Ga naar inhoud

Optellen met Access


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Beste mensen,\r\n\r\nIk probeer een basis kassasysteem te maken. Ik kom nu op dit probleem:\r\nIk heb een tabel producten, en een tabel factuur (voor het maken van een factuur)\r\nIk heb in de tabel factuur 10 velden waar je allemaal producten kan plaatsen.\r\nook heb ik een veld totaalprijs.\r\nIk wil nu dat er in totaalprijs de prijs van de 10 producten bij elkaar opgeteld staan.\r\nMaar ik weet niet hoe dat werkt.\r\nMet een query lukt het ook niet....\r\n\r\nGroet,\r\njellewouters
Link naar reactie
hmm, het lijkt me een beetje een rare structuur. Ik zou het anders oplossen\n \nstructuur van tabel factuur:\n \n1. factid (nummerieke waarde) het id van de factuur\n2. prodid (nummerieke waarde) het id van het product\n3. aantal (nummerieke waarde) het aantal gekochte\n \nje legt een relatie aan tussen de index van tabel; producten en productid in tabel factuur\nje zorgt dat factid en prodid samen de sleutel zijn.\n \nWat je nu hebt id dat voor je elk factuur een ander factid hebt. Per factuur heb je meerdere producten gekocht, stel je koopt 3 keer product a, en 2 keer product b, in een ander factuur koop je 5 keer a en 2 keer c dan krijg je in de tabel dit:\n[code]\nfactid prodid aantal\n1 1 3\n1 2 2\n2 1 5\n2 3 2\n[/code]\n \nde prodid verwijst naar de tabel producten met daarin de prijs van het product.\n \nnu kan je met behulp van een query al deze aantallen vinden en vermedigdvuldigen met de prijs van elk product, en vervolgens al deze waarden bij elkaar optellen om een totaalbedrag van een factuur te laten zien
Link naar reactie
met deze query moet t lukkten:\n[code]\nSELECT factuur.factid, Sum(aantal*prijs) AS totaal\nFROM factuur, producten\nWHERE (((factuur.prodid)=[id]))\nGROUP BY factuur.factid;\n[/code]\n \nkan je invullen door eerst een query aan te maken in acces, dan linksboven in het scherm onder bestand op het pijltje drukken bij die knop, vervolgens sql selecteren, deze code invuillen en op opslaan klikken
Link naar reactie
Hoi,\r\n\r\nIk heb het systeem nog eens bekeken en deze query klopt niet.\r\nHij doet het maar met 1 product. Waarneer ik nog een keer een 2de product invoer, dan word deze er niet meer bij opgeteld. Weet iemand waarom niet?\r\n\r\nMVG,\r\nJelle Wouters\r\n\r\n[edit] Probleem opgelost, had met een niet werkend formulier te maken. [/edit]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...