Ga naar inhoud

Dvd kopieren lukt niet vanwege etiket?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Het lukt mij niet om de inhoud van sommige zelfgebrande dvd\'s (met Pinnacle Studio 9) te kopieren naar een andere schijf (bv een externe harde schijf). Op een of andere manier zet hij het kopieren niet tot het eind door en blijft hij maar proberen en hangen.\r\n\r\nHet gekke is dat de dvd wel op een gewone dvd speler is af te spelen.\r\n\r\nIk heb het gevoel (zeker ook gezien de foutmelding die ik soms wel en soms niet krijg) dat het met de door mij zelf opgeplakte etiket te maken heeft. Ik heb dat heel secuur gedaan met goed materiaal, maar toch... Het gekke is ook dat sommige dvd-schijfjes met etiket wel gekopieerd kunnen worden.\r\nIk heb geprobeerd (inmiddels op 3 computers en met meerdere schijfjes met etiketten) eerst met verkenner naar de harde schijf, maar hij loopt steeds vast. Soms zelfs pas 20 seconden voor het eind. Dan staan er wel wat bestanden op, maar niet allemaal. Een voor een lukt ook niet: Hij geeft dan aan dat er een bestand beschadigd is. (Is niet zo want op een gewone dvd-speler kan ik hem goed afspelen.).\r\nAls alle bestanden er WEL op staan (want schijfjes zonder etiket lukken wel !!), dan staan de volgende mappen erop:\r\n\r\nAudio_TS \r\nVideo_TS\r\n\r\nIn de Video_TS map staan de volgende bestanden (altijd dezelfde, maar met verschillende groottes):\r\n\r\nVideo_TS.BUP\r\nVideo_TS.IFO\r\nVideo_TS.VOB\r\nVTS_01_0.BUP\r\nVTS_01_0.IFO\r\nVTS_01_1.VOB\r\nVTS_01_2.VOB\r\nVTS_01_3.VOB\r\nVTS_01_4.VOB\r\nVTS_01_5.VOB\r\n \r\nHet gekke is dat hij niet steeds bij hetzelfde bestand vastloopt.\r\nSoms krijg ik een boodschap met een melding van een beschadigd bestand:\r\n “Kan VTS_01_4.VOB niet kopiëren. Gegevensfout (cyclische redundantie controle)”.\r\nEen andere keer blijft hij gewoon hangen in het proberen te kopiëren.\r\n\r\n Mijn conclusie: het etiket zit \'dwars\'. Daarom wil ik het verwijderen. Wie heeft hier ervaring mee en weet hoe ik het etiket kan verwijderen, zonder de schijf zelf verder te beschadigen? \r\nZijn er nog andere adviezen??\r\n\r\nUpdate:\r\n\r\nToch van een schijfje het etiket afgeweekt met lauw water. Resultaat: schijfje onleesbaar.\r\n\r\nGeprobeerd per bestand te kopiëren, maar hij loopt bij dit schijfje op hetzelfde bestand steeds vast (VTS_01_0.BUP). \r\nDaarna heb ik geprobeerd alleen VTS_01_0.BUP via een andere computer te kopiëren maar dat lukt dus niet.\r\n\r\nBij andere schijfjes loopt hij weer vast op andere bestanden, heb ik nu gemerkt.\r\n\r\nBen dus nog niet verder.
Link naar reactie
Ik probeer nog wat meer duidelijkheid te scheppen:\r\n\r\nIk heb de afgelopen jaren al mijn Video 8 bandjes met Pinnacle Studio 9 bewerkt, van titel en overgangen en een menu voorzien en gebrand (met Pinnacle zelf) op -RW schijfjes.\r\nEerst schreef ik met een stift de titel op de DVD. Van de latere dvd\'s maakte ik met plaketiketten er iets mooiers van. \r\nAl deze DVD\'s wilde ik nu voor de veiligheid op een externe harde schijf zetten.\r\nDe dvd\'s met een stift beschreven lukken wel.\r\nDie met een etiket krijgen steeds foutmeldingen \"Gegevensfout (cyclische redundantie controle) of krijgen geen foutmelding maar blijven gewoon hangen (je ziet de tijd oplopen ipv aflopen en het lichtje van de dvdrom niet oplichten, dus stilstaan?).\r\n\r\nDe oorspronkelijke vraag was of ik de etiketten kan verwijderen (heb ik dus 1 x gedaan, maar nu is de DVD helemaal niet meer benaderbaar), of dat ik op een of andere manier toch nog (met een bepaald programma?) de dvd naar mijn harde schijf kan kopieren?\r\n\r\nIk heb al heel veel op internet gezocht, maar kom er nog niet uit.\r\n\r\nHopelijk heb ik hiermee nog wat meer duidelijkheid verschaft.\r\n\r\nNog een vraagje aan Animal: Kun je met DvDShrink ook gewoon kopieren? Zou dat beter gaan dan met de Verkenner van XP?
