Ga naar inhoud

windows xp veel te groot


Anoniem2

Aanbevolen berichten

hoi allemaal, \r\n\r\nik heb op mijn pc al een aantal jaar windows xp staan, en de laatste jaren is de windows map op m\'n hardeschijf enorm groot geworden (16 GB!!!)\r\nals ik in de map zelf kijk vind ik echter maar 4 GB aan mappen en bestanden inclusief de verborgen mappen. Kan iemand mij vertellen waar de overige 12 GB verstopt zit en in hoeverre ik die nodig heb, en hoe ik die kwijt kan? ik heb namelijk een niet zo\'n grote hardeschijf en ben constant in gevecht tegen het ruimte tekort. ik kan ook mijn programma\'s meer updaten vanwege dit tekort. ik heb cCleaner gebruikt maar dat was tevergeefs. \r\n\r\nbij voorbaat dank, \r\nAlgernon
Link naar reactie
ja ik heb ook nog een schijf van 130 GB erin zitten, maar het probleem is dat ik constant bezig ben met het overzetten van bestanden naar die grotere schijf. om het probleem op te lossen ben ik eens gaan zoeken welke mappen op m\'n C schijf nou echt veel ruimte in beslag namen, en hierbij stuitte ik dus op de windows map, die veruit het meeste ruimte in beslag nam. maar is het normaal dat een windowsmap zo groot kan worden?\nof is er misschien sprake van een virus?(avast! en malwarebytes konden niets vinden)
Link naar reactie
Afhankelijk van de grootte van de schijf kan je die extra ruimte wel of niet nodig hebben. In jouw geval begrijp ik dat de schijf gewoonweg te vol zit, dus zal je toch ruimte moeten creeeren.\r\nBegin eerst eens met kijken of je alle programma\'s die je er op hebt staan ook echt nodig hebt. Zo niet, de-installeer de overbodige programma\'s.\r\nDaarna ga je naar schijfopruiming en daar zet je alle vinkjes aan. Klik dan op het tabblad \'meer opties\' en klik daar op onderste knop \'opruimen\'. De pc zal dan ook alle herstelpunten verwijderen, behalve de laatste.\r\nOok kan je bij energiebeheer nog even kijken of daar een vinkje staat bij slaapstand. Zo ja, vinkje verwijderen. Je maakt hiermee net zoveel ruimte vrij als je intern geheugen in de pc hebt.\r\n\r\nJe zou ook de map \'mijn documenten\' kunnen verplaatsen naar de 2e partitie of schijf.\r\nKlik hiervoor met de rechter muistoets op de map \'mijn documenten\' en dan op eigenschappen.\r\nVerander het pad in bv d:\\mijn documenten en de pc zal alles verplaatsen naar die schijf. Ook de nieuwe documenten, foto\'s, muziek etc zullen dan automatisch naar die map verplaatst worden.\r\nOok is het van belang hoeveel intern geheugen je hebt. Des te minder geheugen, des te vaker zal Windows moeten \'swappen\' naar de harde schijf en ook dat kost ruimte.
