Ga naar inhoud

Download schijf loopt vol Windows 7


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Raar probleem bij vrienden, waar ik geen oplossing voor weet.\nEen nieuwe (game) pc, met één harde schijf opgedeeld in partities.\nDe I partitie die is bedoeld voor downloads en waar Windows 7 ook back-ups op mag maken loopt vol met bestanden die ik niet kan zien.\nHeb verborgen mappen en bestanden zichtbaar gemaakt.\nDe partitie is 292 Gb en ik kan zien dat er ongeveer 115G aan back-ups staan. Waar de overige 175Gb is gebleven is me een raadsel. (er is nog 1,7 Gb over). Op die schijf zijn in ieder geval helemaal geen andere downloads te zien.\nIk kan natuurlijk de back-ups weggooien om ruimte te maken, maar dan nog weet ik niet waar de resterende 175 Gb is gebleven.\n\nOmdat er ook nog een ander probleem is (DVD-speler staat met een vraagteken in apparaatbeheer; BIOS herkent hem wel, en opnieuw installeren lostte niks op) heb ik ook maar eens systeemherstel geprobeerd, Er zijn een aantal herstelpunten, waarvan de vroegste op 25-12, maar teruggaan naar die datum mislukt en ook de andere herstelpunten lijken niet te werken.\nWellicht heeft dit ook met het probleem te maken.\n\nHeeft iemand enig idee waarom de schijf dichtslibt of wat ik zou kunnen doen om te achterhalen waar de ruimte is gebleven?\n\now ja.. Op de PC draait Kaspersky Internet Security.
Link naar reactie
Dus die I schijfpartitie is \" is 292 Gb en ik kan zien dat er ongeveer 115G aan back-ups staan\" en [B]175Gb is \"onzichtbaar\" [/B]?\r\n\r\nDe volgende dingen al gedaan in Windows 7 (bijna hetzelfde voor NTFS schijfbeheer als in Win Vista) ?\r\n1. Prullenbak leeg gemaakt ?\r\n2. Schaduw-copien I schijf verwijderd (doorgaan max 15 % van 292 Gb) ?\r\n3. Is die I schijf inderdaad 292 Gb geformatteerd ?\r\n4. Laat je Windows Verkenner ook de system en hidden files zien ?\r\n\r\nAd .1\r\nZie Desktop/Bureaublad of Verkenner, rechts muisklik en selecteer \"leegmaken\" (CCleaner installeren en runnen kan ook).\r\nAd.2\r\nDie schaduwcopien kun je leegmaken door in de Windows Verkenner met een rechtse muisklik op de I schijf de Eigenschappen van die drive te openen -> Schijfopruiming -> Geavanceerd -> Schaduwcopien opruimen (15 % van 292 GB = max. 43 Gb ... [B]helaas je mist er 175 Gb\'s[/B]).\r\nAd. 3\r\nMeestal wordt een notebook-af-fabrikant onvolledig geformatteerd.\r\nIn dat geval vrolijk via \"Deze computer\" -> Beheren -> Schijfbeheer het volume vergroten (partitie idem volume).\r\nDie partities zullen wel door de kloon-bouwer van deze game-pc gemaakt zijn of door de gebruiker zelf... waar gewerkt en geklooid wordt ... omrekenen van vrije ruimte in Mb\'s naar Gb\'s is helaas niet voor dummies !\r\n\r\n[B]Algemeen[/B]:\r\nSchaduwcopiëen in Windows 7 kun je niet meer via een klikmenu aanpassen, helaas !\r\nLet wel: 15 % van 292 Gb is sowieso maximaal 43 Gb aan permanente rommel als een notebook-partitie voor downloaden wordt gebruikt.\r\nWeggooien van bestanden is bij Windows met NTFS-formattering nooit \"echt\" weg, alleen vrij voor hergebruik en tig generaties bewaren om te kunnen herstellen (journalling heet dat).\r\n\r\n[B]Kun je die 15% verkleinen?[/B]\r\nJawel, alleen moet je daarvoor \"aandurven\" om via een CMD-prompt te klooien met de NTFS-settings voor \"Volume Shadow Copy\". Watblief ???\r\n[B]Ben je géén ICT\' er: niet doen ![/B]\r\nMag de boel plat gaan en tot in de vroege uurtjes stoeien ? Garantie \"tot-aan-de-deur\" ... \r\n\r\nGoogle maar even op \"vssadm\" liefst op deze zoekmachine: \"http://www.alltheweb.com/search?cat=web&cs=iso88591&q=vssadm&rys=0&itag=crv&_sb_lang=pref\" \r\n\r\nSucces !
