]Kan je na boot de CD verwijderen, en vanaf een andere CD een bestand naar A: kopieeren ?[/QUOTE]\r\nHelaas, dat lukt niet want hij geeft aan: General failure writing drive A\'\r\nOok als ik probeer iets uit A: te deleten volgt dit antwoord.\r\n\r\n\r\n[QUOTE]Even een andere vraag: wat is de rede van het maken van de disk ? Je hebt programma\'s die je in DOS wilt kunnen draaien ?[/QUOTE]\r\nHet betreft een besturingsprogramma voor modelspoor, dat draait alleen in een zuivere DOS omgeving, zelfs in een DOS-box van XP werkt het niet.\r\n\r\nIk vind het trouwens moedig van je dat je probeert een oplossing voor mij te vinden want zelf heb ik de moed eigenlijk al opgegeven.\r\n\r\nMvg, Jos
Link naar reactie
Je grootste probleem is eigenlijk dat je geen diskettestation hebt, want met zo\'n ding kan je op bootdisk.com best een DOS 6.22 diskette vinden.\nZelfs de optie \'[I]Opstartbaar maken[/I]\' bij het formatteren van een diskette onder XP levert je een (heel kale) DOS omgeving als je dan met die diskette boot.\n\nWat is het probleem wanneer je de opdrachtprompt (ongeveer DOS-box...) van XP gebruikt ? \nOf vermeldt het programma zelf dat het zuiver DOS nodig heeft ?\n\n[B]Edit:[/B]\nOh, ik lees nog even terug, en zie dat je wel een floppy-drive hebt.... Dan is mijn vraag, waarom wil je via een CD het besturingssysteem laden ? Dat kan je dan doen via een floppy, de meer \'natuurlijke\' omgeving van DOS.\nIk zeg niet dat het makkelijker wordt, want ik weet niet wat je programma allemaal nodig heeft, en hoe groot het is.
Link naar reactie
De capaciteit van de floppy is te klein voor DOS en het modelspoorprogramma.\r\nTerugvallen op de HD gaat niet omdat die NTFS is.\r\n\r\nMaar ik heb wel de oplossing want ik start nu op met een USB-stick waarop DOS en het modelspoorprogramma staat.\r\nEigenlijk kan het niet omdat de BIOS dat niet ondersteunt maar het werkt wel!!\r\n\r\nDus hartelijk bedankt voor de moeite.\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\n\r\nJos
Link naar reactie
Nou, toch nog een oplossing dus. \r\n\r\nIk dacht al aan de te kleine floppy en de NTFS HDD partitie, en dacht dat het wel mogelijk moest zijn om een oude harddisk er bij te plaatsen met een FAT partitie. Die zijn wel voor niks te vinden voor de benodigde grootte. \r\nDan zou je kunnen booten met floppy, en het programma vanaf die disk kunnen draaien.\r\n\r\nVerder zou je ook kunnen booten met een floppy, welke via config.sys en autoexec.bat met RAMDRV.SYS een RAM-drive van 64 mb in het geheugen aanmaakt, en daar de nodige DOS besturings-bestanden (command.com) naar toe kopieert, en met de variabele COMSPEC in autoexec.bat aangeeft dat command com op die RAM-drive te vinden is. Dan loopt DOS verder vanaf de RAM-drive, en kan je een andere floppy plaatsen, en heb je dus 1,44 mb extra beschikbaar voor het programma.\r\nMaar dat is meer theoretisch, want zoals ik al eerder opmerkte, ik heb geen idee hoeveel van DOS dat modelspoorprogramma nodig heeft. Is dat alleen de kale DOS omgeving (command.com + io.sys, + misschien himem.sys en emm386 voor geheugenbeheer) of ook andere losse bijgeleverde uitvoerbare programma\'s. Dat bepaalt uiteindelijk hoe vol de bootdiskette komt te zitten, en zelfs of je er meerdere nodig hebt.\r\n\r\nSucces ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...