Ga naar inhoud

AudioVideoInterleaving


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.\n\nWil hier als het mag even een discussie aanzwengelen over *.avi bestandsformaat.\nMocht er iets niet kloppen, verbeter mij.\n\nAvi betekend, Audio video interleaving.\nIets als een normale avi file bestaat bijna niet behalve al het \neen avi is waarbij geen codec gebruikt word. Ruw dus.\nZo kan je indeo codec gebruik cinepak enz.\nMaar ook divx en xvid.\n\nHier word het moeilijker, want is *.avi nou *.divx? Ja.\n*.Avi gebruikt de codec van divx om de avi te compreseren.\nDus het blijft een *.avi file met het divx of xvid compressie technologie.\n\nWordt voor mij even iets ingewikkelder ;\nEven wat feiten :\n\n- Vcd is mpeg1 *op een bepaalde bitrate\n- Svcd is mpeg2*\n- Dvd is mpeg2*\n- Divx of Xvid is Mpeg4\n- Mpeg3 is niet doorontwikkeld; zou HDTV worden maar MPEG2 word daar nu voor gebruikt.\n- MP3 (audio dus) is MPEG-1 Layer 3, wat vcd dus gebruik voor audio compressie.\n- Mpeg7 en mpeg21 is er ook, maar niet zo belangrijk nu.\n\nWat ik wil aanzwengelen nu is, als divx en xvid *.avi files zijn hoe \nkunnen zij dan ook mpeg-4 zijn?\nDivx gebruikt heel vaak *.avi als bestandsformaat. Bv: MijnFilm.avi\nMaar vaak denk ik in hokjes zoals, je hebt \nmpeg of avi, maar dat klopt niet denk ik. \nWant is divx nou avi ja of nee. Volgens wiki wel, en nog veel \nmeer databases op het net. Maar helemaal kom ik er niet uit. \nWie kan hier zinning over mee dicusseren, mocht er iemand dat zinvol genoeg vinden..\n\nHoop op zinvolle leerzame reacties.\n\nDank je wel,\n\nJavil
Link naar reactie
Ik snap eigenlijk niet waar je je druk om maakt.\r\nAls ieder soort video bestand een eige extensie moest hebben werden het er mischien wel veel te veel .\r\n\r\nEr zijn buiten het computer gebeuren ook woorden in gebruik die niet allen precies hetzelfde zijn. Het woord vliegtuig ,bijvoorbeeld . Een grote vlieger met een grasmaaier motor noemt met een (ultra light)vliegtuig ,,maar een f16 en een toupoulef (zal wel verkeerd geschreven zijn ) zijn ook vliegtuigen ,maar ze hebben niks met elkaar te maken ,behalve dat ze dus kunnen vliegen.\r\n\r\nZo ook met die avi\'s. Het zijn allemaal film(video) bestanden.
Link naar reactie
Ik denk dat je hier in de war raakt doordat je denkt dat AVI een compressiemethode is, net als MPEG/MPEG-2, DIVX, XVID, MPEG-4, 3IVX en de hele reut. AVI is alleen maar een algemeen label voor videobestanden, maar hij zegt niets over de gebruikte codec, waar MPG bestanden dat wél doen. Een MPG bestand is eigenlijk altijd MPEG, MPEG-2 bestanden kom je op het internet niet veel tegen. Daar is de compressie veel te slecht voor. Om je een idee te geven, als je dezelfde film met MPEG-2 en met DIVX comprimeert, dan levert de ene methode een bestand van enkele GB op (afhankelijk van de film uiteraard), terwijl DIVX (=MPEG-4) dat meestal in 800 MB tot 1 GB perst. HD-TV is trouwens ook MPEG-4, maar dan MPEG-4 H264.