Link naar reactie
@Dutchonline: \nZo uit mijn hoofd. De schijf is opgedeeld in 3 partities: C. I en J. Ik meen dat we gedaan hadden respectievelijk 400Gb, 300Gb en 300Gb. (Gaat natuurlijk nog de \"correctie\" af)\n\nIk weet zeker dat ik alle drie de partities NTFS heb geformatteerd.\nIk weet nu niet hoeveel Windows 7 in gebruik heeft.\nDe backups die gemaakt worden door Windows 7 (één keer per week) op de I schijf lijken mij backups van bestanden en niet van het gehele systeem (of ik moet het mis hebben, dan hoor ik dat graag).\n\n\n@mmeels\nIk ga even quoten om antwoord te geven op de vragen.\n[quote]Dus die I schijfpartitie is \" is 292 Gb en ik kan zien dat er ongeveer 115G aan back-ups staan\" en [B]175Gb is \"onzichtbaar\" [/B]?\n[/quote]De meter van de I partitie in de verkenner te zien onder Computer is geheel rood en ik kan zien dat er nog maar 1,7 Gb beschikbaar is van de 292Gb. Als ik die partitie in de verkenner open, zie ik dat er een groot backup bestand in staat van ongeveer 115 Gb en wat kleine zooi van een paar kb.\n\n[quote]1. Prullenbak leeg gemaakt ?[/quote]Als je de prullenbak bedoelt die normaliter op het bureaublad staat: Ja. (Heb even CCleaner gedraaid daar).\nZie nu dat dat ook jouw tip is... had ik al gedaan vandaag dus...\n\n[quote]2. Schaduw-copien I schijf verwijderd (doorgaan max 15 % van 292 Gb) ?[/quote]Die staan dus óp de I schijf begrijp ik... Nou dat kan ik eens gaan doen daar binnenkort. Kijken wat dat oplevert.... \nWaar dienen die schaduwkopieën eigenlijk voor? Beetje onzinnig toch om een kopie van een bestand op dezelfde partitie te maken (door W7) als daar waar het originele bestand staat?\n\n\n[quote] 3. Is die I schijf inderdaad 292 Gb geformatteerd ?[/quote]Yep: Bij installatie van Windows 7 die partitie gelijk NTFS geformatteerd.\n[quote]Die partities zullen wel door de kloon-bouwer van deze game-pc gemaakt zijn of door de gebruiker zelf... waar gewerkt en geklooid wordt ... omrekenen van vrije ruimte in Mb\'s naar Gb\'s is helaas niet voor dummies[/quote]:mrgreen: nou die kan ik in de zak steken ;)\n\n[quote]4. Laat je Windows Verkenner ook de system en hidden files zien ?[/quote][quote]Heb verborgen mappen en bestanden zichtbaar gemaakt.[/quote]\n\n[quote] Meestal wordt een notebook-af-fabrikant onvolledig geformatteerd.[/quote]Het is een tower game PC.\n\nBeide bedankt voor het reageren.\n\nIk zal e.e.a. nog eens in schijfbeheer checken en in ieder geval de schaduwkopieën op I weggooien, maar ik vrees dat daarmee het probleem niet is opgelost.
Link naar reactie
[quote=dutch-online;504236]Schakel auto back upp eens uit , en doe een schijfopruimg + opruimen van alle back ups,\n\nals je een W7 dvd hebt kan er niet zoveel misgaan[/quote]\n\nzie mijn probleem beschrijving. De DVD-speler krijg ik ook niet meer herkent. \n\n\n[quote=dutch-online;504236]staan er al veel programma,s op de harddisc ,en is er al gedownload??? , dan kan het in 1 van de mappen van zo,n programma zitten [ torrents limewere ] deze als voorbeeld.[/quote]\n\n[quote]Als ik die partitie in de verkenner open, zie ik dat er een groot backup bestand in staat van ongeveer 115 Gb en wat kleine zooi van een paar kb.[/quote]Evengoed bedankt voor het meedenken dutch!\n\n\nHet opruimen van de back-ups geeft natuurlijk ruimte (ik kan ze helaas niet eerst veilig stellen door ze op een DVD te branden), maar dat verklaart nog steeds niet waar de rest van de partitie is gebleven. Het probleem is dan niet opgelost en grote kans dat het zich na een nieuwe installatie weer voordoet.
