Ga naar inhoud

Geluiden uit een spel halen?


Aanbevolen berichten

Ik heb een game (C&C) waar ik de geluiden van wil rippen om te gaan gebruiken als windows-geluiden. Maar als ik de cd verken staan daar geen mediabestanden in zoals wav. o.i.d. ....\r\n\r\nDus, daar valt niets van te rippen\r\n\r\nHoe krijg ik de geluiden die ik hoor tijdens het spel opgeslagen op mijn PC? Ik heb wel gezocht naar software, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand ervaring hoe dit te doen?\r\n\r\ntia
Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 4 weken later...
De geluiden van Red Alert zitten, als ik me dit goed herinner, opgeslagen in .MIX bestanden, ik ga er dus van uit dat dat in C&C ook wel zo zal zijn. Ik zie in mijn C&C map in ieder geval een aantal grote .MIX bestanden staan. Laat me even zoeken...\r\n\r\nOkay, got it. Gaat even prullen worden, ben ik bang, maar het is mogelijk. Je hebt hier twee aparte tooltjes voor nodig, namelijk Mix Manager en Aud2Wav. Met dat eerste programma kun je .MIX bestanden openen en kijken welke bestanden daar in zitten (.MIX is in feite een soort van .ZIP file) en je kunt ze er ook mee uitpakken, dus opslaan als aparte bestanden. Dat zijn dan echter .AUD bestanden, en daar kan Windows ook nog niks mee. Daar komt dat tweede programma bij kijken. Daarmee kun je namelijk .AUD omzetten in .WAV, en die kan Windows wél gebruiken.\r\nNadeel is dat je dus nogal zult moeten gaan zoeken, want hoewel de bestanden ín die .MIX bestanden wel een eigen bestandsnaam hebben, zul je ze toch echt moeten uitpakken en omzetten voor je zeker weet welke je zoekt. Maar in ieder geval, de .MIX die je zoekt is SOUNDS.MIX, daar lijken alle geluidjes in te zitten. Het programma dat .MIX kan openen, kun je hier downloaden:\r\n[url]http://www.geocities.com/SiliconValley/8682/mixpage.html[/url]\r\n\r\nHet programma om .AUD om te zetten in .WAV kun je hier vinden (onder het kopje Aud2Wav):\r\n[url]http://dune2k.com/?page=files-dune2000&show=audio[/url]\r\nDie laatste site is meer gericht op Dune en alles wat daarmee te maken heeft, maar het programma werkt ook voor C&C, aangezien Dune 2000 dezelfde engine gebruikt als C&C95.\r\n\r\nSchrik overigens niet als je die eerste uitvoert, het is een [i]oud[/i] programma. Het werkt prima, maar het is een DOS-tool en je hebt dus ook een DOS venster voor je neus. Je kunt wel met de cursortoetsen werken en zo, maar het is niet zo fraai als Windows programma\'s. Het makkelijkste werk je door de .ZIP in een nieuwe map uit te pakken, en daar dan SOUNDS.MIX naartoe te kopiëren. Dat zoekt, eenmaal in het programma, veel makkelijker. Je moet hier dus één voor één de door jou gewenste geluidsbestanden opzoeken en dan op de E van Extract drukken. Het programma vraagt je dan om een naam voor het nieuwe bestand, het handigste is om de huidige naam te gebruiken, als je in ieder geval maar denkt aan de DOS-regel voor bestandsnamen, ze mogen maximaal acht tekens (12345678.123, spaties, komma\'s en punten en zo, mogen NIET, als je het bij letters en cijfers houdt, gaat \'t goed) lang zijn. De extensie (wat achter de punt komt) kun je het beste op .AUD houden.\r\nDie tweede, AUD2WAV, is nog wat simpeler. Dat is echt een command-line programma, dus daarvoor moet je via een Command Prompt werken. Het is niet zo ingewikkeld maar je moet het even door hebben. Makkelijkste is weer om die .ZIP in de andere map uit te pakken (waar Mix Manager en SOUNDS.MIX ook in staan) en dan daar een Command Prompt te openen. Dan tik je dit in:\r\n[code]AUD2WAV bestand.aud[/code]\r\nVoor bestand.aud vul je dan de bestandsnaam in die je opgegeven hebt. Je kunt proberen of\r\n[code]AUD2WAV *.AUD[/code]\r\nwerkt, dus met een sterretje als naam. Dan pakt \'ie hopelijk alle .AUD bestanden in de map, en maakt .WAV bestanden aan met dezelfde naam. Die kun je dan vervolgens met elk gewenst audioprogramma afspelen en kijken wat \'t is. Je kunt dan trouwens ook de naam aanpassen, maar dan gewoon volgens de Windows regels.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...