Ga naar inhoud

SATA II HD verdwijnt plotseling?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Sinds een paar dagen heb ik het volgende probleem.\r\nIk speel het spel Euro Truck Simulator, best leuk, als ik echter uit het spel kom blijkt dat mijn tweede HD is verdwenen.\r\nDit is wat er in het logboek staat:\r\n[code]Het apparaat WDC WD5000AAKS-00TMA0 (IDE\\DiskWDC_WD5000AAKS-00TMA0___________________12.01C01\\5&22652cbd&0&0.0.0) is uit het systeem verdwenen zonder dat de verwijdering is voorbereid.[/code]\r\nVervelend, want hierop draait bijv. ook Grabit en ook de swapfile van mijn windows.\r\n\r\nDe fout wordt aangegeven als komende van de PlugPlayManager.\r\nDaarna komen er nog een aantal meldingen van FtDisk met de volgende inhoud:\r\n[code]Het legen van gegevens naar het transactielogboek is mislukt. De gegevens kunnen beschadigd raken.[/code]\r\n\r\nDan nog eentje van Application Popup:\r\n[code]Toepassingspop-up: Windows - Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt : Kan niet alle gegevens voor bestand \\Device\\HarddiskVolume13\\$Mft opslaan. De gegevens zijn verloren gegaan. Deze fout kan zijn veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbinding. Probeer het bestand ergens anders op te slaan. [/code]\r\n\r\nEn nog eentje van ntfs met soortgelijke strekking als de hier reeds genoemden.\r\nHeeft natuurlijk allemaal met elkaar te maken. Na een reboot is de HD er ook weer gewoon en alles werkt prima.\r\nMaar wat ik me nu afvraag is hoe het nu kan dat die complete HD opeens gewoon verdwijnt, je ziet hem niet meer in de verkenner, niet meer in schijfbeheer en OOK niet meer in het apparatenbeheer!\r\nGewoon compleet verdwenen. Vaag toch?
Link naar reactie
Hoe lang heb je dat spel, Euro Truck Simulator, er al op staan? Begonnen de problemen na die installatie? Het kan zijn dat dmv het installeren van dit spel een systeem bestand beschadigd is of een andere onverwachte fout is opgetreden. \r\n\r\nMisschien helpt het zoeken in de logboeken van je pc ook wel, als je een foutmelding terugkijkt zie je altijd waardoor de fout veroorzaakt is, alsmede de locatie van dit bestand. Misschien kan dat je helpen de oorzaak te achterhalen.
Link naar reactie
Dat spel staat er nog niet zo gek lang op. Het probleem heb ik al ooit eerder meegemaakt voordat het spel geinstalleerd was.\r\nEen systeembestand beschadigen zou kunnen, maar gezien mijn configuratie is dat vrij moeilijk. Windows staat op mijn D schijf, de swapfile op de R (ja ik heb 2 hd\'s met veel partities) en games staan hoofdzakelijk op de E en F partities geinstalleerd.\r\nAlleen savegames en bepaalde settingsfiles komen op die manier soms nog in de Mijn Documenten ergens terecht.\r\n\r\nDe allereerste keer was op 16-7 dit jaar, geen aanleiding met de volgende melding een tiental keren in het logboek:\r\n\"Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \\Device\\Harddisk3\\D.\"\r\nHelaas zonder vermelding van welk stuurprogramma die fout gevonden heeft. Dat was met de melding \"disk\". Daarna is er heel lang niets geweest tot 19 augustus toen een tiental keren de melding van de ATImtag weer eens kwam (normaliter met regelmaat 2x, nu echt 10x), maar daarin is alleen te vinden \"CRT invalid display type\" waarvan ik begrepen heb dat die melding geen kwaad kan en niets te zeggen heeft.\r\n\r\nDe eerste keer dat er weer iets van de HD terug komt is 23 augustus met de melding ATAPI en als ik die open staat er het volgende:\r\nHet apparaat \\Device\\Ide\\IdePort2 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.\r\nDat moet iets zijn van de dvdspeler want die hangt op de tweede ide poort.\r\n\r\nNu heb ik wel verstand van pc\'s en die atimtag komt wel heel erg vaak voor. Dat met het wegvallen van de HD eigenlijk niet meer tot nu pas weer.\r\nHeel vaag allemaal.
