Ga naar inhoud

Installatie Win Xp na format harde schijf


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik heb met Killdisk de harde schijf geformatteerd.Ik wil nu XP installeren vanaf de CD-ROM (torrent XP, een ISO image gebrand met Alcohol 120%). Dat lukt niet.Aangezien ik nog beginnend ben weet ik niet precies wat ik verkeerd doe. In het BIOS heb ik als First boot device CD-ROM staan. Maar bij start van de PC pakt die deze niet. Ik krijg het BIOS van het moederboard met de volgende informatie:\r\n\r\nAsus P5N-MX ACPI Bios Revision 0202\r\nMemory Testing ok 128 MB shared\r\nPrimary IDE Master: HL-DT-ST-RW/DVD GCC 4482B\r\nPrimary IDE Slave:None\r\nSata 1: ST380819as3.02 (naam harde schijf?)\r\nSata 2.:None\r\nSata 3: None\r\nSata 4: None\r\n\r\nFlopy disk(s) fail (40)\r\n\r\nDat laaste is met name vreemd want er zit geen floppy drive in de pc. In het BIOS staat deze vreemd genoeg ook genoemd.\r\n\r\nIk kan dan kiezen voor DEL to enter setup of F1 to continue\r\nAls ik dan kies voor F1 dan kom ik een volgend scherm waar onderaan staat:\r\n \r\n\"Druk op een toets als u de computer vanaf CD Rom wil opstarten….missing operating syteem\"\r\n\r\nWat doe ik verkeerd of zie ik over het hoofd?
Link naar reactie
[QUOTE=couch_potato;504263]Wat staat er precies op de cd, één iso bestand, of meerdere losse bestanden?[/QUOTE]\nDeze vraag even beantwoorden, tenminste als je een tweede PC hebt om de schijf te lezen.\n\nJe kan er geen opstartbare schijf meer van maken. Een .ISO moet als .ISO gebrand worden (een speciale functie in brandprogramma\'s) en niet als los bestand, al heeft het de extensie .ISO.\n\nEen .ISO bevat elke bit en byte om in één brandactie een complete schijfinhoud, inclusief mapstructuur, eventuele boot-onderdelen etc. op een schijfje te branden. Na het branden van een .ISO kan je geen bestanden meer toevoegen, de CD of DVD is dan al \"af\".\n\n[B]Edit:[/B]\nOk, als ik je antwoord nogmaals lees antwoord je al dat je het als los bestand hebt gebrand.\nNogmaals branden, maar dan als .ISO (wordt ook wel \"[I]schijf-image[/I]\" genoemd in b.v. Nero)
Link naar reactie
De floppy error zou kunnen betekenen dat het diskette station aan staat in het BIOS, terwijl er dus geen in zit. \nDie foutmelding komt ook voor met een beschadigde of verkeerd om zittende data-kabel bij een [I]wel [/I]bestaande floppy-drive.\nDus in het BIOS zoeken om de floppy-drive uit te zetten. Die mogelijkheid bestaat.\n\n\nVerder (alvast) een opmerking over XP met SATA harde schijven:\nstandaard heeft XP [I]geen drivers[/I] voor de SATA controller voor harde schijven. Die driver moet je bij de Windows XP Setup via F6 laden wanneer dat op de onderste regel op het scherm wordt voorgesteld.\n\nHet kan vaak ook opgelost worden door de SATA schijf als PATA (IDE) schijf te behandelen in het BIOS. Het BIOS kan je dan op een niet-SATA disk-controller modus zetten.\n\nM.a.w., twee mogelijkheden die je even moet bekijken:\n*Zet een driver op een diskette (een z.g. F6 floppy) met behulp van je moederbord CD - menu, of ergens gedownload van de site van de moederbord fabrikant.\nTijdens Setup geeft XP je dan de kans d.m.v. een vermelding onderaan dat je 3th party drivers kan toevoegen door F6 in te drukken.