Ga naar inhoud

Updates: van 70 GB naar 122 GB in 2 weken


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Inderdaad, dat werkt.\r\n(Extra - Internetopties - Tabblad Geavanceerd - Vloeiend schuivend.)\r\nDit is nu uitgevinkt. En nu blijft de tekst, ook indien het aantal regels meer is\r\ndan het vak ineens kan bavattten, staan.\r\n\r\n[SIZE=\"2\"]Computeridee blijkt vandaag een middel tot oplossing. \r\nNogmaals bedankt.\r\nOp deze wijze kunnen topics denk ik bij zoeken ook bruikbare informatie geven.\r\n\r\nKleine correctie.\r\nIn twee voorgaande posts (post 16, en post 20) zijn enkele cijfers aangepast.\r\nGeen 100 GB voor systeemherstel, maar 80 GB.[/SIZE]
Link naar reactie
[QUOTE=RKR;494970]Systeemherstel is nu uitgeschakeld. Scheelt dus 100 GB!\nAlleen is het nu zaak om zo af en toe een herstelpunt te maken.\n[/QUOTE]\nIs het trouwens wel mogelijk om sporadisch een herstelpunt te maken ? :confused:\n\nIk dacht \"uit is uit\", maar kan mij vergissen. Waarschijnlijk dan bij Vista / W7.\n\nHet is volgens mij beter om de 12% schijfruimte welke systeemherstel standaard instelt te verlagen, dan om het uit te schakelen.\nLet gewoon op dat er herstelpunten zijn, want bij problemen is het gewoon vaak een grote hulp.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;494988]Is het trouwens wel mogelijk om sporadisch een herstelpunt te maken ? :confused:\r\n\r\nIk dacht \"uit is uit\", maar kan mij vergissen. Waarschijnlijk dan bij Vista / W7.\r\n\r\nHet is volgens mij beter om de 12% schijfruimte welke systeemherstel standaard instelt te verlagen, dan om het uit te schakelen.\r\nLet gewoon op dat er herstelpunten zijn, want bij problemen is het gewoon vaak een grote hulp.[/QUOTE]1 Handmatig een herstelpunt maken: Configuratiescherm - Backup centrum - Herstelpunt maken (kolom links)\r\n\r\n2 Uitschakelen\r\nHet blijkt dat systeemherstel in Vista (64 bits) problemen geeft. Het was geen 100 GB, maar binnen twee weken 80 GB. Dat is toch wel erg veel. Ruimte aanpassen hiervoor kan binnen Xp. Maar, zoals in een voorgaande post vermeld, geen informatie hierover gevonden voor Vista. En dan nog is het afwachten of het goed werkt. Verwijderen van oude herstelpunten gaf ook porblemen.\r\n\r\n3 Belangrijk\r\nHetstelpunten zijn inderdaad soms een middel tot probleemloplossing.\r\nDaarom, altijd zorgen dat er minimaal één herstelpunt is, van een goed werkende PC.\r\nEn, na updates, installaties, of andere aanpassingen, een nieuw herstelpunt maken.
