Ga naar inhoud

computergeluid over versterker laten lopen


Aanbevolen berichten

]Ik wil graag mijn computergeluid over mijn versterker laten lopen, omdat ik op mijn versterker surround heb aangesloten. Ik had het kabeltje ervoor al gekocht, maar toen hoorde ik dat je je versterker ermee opblaast, omdat er al een versterker in je computer zit. Klopt dit, want van een vriend hoorde ik dat hij het wel gewoon over zijn versterker heeft lopen.
Link naar reactie
nee hoor het maakt niks uit. je kan het gewoon in de speaker-out doen, alleen als je echt met apparaten als gitaarversterkers op je versterker wil aansluiten heb je wel een probleem. je kan toch ook gewoon een mp3 speler op je versterker aansluiten zonder dat er iets fout gaat? Nou een computer geeft een evengroot zingaal af.
Link naar reactie
Sjouwer, werk jij mischien met een voorversterkte uitgang op de computer èn een voorversterkte ingang op de versterker? Want inderdaad, dan krijg je overloaded signaal. Je kunt zo zonder problemen een PC met een gewone geluidsuitgang op een gewone geluidsingang van een versterker (ik neem aan dat er gebruik word gemaakt van een normale huis-tuin-en-keuken versterker?) aansluiten, zonder dat er ook maar iets word opgeblazen. Zelf werk ik bij de radio, en er loopt gewoon een kabel van de pc of laptop naar het mengpaneel, zonder voorversterking. Dat kan dus ook direct op een versterker, bijvoorbeeld op de CD, tuner of AUX ingang. NIET DE PHONO! (even voor de duidelijkheid ;-) )
Link naar reactie
tenzij je een jaren 60 effect wil natuurlijk :P\r\n\r\nik weet al op welk principe sjouwer mumt. Ik heb op m\'n kamer een mengpaneel staan en een keer wou ik die via de tulps aan een ander mengpaneel koppelen en tja dat ging dus fout. Gevolg een hele hoge pieptoon. In zo\'n geval gebruik je dan gewoon je eigen boxen en zet dan voor je boxen een richtmicrofoon (of nog beter een SM57) maar goed ik dank dat ik wel erg off ga :P
Link naar reactie
[quote=benedykt]Sjouwer, werk jij mischien met een voorversterkte uitgang op de computer èn een voorversterkte ingang op de versterker? Want inderdaad, dan krijg je overloaded signaal. Je kunt zo zonder problemen een PC met een gewone geluidsuitgang op een gewone geluidsingang van een versterker (ik neem aan dat er gebruik word gemaakt van een normale huis-tuin-en-keuken versterker?) aansluiten, zonder dat er ook maar iets word opgeblazen. Zelf werk ik bij de radio, en er loopt gewoon een kabel van de pc of laptop naar het mengpaneel, zonder voorversterking. Dat kan dus ook direct op een versterker, bijvoorbeeld op de CD, tuner of AUX ingang. NIET DE PHONO! (even voor de duidelijkheid ;-) )[/quote]nope\r\no.a. een cassetterecorder of een cd speler (goed in verschillende tijd) kan dus geen voorversterker inzitten
Link naar reactie
Sjouwer, ik ben het helemaal met je eens. Heb ook tijden geëxperimenteerd met computer aan versterker, ik had de luxe positie een Line-out en een Speaker-out op mijn geluidskaart te hebben. Line-out (niet voorversterkt) gaf absoluut het beste resultaat.\r\nInmiddels heb ik een laptop, met alleen een headphones-uitgang. Deze kwaliteit is een stuk slechter naar een versterker toe.\r\n\r\nHet grote verschil zit hem in de manier waarop het signaal wordt aangeboden:\r\n\r\nLine-out (of Aux-out) is niet voorversterkt: uitgangsspanning rond 100mV, berekend op een belasting van ca. 10k.\r\n\r\nSpeaker-out (of Headphones-out) is voorversterkt: uitgangsspanning tot 5V, berekend op een belasting van enkele 100 Ohms.\r\n\r\nCijfers kloppen waarschijnlijk niet helemaal, maar zit ongetwijfeld dicht in de buurt. :-P
