Ga naar inhoud

van 4:3 naar 16:9


Aanbevolen berichten

Hallo hulptroepen, \r\n\r\nik heb een digitaal fotolijstje gekregen. Schermvullend worden den foto\'s in de verhouding 16:9 weergegeven. Mijn foto\'s echter zijn 4:3. met als gevolg dat alle mensen nogal breed worden neergezet (tot groot ongenoegen van menigeen dat snap je wel ).\r\nHoe kan ik mijn plaatje in de juiste verhoudingen laten weergeven zonder vervorming.\r\noftewel : wat moet ik doen in bv Photoshop of dergelijk programma?\r\n\r\ngroet katrien
Link naar reactie
In Paint Shop Pro kun je het \"canvas\" van je foto vergroten. Dat houdt in dat je de afmeting van je afbeelding groter maakt, zonder de verhouding te veranderen. Het betekent ook dat je zwarte balken (of welke kleur je dan ook instelt) naast je foto te zien zal krijgen. Dat is echter de enige manier om de foto in de juiste verhouding te krijgen, zonder er stukken vanaf te moeten knippen.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Ook ik heb een digitaal fotolijstje gekregen (D-Vision DPF-740MR) en ook bij mij klopt de beeldverhouding niet. \r\nIk heb ongeveer alle formaten geprobeerd met PSP. Ik heb op elke foto een laag met een cirkel gemaakt, dan kan je het duidelijkst zien of ze vervormd worden. \r\nIk heb afbeeldingen gemaakt die exact 16x9 zijn, maar dan wordt er (als je ze op die verhouding weergeeft) boven en onder een rand aan toegevoegd én ze worden te plat weergegeven. \r\nMijn (voorlopige) conclusie is dat alle beelden vervormd worden weergegeven. Speel je ze af met formaat 4x3 dan zijn ze te smal. Speel je ze af op 16x9 dan zijn ze te plat. Er lijkt geen juist formaat te zijn. \r\nAls de foto\'s op de computer de juiste verhoudingen hebben, dan krijg je ze niet netjes op het fotolijstje. (In 1e instantie vond ik het een fantastisch geschenk, maar de aardigheid is er op deze manier wel af.)\r\nWie weet nog raad? En hoe is de ervaring met duurdere fotolijstjes?\r\nGroeten van de Toverheks
Link naar reactie
In de technische gegevens van het fotolijstje zal vast wel vermeld zijn hoeveel pixels in de breedte en hoeveel in de hoogte \'t weer kan geven. Van daar uit is het makkelijk zat om de verhouding te bepalen. Het beste is om foto\'s aan te leveren die exact passen. De computer is namelijk veel beter in het verkleinen van een foto dan zo\'n lijstje.
Link naar reactie
helaas,\r\nnergens in de docu vind ik technische gegevens, dus geen enkele vermelding van pixels horizontaal of verticaal en ook geen enkele andere aanduiding betreffende de resolutie, alleen \"je kunt de verhouding 3: of 9:16 gebruiken, wel de keuze uit vier modes; no. 1 no. 2 no 3 en no. 4, wat deze inhouden ( exact ) wordt niet aangegeven, niet op de doos, niet in de documentatie en ook nergens op het scherm, het is inderdaad een kwestie van trail en error.\r\nhelaas\r\n\r\nToni
Link naar reactie
  • 1 maand later...
D-Vision DPF-740MR \r\nDat is de merknaam en het model. \r\nIk heb echt alles geprobeerd, maar elke foto wordt vervormd. Op een verjaardag heb ik het ding getoond. Sommige mensen zien meteen dat de beelden vervormd worden, anderen zien er gewoon niets van. Jammer, ik hoor bij degenen die zich eraan ergeren. Ik wil mijn kleinkinderen zonder te brede of te smalle gezichten kunnen tonen.\r\nIk ben vandaag met mijn lijstje bij Expert in Wageningen geweest, waar het gekocht is. Men is niet bereid geld terug te geven, WANT IK HEB DE VERPAKKING NIET MEER!\r\nOp de toonbank in de winkel staat net zo\'n ding, maar dan van Philips en die is bijna 2x zo duur (ca. € 100), die geeft alle foto\'s goed weer. Daarmee ken ik nu ook het antwoord op mijn laatste vraag in mijn eerdere reactie. \r\nGeef het maar op met dat ondeugdelijke ding!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...