Link naar reactie
[QUOTE=Anacho;495160][URL=\"http://www.ccleaner.com/download/builds\"]CCleaner[/URL](Klik) heeft tegenwoordig ook een systeemherstelmanagement.\r\nJe vindt het onder \"gereedschap\". Je kan met een (Ctrl) muisklik er zoveel of zo weinig selecteren als je wilt, behalve de meest recente.[/QUOTE] \r\n[I]Onderhoud met CCleaner[/I]\r\n In het verleden voerde ik (voor de meest gebruikte PC, de laptop toen, is nu de Dell desktop) onderhoud uit.\r\nO.a.:\r\n- schijfopruiming\r\n- registersleutels verwijderen met CCleaner\r\n- backup.\r\nEn zo af en toe:\r\n- schijfdefragmentatie\r\n- een scan\r\n- en verwijderen van overbodige software.\r\nIn het begin heb ik enkele keren het opschonen ook met CCleaner uitgevoerd.\r\nMaar daar ben ik mee gestopt. Allerlei links, o.a. recent geopende documenten in Word en Excel verdwenen dan ook. Misschien niet op de juiste manier ingesteld.\r\nOp het laatst dus alleen nog opschonen van het register met CCleaner. Daar ben ik nu ook mee gestopt. Want, heeft dat zin? Eens per jaar (of na twee jaar) het OS opnieuw installeren werkt effectiever.\r\n\r\n[I]Hetstelpunten verwijderen met CCleaner[/I]\r\nDe optie herstelpunten verwijderen is dus nieuw. Misschien dat ik binnenkort CCleaner weer ga gebruiken. Nu gedownload, maar nog niet geinstalleerd. Voor programma\'s als deze wil ik aparte (kleine) partitie aanmaken. En C reserveren voor het OS, Office e.a.\r\n\r\n[I]Defragger en File Revery tool[/I]\r\nEr is ook een [URL=\"http://www.piriform.com/download\"]Defragger en een File recovery tool van Piriform[/URL].\r\nOok maar gedownload. Soms zijn andere tools net iets beter of uitgebreider dan\r\nde tools van Microsoft. O.a. Cobian backup bijv. heeft meer mogelijkheden, en is makkelijker bij het opzoeken van bestanden in de backup dan het standaard backup programma van Microsoft. Die wel goed werkt.\r\n\r\n[I]Update[/I]\r\nZoals vermeld, nu een kleine partitie aangemaakt. En CCleaner geinstalleerd. Nu onder item gereedschap inderdaad Herstelpunten als extra tool. Komt, vooral door problemen in de 64 bits versie, goed van pas.\r\nEven verder gekeken. En ook opschonen, met de standaardinstelling, één keer uitgevoerd.\r\n400MB verwijderd. \r\n\r\nCCleaner ziet er nu goed (nog iets beter) uit. Misschien dat ik toch weer ga gebruiken. Het is nl. heel makkelijk.
Link naar reactie
Een aparte partitie voor programma\'s is niet aan te raden, vooral wanneer je ook gebruik maakt van backups. Het scheiden van programma\'s van de systeem partitie levert dan een een systeem wat bij problemen zijn programma\'s niet meer kan vinden, maar wel het register er mee vol heeft staan.\nIn feite maak je het risico voor het falen van een disk twee maal zo groot, want of nu de disk met je systeem- of de disk (c.q. partitie) met je programma\'s crashed, in beide gevallen moet je herinstalleren.\n\nIk houd programma\'s altijd op de systeempartitie.\n\nScheidt liever dingen als de \"Mijn documenten\"-map en TEMP-mappen en wisselbestand van je systeem-partitie, zodat die partitie klein blijft.
Link naar reactie
[I]Aparte partitie voor programma\'s[/I]\r\nDat zou kunnen, dat het in sommige gevallen problemen geeft.\r\nIk wil het ook alleen gebruiken voor \' allerlei programmaatjes\'.\r\nNiet voor bijv. Office ed. Die staan op C, waarop ook het OS staat.\r\nWel voor bijv. Paint.net, ed. Programmaatjes om even te proberen.\r\nDie misschien een enkele keer gebruikt worden.\r\n\r\n[I]CCleaner[/I]\r\nMet CCleaner opgeschoond. Nadeel: er moet opnieuw ingelogd worden bij forums.\r\nMisschien enkele cookies bewaren?\r\nEn in Word \' onlangs geopende documenten\' weg.\r\nWaar die in opgeslagen worden, en welk item uitgevinkt moet worden in CCleaner, om dit te voorkomen, weet ik zo niet.
