Ga naar inhoud

Overzetten van programma's naar andere HD


Aanbevolen berichten

Ik wil een nieuwe HD gaan inbouwen. De 160 GB wordt vervangen door den 750 GB.\nOp dit moment bestaat de 160 GB schijf uit 11 partities, er hangt ook nog een 500 GB in mijn systeem die voorzien is van 5 partities.\n \nDe reden voor dat aantal partities ga ik niet uitleggen, dat is een bewuste keuze geweest.\n \nMaar nu wilde ik graag die eerste (nieuwe) schijf verkleinen, dus geen 11 partities meer maar terug naar 9. Dat betekent 2 minder.\n \nEchter op een aantal hoger liggende partities (en dus driveletters) staan programma\'s geinstalleerd die, zoals gebruikelijk, ook in de registry als zodanig daar zijn opgeslagen.\n \nIs er een methode (evt. een programma die dat kan) om de geinstalleerde software van partitie te laten wijzigen, waarbij ze blijven werken op de nieuwe partitie, dus in de registry ook de benodigde gegevens mee omgezet worden?\n \nHet maakt me niet zoveel uit hoe, als het maar eenvoudig kan of met software, er zijn twee mogelijkheden.\n1.) Ik hang de nieuwe schijf als eerste, zet daar een verse XP installatie op en ga dan programma\'s moven vanaf de oude primaire hd die ik dan als tweede hang.\n \n2.) Ik laat de oude schijf hangen, hang de nieuwe schijf als tweede en move de programma\'s naar aan te maken partities op de nieuwe schijf.\n \nMethode 1 lijkt me handiger/fijner, alleen wist ik dus graag of er iets bestond waarmee je dit eenvoudig kunt doen. Hoeft geen gratis software te zijn.
Link naar reactie
Schijfletters zijn behalve c: vrij aan te passen in xp, dus dat hoeft niet zo\'n probleem te zijn. Ik zou de 160GB schijf in zijn geheel klonen naar de 750. Dan de 160 eerst even als backup houden (loskoppelen?), en de 750 indelen zoals je wilt. Er bestaat leuke gratis software voor, bijvoorbeeld: [url]http://www.partition-tool.com/download.htm[/url]
Link naar reactie
Ik weet dat de schijfletters vrij aan te passen zijn maar ik heb nu eenmaal een bepaalde tic waarbij ik alles graag zo originele mogelijk wil houden.\nVoor mij persoonlijk is dus het aanpassen van de driveletters geen optie, dat wil ik graag houden zoals het is.\n \nHet clonen en gewoon copieeren met drivecopy of ghost etc. dat ken ik wel, maar dan neem je alle partities mee en da\'s niet de bedoeling, ik wil programma\'s verplaatsen geen partities, maar toch bedankt voor het meedenken alvast!(Y)
Link naar reactie
Je hoeft helemaal geen hele partities te clonen, kan ook gewoon met alle bestanden en de aangeboden oplossing werkt gewoon.\r\n\r\n\r\nZelf gooi ik beide schijven in een andere PC erbij, deel de nieuwe schijf in, kopieër het OS van de oude naar de nieuwe schijf, maak die partitie aktief, zet hem in de PC waarvoor hij bedoeld is en voila, draaien.\r\n\r\nMaar je, waarom makkelijk als het moeilijk kan.
