Ga naar inhoud

LCD TV --> aandachtspunten


Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk wil voor op mijn slaapkamer een kleine LCD TV kopen (20\"/ 51 cm).\r\n\r\nNu wil ik voordat ik naar de winkel ga om informatie te winnen ook van jullie wat \"ongekleurde\" informatie.\r\n\r\n1 Klopt het dat als je een LCD TV (of plasma) aansluit op de kabel (coax), dat het beeld slecht is (ruis, strepen), omdat de LCD TV zo\'n scherp beeld kan laten zien, dat je dan pas eigenlijk merkt hoe slecht het signaal van de coax kabel is?\r\n\r\n2 Heb je bij een LCD TV ook te maken met het aantal Hertz van de beeldbuis?\r\n\r\n3 Zijn LCD TV\'s van bijvoorbeeld BENQ of Acer in werkelijkheid slechter dan die van bijvoorbeeld Philips, of is dat alleen maar \"denkbeeldig\" zo. Ik neem aan dat veel TV\'s uit dezelfde componenten zijn opgebouwd en je dus eigenlijk alleen voor de merknaam veel betaald.\r\n\r\nAls iemand nog andere aandachtspunten heeft, schroom niet en meld ze a.u.b.\r\n\r\nAlvast bedankt!
Link naar reactie
Standaard TV (onze PAL standaard in ieder geval, NTSC is iets anders) bevat inderdaad 576 lijnen. DVD wordt op 720x576 pixels opgeslagen. Omdat LCD schermen een vaste resolutie hebben (in tegenstelling tot de oude beeldbuizen) moeten ze dus inderdaad gaan interpoleren om de rest van de lijnen vol te krijgen. Dat, of je krijgt zwarte balken onder en boven het beeld. Interpoleren is niet zo\'n geweldig nauwkeurig gebeuren dus daar komt het slechtere beeld vandaan.\nOverigens, HD-TV is beschikbaar in twee resoluties, de laagste is 1280x720, de hoogste is 1920x1080. HD Ready TV\'s gaan meestal net iets boven de laagste zitten (die wordt dan 720 of 720p genoemd), de échte HD schermen zijn vreselijk duur, maar ondersteunen ook 1080p.\n\nWat LCD/plasma betreft, ik zou plasma lekker laten staan. Vreet stroom en je hebt ze volgens mij niet eens in zulke kleine formaten.\n\n\nHertzen zijn, zoals Frison al zegt, niet meer zo belangrijk. De enige factor die je eventueel kan bijhouden is de responstijd, maar die zal voor een LCD TV niet zo belangrijk zijn als een PC TFT scherm. Dit soort schermen flikkert inderdaad helemaal niet, dus daar hoef je niet naar te kijken.\n\nWat merken betreft, het is waar dat veel merken in feite alleen maar de behuizing maken. Er zijn namelijk niet zo heel erg veel fabrikanten in de wereld die TFT-panelen maken, en dat is precies wat er ook in een LCD-TV gaat. Helaas kun je aan de buitenkant niet zien welke fabrikant het TFT-paneel geleverd heeft, tenzij die fabrikant ook de behuizing gemaakt heeft. Samsung en Sony hebben bijvoorbeeld samen een fabriek voor TFT-panelen, dus je mag aannemen dat in een Samsung of Sony LCD-TV ook een Samsung/Sony paneel zit. Die schijnen trouwens wel erg goed te zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...