Ga naar inhoud

foto's overbelicht


Aanbevolen berichten

Ik heb sindskort een nieuwe camera, afkomstig uit china. Dit is een Ricoh Caplio R4.\r\nHeeft iemand van jullie verstand van deze camera?\r\n\r\nIk maak vaak foto\'s bij feesten e.d. als ik dan een foto van iemand maak is deze altijd erg overbelicht, net of de flits gewoon te fel is ofzo.\r\n\r\nKlik hieronder op de link voor een voorbeeld\r\n[url]http://i3.photobucket.com/albums/y71/de_beuk/testfoto.jpg[/url]\r\n\r\nAls ik dan mijn vinger een klein beetje voor de flits hou wordt het al wel beter, maarja dan heb je een donkere hoek in je foto.\r\n\r\nMijn vraag is, heeft iemand verstand van deze camera, en wie weet hoe je de instellingen anders kunt instellen, zodat de foto\'s niet overbelicht zijn. ik kan het niet voor elkaar krijgen.\r\n\r\nalvast bedankt!
Link naar reactie
Ziet er een beetje naar uit dat die camera defect is, want hij zou dit automatisch moeten instellen. Tenminste, als jij hem op automatische flits gezet hebt...\n\nDe manual, mocht je die niet hebben:\n[url]http://www.ricoh.com/r_dc/support/manual/r4.html[/url]\n\nEr zijn drie plaatsen waar je kan kijken:\n\nPagina 80 voor belichtingscompensatie (\"NEUTRAAL\", of om te proberen \"-2\")\nPagina 37, hoe de flits te gebruiken (zet die op \"AUTO\", niet op \"ON\")\nPagina 83, verander de ISO instelling (AUTO, of om voor flits te proberen zo laag mogelijk, 64)
Link naar reactie
Gebeurt wel vaker dat dichtbij geflitste foto\'s erg licht worden.\nDe flitser is natuurlijk niet verstelbaar ,maar je kunt proberen een stukje wit papier voor de flitser te houden om het totale licht wat te dempen . Dat doen de prof\'s ook .(alleen hebben die dan speciale kappen op de flitser)\nOok kun je met een stukje wit karton of plastic schuin voor de flitser het licht naar het plafond kaatsen ,zodat je indirecte belichting krijgt .(doen de prof\'s ook ,maar die kunnen de flitser kantelen)
Link naar reactie
Volgens de manual moet de flits vanaf 20 cm werken...\nEn op de voorbeeldfoto is de afstand een stuk groter.\n\nDe onderkant van de muur op de achtergrond is zelfs overbelicht.\nOp zo\'n twee meter afstand ziet op die foto de belichting er pas redelijk uit.\nEn omdat de maximale flitsafstand van dat ding 1,8 tot 2,4 meter is, lijkt het alsof het [I]afbreken[/I] van de flits (verkorten van de flitsduur naarmate meer licht terugkomt) niet plaatsvind, en de volle flits afgevuurd wordt.\n\nHopelijk dat de flits-instelling op \"ON\" staat i.p.v. \"AUTO\", want dan krijg je hetzelfde effect. Op ON geeft dat ding je de volle laag.\n\nTrouwens, de rede dat dit soort [I]dichtbij potretten[/I] bij een goedwerkende camera+flits snel overbelicht raken, is omdat ongeveer de helft (vaak meer) van het beeld gevuld is met veraf-liggende achtergrond, en de camera kan niet meer doen dan het gemiddelde uitrekenen. En dat is een te donkere achtergrond + een te lichte voorgrond.\n\nAls het onderwerp direkt tegen een gemiddelde muur staat (als achtergrond) dan heb je er geen- of weinig last van.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...