Link naar reactie
[quote]Je hoeft helemaal geen hele partities te clonen, kan ook gewoon met alle bestanden en de aangeboden oplossing werkt gewoon.[/quote]\nDe aangeboden oplossing was het clonen van partities, staat er ook bij:\n[quote=couch_potato] Ik zou de 160GB schijf in zijn geheel klonen naar de 750.[/quote]\nEn dat is dus niet de bedoeling en ik wil niet met driveletters gaan klooien.\n \n[quote=Lange Pier]kan ook gewoon met alle bestanden[/quote]\nHoe dan? Je moet immers als je een programma verplaatst toch ook de verwijzingen in de registry mee wijzigen? Anders heb je een bijv. programma wat eerst in \"F:\\program files\" stond nu op de D schijf staan, terwijl de verwijzing in de registry nog altijd naar \"F:\\program files\" verwijst.\n \nDe door jouw beschreven methode kan ik ook met de huidige pc doen, heb ik niet eens een tweede pc voor nodig. Maar dat kopieert ook alleen bestanden en brengt geen wijzigingen in de registry aan.\n \nDe tweede hd blijft volledig hetzelfde. Maar op mijn nieuwe hd wil ik minder partities hebben en daardoor moeten programma\'s verplaatst worden. Aangezien daardoor de driveletters van de tweede hd ook lager uit komen te vallen, zal het v.w.b. daarop geinstalleerde programma\'s ook moeten gebeuren.\n \nNu kan ik wel het OS copieëren, geen probleem, maar bij het copiëren van programma\'s van de andere partities naar een nieuwe partitie worden niet automatisch in de registry gewijzigd en daar gaat het me om.\n \n[quote]Maar je, waarom makkelijk als het moeilijk kan.[/quote]\nKlopt, maar da\'s mijn keuze. Ik wil gewoon niet met driveletters gaan klooien en wil dat standaard gebruiken. Dan heb je niet op hd1 de C, F en G staan en op de hd2 de D, E en I drive. Ziet er ook niet uit. En in dat geval ben ik een rare en houdt ik mer van origineel en esthetisch in orde dan van gemakkelijk.
Link naar reactie
Je kunt de partitie waarop je programma\'s staan (in jouw geval F: ) toch gewoon de driveletter laten houden die hij heeft? Dan blijven de registerverwijzingen kloppen. Ik heb bijv. ooit alle games op X: geïnstalleerd, bij de wisseling van harddisk van 250G naar 1T heb ik met Ghost de gehele schijf gecloned en de partities aangepast naar de gewenste grootte. Je kunt ook partities verwijderen en/of samenvoegen. Je krijgt dan bijv. als schijfletters A:,C:,D:, G:,K:,X:, en Z: (in mijn geval de DVD-brander).G: en K: zijn later toegevoegd.
Link naar reactie
De F was in mijn geval een voorbeeld. Ik heb 11 partities op die ene schijf, dus van C t/m M. Dan nog de tweede schijf met N t/m R.\nIk wil er 9 van gaan maken op HD1 dus nog maar van C t/m K.\n \nMisschien dat ik niet goed begrijp wat je bedoeld, dat kan ook. Maar in mijn geval vervalt dus de L en de M drive of liever gezegd die wordt gemoved.\nNu kan ik wel de programma\'s naar diezelfde driveletters gaan zetten, dan blijft dat hetzelfde dat klopt, maar dan kom ik op het einde toch tekort.\n \nZoals ik al aangaf wil ik geen driveletters aanpassen behalve voor removable media dan.\nC t/m K wil ik zo houden, de 500 gig krijgt dan L t/m P dus daar moet ook e.e.a. verschuiven in de registry.\nUiteindelijk komt Q en R dan vrij en mijn schrijver heb ik op S. En de programma\'s die op Q en R staan zullen dus op andere partities moeten komen. En dat gaat neit zomaar, daarvoor moet e.e.a. ook in de registry worden aangepast en daar zoek ik dus een programma voor.\n \nZoiets is de bedoeling.
Link naar reactie
Oke even opnieuw, misschien dat ik niet begrijp wat je bedoeld, dat kan ook of er is iets anders.\nAllereerst moet duideiljk zijn dat ik -geen- driveletters wil gaan wijzigen alleen om programma\'s passend te krijgen. Ze moeten elkaar gewoon blijven opvolgen.\n \nHD1: 11 partities zijnde C t/m M\nHD2: 5 partities zijnde N t/m R\n \nHD1: Gaat worden partities C t/m K (dus 2 minder).\nHD2: Doordat L en M wegvallen op HD1, verschuift de benaming van de driveletters alhier weer naar boven zodat ze elkaar netjes opvolgen. Dus op HD2 wordt het nu L t/m P.\n \nQ en R vervallen. De programma\'s die nu op Q en R staan, wil ik naar een van de andere partities verplaatsen omdat straks Q en R niet meer bestaan.\nEchter je kunt niet zomaar programma\'s verplaatsen die geinstalleerd zijn, dan werken ze niet meer omdat de registry ook instellingen en verwijzingen daar naar heeft.\nHet heeft dus alleen betrekking op de programma\'s op de Q en de R drive.\n \nDriveletters Q en R wil ik ook niet behouden. Ik kom driveletters te kort nu namelijk. Daarom dat ik die twee wil verwijderen echt.\nDan heb ik weer genoeg voor de usb schijven, de usb stick en de kaartlezer die er ook al of 5 voor zijn rekening neemt.
