Ga naar inhoud

partities wijzigen


Aanbevolen berichten

Hallo PC fanaten,\r\n\r\nIk ben nieuw op dit forum. Er zijn meer dingen aan en op de PC die ik niet snap dan wel begrijp. \r\nIk ben Hans en met pensioen. Ik heb gelijk maar een vraag.\r\n\r\nIk wil mijn HD die nu uit een C: en een D: partitie bestaat wijzigen.\r\n\r\nC: heeft 550 GB D: heeft 200 GB\r\nIk wil de ruimte beter verdelen. Beide partities zouden eigenlijk 375 GB moeten zijn.\r\n\r\nWie kan mij daarvoor een werkwijze geven.\r\n\r\nIk heb al iets geprobeerd. Ik heb de ruimte op D: toegewezen aan C:\r\nDaarna heb ik D: verwijderd. Vervolgens heb ik een Nieuwe D: aangemaakt. Maar,.......\r\nals ik D; een ruimte wil geven van 350 GB dan zegt [B][I][U]Vista Home Premium [/U][/I][/B]dat zoiets niet kan en dat de beschikbare ruimte maar 200 GB is (de oorspronkelijke grootte van die partitie).\r\n\r\nHeeeeeeelp.\r\n\r\nHans
Link naar reactie
Ik zou de verdeling eerder omdraaien: c-schijf van 150-200G, d-schijf de rest. Op c komt Windows met alle programmatuur en op d alle databestanden (foto\'s,mail,kortom alles wat je wilt bewaren). In geval van een crash van Windows kun je dan simpelweg de c-schijf formatteren en Windows opnieuw installeren zonder dat je bang hoeft te zijn voor verlies van je data. Dit beschermt je NIET tegen een crash van de harddisk zelf, aangezien alles op één en dezelfde fysieke schijf staat. Back-ups blijven dus nodig.
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;478227]Ik zou de verdeling eerder omdraaien: c-schijf van 150-200G, d-schijf de rest. Op c komt Windows met alle programmatuur en op d alle databestanden (foto\'s,mail,kortom alles wat je wilt bewaren). In geval van een crash van Windows kun je dan simpelweg de c-schijf formatteren en Windows opnieuw installeren zonder dat je bang hoeft te zijn voor verlies van je data. Dit beschermt je NIET tegen een crash van de harddisk zelf, aangezien alles op één en dezelfde fysieke schijf staat. Back-ups blijven dus nodig.[/QUOTE]\r\n\r\nLijkt mij een goed idee. Maar,.....hoe doe je dat dan?\r\n\r\nHans 63
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Met dat Easeus progje hoef je helemaal niets met een cd, zeker niet om er mee op te starten.:confused:\r\n\r\nMeestal is de D: een logisch station in een extended partitie en dan dien je die eerst te vergroten voordat je de D: kunt vergroten.\r\n\r\nWel eerst systeemherstel en hibernation uitzetten en rebooten en na de handelingen weer aanzetten anders heb je kans dat je de C: niet voldoende kunt verkleinen.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
@ Lange pier, je schrijft: [B]Wel eerst systeemherstel en hibernation uitzetten[/B] als ik dit doe, dan kan ik niets meer doen als er iets niet goed gaat, want mijn herstelpunten zijn dan weg.\nIk heb namelijk ook het probleem dat ik de C schijf niet kleiner kan maken als dat vist toelaat, ik 500GB en kan die maar na 283 GB verkleinen, ik had deze graag naar 100 GB.\nOp Internet is hierover veel te vinden, maar ik heb nog nergens de juiste oplossing gezien.\n \nGr. Jan
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...