Ga naar inhoud

2x DOS op opstart CD?


Aanbevolen berichten

Ik heb een DOS opstart CD gemaakt, dat gaat wel goed alleen is er iets waar ik niets van snap.\r\nAls de zaak is opgestart krijg ik de prompt A: te zien. Als ik de directory bekijk dan zie ik de inhoud van de CD. De CD heeft de drive letter R: gekregen, als ik ook hiervan de directory bekijk dan zie ik ook de inhoud van de CD.\r\nNu wijzig ik de inhoud van autoexe.bat (op een andere PC) en start de PC weer op met de CD. Als ik nu autoexec.bat op A: bekijk zie ik de ONGEWIJZIGDE inhoud, als ik autoexec.bat op R: bekijk dan zie ik daar wel de GEWIJZIGDE versie.\r\nIk wil opstarten met de gewijzigde autoexec.bat maar dat lukt maar niet.\r\nWie brengt er licht in deze duistere zaak?\r\n\r\nMet vriendelijke groet,\r\n\r\nJos
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;526749]Daarna geef je cd R: en krijg je de dir van de cd[/QUOTE]\nCD = Change Directory, maar [B]R:[/B] is [I]geen directory[/I]....R: is een station. Daardoor is CD R: geen geldige DOS opdracht.\n[B]R:\\[/B] is wel een directory ( de \'root\' van R: ).\n\nDoor alleen de stations letter te typen ( R: of A: ) maak je een ander station actief (meestal aan de prompt te zien), en door daarna [I]CD directorynaam[/I] te typen kan je een directory op dat actieve station actief maken (zeg maar: [I]er in gaan[/I]).\n\n( met [B]CD \\[/B] ga je de mappen uit, en terug naar de root van dat actieve station)
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;526759]CD = Change Directory, maar [B]R:[/B] is [I]geen directory[/I]....R: is een station. Daardoor is CD R: geen geldige DOS opdracht.\r\n[B]R:\\[/B] is wel een directory ( de \'root\' van R: ).\r\n\r\nDoor alleen de stations letter te typen ( R: of A: ) maak je een ander station actief (meestal aan de prompt te zien), en door daarna [I]CD directorynaam[/I] te typen kan je een directory op dat actieve station actief maken (zeg maar: [I]er in gaan[/I]).\r\n\r\n( met [B]CD \\[/B] ga je de mappen uit, en terug naar de root van dat actieve station)[/QUOTE]\r\n\r\nKlopt helemaal Erik. Maar ja dos is voor mij alweer zo lang geleden.:-)\r\nNiek
Link naar reactie
Ik weet dat R: geen directory is, dat is inderdaad een schrijffoutje.\r\nDe floppy heeft de driveletter B: gekregen.\r\nDe root directory van A: is niet helemaal de zelfde als die van R: want, zoals ik al eerder schreef, staat in R:\\ de gewijzigde versie van de CD en in A:\\ de originele versie. Dus als ik een extra file op de CD toevoeg dan krijg ik die wel te zien in R:\\ maar niet in A:\r\n\r\nMvg, Jos
Link naar reactie
[QUOTE=De Hulk;526811][B]Hulp vragen bij opdrachten[/B]\r\n[B]cd/?[/B]\r\nof\r\n[B]help cd[/B]\r\n\r\nAlle MS-DOS opdrachten en hun toepassing:\r\n[B]help[/B]\r\nof \r\n[B]help|more[/B][/QUOTE]\r\n\r\nIk begrijp dit antwoord niet helemaal, wat heeft dit met mijn vraag te maken?\r\n\r\nMvg, Jos
Link naar reactie
Wel vreemd.\n\nAls er een config[B].[/B]sys op de schijf staat, wordt daar een RAMDRV.SYS of een andere vorm voor een RAM-drive in geladen ?\n\nHoe kan je nou twee stations hebben, waarvan de ene nog de inhoud heeft van de vorige boot ?\nHet zou kunnen... dat het systeem de bestandsstructuur van een (gewijzigde) CD-RW niet kan lezen (ik neem aan dat je die gebruikt), en terug valt op de eerst geschrevene op die disk.\nEen nieuwe disk (of oude eerst echt wissen) zou je kunnen proberen.\n\nIs dit een originele MS DOS versie ? (Type VER aan de prompt.)