Link naar reactie
[quote]Die met een etiket krijgen steeds foutmeldingen \"Gegevensfout (cyclische redundantie controle[/quote]\r\nIk zit niet vlug in dit forumonderdeel maar kwam toevallig even kijken. Wil toch even proberen te helpen.\r\n\r\nKans zit er dus dik in dat het, net als je al schreef, aan die etiketten ligt. Een halve millimeter (en soms zelfs minder) kan al genoeg zijn om de DVD uit sync te krijgen en daarmee bovengenoemde foutmelding.\r\nHet klopt dat het best zou kunnen dat hij in de gewone DVDspeler wel goed afspeelt. Dat heeft te maken met de ingestelde gevoeligheid, het aantal lasers etc. Het ene apparaat \"volgt\" een afwijkende DVD beter dan een ander apparaat.\r\n\r\nWat je het beste kunt doen is de DVD proberen in te lezen in de DVD-schrijver en niet in de DVD-rom (of dvdspeler) van de pc als je pc toevallig voorzien zou zijn van een schrijver en een speler.\r\n\r\nDan nog kun je problemen houden. Wel vindt ik het raar dat het probleem ook blijft als de stickers er af zijn. Als die echt heel goed verwijdert zijn en er geen plakresten overblijven, dan is het evenwicht in feite hersteld en zou een en ander weer goed moeten zijn.\r\nAls dat niet het geval is kan dat wijzen op een mindere kwaliteit gebruikte DVD media (zoals Princo).\r\n\r\nMet DVDShrink kun je ook gewoon kopieëeren, overigens is er een goede kans dat dit ook nog beter gaat dan kopiëren met de verkenner van windows omdat die met kopiëren toch wel eens raar wil doen.\r\n\r\nJe kunt ook de gratis [url=http://fileforum.betanews.com/detail/ImgBurn/1128426215/1][color=red]Imgburn[/color][/url] gebruiken die van je dvd een image maakt en het image ook weer kan branden.\r\n\r\nMochten al deze truuks niet helpen, ga dan eens op zoek naar een speedtooltje. Er zijn wat tooltjes in omloop waarmee je de leessnelheid van je DVD-brander kunt instellen. Sommige brandprogramma\'s kunnen dat ook.\r\nStel dat je brander op 16x (dus 16speed) kan lezen, stel hem dan eens in dat hij op 4speed of zelfs 2speed leest bij die slechte DVD\'s, dan gaat alles een stuk langzamer, lasers kunnen het beter bijbenen en je hebt dan een goede kans dat op die snelheid de DVD wel ingelezen word. Die truuk gebruikte ik vaker bij oude cd\'s die gebrand zijn in de tijd van 2-speed branders, en die gezien hun leeftijd nu soms op de 48x spelers niet meer wensen af te spelen.:)\r\n\r\nSucces alvast.
Link naar reactie
- edit -\n\nSorry BlackTiger... Je bent zo snel als het licht... Ik wou mijn post nog even veranderen. \nDit stond er oorspronkelijk:\n[quote]Je kunt proberen of je met Isobuster de inhoud naar de HD kunt extracten..., dat programma geef ik de meeste kans..[/quote]\nNadat ik gepost had, zag ik je uitgebreide bericht pas en wou mijn post ter aanvulling doen.... Heb het even weggehaald maar ondertussen had je al weer gereageerd...