Link naar reactie
[quote=dutch-online;504236]Schakel auto back upp eens uit , en doe een schijfopruimg + opruimen van alle back ups,\n\nals je een W7 dvd hebt kan er niet zoveel misgaan[/quote]\n\nzie mijn probleem beschrijving. De DVD-speler krijg ik ook niet meer herkent. \n\n\n[[quote=dutch-online;504236]staan er al veel programma,s op de harddisc ,en is er al gedownload??? , dan kan het in 1 van de mappen van zo,n programma zitten [ torrents limewere ] deze als voorbeeld.[/quote]\n\n[quote]Als ik die partitie in de verkenner open, zie ik dat er een groot backup bestand in staat van ongeveer 115 Gb en wat kleine zooi van een paar kb.[/quote]
Link naar reactie
Flauw he \" nou die kan ik in de zak steken \" - sorry !\r\nJe hebt last van die automatische System Backup (automatisch niet doen,\r\nhandmatig aan te raden om de zoveel weken, \'t is geen server hoop ik).\r\n\r\nHoe krijg je die ruimte terug ?\r\nI Ofwel je maakt die I partitie helemaal leeg (zie navolgende uitleg).\r\nII Ofwel je gaat onder Win7 Ultimate of Pro stoeien met CMD-prompt en \"vssadm\"\r\n(verschilt per Windows versie en editie PLUS je moet de echte Administrator account zichtbaar maken ... foetsie sinds XP)\r\n\r\nAd I.\r\n1. Maak die partitie leeg met een lowlevel NTFS-format.\r\nLukt niet in Schijfbeheer (alleen logisch formatteren).\r\nLukt alleen in een CMD-prompt als \"echte\" Administrator\r\n(account lid van groep beheerders mogelijk niet voldoende ...).\r\n\r\ntik in \"format /?\" voor de syntax (googlen vooraf slim ... Tech support MS \r\nzie support.microsoft.com)\r\n\r\n2. gebruik je Vista naast Win7: alleen Win7 een systeem backup laten maken \r\n(backup de twee C: partities, noem de andere partitie telkens E: kun je beide OS\'sen restoren\r\nmet de install-DVD van Win7 dus - geef elke partitie een duidelijke volume-label ... ).\r\n\r\n3. Maak af en toe ook een handmatige System Restore Point als je schokkende dingen wilt doen met\r\nje Desktop, die is simpeler maar vreet ook schijfruimte.\r\n(staat met die schaduw-copien in jawel: hidden map \"System Volume Information\",\r\nkun je alleen in als je als echte Administrator de rechten wijzigt ... howtogeek.com opzoeken).\r\n\r\nAd II.\r\n1. commando \"vssadm\" is alleen zichtbaar in de duurdere edities (Ultimate gebruik ik zelf in\r\n\"Vista x64 Ultimate\" en of die er is in \"Win 7 x86 Ultimate\" zou ik thuis moeten nakijken, \r\nnotebook hier met Vista x86 home premium heeft \'m helaas niet ...).\r\n2. Zelf heb ik ooit met hetzelfde euvel 60 Gb terug gekregen met \"vssadm\" ook nachtwerk. Vandaar.\r\n\r\nAlgemeen:\r\nSchaf een externe harde schijf aan voor System Backups. Een NAS of netwerk-schijf doen het ook.\r\nIncremental backup doen ICT\'ers sowieso alleen voor servers en niet met MS ... genoeg volwassen pakketten voor !\r\nStop een oude harde schijf in USB-2 doosje en je geeft hooguit 25 Euro uit\r\n(wat kost een nieuwe schijf - om de twee jaar gedaan en de oude XP-bak kan sinds 2001 nog steeds gebruikt worden).\r\n\r\nKost wat, een paar high-end PC\'s thuis en een game-notebook onder deze vingers in mijn hotel ... nou die NAS nog in het netwerk ertussen met een paar terabyte - 80 Euro per TB - voor de heb ! Broeikas nou ja ...\r\n\r\nSucces !