Link naar reactie
Hallo Erik,\r\n\r\nEr wordt geen RAM-drive geladen.\r\n\r\nHet is inderdaad heel vreemd, ik heb het geprobeerd met een CD-RW, DVD-RW en een gewone DVD-R.\r\n\r\nDe versie is: Windows Millenium [Version 4.90.3000]\r\n\r\nAls ik de CD uitlees op een andere PC dan zie ik alleen maar de root directory met daarin heel veel DOS-files staan.\r\n\r\nIk kan op internet maar een goed werkend ISO bestand vinden met DOS voor op een CD te zetten.\r\n\r\nMvg, Jos
Link naar reactie
OK, maar de DVD-r kan je niet wijzigen, dus wil je zeggen dat je een uitvoering met een gewijzigde autoexec.bat op DVD-r hebt gebrand, en dat nog steeds twee drives (een gewijzigde en de originele) zichtbaar zijn ?\n\nIk lees op bootdisk.com dat er een bootable DOS CD is waarbij ook je harde schijf wordt gebruiktt welke de stationsletter R: krijgt, dus ik denk dat dat wat jij hebt daar op gebaseerd is. Maar deze disk heeft een geformatteerde harde schijf nodig om die boot-bestanden op te zetten.\nHeb jij een \'lege\' geformatteerde harde schijf in die PC ? Is dat soms station R: ? Dat moet je kunnen zien aan de grootte van de schijf, of de volumenaam (staat boven het commando \'DIR\', of bij het commando \'VOL R:\').
Link naar reactie
Mogelijk is er m.b.v. DriveSpace of DoubleSpace een gecomprimeerde drive aangemaakt. Deze staat als een bestand op de hostdrive. Normaliter zie je deze gecomprimeerde drive als een drive in je systeem. Wijzigingen in (opstart)bestanden als autoexec.bat en config.sys worden gesynchroniseerd met de opstartbestanden op de hostdrive. In dit geval is dit niet mogelijk omdat het een cd/dvd betreft.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;526864]OK, maar de DVD-r kan je niet wijzigen, dus wil je zeggen dat je een uitvoering met een gewijzigde autoexec.bat op DVD-r hebt gebrand, en dat nog steeds twee drives (een gewijzigde en de originele) zichtbaar zijn ?[/QUOTE]\r\n[U]Dat klopt[/U].\r\n\r\nWat ik zie is:\r\nA:\\ hier staat de ongewijzigde versie van de CD op\r\nB: dit is de floppy\r\nC: dit is de harde schijf\r\nD: dit is de tweede partitie van de harde schijf\r\nR:\\ hier staat de gewijzigde versie van de CD (dit wordt toegewezen in autoexec.bat)\r\n\r\nMvg, Jos
Link naar reactie
Wat is de volumenaam van R: ? ( VOL R: ) \nEn van A: ?\n[QUOTE=Hans60;526875]Mogelijk is er m.b.v. DriveSpace of DoubleSpace een gecomprimeerde drive aangemaakt. Deze staat als een bestand op de hostdrive. Normaliter zie je deze gecomprimeerde drive als een drive in je systeem. Wijzigingen in (opstart)bestanden als autoexec.bat en config.sys worden gesynchroniseerd met de opstartbestanden op de hostdrive. In dit geval is dit niet mogelijk omdat het een cd/dvd betreft.[/QUOTE]\nIk heb ook sterk het idee dat het volume op de CD zich niet zal wijzigen, want DOS heeft helemaal geen middelen om te branden, maar... de [B]ongewijzigde [/B]versie heet A:, en is aangemaakt naar aanleiding van het booten met de CD, en ik zou denken dat R: zich na boot met een gewijzigde versie zou aanpassen aan dat nieuwe autoexec.bat.