Link naar reactie
[quote=Riky]Harddisk3\\D lees ik hier. Bedoelt ie daar je 3e HDD, ofwel je D schijf mee? In dat geval weet je wel welk stuurprogramma niet goed functioneerd.[/quote]\r\nDat is mijn D schijf, de Sata II inderdaad, maar ik begrijp hier niet uit welk stuurprogramma het dan zou zijn want dat staat er niet bij, toch?\r\nHet spel draait in zijn totaal vanaf hd, de dvdschrijver heeft met het spel dus niets te maken. Gisteravond ook gespeeld, wel van tevoren even een herstart gedaan en deze keer zonder problemen.\r\nIk vermoed dat de foutmelding van de dvdspeler af komt van de dag toen ik ben gaan testen wat er allemaal op dvd\'s stond, er waren toen een paar dvd\'s bij die stuk waren en die hij niet wilde lezen.\r\n\r\n@Lange Pier: Kan ik eens proberen, maar zo op zich zijn er nooit problemen. Ook niet in de logboeken, bij een kabel die niet lekker is zou je toch vaker/meer problemen verwachten, niet?\r\n\r\nDe huidige satakabel is overigens ook \"nieuw\". Heb ik samen met de HDD gekocht verleden jaar juli want ik had nog geen sata kabels toen.\r\nMaar ik ga het toch eens proberen want begin dit jaar vond er een vreemde crash plaats en daarbij was ook die Sata II schijf de oorzaak en daarvan waren toen ook de nodige gegevens weg. Dus of er klopt toch ergens iets niet met die HDD of misschien is die kabel toch niet zo lekker als gedacht. Of misschien geen juiste instelling in de bios?\r\n\r\nZou het overigens ook een warmte probleem kunnen zijn? Ik zag namelijk dat het weer eens hoog tijd wordt de boel grondig zuiver te maken want het stof heeft zich weer opgestapeld.\r\nAlleen is het dan raar dat alleen de Sata raar gaat doen.
Link naar reactie
Is het dat ik schreef dat het een Sata II was dat je 3 gb/s schrijft?\r\nEuh... nu weet ik wel het nodige van pc\'s maar waar kan ik zien wat voor soort controller het is? Ik heb 4 sata aansluitingen op mijn moederbord.\r\nVolgens mij zijn alle 4 de aansluitingen voor zowel Sata I alsook II geschikt. Mijn moederbord is een Asus P5P800.\r\n\r\nNieuwe kabels kunnen inderdaad ook problemen geven daarom zal ik hem voor de zekerheid toch eens vervangen.
Link naar reactie
Nee het model klopt en het is ook een socket 775. Maar je hebt gelijk. Het vorige mainboard, ook een P5P800 of P5B maar met nog iets er achter had er wel 4. Die heb ik moeten wegdoen en dit mainboard nemen omdat het vorige stuk was.\r\nNaar jouw informatie ondersteunt de 865 chipset dus geen 1,5 gb/s. Dan begrijp ik nu ook waarom die Sata II van mij niet veel sneller is dan mijn 160 gig IDE HD.\r\nMaar moet ik nu nog iets instellen dan? Want als het mainboard toch geen 3 gb/s ondersteunt zal ik dat ook nergens kunnen switchen, toch?\r\n\r\nWe zag ik in een van de nieuwe biossen een fix voor \"sata drives sometimes not detected\".\r\nDus ook maar eens een bios upgrade doen dan.