Link naar reactie
Maar ik begreep toch dat het \'probleem\' al over was? Je hebt je ruimte toch terug? Of zie ik het verkeerd en heb je nu nog steeds problemen?\r\nNog even over de herstelpunten; Ik zie geen enkele reden om systeemherstel uit te schakelen, ook niet als dit 100GB ruimte zou innemen.\r\nSysteemherstel kijkt hoe groot de partitie is en neemt daar een bepaalde ruimte van in. Dus hoe groter de partitie, des te meer ruimte gebruikt systeemherstel en des te meer herstelpunten kunnen er gemaakt worden. Waarom zou je dit willen veranderen? Zolang je nog voldoende ruimte hebt om programma\'s te installeren, zou ik daar gewoon van af blijven.\r\nOok het \'opruimen\' met CCleaner of andere soortgelijke programma\'s is volledig overbodig, tenzij je problemen tegen komt.\r\nVaak zoeken mensen oplossingen voor problemen die er niet zijn, dat lijkt hier ook een beetje het geval.
Link naar reactie
@gpc\r\nOp zich is dat correct. Er wordt een bepaalde hoeveelheid ruimte (max. 12% van de beschikbare ruimte) gereserveerd voor systeemherstel.\r\nMaar 80 GB is toch erg veel. En welke zin heeft als er 34 herstelpunten op de schijf staan? Eén, of misschien 2 of 3, is toch voldoende?\r\nZoals in voorgaande posten ook is vermeld, dit werkt in Vista 64 bits niet helemaal goed.\r\nMaar er is ook een oplossing, zie voorgaande posten.\r\nCCleaner is toch een erg makkelijk programma. Microsoft geeft zelf ook advies voor opschonen.\r\n\r\nHet probleem is nu inderdaad ong. opgelost.\r\n\r\n\r\n@Anacho\r\nMisschien dat wachtwoorden en inloggegevens in TIjdelijk internetbestanden bewaard worden, en paden van onlangs geopende documenten in Word ed. in index.dat bestanden.\r\nDus die uitvinken. Maar zeker weet ik het nog niet. WIl ik later uitzoeken (moet nu stoppen).\r\nBedankt alvast.
Link naar reactie
Ik begrijp het ook niet helemaal waarom met zoveel GB disks de mensen inzitten dat systeemherstel veel ruimte inneemt. \r\nLaat het toch z\'n ding doen zou ik zeggen, als je uiteindelijk met ruimtegebrek komt te zitten kan je het altijd nog beperken.\r\n\r\nHet enige argument wat ik ken is dat diegene welke de partities heeft ingericht gewoon de systeemschijf te klein heeft gemaakt.
Link naar reactie
[QUOTE][QUOTE=RKR;495218]@gpc\r\nOp zich is dat correct. Er wordt een bepaalde hoeveelheid ruimte (max. 12% van de beschikbare ruimte) gereserveerd voor systeemherstel.\r\nMaar 80 GB is toch erg veel. En welke zin heeft als er 34 herstelpunten op de schijf staan? Eén, of misschien 2 of 3, is toch voldoende?[/QUOTE]\r\n\r\nHoe meer herstelpunten er zijn, des te verder kan je eventueel terug in de tijd.\r\nTwee of 3 herstelpunten is wel ERG weinig, daar ik vele malen meegemaakt heb dat de eerste paar herstelpunten een bepaald probleem niet oploste, terwijl een herstelpunt van bv 2 weken oud dit wel deed. Dus nogmaals, wat maakt het uit als er zoveel ruimte door herstelpunten wordt ingenomen, je merkt er niks van...\r\n\r\n[QUOTE]Zoals in voorgaande posten ook is vermeld, dit werkt in Vista 64 bits niet helemaal goed.\r\nMaar er is ook een oplossing, zie voorgaande posten.[/QUOTE]\r\n\r\nHet is mij niet bekend dat dit in Vista of win 7 64-bit niet helemaal goed werkt, dus ik ben heel benieuwd waar jij dat hebt gelezen. Ik werk zelf al ruim 3 jaren met 64-bit en ook bij de vele, vele, 64-bit pc\'s die ik heb geleverd, ben ik nog nimmer een probleem met de herstelpunten tegen gekomen. Graag wat meer info......\r\n\r\n[QUOTE]CCleaner is toch een erg makkelijk programma. Microsoft geeft zelf ook advies voor opschonen.[/QUOTE]\r\n\r\nMicrosoft geeft anders nergens aan dat je CCleaner moet gebruiken. Het opruimen van oude bestanden, oude herstelpunten en eventuele internetbestande, kan gewoon in Windows zelf gedaan worden. De meerwaarde van CCleaner zie ik dus helemaal niet in dit geval, integendeel, ik heb meerdere malen meegemaakt dat CCleaner (en vooral ook andere \'opruimers\') meer kapot maakte dan dat ze oploste....