Link naar reactie
Bedankt voor je uitleg.\r\n\r\nZoals ik het begrijp is elk video bestand dat digitaal is dus Avi.\r\nMet uitzondering waarschijnlijk.\r\n\r\nDus Divx is dus een bepaalde configuratie voor Mpeg-4 en Mpeg-4 is dus de compressie voor de Avi.\r\nJe kan dus als ik het goed begrijp een avi compreseren naar Indeo Video, mpeg-1 of divx ect ect.\r\n\r\nValt nou *.mov van quicktime nou onder avi denk je?\r\n\r\nEn weet je toevallig of er uitzonderingen zijn? Videobestanden die niet met het avi bestandsysteem werken?\r\n\r\nVriendelijk bedankt voor je uitleg!
Link naar reactie
Heb jij op je computer al eens een analoge video gezien, dan? Analoog is eigenlijk alleen nog VHS en de oude projectoren die je in oude bioscopen nog hebt (met die enorme spoelen). Zodra video door of uit een computer komt, is het digitaal, want een computer is digitaal. Niet elk videobestand op je PC is AVI dus die vergelijking gaat niet op.\nIk heb nog nooit een MPEG/MPEG-2 gezien die gebruik maakt van de AVI extensie, dat zijn eigenlijk allemaal MPG bestanden. Verder valt MOV niet echt onder AVI, omdat MOV echt een Quicktime formaat is, maar ik denk dat je dat eerder kan zien als de \"Apple-versie\" van AVI. Ook MOV kan intern verschillende codecs gebruiken, gezien het feit dat Quicktime al heel lang met MOV bestanden werkt, zelfs toen de DVD (en dus MPEG-2) nog niet op de markt waren.
Link naar reactie
\"Heb jij op je computer al eens een analoge video gezien, dan?\"\r\n\r\nJe hoeft vanmij niet helemaal back to basic te gaan.\r\nHet lijkt net of ik heel dom ben. Ik probeer een discussie aantegaan hoe het nou precies zit. Alleen over de naam en wat het inhoud. Want nergens zie je precies hoe het zit. Mischien verlies ik door schrijven mijn intelligentie of leg ik het niet goed uit wat ik bedoel. Moet zeggen dat ik al jaren werk met computers, zowel apple als linux en al heel wat video converters heb getest en mij al jaren lang verdiep in compressie technick.\r\n\r\nAls je nog geduld over hebt wil ik nog het volgende zeggen want na de laatste reactie loop ik opnieuw met een vraagteken.\r\n\r\nAvi is algemeen video label, met compressie technick van divx of xvid of cinepak of indeo noem maar op wordt het bestand kleiner.\r\n\r\nMpeg-1 en Mpeg-2 is dus geen avi, maar Mpeg-4 wel??\r\nDus als ik het goed begrijp is mpeg-1&2 geen compressie technick voor een avi bestand, maar Mpeg-4 wel want dat is een avi bestand die door Divx compressie-technick is verkleint.\r\n\r\nHier is het dus waar het allemaal begon, had er dicussies over gehoord en wilde weten hoe het precies zat. Wat is avi en wat is mpeg?\r\n\r\nBedankt voor je geduld.
Link naar reactie
AVI (Audio Video Interleave dus) zegt niets anders dan dat audio en video in een enkel bestand zijn opgeslagen.\r\n\r\nMPEG1 en MPEG2 zijn dus net zo goed AVI. Wordt echter in het algemeen niet met de .avi-extensie opgeslagen, maar dat [i]kan[/i] wel.\r\nDe .mpg-extensie zegt ook niet of het een layer 1 of layer 2 mpeg-bestand is.\r\n\r\nDe extensie zegt dus niets over de inhoud van een bestand. Als je een avi de extensie .dat geeft, en opent met een mediaplayer, dan doet \'ie het ook.\r\n\r\n\r\nAvi is een \'Multimedia container format\' met audio en video als inhoud, met een willekeurige codec.\r\n\r\nMpg is een audio/video-bestand met een willekeurige mpg-codec.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...