Link naar reactie
Ik zou eerst [url=http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml][U]Treesize[/U][/url] installeren, dan kan je sneller zien welke takken in de mapstructuur het grootst zijn.\n\nStaat Norton geïnstalleerd ? (heeft een [I]Protected bin[/I])\nHet zal wel niet omdat er al Kaspersky draait.\n\n[QUOTE=reintje;504324]\naha... de fix-it heb ik gisteren al gedraaid daar en werkt niet op de Windows 7 (64 bit ook nog) :-([/QUOTE]64 bit maakt niet uit hoor, maar Windows 7 misschien...\nToch even dieper kijken in apparaatbeheer welke foutmelding er bij het gele vraagteken voor het station staat.
Link naar reactie
@mmeels\n\nPC is van iemand anders. Nieuwe externe schijf kopen lost het probleem niet op.\nSchaduwbestanden opgeruimd heeft 72 Gb opgeleverd. Er is echter nog steeds 100 Gb zoek.\n\n@erik\n\n\\Treesize gedownload. Zie onderstaande plaatjes..\n\n[ATTACH]14867[/ATTACH]\n\n[ATTACH]14868[/ATTACH]\n\n[ATTACH]14869[/ATTACH]\n\nIk weet het niet meer.\n\n(PS er zijn voor de DVD-writer geen drivers SAMSUNG SH-S223C )\n\nIemand nog ideeën)\n\n[ATTACH]14870[/ATTACH]\n\nVolgens mij herkent hij ook de DVD speler van Samsung hier niet
Link naar reactie
Treesize schijnt geen rechten te hebben om hier uit te lezen ? \nBen je wel als Administrator ingelogd ?\n\nRare vraag misschien, maar wil je eens in je Software-scherm kijken of er daar programma\'s staan welke daar met extreme hoeveelheid schijfruimte genoteerd staan ? Bij elk programma staat vermeld hoeveel ruimte het gebruikt.\n\nEn wat betreft dat CD/DVD station.... error 39 is er ééntje die gebruikelijk prima met die fix opgelost wordt, althans Vista en XP.\nIs er iets in de brandprogramma\'s gewijzigd ? Dat is meestal de oorzaak.\n\nIn dat MS artikel voor die fix wordt na de fix nog geadviseerd om, als het station nog steeds niet wordt weergegeven, het stuurprogramma te verwijderen en opnieuw te installeren onder het hoofdstuk \"[I]Is het probleem opgelost?[/I]\"\n\nWas de error code 39 voor- en na die fix hetzelfde ?
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;504461]Voor DVD spelers en branders heb je ook geen drivers nodig,??? die worden normaal gewoon herkend door Windows vanaf XP[/QUOTE]\r\nJe hebt inderdaad geen drivers nodig, maar Windows heeft natuurlijk wel drivers aan boord die die gebruikt.\r\n\r\nDus je hebt wel drivers nodig, maar die hoort Windows al te hebben.
Link naar reactie
Ho, discrepantie gevonden voor de CD/DVD fix. Dit volgende staat op de Engelstalige versie van die pagina, misschien heb je daar meer aan[B]:[/B]\n\n[url=http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Ben-us%3B314060&x=12&y=8]\"[I]To resolve this problem on a computer that is running Windows 7, use the Hardware and Devices troubleshooter. For more information about how to open this troubleshooter in Windows 7, visit the following Microsoft Web site:[/I][/url]\n[u][url]http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Open-the-Hardware-and-Devices-troubleshooter[/U][/url][COLOR=\"Teal\"]\"[/COLOR]\n\nHet is niet veel info, maar wie weet.