Link naar reactie
@ErikdenHouter\r\nDe ruimte voor C is 468 GB (van in totaal ruim 900 GB op de schijf).\r\n80 GB is nu geen probleem, maar het groeide in 2 weken van 0 naar 80.\r\nEn als dat zo door was gegaan ... .\r\n\r\n@gpc\r\n1 Meer herstelpunten beter. Daar is wat voor te zeggen.\r\n\r\n2 Verwijderen werkt in de 64 bits versie niet goed. Dat heb ik gelezen, en ook zelf ervaren.\r\nDe opdracht \"Alle herstelpunten verwijderen, behalve de laatste\", werk gewoon niet.\r\nHier is wel een oplossing voor.\r\n\r\n3 CCleaner heeft ook nadelen. Dat is waar. Ik ervaar nu, na één maal opschonen het gemis van paden in Word, Excel ed., en er moest opnieuw ingelogd worden.\r\nDit is trouwens te voorkomen, door (als ik het goed heb) de juiste cookies te bewaren.\r\n\r\n\'t Ja, de één zegt CCleaner gebruiken, de ander zegt niet doen.\r\n\r\nVoorlopig doe ik denk maar weer net als de laatste maanden. Geen CClener gebruiken, echt nodig lijkt het mij niet. Wel zo af en toe schijfopruiming, en defragmentatie.\r\nEn natuurlijk regelmatig backups.\r\nAlleen, dan blijft wel het register groeien. Dat kan met CCleaner opgeschoond worden.\r\nOf is dat overbodig?
Link naar reactie
[QUOTE]De ruimte voor C is 468 GB (van in totaal ruim 900 GB op de schijf).\r\n80 GB is nu geen probleem, maar het groeide in 2 weken van 0 naar 80.\r\nEn als dat zo door was gegaan ... .[/QUOTE]\r\n\r\nDat was niet doorgegaan......\r\n\r\n@gpc\r\n1 Meer herstelpunten beter. Daar is wat voor te zeggen.\r\n\r\n[QUOTE]2 Verwijderen werkt in de 64 bits versie niet goed. Dat heb ik gelezen, en ook zelf ervaren.\r\nDe opdracht \"Alle herstelpunten verwijderen, behalve de laatste\", werk gewoon niet.\r\nHier is wel een oplossing voor.[/QUOTE]\r\n\r\nNogmaals, ik ken het probleem niet, dus ben ik heel benieuwd waar jij hebt gelezen dat dit iets te maken heeft met het draaien van een 64-bit OS.\r\n\r\n[QUOTE]3 CCleaner heeft ook nadelen. Dat is waar. Ik ervaar nu, na één maal opschonen het gemis van paden in Word, Excel ed., en er moest opnieuw ingelogd worden.\r\nDit is trouwens te voorkomen, door (als ik het goed heb) de juiste cookies te bewaren.\r\n\r\n\'t Ja, de één zegt CCleaner gebruiken, de ander zegt niet doen.[/QUOTE]\r\n\r\nDe Engelsen hebben daar een mooie uitdrukking voor;\r\n[I][B]If it ain\'t broken, don\'t fix it.....[/B][/I]\r\n\r\n[QUOTE]Voorlopig doe ik denk maar weer net als de laatste maanden. Geen CClener gebruiken, echt nodig lijkt het mij niet. Wel zo af en toe schijfopruiming, en defragmentatie.\r\nEn natuurlijk regelmatig backups.[/QUOTE]\r\n\r\nZelfs schijfopruiming is niet echt nodig, je \'wint\' er niks mee, anders dan een beetje ruimte op een toch al zo\'n grote schijf. Defragmenteren hoef je ook al niet te doen, dat doet Windows zelf op gezette tijden op de achtergrond.\r\nBackups maken is natuurlijk altijd goed, al is het alleen maar omdat ook een nieuwe harde schijf stuk kan gaan.\r\n\r\n[QUOTE]Alleen, dan blijft wel het register groeien. Dat kan met CCleaner opgeschoond worden.\r\nOf is dat overbodig?[/QUOTE]\r\n\r\nAbsoluut overbodig en ook zeer link om het toch te doen ivm onvoorspelbare fouten die op kunnen treden in Windows, maar ook bij andere programma\'s.
