Ga naar inhoud

DOS opstart stick ziet alleen zichzelf


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,\r\n\r\nIk heb een probleempje, ik heb een DOS opstart stick die gewoon prima start en de utilities die\r\nerop staan starten ook prima. Ik wil deze stick gebruiken om mijn harde schijf met beschadigd bestandssysteem te formatteren. Ik weet dat ik het bestandsysteem zou kunnen redden met bijv. Testdisk, maar ik heb backups en heb nu ook meteen de kans om windows weer \'schoon\' te installeren.\r\nHet probleem: DOS ziet de opstart USB stick als de C: schijf, en verder ziet hij geen andere schijven. Is hier\r\neen simpele oplossing voor? Of heeft iemand een ander handig bootable format programma? Het moet via\r\nUSB want de CD speler is stuk.\r\n\r\nAlvast bedankt!
Link naar reactie
Ik zou toch beginnen met de CD-speler te vervangen want die zul je waarschijnlijk ook nodig hebben om je Windows te installeren ( en het zijn de kosten niet, voor een twintig-tal euro\'s heb je zelfs een DVD-brander ).\r\nDaarna kun je je data veilig stellen door [URL=\"http://www.ultimatebootcd.com/index.html\"]Ultimate Boot CD[/URL] op te starten via de CD-speler.\r\nDaarna kun je je schijf ook weer gewoon formatteren en installeren via de CD-speler.\r\n\r\nMijn advies : investeer een paar euro in een CD-speler en je hebt gewoon meer mogelijkheden.
Link naar reactie
Waarschijnlijk is de harddisk geformatteerd in NTFS, en daar kan DOS niks mee. Of het betreft een SATA harddisk, en daar heeft DOS ook geen ondersteuning voor. Volgens mij moet het op de volgende manier lukken (ik geef toe: makkelijk is anders, maar als het niet anders kan). Wanneer je de installatiebestanden van Windows (ik ga even uit van XP,maar met andere versies zal het niet veel anders werken) op de USB-stick zet kun je vanaf daar installeren. Je hebt alleen de map I386 nodig. Zoek daarin het bestand [B]winnt.exe[/B] en start dat op. Je zult nu tijdens de installatieprocedure achtereenvolgens de mogelijkheid hebben om (indien nodig) de drivers voor de SATA-controller te installeren, de partitie(s) op de harddisk te verwijderen, wijzigen en/of formatteren. Daarna de normale installatieprocedure volgen.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;513578]\r\nJa kan ook een windows 98 opstart disk gebruiken overigens om op te starten en te formatteren.\r\nNiek[/QUOTE]\r\nDat ga ik nog eens proberen, had al een bootdisk gedownload maar weet niet of dat een 98 was.\r\n\r\n[QUOTE=Heftrucker;513595]Ik zou toch beginnen met de CD-speler te vervangen want die zul je waarschijnlijk ook nodig hebben om je Windows te installeren ( en het zijn de kosten niet, voor een twintig-tal euro\'s heb je zelfs een DVD-brander ).\r\n[/QUOTE]\r\nDat klopt, maar het betreft een laptop, dus dan word het al ingewikkelder denk ik, of ik zou een USB CD speler moeten aanschaffen. Maar inderdaad, een gewoon CD/DVD brandertje kost niets meer tegenwoordig.\r\n\r\n[QUOTE=Hans60;513598]Waarschijnlijk is de harddisk geformatteerd in NTFS, en daar kan DOS niks mee. Of het betreft een SATA harddisk, en daar heeft DOS ook geen ondersteuning voor. Volgens mij moet het op de volgende manier lukken (ik geef toe: makkelijk is anders, maar als het niet anders kan). Wanneer je de installatiebestanden van Windows (ik ga even uit van XP,maar met andere versies zal het niet veel anders werken) op de USB-stick zet kun je vanaf daar installeren. Je hebt alleen de map I386 nodig. Zoek daarin het bestand [B]winnt.exe[/B] en start dat op. Je zult nu tijdens de installatieprocedure achtereenvolgens de mogelijkheid hebben om (indien nodig) de drivers voor de SATA-controller te installeren, de partitie(s) op de harddisk te verwijderen, wijzigen en/of formatteren. Daarna de normale installatieprocedure volgen.[/QUOTE]\r\nAha, het was inderdaat een NTFS partitie en het kan goed zijn dat het een SATA schijf is, i don\'t know.\r\nMaar ik heb nog een XP instalatie CD liggen dus ik ga eens met jouw idee aan de slag.\r\n\r\nAllemaal bedankt, ik kan weer even vooruit.
