Ga naar inhoud

Installeren xp pro op nieuwe partitie.


Aanbevolen berichten

Bij mij draait windows xp op dezelfde partitie als al mijn documenten, programma`s enzovoort. Dit wil ik graag veranderen omdat hij zo sloom wordt. \r\n\r\nIk wil windows xp dus op een aparte partitie zetten en dat hij daarop draait. \r\nDie partitie heb ik al geformatteerd en ruim voldoende ruimte gegeven.\r\n\r\nMijn algemene vraag is of ik dat straffeloos kan doen. Ik wil niet graag aan een nieuwe installatie beginnen als ik daardoor alles kwijt ben.\r\nZojuist begon ik aan de setup en bij de vraag \"welk type installatie wit u uitvoeren?\", koos ik \"nieuwe installatie (geavanceerd)\"\r\n\r\nDe toelichting daarbij luidt: Selecteer deze optie als u de huidige versie van Windows wilt vervangen of als u Windows op een apart station of partitie wilt installeren.\r\nEr staat ook de waarschuwing bij dat bestaande bestanden verloren kunnen gaan. Hiervan schrok ik terug en besloot raad in te winnen.\r\n\r\nIk ben bang dat ik niet de mogelijkheid krijg om de nieuwe vrije partitie te kiezen en dat hij misschien schoon installeert op de oude partitie waardoor ik meteen alles kwijt ben.\r\nIs deze vrees gegrond of krijg ik die mogelijkheid wel? Bedankt.
Link naar reactie
Ik vermoed dat de gegevens op de \'oude\' schijf wel blijven staan. Sowieso kan het nooit kwaad om, regelmatig, een backup te maken. Just in case...\n\nNog wel wat andere opmerkingen: zolang je besturingssysteem op de oude schijf staat, ben ik benieuwd hoe de pc zal opstarten.\nDe map \"windows\" verplaatsen/verwijderen zal tot (grote) problemen kunnen leiden. \nBedenk daarnaast dat, door het installeren van Windows op een andere partitie, je ook alle andere software opnieuw zult moeten installeren. Immers: de verwijzingen in het register (nieuw, dus schoon) kloppen niet meer.\n\nMogelijk zit ik er helemaal naast; dan zal ik dat wel teruglezen in de reacties.
Link naar reactie
Een veel betere optie is het, alle documenten te verplaatsen naar een andere schijf, dan wel partitie. Dat voorkomt een hoop installatiewerk en maakt XP lichter.\r\n\r\nMaak dan wel eerst een nieuwe map [B]Mijn documenten[/B] aan op de ander schijf of partie.\r\n\r\nVervolgens ga je naar het Startmenu en klik je met rechts op [B]Mijn documenten[/B], kiest [B]Eigenschappen[/B] en in het Eigenschappenvenster vindt je dan o.a. de knop [B]Verplaatsen[/B]. Klik daarop, kies dan de nieuwe map op de ander partitie/schijf.\r\n\r\nGa akkoord met alles wat Windows verder nog wil weten.\r\n\r\nNa het verplaatsen van de documenten adviseer ik Windows goed te defragmenteren.\r\n\r\nGa daarvoor het gratis [B]Iobit smart Defrag[/B] gebruiken.\r\n\r\n[url=http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html][B]Iobit Smart Defrag[/B][/url]\r\n\r\nGebruik eerst de optie[B] Deep Optimize[/B], na een herstart worden op deze manier systeembestanden, welke normaal niet gedefragmenteerd kunnen worden, alsnog gefragmenteerd en ontdaan van overtollige resten!\r\n\r\nDe normale defragmentatie zorgt ervoor, dat opstartbestanden en veel gebruikte Windows onderdelen naar de snellere gedeelten van de harddisk worden verplaatst. Hierdoor ontstaat snelheidswinst.\r\nZeker de eerste keer zaldit proces tijd vergen!\r\n\r\nN.B.: regelmatig defragmenteren zal daardoor steeds sneller gaan!
Link naar reactie
Met uw welkome adviezen in het achterhoofd, ben ik als volgt te werk gegaan: de schijf heb ik helemaal gedefragmenteerd en daarna zonder probleem Windows op de nieuwe partitie geinstalleerd (als je kiest voor geavanceerd wordt je idd wel gevraagd op welke partitie je dat wilt doen) \r\nHandmatig heb ik windows verwijderd van de oude partitie en vervolgens registry mechanic uitgevoerd. Het (voorlopige) resultaat is dat alle documenten behouden zijn gebleven en ik nu een véél snellere computer heb met relatief weinig werk. \r\nHet is natuurlijk nog wat vroeg om de conclusie te trekken dat je helemaal niet eerst hoeft te backuppen voorafgaande aan een schone installatie, maar voorlopig ben ik zeer tevreden met het resultaat van mijn werkwijze. Hartelijk dank voor uw meedenken.\r\n\r\nmet vrindelijke groet, Wieke
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...