Link naar reactie
Klopt, maar ik heb nog maar XP.... en ik kan nog niet weten wat een hersteloptie in W7 eigenlijk allemaal nog meer overhoop gooit.\nDus mijn eieren gooi ik liever in het voorzichtige mandje, zeker omdat deze fout al zo vaak door het verwijderen van brandersoftware gebeurd is, door het achterblijven van foutieve registervermeldingen :wink:
Link naar reactie
[quote=dutch-online;504477]En die komen normaal, tijdens de installatie tevoorschijn .:rolleyes:\ndus een herstel optie met de DVD is zo gek nog niet.;)[/quote]\n\n:rolleyes: \'k Heb toch al een paar keer gezegd dat het DVD station niet werkt?\n\nWindows kan overigens de drivers ook niet aan boord vinden. Vandaar dat ik even bij Samsung heb gezocht.\n\n@erik...\nIk heb inderdaad al eens uitgeschakeld PC opnieuw opgestart en weer ingeschakeld, dus dat heeft ook geen oplossing gebracht.\nSite van post 16 zal ik de volgende keer als ik daar ben even checken.\n\nEigenaar van de PC vertelde dat hij heeft getracht een webcam te installeren (wat niet lukte) en daarna weer heeft gedeïnstalleerd....\nHij denkt dat het probleem van de DVD-writer toen is ontstaan.\n\nHet ding kan natuurlijk ook gewoon kapot zijn.\n\nMaar nog steeds zit ik in de maag met een groei op de I partitie die ik niet kan terugvinden. Ik ben nog niet vertrouwd met Windows 7, dus zal ook volgende keer kijken of ik als Admin kan inloggen en dan beter kan zien wat Treeview heeft te zeggen.\n\n[quote]door het achterblijven van foutieve registervermeldingen :wink:[/quote]\nIk had voor de zekerheid ook al CCleaner gedraaid daar en die spoort ook foutieve registervermeldingen op... Kan natuurlijk zijn dat CCleaner een steekje laat vallen in Windows 7.
Link naar reactie
[QUOTE=reintje;504491]\nMaar nog steeds zit ik in de maag met een groei op de I partitie die ik niet kan terugvinden. Ik ben nog niet vertrouwd met Windows 7, dus zal ook volgende keer kijken of ik als Admin kan inloggen en dan beter kan zien wat Treeview heeft te zeggen.[/QUOTE]\n[QUOTE=erikdenhouter;504451]\nRare vraag misschien, maar wil je eens in je Software-scherm kijken of er daar programma\'s staan welke daar met extreme hoeveelheid schijfruimte genoteerd staan ? Bij elk programma staat vermeld hoeveel ruimte het gebruikt.[/QUOTE]\nNog steeds een rare vraag, maar wil ik ook nog steeds graag weten :!:
Link naar reactie
[QUOTE=reintje;504491]Eigenaar van de PC vertelde dat hij heeft getracht een webcam te installeren (wat niet lukte) en daarna weer heeft gedeïnstalleerd....\nHij denkt dat het probleem van de DVD-writer toen is ontstaan.[/QUOTE]\nIk denk dat die twee niets met elkaar te maken hebben, de één is een USB apparaat (webcam) en de ander is aangesloten via een diskcontroller (SATA of IDE).\nDie twee komen denk ik niet snel in elkaars buurt.\n[QUOTE=reintje;504491]\nIk had voor de zekerheid ook al CCleaner gedraaid daar en die spoort ook foutieve registervermeldingen op... Kan natuurlijk zijn dat CCleaner een steekje laat vallen in Windows 7.[/QUOTE]\nAls je bedoelt dat overbodige registervermeldingen van upper- en lowerfilters voor branders (brander-software) daarmee ook gezien worden... Ik zou er maar even niet op vertrouwen. \n\n( [B]![/B] [I]upper[/I]- en [I]lowerfilters[/I] voor branders zijn de \"grote\" problemen met het in Windows herkennen van CD/DVD stations sinds XP. Deze filters (stukje software) worden door (brand)programma\'s [I]tussen[/I] de hardware en de drivers, of tussen de drivers en het besturingssysteem geïnstalleerd (vandaar \"lower-\" of \"upper-\" filter) om speciale functies in de branders aan te spreken welke Windows niet gebruikt of ziet, maar die programma\'s wel.\nVolg even de Engelstalige pagina(s) die ik in reactie #16 gaf, dan heb je waarschijnlijk meer kans)\n\n(je weet, ik heb geen W7, niet eens Vista, dus alles is zoeken...)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...