Link naar reactie
TS heeft het wel over schijfruimte gebrek, maar verbaast zich erover dat de Windows map 16 GB is. En dat is inderdaad heel erg groot. BIj mij neemt windows ruim 4 GB.\r\nEen map als \"Mijn Documenten\" of \"Program Files\" staat niet in de Windows map dus heeft in principe weinig of niets met die 16 Gb te maken.\r\n\r\nBij het opnieuw installeren van XP naast de oude versie komt een map als \"Windows Old\" ook niet in Windows te staan. \r\nHeb je ooit mappen versleept naar de windows map? \r\nHeb je vaak systeemherstel uitgevoerd.\r\nAnders zou ik gewoon een keer de pc opnieuw (laten) installeren.\r\nHet probleem is dat je (op de Uninstall mappen na die met een $ teken beginnen) eigenlijk weinig kan weg mikken daar. Ja je kan de prefetch map schonen, maar dat doet ccleaner ook al en die is niet zo erg groot. \r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Wil je eens bij je software-scherm kijken, en alle programma\'s/drivers daar checken op grootte ? Gewoon zien of er niets extreems tussen staat.\n\n[QUOTE=dutch-online;513448]Veel herstelpunten zou een oorzaak kunnen zijn??[/QUOTE]\nZeker wel van opgeslokte schijfruimte, maar die herstelpunten staan niet in de Windows map, die staan in [I]C:\\System Volume Information[/I]
Link naar reactie
Altijd netjes alle updates gedaan?\nKijk dan eens in je Windows map met verborgen bestanden en mappen aan.\nDan zie je waarschijnlijk veel uninstall mappen.\nZelf gooi ik die ongeveer een maand na een update gewoon weg als blijkt dat Windows goed draait na de betreffende update.\n\nEDIT:\nIk zie net dat Niek het daar ook over had, ik gooi die mappen met de inhoud dus gewoon weg.\nNadeel is dat je dan een specifieke update niet meer zomaar ongedaan kunt maken maar dat neem ik voor lief.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;513512]Tegenstrijdig dus.[/QUOTE]\r\n[I]Oorspronkelijk geplaatst door LGunit \r\n... de laatste jaren is de windows map op m\'n hardeschijf enorm groot geworden (16 GB!!!)\r\nals ik in de map zelf kijk vind ik echter maar 4 GB aan mappen en bestanden inclusief de verborgen mappen....[/I]\r\n\r\nDaar had ik inderdaad overheen gelezen Erik. \r\nJa backupmappen van bepaalde programma\'s worden vaak aangegeven met een grootte van 0 en worden 1 stap hoger in de mappen structuur wel weer meegeteld. \r\nVaak zie je die mappen ook niet, zelfs als je alles op zichtbaar zet.\r\nMaar ook die staan standaart niet in de Windows map.\r\n\r\nHeb je soms een automatische backup aanstaan? En als doelmap de map Windows gekozen?\r\nEn inderdaad Systeemherstel is aan een maximum gebonden, maar ik heb eigenlijk nooit gecontroleerd, waar windows dat neerzet.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Wat je verder nog kunt doen om ruimte vrij te maken is de map C:\\Windows\\Prefetch legen. Met een registeraanpassing kun je ervoor zorgen dat die leeg blijft. \n\nHKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Control\\Session Manager\\Memory Management\\PrefetchParameters, geef daar EnablePrefetcher de waarde 0. \n\nDeze optie zorgt ervoor dat programma\'s sneller worden geladen, maar na verloop van tijd kan de map behoorlijk vol raken en is het aan te raden om hem te legen, ook om andere problemen te voorkomen.
Link naar reactie
hey sorry voor de late reactie, sowieso bedankt voor alle reacties, waar kan ik kijken of automatische backup aan staat? ik zag bij de instellingen staan dat ik een max van ongeveer 4 GB heb gereserveerd voor systeemherstel. Ik zal deze alvast wat lager zetten(bedankt voor de tip!) bij software ben ik niets extreems tegengekomen, de java updates zijn opzich nog wel best groot, zou ik die eventueel mogen verwijderen, en zo ja tot welke versie update?\n\n@erikdenhouter: ja dat vond ik dus ook vreemd, het zat zo: als ik bij windowsverkenner rechtermuisknop->eigenschappen op de windows map klik dan geeft ie aan dat de map 16 GB groot is. Als ik echter in de map zelf de bestanden en mappen langsga(incl verborgen bestanden en mappen) op grootte controleer kom ik op die 4 GB uit.\n\n@qpc/dutchonline: schijfopruiming had ik al geprobeerd, maar ik denk dat ik wel wat moet kunnen met dat verplaatsen van mijn documenten , ik ga mbam ook maar eens proberen^^\n\nik hou jullie op de hoogte als het gelukt is, in ieder geval nogmaals iedereen bedankt voor alle hulp enzo\n\ngroetjes!