\n\n*OF probeer de BIOS in te komen, en zet daar de disk-controller [I]van AHCI modus af[/I]. ( = IDE )\n(Je kunt die disk-controller soms op IDE modus zetten OF soms van de NATIVE mode afhalen, zodat XP de SATA schijf als een IDE schijf ziet. Verschilt per mobo hoe het omschreven is)\n\n[B][COLOR=\"Red\"]! [/COLOR][/B]De laatste optie... is trouwens de enige mogelijkheid voor je, want je hebt geen diskette-station. Daar kom ik wat laat achter... :D\nJe hebt daarom kans dat als je niets in het BIOS veranderd hebt (b.v. niet naar [I]defaults[/I] hebt teruggezet) dat alles nog goed staat om zonder problemen XP te installeren.\n\nMocht Setup vroeg blijven hangen, of meldingen geeft als \"[I]Kan geen harde schijf vinden...[/I]\" dan speelt dit probleem wel.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[QUOTE=erikdenhouter;504288]De floppy error zou kunnen betekenen dat het diskette station aan staat in het BIOS, terwijl er dus geen in zit. \r\nDie foutmelding komt ook voor met een beschadigde of verkeerd om zittende data-kabel bij een [I]wel [/I]bestaande floppy-drive.\r\nDus in het BIOS zoeken om de floppy-drive uit te zetten. Die mogelijkheid bestaat.\r\n\r\n\r\nVerder (alvast) een opmerking over XP met SATA harde schijven:\r\nstandaard heeft XP [I]geen drivers[/I] voor de SATA controller voor harde schijven. Die driver moet je bij de Windows XP Setup via F6 laden wanneer dat op de onderste regel op het scherm wordt voorgesteld.\r\n\r\nHet kan vaak ook opgelost worden door de SATA schijf als PATA (IDE) schijf te behandelen in het BIOS. Het BIOS kan je dan op een niet-SATA disk-controller modus zetten.\r\n\r\nM.a.w., twee mogelijkheden die je even moet bekijken:\r\n*Zet een driver op een diskette (een z.g. F6 floppy) met behulp van je moederbord CD - menu, of ergens gedownload van de site van de moederbord fabrikant.\r\nTijdens Setup geeft XP je dan de kans d.m.v. een vermelding onderaan dat je 3th party drivers kan toevoegen door F6 in te drukken.\r\n\r\n*OF probeer de BIOS in te komen, en zet daar de disk-controller [I]van AHCI modus af[/I]. ( = IDE )\r\n(Je kunt die disk-controller soms op IDE modus zetten OF soms van de NATIVE mode afhalen, zodat XP de SATA schijf als een IDE schijf ziet. Verschilt per mobo hoe het omschreven is)\r\n\r\n[B][COLOR=\"Red\"]! [/COLOR][/B]De laatste optie... is trouwens de enige mogelijkheid voor je, want je hebt geen diskette-station. Daar kom ik wat laat achter... :D\r\nJe hebt daarom kans dat als je niets in het BIOS veranderd hebt (b.v. niet naar [I]defaults[/I] hebt teruggezet) dat alles nog goed staat om zonder problemen XP te installeren.\r\n\r\nMocht Setup vroeg blijven hangen, of meldingen geeft als \"[I]Kan geen harde schijf vinden...[/I]\" dan speelt dit probleem wel.[/QUOTE]\r\n\r\n@Erik, thanx voor je tips.Het heeft wat tijd gekost maar het was inderdaad de diskcontroller die verkeerd stond.XP en zo zit er allemaal weer op...krijg alleen Internet niet aan de gang Maar goed dat hoort niet thuis in dit draadje..maar mocht je een idee hebben:cool:
Link naar reactie
Bij apparaatbeheer kijken wat er aan meldingen te zien zijn bij de netwerk-controller. \r\nWaarschijnlijk, als het een on-board controller is, moet je de driver van de site van de moederbord-fabrikant halen.\r\n\r\nEn daar zijn nog meerdere drivers te vinden, zoals voor de grafische adapter, het geluid, de chipset, etc.\r\n\r\nHet gaat er om te weten wat het merk en type van het moederbord is.\r\nAls die niet bekend zijn kan je met een programma kijken wat hardware eigenschappen kan uitlezen:\r\n[url=http://www.cpuid.com/pcwizard.php][U]PC Wizard[/U][/url]\r\nof\r\n[url=http://www.hwinfo.com/][U]HWInfo32[/U][/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...