Ga naar inhoud

Laptop loopt steeds vast


Anoniem2

Aanbevolen berichten

De laptop van mijn nichtje loopt telkens vast. Opstarten gaat normaal, en in eerste instantie lijkt er niks aan de hand te zijn. Diverse programma\'s kunnen normaal opgestart worden. Maar na enige tijd, soms 2 minuten, soms een kwartier, soms een half uur, bevriest het beeld en doet niets het meer. Alles zit vast en er komt geen reactie op wat voor een toets of muisbewerking dan ook. Zelfs het klokje in de systeembalk is bevroren. Uitzetten kan dan alleen door de aan/uit knop even vast te houden. \n \nIk heb verschillende pogingen ondernomen om op virussen te scannen of op spyware. Maar ja, dan loopt ie weer vast. \n \nDe harde schijf maakt geen rare geluiden en de ventilatoren zijn ook niet luidruchtig. \n \nHet is een Compaq Pressario met 1 gig intern en een harde schijf van 120 gig. Drie jaar oud. Norton antivirus erop. Windows XP.\n \nHeeft iemand enig idee in welke hoek we de oplossing hiervoor zoeken moeten? Zou het een hardware probleem kunnen zijn? Hoe kunnen we dat onderzoeken/verhelpen? \n \nVast bedankt voor het meedenken!
Link naar reactie
Hi,\r\n\r\nAlles wijst eigenlijk op een warmte-probleem.\r\nDaar hebben laptops nogal eens last van.\r\n\r\nMaar eerst dit:\r\nHeb je \'m al eens opgestart in de [I]Safe-mode [/I]([I]Veilige modus[/I])?\r\nDat doe je door na het aanzetten een paar keer flink te rammen op de functie-toets F8, [B][COLOR=\"Red\"]tot [/COLOR][/B]er een scherm verschijnt met daarin opstart-opties.\r\nKies met de pijltjes-toetsen [I]Veilige modus[/I], start door en laat hem dan een half uur draaien.\r\nBlijft-ie het doen, dan is er iets anders aan de hand.\r\nSlaat-ie toch af, dan zie hieronder.\r\n\r\nHitte-probleem:\r\nProbeer eens om hem op een paar houtjes te zetten (ventilatie) en kijk of hij dan langer draait.\r\nMocht dat zo zijn dan klopt de stelling: te snel, te warm. Hij gaat dan nl. automatisch op tilt.\r\n\r\nOp de onderstaande link vind je een (gratis) prog. om de temperatuur in de gaten te kunnen houden. Het nestelt zich in de balk naast de klok. Het gaat daarbij om de CPU-temp.\r\n\r\nLink: [url]http://www.pbus-167.com/nhc/nhc.htm#anchor_download[/url]\r\n\r\nLaat maar even horen of je er iets aan gehad hebt.\r\n\r\nJeep;)
Link naar reactie
Dank je Jeep voor je reactie.\n \nIk heb de laptop eerst maar weer \'s normaal opgestart en het door jou geadviseerde programmaatje geinstalleerd. Vervolgens heb ik de laptop gewoon aan laten staan. De temperatuur blijft zo rond de 40 à 43 graden. \nDe laptop staat nu meer dan een uur aan, en is nog niet \"bevroren\". \n \nOok heb ik Spybot gedownload en geinstalleerd. Dat ging ook goed. Maar dit programma opent niet. Ik kan dus niet op spyware scannen. \n \nZou de laptop toch ernstig geinfecteerd kunnen zijn? Of zou er iets niet in orde zijn met het intern geheugen? Voeding misschien? Hoe kom ik daarachter?\n \nNog adviezen?
Link naar reactie
Ik denk dat ik nu wel voorzichtig de conclusie mag trekken dat het toch een spyware/malware probleem was.\n \nIk heb het door Dutch-online geadviseerde programma geinstalleerd, maar deze wilde niet opstarten. Nu heb ik eens ergens gelezen dat je dan de naam van het opstart bestand dan moet veranderen. Heb ik dus gedaan en toen ging het programma wel aan het werk. (deze truc had ik natuurlijk ook wel met spybot uit kunnen halen, bedenk ik nu achteraf). \n \nIn ieder geval: Er kwam een enorme partij Trojans en andere rotzooi tevoorschijn. Dit alles verwijderd. Daarna nog Spybot opgestart, dit werkte nu wel. Weer een lading rotzooi gedetecteerd en verwijderd. \nSpontaan startte daarna Norton op, dus ook nog een diepte scan gedaan. Daar kwam ook nog een beetje uit, dat is dan in quarantaine gezet.\n \nVooralsnog lijkt het erop dat dit alles het probleem was. Ik hoop dat het dan hier bij blijft, en dat we de laptop niet alsnog open moeten maken voor eventuele nieuwe onderdelen. \n \nMijn nichtje, van wie de laptop is, krijgt binnenkort van ons een intensieve \"cursus\" laptoponderhoud :o)) Zo moeilijk moet het toch niet zijn om wekelijks een scan te doen en te zorgen dat Norton altijd de laatste updates heeft?? \n \nBedankt voor de tips en adviezen!!\nAnke
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Hallo,\r\n\r\nIk heb hier een HP laptop Compaq nc6000 met precies hetzelfde probleem als Anke hierboven beschreven is.\r\nHelaas is het bij mij geen spyware etc.\r\nTen eerste heb ik de laptop geformateerd en alles opnieuw geïnstalleerd.\r\nHeb Windows XP service pack 3 Nederlandstalig erop staan.\r\nEr staan geen gele uitroeptekens bij systeem en alles werkt perfect dus geen conflicten.\r\nAlleen hij slaat dus na een bepaalde tijd, dit varieert van enkele minuten tot soms pas na een half uur, helemaal vast.\r\nMoet wel zeggen dat als de laptop de hele nacht uit gestaan heeft hij dus ongeveer een half uurtje draait zonder vast te slaan maar als dat eenmaal gebeurd is en ik zet hem uit en start hem weer op dan slaat hij al na enkele minuten vast.\r\nIk heb de hierboven geschreven programma`s gedownload en geïnstalleerd.\r\nHeb na dat alles gedaan te hebben de laptop in veilige modus opgestart en hem ongeveer 45 minuten aan gehad en nergens geen probleem mee.\r\nDaarna weer opnieuw opgestart en binnen enkele minuten slaat hij weer helemaal vast.\r\nHopelijk kan iemand mij hier helpen over wat eventueel het probleem is met mijn laptop.\r\nAlvast hartelijk dank voor alle eventuele hulp.\r\n\r\nGroetjes,\r\nNickymickey
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...