Link naar reactie
Ik zou dat idd eerst maar eens gaan proberen Black Tiger,\r\n\r\nMocht later blijken dat het nog aan het stuurprogramma ligt (denk als ik dit lees overigens niet dat dat het geval is, maar dan weet je het iig te vinden) Het staat onder Apparaat beheer => Schijfstations. Wanneer je op het plusje klikt zie je daar alle schijven staan die op je pc aangesloten zijn. Je komt bij het stuurprogramma door er met rechts op te klikken, te kiezen voor \'Eigenschappen\' en naar het tabblad \'Stuurprogramma\' te gaan. \r\n\r\nKlik aldaar op \'Stuurprogrammagegevens\' en voilà, je ziet de systeem bestanden vanzelf in het lijstje staan ;-). Op die locatie kan je ook meteen stuurprogramma\'s updaten. Dit princiepe geld voor al je geïnstalleerde hardware.
Link naar reactie
LoL.:mrgreen:\r\n\r\nDa\'s het gewone ide stuurprogramma, van windows zelf, ik dacht al eerst dat er iets anders bedoeld werd maar oke, toch bedankt voor de hulp.\r\n\r\n@Lange Pier: Hmmz... als het zich weer voor doet ga ik hem toch maar eens uitbouwen dan, ik heb daar nog niet naar gekeken en van de zijkant af kan ik het niet zien.\r\nNet even de pc schoongemaakt, wilde daarna weer de Sata niet herkennen. Bios update gedaan, herstart en hups daar was de sata weer, dus hopelijk is het hiermee opgelost.:)\r\n\r\nAlvast bedankt weer zover Riky en Lange Pier, mocht het probleem zich weer voor doen zal ik er nog eens op terug komen, echter nadat ik dan die jumpersettings bekeken heb.
Link naar reactie
Nee ik bedoelde geen ander stuurprogramma. Jij schreef aan de hand van de foutmelding dat dus \"dat stuurprogramma\" het probleem kon veroorzaken en toen snapte ik eventjes niet welk stuurprogramma omdat er geen vermeld stond. Ik begreep dus niet dat je het ide stuurprogramma bedoelde.\r\nDus dat was ergens een misverstandje, kan gebeuren.;)\r\n\r\nDit weekend zet ik de pc wel weer eens flink aan het werk, dan komen eventuele volgende fouten ook wel weer snel boven, nogmaals dank!
Link naar reactie
Ik weet nog niet wat het is maar het probleem is niet over, schijnbaar doet de gewone IDE drive ook mee.\r\nDit haal ik nu na elke start/herstart uit de logboeken:\r\n[quote]Er is een fout ontdekt op apparaat \\Device\\Harddisk1\\D tijdens een wisselbestandsbewerking.[/quote]\r\nDie melding staat 3 of 4 keer onder elkaar.\r\n\r\nEn dan nog onderstaande melding, die pas vanaf de bios upgrade ontstaan is:\r\n[quote]Het stuurprogramma heeft geconstateerd dat apparaat \\Device\\Ide\\IdePort2 oude of verouderde firmware heeft. Dit kan de prestaties verminderen.[/quote]\r\nIk denk dat het hier om de dvdschrijver gaat die op de tweede IDE controller hangt.\r\nOp de normale manier stuurprogramma vernieuwen geeft echter aan dat alles up2date is. De firmware blijf ik vanaf want dat is aangepaste firmware en die draait al jaren perfekt.\r\n\r\nDe HD valt momenteel niet (meer) uit, maar ik maak me wel zorgen over deze meldingen. Het wisselbestand stond eerst op de N drive die onderdeel is van de Sata II. Op dit moment staat er alleen nog een wisselbestand op de D drive (IDE drive op de primary controller).
Link naar reactie
Ja iedereen heeft dat als het goed is als je met beiden werkt.\r\nVoor zover ik kan zien werken die beiden naar behoren, althans bij het apparatenbeheer staat \"dit apparaat werkt correct\" en op alle controllers heb ik geprobeerd het stuurprogramma te updaten maar dat lukte niet, kreeg de melding dat ik al van het nieuwste voorzien was.\r\n\r\nWel zou ik nog kunnen kijken op de site van Asus of die nog nieuwere drivers hebben.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...