Link naar reactie
Hallo,\r\n\r\nOm het verhaal helemaal af te maken:\r\n\r\nIk heb alle adviezen opgevolgd en uitgeprobeerd. Na verloop van tijd sluit je steeds meer dingen uit en trek je conclusies. \r\n\r\nIk heb bijvoorbeeld een etiket eraf geweekt, maar dat maakte de –RW schijf onleesbaar (=leeg). Kan dus kennelijk niet met –RW-schijfjes.\r\n\r\nIk heb met veel moeite een etiket met voorzichtig poetsen met Aceton (Nagellak remover) eraf gekregen en ervoor gezorgd dat er geen vloeistof op de beschreven kant terecht kwam EN HET SCHIJFJE WAS INEENS VOLLEDIG BENADERBAAR EN DUS KOPIEERBAAR !!!!\r\n\r\nOok lukte het soms een VOB file die eerst zogenaamd onleesbaar was na een afkoelingsperiode van de DVD wel te benaderen en te kopiëren!!\r\n\r\nIk trek dus (na dagen uitproberen enz.!!!) de conclusie dat DE SCHIJF BIJ HET KOPIEREN ZO WARM WORDT DAT HIJ DOOR DE LIJM VAN HET ETIKET ENIGSZINS KROM TREKT EN DUS NIET MEER LEESBAAR WORDT. Je hoort het ook aan de DVD-ROM speler dat hij gaat ratelen en steeds met horten en stoten draait om het uiteindelijk op te geven.\r\n\r\nBijna alle dvd’s heb ik kunnen redden. Van een paar moet ik accepteren dat ik er geen kopie van heb op mijn externe harde schijf(en dat vind ik best link gezien het vele monteerwerk), of dat ik het risico nog maar ga nemen en met Aceton ga prutsen (kost een half uurtje heel voorzichtig poetsen, maar dat is minder dan de hele film opnieuw monteren.\r\n\r\nIk hoop dat anderen ook iets hieraan hebben bij een voorkomend probleem en geef het advies om geen etiketten te gebruiken bij DVD’s.\r\n\r\nDe vele adviseurs hierboven dank ik hartelijk.\r\n\r\nP.Diepeveen
Link naar reactie
@Erik: Het is thans al jaren (vanaf de cd tijd) bekend dat het onverstandig is om etiketten te gebruiken.\r\n\r\nNog een aanvulling:\r\n[quote]met Aceton (Nagellak remover) eraf gekregen [/quote]\r\nMaak maar gelijk een backup van die cd of dvd. Aceton bijt namelijk, dus die vernielt de laag van je cd/dvd. Da\'s net zoiets als vroeger de kopjes van een cassettedeck of videorecorder schoonmaken met Aceton of Nagellak remover. Zit wel alcohol in, maar is geen 96% alcohol. De andere troep die er in zit vreet de koppen op.\r\n\r\nDus als je zoiets wilt bewaren, NOOIT aceton of nagelak remover gebruiken.\r\nMaarja, de bedoeling was toch al om er een backup van te maken dus als ik het goed heb verdwijnt het schijfje toch de vuilnisbak in en dan is het geen zorg meer.:)
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;339941]@Erik: Het is thans al jaren (vanaf de cd tijd) bekend dat het onverstandig is om etiketten te gebruiken[/QUOTE]\r\n\r\nIk zou er ook nooit aan beginnen, want dat verhaal van jou over een onevenwichtig geplakt etiket spookt al jaren in mijn hoofd, en het \"sporen\" van de koppen is al moeilijk genoeg zónder centrifugale toevoegingen. Ik zie soms geprinte CD\'s, en denk dan aan het ontwerp erop, en zie een onevenwichtigheid in dat ontwerp, en ben dan zelfs al bang dat die CD niet lang mee gaat omdat de inkt niet goed verdeeld is.\r\n\r\nIk vind alleen dat het hier zo duidelijk in een paar reacties naar voren komt, en dat een moedige poging om het label af te weken gelukt is, en direct bewijst HOE schadelijk het is.\r\nDeze draad zal mensen twee maal doen denken.\r\n\r\nOver de aceton ben ik het helemaal eens, en ik vraag me af of er niet betere loswekers zijn. Ik heb geen etiketten dus kan het niet proberen.\r\nOok het werkelijk schoon krijgen van de DVD (stofvrij) moet goed gebeuren om je drive niet te vervuilen.
Link naar reactie
Het losweken is natuurlijk moeilijk maar dan denk ik toch dat water nog het beste middel is. Doch dan komt nog het schoonmaken van de plakresten, waar daar het beste middel voor is weet ik zo ook niet, maar dan liever nog 96^of 100% alcohol waar ze ook kopjes mee schoonmaken dan remover.\r\n\r\nBij geprinte en geperste cd\'s hoeft men gelukkig niet zo bang te zijn, de inktlaag is zo dun dat het nauwelijks effekt heeft qua gewicht en dus ook eigenlijk geen storingen kan veroorzaken.\r\n\r\nJe hebt trouwens gelijk dat het nu eens in een thread zo duidelijk naar voren komt. Om eerlijk te zijn zou het beter zijn om ergens een apart stukje forum onderdeel te hebben waar tactische en technische tips kunnen worden ogeslagen en belangrijke waarschuwingen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...