Ga naar inhoud

Linux verwijderen en Windows bootloader herstellen.


Aanbevolen berichten

Hallo, ik wil graag jullie advies over het volgende.\r\n\r\nIk heb in mijn laptop 2 schijven zitten, 1x 320GB en 1x 250 GB. De 320 GB is ingedeeld in 2 windows partities, de C:/ en een extra D:/.\r\n\r\nDe 250 GB is ingedeeld in twee gelijke helften, een ervan is windows, en is mijn E:/ schijf. De andere helft is een linux partitie en bevat een volledige ubuntu 8.10 installatie.\r\n\r\nOmdat ik een andere PC ben gaan draaien met Ubuntu, heb ik deze niet meer nodig in mijn dualboot, deze vreet immers alleen maar schijfruimte.\r\n\r\nOm mijn computer op te starten maak ik gebruik van de (welbekende) GRUB bootloader.\r\n\r\nNu is mijn vraag: hoe kan ik op een veilige manier de linux partitie verwijderen en de oorspronkelijke Windows bootloader weer herstellen? Ik heb al enkele dingen gevonden op internet, maar ik weet niet hoe betrouwbaar deze zijn. \r\n\r\nOverigens maak ik gebruik van Windows Vista en ben ik niet in het bezit van een Vista installatieschijf. Ik heb slechts 2 herstelDVD\'s waar geen recovery console mee ingebakken zit.\r\n\r\nMijn plan van aanpak was het volgende:\r\n\r\n[LIST=1]\r\n[*]Via een Vista installatieschijf de MBR herstellen in een reparatieconsole met fixmbr of fixboot. GRUB moet dan verwijderd zijn?\r\n[*]Via schijfbeheer in Windows de linuxpartitie verwijderen.\r\n[*]Via schijfbeheer in Windows de leeggekomen ruimte formatteren.\r\n[/LIST]\r\n\r\nGraag jullie mening hierover. \r\n\r\nAlvast bedankt, NeeChee.
Link naar reactie
Eerst de Windows bootloader herstellen voordat je je linux installatie weggooit, of je zit met het probleem da je pc niet meer opstart. Dat kan met fixmbr met de Windows Vista DVD. Vervolgens kun je gewoon de Linux partitie formateren naar een bestandsysteem naar keuze.\r\nAls je geen Windows DVD hebt, kun je hem altijd lenen van vriend/familie.
Link naar reactie
Het is intussen gelukt, ik heb de Vista recovery CD gedownload en gebrand. Deze werkt perfect! Aanradertje! Ik heb via de reparatie command prompt de MBR hersteld (Bootrec.exe /fixboot en Bootrec.exe /fixmbr) en daarna in schijfbeheer de linuxpartitie gewist en geformatteerd.\r\n\r\nVista recovery CD (120MB, ISO) [url]http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...