Link naar reactie
In XP wijzigen ze niet vanzelf meer dat klopt. In XP komt bij het aanmaken van de partitie de mogelijkheid om de schijfletter aan te geven. Zo blijf ik dat ook wel doen. Maar wel in logische volgorde zoals vroeger bij DOS.:)\nHet is mooi als er software bestaat die de cardreader alleen een driveletter bestaat als er iets in zit, maar ik maak liever gebruik van het standaard windows gebeuren wat dat betreft.\nEr schijnt een windows migration tool te zijn maar daar kom ik geen wijs uit. Helaas werkt het overzetten van programma\'s en instellingen in windows alleen als je dingen wilt overzetten naar een andere pc en niet naar dezelfde.\nEr bestaat wel software voor iets als Aloha Bob Relocater maar dat lijkt me ook niet je van het.\n \nIk denk dus dat ik maar een lijstje ga maken van software die overblijft en die dan ga uninstalleren en nieuw installeren op de nieuwe partitie, zo gek veel zal het niet zijn.\n \nHet verbaast me in elk geval ten zeerste dat er in deze moderne tijd met een techniek waarbij eigenlijk alles kan niet eens een eenvoudig lijstje met programma\'s is die gewoon software kan verplaatsen van partitie waarbij de registry mee aangepast wordt.
Link naar reactie
Nou genoeg.... ik zie er tot nu toe nog maar 2, die wat ik noemde (Aloha relocator) en de app_mover wat je net aangaf.;)\n \nDe wizard bestanden en instellingen overzetten had ik zelf namelijk ook al genoemd en is voor dat doeleinde niet geschikt. Want die zet niet alles over wat gewenst is en je kunt geen keuzes maken.\n \nDe app_mover echter wel, dus die ga ik eens testen, bedankt! (Y)
Link naar reactie
Die app_mover waarschuwt wel om hem niet te gebruiken bij ingewikkelde danwel zeer uitgebreide programma\'s zoals bijv. MS Office. Zag er wel leuk uit. Heb hem nog niet gebruikt maar gaat misschien voor 1 programma\'tje wel nog komen.\n \nEigenlijk is uiteindelijk toch de methode van Couch_potato toegepast omdat ik dat drivecopy of diskcopy of zoiets wat ik vroeger gebruikte, niet meer terug kon vinden helaas.\n \nDus nu gewoon met Partitie Expert de partities gecopieerd naar de nieuwe schijf. Daarna de C en de D (opstart en windows partities) van driveletter verandert zodat C en D nu op de nieuwe HD kwamen, dat deed Partitie Expert ook netjes met 2x booten.\n \nAls laatste was het alleen nog maar een kwestie van een paar partities op de oude schijf weghalen die ik al overgezet had (met alleen data) en op de nieuwe schijf weer netjes de driveletters aanmaken en achter elkaar zetten.\nReboot en klaar is kees.\n \nIk kwam er ook nog achter dat ik een verkeerde schijf uit de pc had genomen. Hier heten ze altijd naar hun grootte bijv. 160GIG-C en zo verder. Die 160 had ik eens vervangen maar schijnbaar vergeten de naam te wijzigen. Dus na het formatteren kwam ik er zo achter dat het een 250 gig schijf bleek te zijn. Die gaat nu apart als 1 partitie gebruikt worden om al mijn games op te zetten.\nAls daar iets mee mis gaat is er niets verloren.:)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...