\n\nAls je DIR opvraagt van R: of A: zal bij eentje de CD drive gaan draaien. Welke is dat dan ? R: of A: ? \n(Mag er alleen geen smartdrv actief zijn, want anders leest het systeem de DIR uit de smartdrv buffer)\n\nMisschien zoeken waar op harde schijf iets te vinden is, en kijken (met ATTRIB *.*) of daar alles- of delen [I]read only[/I] staan waardoor de wijziging niet doorgevoerd wordt. (Of de boel gewoon wissen)\nEigenlijk zou je daar al een melding over hebben moeten krijgen ([I]geen toegang[/I]).\nIk neem aan dat er een bestand of map in de root van de harde schijf staat.\nKijk b.v. naar de datum van aanmaak.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;526926]Wat is de volumenaam van R: ? ( VOL R: ) \r\nEn van A: ?[/QUOTE]\r\nVOL A: is WinMe\r\nVOL R: is WinMEnoRam\r\n\r\n[QUOTE]Ik heb ook sterk het idee dat het volume op de CD zich niet zal wijzigen, want DOS heeft helemaal geen middelen om te branden, maar... de [B]ongewijzigde [/B]versie heet A:, en is aangemaakt naar aanleiding van het booten met de CD, en ik zou denken dat R: zich na boot met een gewijzigde versie zou aanpassen aan dat nieuwe autoexec.bat.[/QUOTE]\r\nHet branden van de CD gebeurd op een PC met Windows 7.\r\n\r\n[QUOTE]Als je DIR opvraagt van R: of A: zal bij eentje de CD drive gaan draaien. Welke is dat dan ? R: of A: ? \r\n(Mag er alleen geen smartdrv actief zijn, want anders leest het systeem de DIR uit de smartdrv buffer)[/QUOTE]\r\nAls ik de lade van de drive openzet dan krijg ik bij beide \'drive not ready\'.\r\n\r\n[QUOTE]Misschien zoeken waar op harde schijf iets te vinden is, en kijken (met ATTRIB *.*) of daar alles- of delen [I]read only[/I] staan waardoor de wijziging niet doorgevoerd wordt. (Of de boel gewoon wissen)\r\nEigenlijk zou je daar al een melding over hebben moeten krijgen ([I]geen toegang[/I]).\r\nIk neem aan dat er een bestand of map in de root van de harde schijf staat.\r\nKijk b.v. naar de datum van aanmaak.[/QUOTE]\r\nDe HD losgekoppeld, totaal geen verschil, dus het ziet er naar uit dat de HD er niets mee te maken heeft.\r\n\r\nMvg, Jos
Link naar reactie
Dat bedacht ik later ook, dan heeft Hans60 daar gelijk. De hostdrive wordt gebruikt, en dat is de CD drive.\n\nIk denk dat de ISO een afgesloten sessie geeft, en deze valt niet te wijzigen.\n\nWat wijzig je precies ? Gewoon autoexec.bat in de root van de drive ?\nAls je een RW gebruikt, kan je de disk ook makkelijk afsluiten zonder een disk kwijt te raken.\n(Een niet afgesloten RW wordt dacht ik niet door een CDrom station gelezen, en in dit stadium van DOS is elk station een CDrom drive)\n\nJe kan natuurlijk testen of een verandering eigenlijk toegepast wordt bij boot[B]:[/B]\nplaats aan het eind van autoexec.bat de volgende tekst, en als die autoexec.bat gebruikt wordt krijg je [I]die tekst[/I] te zien, + \"[I]Press any key to continue...[/I]\"\n[CODE]ECHO Test of deze autoexec.bat gebruikt wordt.\npause[/CODE]
Link naar reactie
Als op de PC met Win 7 de autoexec.bat wordt gewijzigd en gebrand, dan lees ik weer de DVD-RW uit en zie inderdaad de gewijzigde autoexec.bat.\r\nAls de DVD (kan ook een CD-RW zijn) dan in de andere PC wordt gezet en er wordt opgestart dan gebruikt de PC de oude (ongewijzigde) autoexec.bat tijdens het opstarten.\r\n\r\nMvg, Jos
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...