Link naar reactie
Ter verduidelijk, ik behoor tot de leeftijdsgroep 40 - 60 jaar.\r\nLang geleden heb ik op school iets (begintijd van computers) geleerd over de werking enz.\r\nMaar laat ik maar stellen dat mijn kennis anno 2009 zeer verouderd is.\r\n\r\nDus voor het werken met mijn desktop (en laptop) en onderhouden, ga ik gewoon af op\r\nwat ik hier en daar hoor. En wat ik zelf ervaar en lees. Een gedegen basis is dat niet.\r\n\r\n Alleen Backups is dus nog nodig.\r\nHet andere wat ik geleerd heb (schijfopruiming, defragmentatie, opschonen van register) kan met\r\neen desktop met 1 TB schijf dus achterwege blijven.\r\n\r\nBedankt voor de Informatie.
Link naar reactie
Oh, schijfopruiming doe ik nog hoor.... En schijfcontrole + daarna defragmentatie.... Maar ik heb dan ook XP (A)\n\nSommigen vinden zelfs dat al te veel in XP.\nHet ligt er een beetje aan welk OS je inmiddels hebt, en hoe veel ruimte op schijf.\n\nMaar soms... soms moet je maffe mappen van jezelf opruimen, en allerlei overbodige troep kwijtraken, dat zit gewoon in de natuur van de mens, om in onduidelijke uurtjes effe schoon te maken. En op zo\'n moment doe je er gewoon een schijfopruiming bij, om ook je TEMP map leeg te hebben, en je prullenbak.\nEn dan kan je daarna ook een schijfcontrole doen, en zelfs even defragmenteren.\nNiets mis mee.
Link naar reactie
Wat defragmentatie betreft ben ik er nu ook van overtuigd dat het zeker in de nieuwste versies van Windows niet nodig is. Ik heb nu +\\- 80 dagen geleden Windows 7 (RTM) geïnstaleerd, en heb direct de automatische defrag uitgezet. Ook heb ik regelmatig gekeken hoeveel de fragmentatie was door een analyse te doen. Deze was altijd zo,n 6 a7%, wat niet zo vreemd is omdat zeker bij een nieuwe installatie je nog veel moet installeren, en omdat het niet altijd goed ging met vista drivers ook weer de-installeren. Nu net keek ik na ongeveer een maand weer(de laatste tijd vrijwel niets meer op de C-schijf geïnstalleerd) en zag dat de fragmentatie nog maar 4% bedroeg. Ik gebruik wel CCleaner voor het opruimen van tempfiles, prullenbak, de meeste cookies en download en browser geschiedenis. Dus dat het NTFS bestandssysteem zichzelf goed kan onderhouden is voor mij nu wel duidelijk, mits je het maar nooit defragmenteerd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...