Ga naar inhoud

welke linux voor oma?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

mijn opa en oma willen graag een pc. Ik heb beloofd er eentje klaar te maken voor ze. Ik heb net een nieuwe aangeschaft en ze mogen mijn oude wel hebben. Deze is echter voorzien van een illegale XP en eigenlijk wil ik ze dit niet geven. \r\n\r\nDeze mensen hebben nog nooit eerder met een computer gewerkt dus ALLES is nieuw voor ze. Ik dacht daarom, als ze windows moeten leren, kunnen ze ook meteen linux leren. Omdat beide nieuw voor ze is. \r\n\r\nMijn vraag is dus of dit verstandig zou zijn en zoja welke linux distri kan ik het beste voor ze installeren. Zelf heb ik ook openSuse maar deze lijkt me niet geschikt voor hun. Het enige wat ze willen is surfen op het internet, emailen, brieven kunnen typen en printen en foto\'s uploaden vanaf camera en kunnen bekijken. \r\n\r\nzouden bijvoorbeeld die drivers voor die camera of printer een probleem kunnen zijn?\r\n\r\nde groenten!
Link naar reactie
Ik weet niet of ik voor linux zou gaan. Weliswaar maakt het op het eerste gezicht niet uit wat ze gaan leren, maar als ze vragen hebben, dan is er vermoedelijk meer/sneller kennis beschikbaar over de Windows-besturingssystemen dan voor linux. Ook als ze (later) op een andere pc zouden gaan werken, is het vaak windows. Ze zouden dan mogelijk alles weer opnieuw moeten gaan leren?\n\nOf die drivers een probleem zouden kunnen zijn, kun je het beste zelf bepalen. Je weet welke camera en printer het zijn. Kijk op de site van de producent en je weet of/welke drivers ze ondersteunen/leveren.
Link naar reactie
Hoe oud is de pc en hoeveel RAM heeft deze? De Ubuntu familie is een prima beginners distibutie, maar vereist minstens 384MB RAM, liefst 512MB, om lekker te kunnen draaien.\r\nMaak je geen zorgen over drivers, Ubuntu levert ze zelf, via de Linux kernel. Tevens door de populariteit van Ubuntu is het niet al te moeilijk om drivers te vinden voor hardware die Ubuntu niet standaard ondersteund.
Link naar reactie
de pc heeft 2x 512 mb geheugen en een 1800 Mhz processor dus dat moet gewoon lukken.\r\n\r\nUbuntu en Linpus zien er beide goed uit. Denk dat ik 1 van die ga installeren. Wat Obelix zegt is natuurlijk wel waar dat er sneller en meer kennis over windows is. Maar ik zou niet weten wat voor vragen ze moeten hebben. Als het gewoon werkt en hun die dingen kunnen doen die ze willen is het goed. Heeft linux vaak last van vastlopers en andere storingen? Op mijn openSuse heb ik hier bijna nooit last van. Verder denk ik dat wanneer ze weten hoe ze met linux moeten werken, windows ook niet een groot probleem hoeft te zijn.\r\n\r\nOke ik ga dus beide distributies wel even downloaden en kijken welke het leukste en mooiste en makkelijkste is. \r\n\r\nThank you very muts.
Link naar reactie
Waar je nog op moet letten denk ik is dat je een distro kiest die beschikt over een volledige Nederlandse vertaling. De laatste keer dat ik keek was dit bij Ubuntu niet het geval.\n\nAnder iets waar je rekening mee moet houden is dat je je grootouders uitlegt dat ze niet zomaar een computerwinkel binnen moeten stappen en een programma kopen waarvan ze denken dat het leuk is. Computerwinkels verkopen nog altijd voornamelijk alleen Windows software...\n\nVoor de rest vind ik het een goede gedachte om voor Linux te kiezen omdat je grootouders toch \"vanaf nul\" met computers beginnen.
Link naar reactie
Tussendoor, misschien dat het een idee is om hun beiden eerst proberen uit te leggen wat de voor- en nadelen zijn, dus wat het verschil is tussen het installeren van een Windows of een Linux versie. Dus betrek hun in die beslissing ?\n[QUOTE=FooBar;485394]\n....dat je je grootouders uitlegt dat ze niet zomaar een computerwinkel binnen moeten stappen en een programma kopen waarvan ze denken dat het leuk is. Computerwinkels verkopen nog altijd voornamelijk alleen Windows software.[/QUOTE]\nDit soort problemen bijvoorbeeld....\n[QUOTE=FooBar;485394]Voor de rest vind ik het een goede gedachte om voor Linux te kiezen omdat je grootouders toch \"vanaf nul\" met computers beginnen.[/QUOTE]\nEn dat was ook mijn eerste gedachte, en heel toepasbaar wanneer het over de algemene toepassingen gaat zoals mail, foto\'s, en surfen.\n(Wat overigens niet wil zeggen dat ik vind dat Linux zoiets als heilig is t.o.v. Windows, maar het kosten / winst aspect daagt uit....)
Link naar reactie
[QUOTE=cx1213;485436]@foobar\r\nmaar met wine is dat toch geen probleem[/QUOTE]\r\n\r\nAkkoord, maar verwacht niet dat je grootouders zelfstandig iets onder Wine kunnen installeren. Onder Windows is het gewoon cd\'tje erin en een paar keer op Volgende klikken. Onder Wine is het toch allemaal iets omslachtiger.\r\n\r\nPlus wat Silverstarme schrijft.
Link naar reactie
Hou het toch op windows. \n\nMijn ouders. allebei in de 60, hadden tot een jaar geleden nog nooit achter een computer gezeten, dus toen ik een nieuwe laptop kocht, mijn oude kado gedaan. Geholpen met de beginselen van pc gebruik. Maar daarna hebben ze zelf boeken uit de bibliotheek gehaald en een PC cursus gevolgd voor bejaarden. Had er linux op gestaan was dat toch moeilijker geweest of helemaal niet gekund. Verder zien ze wel eens bij vrienden en bekenden wel eens handige programma\'s en trucs, en dat is altijd Windows, want niemand in hun vriendenkring draait linux.
Link naar reactie
[QUOTE=Silverstarme;485338]Hoe oud is de pc en hoeveel RAM heeft deze? De Ubuntu familie is een prima beginners distibutie, maar vereist minstens 384MB RAM, liefst 512MB, om lekker te kunnen draaien.\r\nMaak je geen zorgen over drivers, Ubuntu levert ze zelf, via de Linux kernel. Tevens door de populariteit van Ubuntu is het niet al te moeilijk om drivers te vinden voor hardware die Ubuntu niet standaard ondersteund.[/QUOTE]\r\n\r\n256 ram geheugen heb ik en daar draait ubuntu ook op wel niet zo snel maar het werkt
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...