Ga naar inhoud

Linux verwijderen van netbook


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Goeiedag,\r\n\r\nik heb van de week een hp mininote 2133 gekocht en daar zit linux op.\r\n\r\nIk zou nou graag linux willen verwijderen en windows xp erop zetten. Windows heb ik hier liggen en ik heb ook een externe dvd drive gekocht.\r\n\r\nIk zou graag uitleg krijgen in stappen hoe ik nou linux helemaal kan verwijderen en zodat ik vervolgens windows erop kan instaleren.\r\n\r\nIk hoop op reactie\'s\r\n\r\nGroeten Jeffrey
Link naar reactie
Vanuit linux kun je de windows setup inderdaad niet starten. De setup moet namelijk gestart worden tijdens het opstarten; in plaats vanaf de harde schijf te starten moet je dus vanaf de cd starten. Mogelijk moet je in het BIOS aangeven dat je vanaf cd wilt starten of moet je tijdens het starten op een bepaalde toets drukken. Welke toetsen dit zijn (bios en/of vanaf cd starten) wordt over het algemeen aan het begin van het opstarten van de computer weergegeven.
Link naar reactie
Oke bedankt, zoiets dacht ik ook wel ja.\r\nAls de laptop begint met opstarten kan je deze toetsen drukken\r\nf9 Boot device menu\r\nf10 Rom based setup\r\nf12 Netbook\r\n\r\nEn anders iets over BIOS? hoe kan ik dat aangeven dan?\r\n\r\nJa sorry hoor, als ik dom lijk maar met dit soort dingen heb ik geen ervaring en begrijp geen bal van linux
Link naar reactie
F9 is goed; dat heb je namelijk nodig. Zorg ervoor dat de XP cd in de drive zit voordat je opstart; mogelijk moet je dus een keer herstarten. Zorg er verder voor dat geen andere usb-apparaten zijn aangesloten.\r\n\r\nZodra de netbook start, hou F9 ingedrukt totdat er een of ander keuzemenu verschijnt. In dat keuzemenu moet je vervolgens voor USB kunnen kiezen. Mogelijk herkent de computer een externe cd drive en geeft \'ie het niet als usb maar als cd drive weer; in dat geval kies je dus daarvoor.\r\n\r\nZodra je de keuze hebt bevestigd, zal het installatieprogramma van XP laden. Vanaf dan is het voornamelijk nog een kwestie van goed lezen en doen wat er gevraagd wordt.
Link naar reactie
bedankt voor de reacties het is al gelukt.\r\nBij f10 kan je als optie doen om alles laten starten vanuit usb cd-dvd drive, en zo is het gelukt.\r\n\r\nAlleen nu heb ik windows xp of schijf f ofzo geinstalleerd, en staat linux nog wel op schijf C.\r\nHoe verwijder ik nou linux helemaal, zodat dat helemaal weg is.
Link naar reactie
Dat had je bij installatie gelijk moeten doen.\n\nJe had alle partities moeten verwijderen en een nieuwe (NTFS) partitie voor windows moeten aanmaken.\n\nAls je nog niet heel veel veranderd hebt kun je het beste even opnieuw installeren en dit direct goed doen. Als je daar geen zin in hebt kun je een programma als partition magic gebruiken om de linux partities te verwijderen en de windows partitie te vergroten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...