Link naar reactie
[QUOTE=Dell Dimension 1100;513630]Dat ga ik nog eens proberen, had al een bootdisk gedownload maar weet niet of dat een 98 was.\r\n\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nOok daar loop je tegen het NTFS- en/of SATA probleem aan. Als het geen SATA is kun je met de 98(se) bootdisk met FDISK de non-DOS partitie verwijderen, een nieuwe aanmaken en met FORMAT formatteren (deze wordt dan Fat32 maar dat kun je later converteren).\r\nMogelijk dat je een eventuele SATA-controller in het BIOS in IDE-modus kunt zetten, dan ben je het probleem met de drivers ook al kwijt....\r\n\r\nSucces!
Link naar reactie
[QUOTE]Dat klopt, maar het betreft een laptop[/QUOTE]\r\n\r\nZit er geen recovery-partitie op? 8 van de 10 laptops zijn voorgeinstalleerd en dan heb je vaak een verborgen partitie waar je installatiebestanden staan.\r\n\r\nIn dat geval de Ultimate Boot CD op een opstartbare USB stick zetten om je data veilig te stellen om vervolgens de laptop opnieuw te installeren vanaf de verborgen partitie.
Link naar reactie
Hans60, De setup start! Maar... de windows setup zegt dat er geen schijf gevonden kan worden groter dan 500mb, dus hij ziet weer alleen mijn USB stick (1gb), ik denk toch dat het aan de DOS versie ligt die ik eerst boot voordat ik de setup start. Ik ga nu proberen of ik iets kan met een programmatje dat [i]NTFS for DOS[/i] heet.\r\n[url]http://www.free-av.com/en/tools/11/avira_ntfs4dos_personal.html[/url]\r\nZou het ook aan de kale DOS versie op de bootdisk kunnen liggen? Deze is zo kaal dat hij bij sommige opdrachten zelfs zegt: \'incorrect DOS version\'
Link naar reactie
[QUOTE=Heftrucker;513661]Zit er geen recovery-partitie op? 8 van de 10 laptops zijn voorgeinstalleerd en dan heb je vaak een verborgen partitie waar je installatiebestanden staan.\r\n\r\nIn dat geval de Ultimate Boot CD op een opstartbare USB stick zetten om je data veilig te stellen om vervolgens de laptop opnieuw te installeren vanaf de verborgen partitie.[/QUOTE]\r\n\r\nJa klopt, had ik ook al aan gedacht maar, disk to disk recovery van Acer vereist een wachtwoord wat ik niet heb, en ik heb perongeluk alle partities verwijdert en ben al te lang bezig geweest met het proberen te herstellen met Testdisk. Dus ik ga toch even verder met het proberen te formatteren via Windows XP setup.
Link naar reactie
[QUOTE=Dell Dimension 1100;513665]Hans60, De setup start! Maar... de windows setup zegt dat er geen schijf gevonden kan worden groter dan 500mb, dus hij ziet weer alleen mijn USB stick (1gb), ik denk toch dat het aan de DOS versie ligt die ik eerst boot voordat ik de setup start. Ik ga nu proberen of ik iets kan met een programmatje dat [i]NTFS for DOS[/i] heet.\r\n[url]http://www.free-av.com/en/tools/11/avira_ntfs4dos_personal.html[/url]\r\nZou het ook aan de kale DOS versie op de bootdisk kunnen liggen? Deze is zo kaal dat hij bij sommige opdrachten zelfs zegt: \'incorrect DOS version\'[/QUOTE]\r\n\r\nDit wijst er toch op dat je een SATA-controller hebt, en daar kan DOS niks mee, daarom zie je de disk niet. Als het een IDE schijf zou zijn zou DOS hem in ieder geval aangeven, hij zou alleen onbenaderbaar zijn. Als het goed is kun je tijdens de setup op een gegeven moment op F6 drukken om drivers voor de SATA-controller in te voegen in de installatie. Even goed opletten dus, en van tevoren een diskette met deze drivers klaar hebben liggen. Of anders kijken of de controller de IDE-emulatiemodus ondersteunt.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik weet niet hoe lang een topic hier meestal open blijft, maar ik stel\r\nhet repareren van de laptop nog een maandje uit. Ik zit in mijn examenjaar op school\r\nen heb het na een drukke schooldag wel gehad en in het weekend kom ik er niet aan toe;)\r\nHet is ook niet zo urgent want ik heb nog 2 computers.
Link naar reactie
[QUOTE=Dell Dimension 1100;516166]Ik weet niet hoe lang een topic hier meestal open blijft, maar ik stel\r\nhet repareren van de laptop nog een maandje uit. Ik zit in mijn examenjaar op school\r\nen heb het na een drukke schooldag wel gehad en in het weekend kom ik er niet aan toe;)\r\nHet is ook niet zo urgent want ik heb nog 2 computers.[/QUOTE]\r\n\r\nEen topic blijft altijd open.\r\n\r\ngroeten,\r\nW-de-beste
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...