Link naar reactie
ik heb met dat treesize programma een map gevonden die niet te zien is in windowsverkenner(teminste, niet door de verborgen mappen zichtbaar te maken).\ndeze map, genaamd installer bevat een enorme hoeveelheid .msp, .msi, .tmp en .rmi bestanden. zou ik deze kunnen verwijderen?\n\nde totale grootte van mijn hardeschijf is overigens 34 GB(ik zag dat iemand daar nog naar vroeg)
Link naar reactie
Automatische backup instellingen moet je tegenkomen bij het taakbeheer. Maar ik werk met xp pro, die heeft die backup functie wel. Ik dat dacht XP home die niet standaard had. Je kan natuurlijk ook, ooit een apart programma hebben geinstalleerd voor de backups.\r\nJava: Ik stel voor dat je alle java eraf haalt en dan gewoon de laatste versie download. Volgens mij moet het overigens goed gaan als je alleen de hoogste versie bewaart.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Je moet dus ook \'[I]systeemmappen[/I]\' zichtbaar zetten om die map in de Verkenner te zien.\n\n\nMaar nog een andere vraag welke al eerder gesteld is:\n\nwaarom neem je die grotere schijf niet ? Ik weet niet hoeveel daar inmiddels op staat, en of je ergens nog ruimte kan vinden om dat even ergens te parkeren.... DVD, of USB schijf ?\n\nVerwijder de partitie, verdeel die (dan lege) 130 GB in twee partities, één primair groot genoeg voor Windows (b.v. 40 GB), één extended voor de rest van de ruimte, formatteer beide partities, en gebruik een programma als [url=http://www.xxclone.com/index.htm][U]XXClone[/U][/url] om de Windows systeempartitie over te zetten naar de nieuwe schijf.\n\n(Je kan natuurlijk ook alle 130 GB voor één Windows systeempartitie houden, dan hoeft de schijf zelfs niet gepartitioneerd te worden, maar een grote systeempartitie betekent ook een grote backup)
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;513781]Je moet dus ook \'[I]systeemmappen[/I]\' zichtbaar zetten om die map in de Verkenner te zien.\r\n\r\n\r\nMaar nog een andere vraag welke al eerder gesteld is:\r\n\r\nwaarom neem je die grotere schijf niet ? Ik weet niet hoeveel daar inmiddels op staat, en of je ergens nog ruimte kan vinden om dat even ergens te parkeren.... DVD, of USB schijf ?\r\n\r\nVerwijder de partitie, verdeel die (dan lege) 130 GB in twee partities, één primair groot genoeg voor Windows (b.v. 40 GB), één extended voor de rest van de ruimte, formatteer beide partities, en gebruik een programma als [url=http://www.xxclone.com/index.htm][U]XXClone[/U][/url] om de Windows systeempartitie over te zetten naar de nieuwe schijf.\r\n\r\n(Je kan natuurlijk ook alle 130 GB voor één Windows systeempartitie houden, dan hoeft de schijf zelfs niet gepartitioneerd te worden, maar een grote systeempartitie betekent ook een grote backup)[/QUOTE]\r\n\r\nDit lijkt mij eentypisch geval van herstelpunten, tempfiles, internetexplorer tijdelijke bestanden, en updates die altijd onder de windows directorie staan omdat je dan een rollback kan doen als er iets niet werkt met de update die is geinstalleerd. Zelf had ik ruim 2 gigabyte aan updates staan jaren geleden onder XP en die allemaal verwijderd, systeemherstel uitgezet en hetzelfde geldt voor de prullebak. Ik had maar een 12 Gb grote schijf met een d schijf van 6 gb en de boel is nog lang niet vol op mijn oude Pentium machine uit de 90er jaren. Alleen je moet dagelijks onderhoud plegen anders loopt de boel zo vol.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...