Ga naar inhoud

2-kanaalsgeluid naar 5.1


Aanbevolen berichten

Volgens mij wel, maar die vriend wat ik dat kan vragen is op vakantie. Je zal echter nooit echte 5.1 krijgen als dat je een film origineel met dolby 5.1 zou nemen.\r\nEerst moet je namelijk de avi omzetten naar dvd formaat, daarna moet je zien dat je een programma neemt die je geluidssporen kan uitbreiden naar meer kanalen en dat gaat dacht ik ook allemaal niet zomaar daar is volgens mij wel wat werk aan verbonden. Die vriend van me heeft dat ooit eens gedaan maar dat is een hobbyist wat dat betreft en het zou me derhalve niet verwonderen als hij handmatig kanalen bijgemaakt heeft en handmatig bepaald heeft welke sporen verdeeld moesten worden over welke audiokanalen.\r\n\r\nEr zijn echter hier op het forum een aantal echte audiokenners die je misschien een stuk beter kunnen helpen om hier meer uitleg aan te geven of een eenvoudigere methode weten.
Link naar reactie
Een stereo audiosignaal (= twee audiosporen) kun je nooit omzetten naar een echt Dolby 5.1 systeem, omdat je daar vijf aparte geluidssporen hebt. In het beste geval kun je een tweespoors signaal naar een Dolby Pro Logic decoder sturen, maar dat werkt ook alleen maar als het geluid op die manier gecodeerd is.\r\n\r\nOftewel, je kunt er geen 5.1 van maken omdat die informatie er niet bij zit. Op een DVD wel. Je kunt dus wél van 5.1 naar stereo, maar niet de andere kant op.
Link naar reactie
Da\'s het hele idee van Dolby Pro Logic. Je krijgt gewoon een stereosignaal binnen, maar de versterker (in dit geval dus de decoderchip ín de versterker) maakt daar 5 kanalen van. Overigens vind ik de aanduiding 5.1 een beetje overbodig omdat die .1 op de woofer slaat, en dat is gewoon een kwestie van de lage tonen eruit filteren.\r\n\r\nPro Logic blijft echter nep, want in feite krijg je alleen links en rechts, een centerkanaal (kwestie van een beetje mixen) en een rear channel, wat met vertragingen wordt gedaan geloof ik. Tenzij je er een echt Pro Logic signaal aan levert, dan worden geluiden voor het rear channel er wel vrij goed uit gefilterd. Maar het blijft niet echt. Bovendien heb je maar één rear channel. Overigens heeft Dolby Pro Logic II wél de mogelijkheid om twee rear channels door te geven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...