Link naar reactie
Nou Thijs, als dat jouw idee is van hoe het werkt heb je nog een hoop te leren.\r\nWatt zegt niets over het volume, dat klopt maar Ohm\'s ook niet hoor. Het volume dat uit je speakers komt wordt bepaald door het werkelijke vermogen dat je in je speaker stopt, en het rendement van de speaker. Het rendement wordt ruwweg uitgedrukt in het aantal dB dat gemeten wordt op 1 m afstand bij een 1 watt signaal. En dat alles in een geluidsdode kamer.\r\n\r\nKwaliteit hangt af van de vervorming van de versterker gemeten in %.\r\n\r\nWat wel een groot misverstand is dat de meeste mensen kijken naar het aantal watt van de versterker en de speakers en dan denken dat de speaker meer watt moeten zijn dan de versterker kan leveren.\r\nFout dus, je kunt beter een luidspreker nemen die een hoog rendement heeft en een wat lager vermogen dan de versterker dan andersom.\r\nAls je een versterker nl te ver uitstuurd vervormd het uitgangssignaal waardoor er een gelijkspanningscomponent op het uitgangssignaal staat en daar kunnen tweeters met name erg slecht tegen.\r\n\r\nBij speakers met een lager vermogen dan de versterker vervormt de weergave weliswaar als je de boel net iets te ver open zet maar dat beschadigd niet meteen de speaker.\r\n\r\nWat \"Watts\" van speakers betereft: neem liever een speaker van 50W met een hoog rendementvan bijv 91dB/w/m (of meer) dan een van 150W met een rendement van 87dB/w/m.\r\nGrote kans dat je die 50W speaker veel harder kunt laten spelen met een 70W versterker dan een 150 watt speaker met een 140W (of meer) versterker.\r\n\r\nBovendien blijft de boel ook nog eens zuiverder als je minder vermogen aan het verstoken bent en het scheelt nog in de aanschaf ook.\r\n\r\nEn het is inderdaad beter om de signaalnivo\'s en impedanties van uit en ingangen op elkaar af te stemmen. Een hoofdtelefoon uitgang en een aux ingang zijn dat dus niet. Het is wel aan te passen als je een beetje handig bent met electronica maar het is handiger om gewoon op elkaar afgestemde signalen te kiezen.\r\n\r\nIk kan er nog wel veel meer over vertellen maar dat valt een beetje buiten de bedoeling van dit forum.\r\n\r\nGroeten, John. (Ex zelfbouwluidspreker en electronica hobbyist )
Link naar reactie
Thijs, dit \'termpje-gooien\' toont wel dat electronica voor velen tóch (nog) moeilijk is. \'Kwaliteit\' is afhankelijk van de combinatie versterker (lineariteit) / speaker. Een versterker kán een zeker vermogen \'ophoesten\' (in Watts uitgedrukt). Ohmse weerstand (Kater zegt terecht \'impedantie\') van een speaker is bepaald door de fabrikant. Een groot vermogen kan \'te kleine\' speakers stomweg \'opblazen\' (een hoge spanning op een kleine weerstand leidt tot hogere stroomsterkte en oververhitting). Zodoende kun je ook de ingang van een versterker (of een geluidskaart) prima naar de knoppen helpen...
Link naar reactie
Zoals een aantal van jullie wellicht weten, studeer ik sinds de zomer van afgelopen jaar Elektrotechniek aan de Universiteit Twente. Deze studie staat bekend als een van de zwaarste technische studies en als je alles heel erg goed doet, doe je er 5 hele jaren over. Gemiddeld ligt dit op 6 à 7 jaar. Dus Thijs, niet erg als je het niet meteen goed hebt. Zelfs de beste techneuten hebben er 5 jaar voor nodig (welliswaar gaat het dan iets verder dan luidsprekers en versterkers, maar nu na een half jaar heb ik ook pas geleerd hoe het zit met impedanties en vermogens.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...