Ga naar inhoud

Ubunutu instaleren


Aanbevolen berichten

Ik heb Ubuntu gedownload en gebrand op cd. \r\n\r\nik heb op mijn laptop windows XP staan. Hoe moet ik Ubuntu daar overheen instaleren. Ik heb het nog niet geprobeert maar wil geen fouten maken zodat ik straks niks heb\r\nKan iemand mij dus uitleggen hoe ik ubuntu over windows XP instaleer\r\n\r\n\r\nMvg Thomas
Link naar reactie
[QUOTE=couch_potato;524251]Begin maar eens met een image backup van de huidige installatie. Dan kun je daarna experimenteren wat je wilt, zonder wat kwijt te raken. Is virtualbox geen optie voor je?[/QUOTE]\r\nNee windows werkt niet goed meer\r\n\r\nIk wil windows XP verwijderen en Ubuntu plaatsen maar moet ik eerst de pc leeg halen of doet het instalatie van Ubuntu dat \r\n\r\nheb alles nu op cd staan
Link naar reactie
Zoals vermeld, je kunt opstarten van de dvd.\nDan in de setup aangeven dat de gehele schijf gewist mag worden en dat je de hele schijf wilt gebruiken voor Linux.\n\nMocht er iets mis gaan dan kan je altijd nog linux opstarten vanaf de dvd (zonder te installeren).\nAl kan er niet enorm veel mis gaan.
Link naar reactie
Linux kun je installeren in een virtuele machine. Deze draait als los programma in windows. Daarbinnen draait dan weer ubuntu. Dit is de ideale methode als je eens aan ubuntu wilt snuffelen. Je kunt er ook op los experimenteren, zonder iets aan de pc zelf te verknoeien. Kan omgekeerd trouwens ook, windows draait ook best in virtualbox op linux.
Link naar reactie
wil juist van windows af omdat er door een foute wijziging dingen niet meer werken. heb geen backups die dat probleem herstellen omdat de laptop gerepareerd is. Als ik de Ubuntu cd nu in mijn laptop stop komt er ubunt te staan met een laad balkje na 3 minuten is die nog steeds aan het laden en gebeurt er niks
Link naar reactie
het probleem is nu na de instalatie op de D schijf windows staat nog op de C schijf werkt\n\nword als ik windows opstart steeds een systeem controle uitgevoerd en valt dan uit probeer ik het een half uur later weer lukt het wel \n\nbij het opstarten van Ubuntu krijg ik steeds het ubunt logo met een laad balkje \n\nna een 5 minuten word het scherm zwart maar wel verl verlicht en er gebeurt niks meer
Link naar reactie
[QUOTE=T_cooper;524663]zou ik ook als ik via windows opstart alle schijven leeg kunnen halen evtueel backuppen \r\n\r\ndan ubunt als schone instalatie uitvoeren\r\n\r\nmaar hoe wis ik dan mijn schijven correct[/QUOTE]\r\n\r\nNee dat gaat niet. Als Windows opstart kan je nooit de schijf van windows formateren. Dus dat moet je vanaf de cd van Ubuntu doen.\r\nWaarom zet je trouwens XP niet gewoon opnieuw erop? Eventueel samen met Ubuntu?\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=T_cooper;524804]omdat ik geen windows XP cd heb was al geinstalleerd bij aankoop van de laptop[/QUOTE]\r\n\r\nOp de achterzijde van je laptop staat het serial van je XP licentie. Alles wat jij nodig hebt een een iso/cd van dezelde xp versie. Die kan je dacht ik op diverse plaatsen wel downloaden en anders leen je er 1 van vrienden/kennissen.\r\nDus heb/had jij xp home dan zoek je een cd van xp home en installeerd die. Als ie vraagt om een serial vul je jou serial in. Daar is helemaal niets iligaals aan trouwens.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...